Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nostalgie
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 18 december 2009, 00:41 sad   #1
Als ik aan het woord nostalgie denk, denk ik aan het Oosterpark. Een stadion waar de tijd had stil gestaan en tegelijkertijd omvloog.

Het Oosterpark nog voor de bouw van de Tonny van Leeuwen tribune (foto: stadionoosterpark.nl)

We hadden het in Groningen slechter kunnen treffen wat betreft het nieuwe stadion. Het is wat mij betreft veruit de mooiste van de nieuwere stadions (laatste 15-20 jaar) in Nederland. En toch mis ik, en waarschijnlijk vele Groningers met mij, de sfeer van het Oosterpark. De wandel door de woonwijk over de Zaagmuldersweg. De slechte hamburgers van Van Gelder, perfect om je kater enigszins mee weg te werken. De opstootjes in het park. Eigenlijk te veel om op te noemen.

Nog altijd kippenvel als ik aan sommige dingen terugdenk.

Mijmer hier weg bij oude (verdwenen) stadions.

"Na afloop van dit topic blijven de hekken aan parkzijde gesloten..."

Laatst gewijzigd door The Verve; 28 juli 2010 om 20:25

Oud 18 december 2009, 00:45   #2

Bjoro's Voetbal Forum schermafbeelding

Helaas nooit geweest, althans niet om een wedstrijd bij de wonen, laatst wel een keer gestopt om even te kijken
Bjoro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2009, 10:20   #3

DarkShine's Voetbal Forum schermafbeelding

Kaalheide.

Het is dan wel niet verdwenen, enkel de Noord tribune is afgebroken, maar toch. Het PLS mag dan wel een van de mooiere nieuwe stadions zijn maar de sfeer op Kaalheide was toch beter. Midden Noord, in de hekken na een goal, de sintelbaan (vervloekt doordat het uitvak niet dicht op het veld zat daardoor).

Ook de stadionspeaker, Hein Krewinkel, was een verademing boven onze huidige stadionschreeuwer Wim Frijns. Krewinkel sprak de spelersnamen op een of ander exotische manier uit, maar legendarisch was zijn "Sportvrienden..." waarmee hij iedereen verwelkomde. Toen Wim Frijns het stokje overnam het stokje overnam heette hij de "Thei Jesse Tribune" van harte welkom terwijl hij het over de Noord Tribune had, Wim (Roda supporter) was schijnbaar vergeten dat hij nu geen stadionspeaker meer in de Baandert was maar op Kaalheide!

http://groundhopping.logt.nu/grounds/nederland/rodajc/kaalheide/ground.html
DarkShine is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2009, 10:30   #4
Heraclied

EEN LEUK STUKJE HISTORIE

Vaak is het schrijven over een niet-levend voorwerp saai, slechts in het meest uitzonderlijke geval blijkt het tegendeel waar te zijn. Een van die uitzonderlijke gevallen is het verhaal over de beroemde houten ere-tribune van Heracles.

Helemaal gebouwd in Engelse stijl en deze doet daarom -als enige in Nederland- denken aan lang vervlogen tijden. Tijden waarin het publiek massaal naar een voetbalwedstrijd ging, een tijd ook waarin nog geen supportersgeweld bestond. Ook was het een tijd waarin het Engelse voetbal tot de verbeelding sprak van vele duizenden Nederlanders.

Om een en ander duidelijk te maken moet men zich verplaatsen in het Almelo van omstreeks 1919-1920. Als klein textielstadje in het oosten van Nederland was hard werken aan de orde van de dag. Veel vertier was er niet, het enige waar Almelo trots op kon zijn was Heracles. Heracles was een club in opkomst (opgericht in 1903) Al enige jaren streed de club mee om promotie naar de 1e klasse, indertijd de hoogste klasse van het Nederlandse voetbal.

In het seizoen 1919-1920 leek de droom eindelijk uit te komen. Heracles moest tegen Theole (Tiel) spelen om een plaats in de 1e klasse. Iemand binnen Heracles nodigde een vermogend persoon en zijn zoon uit de belangrijke wedstrijd te bezoeken. Het mocht niet baten, Heracles wist geen promotie naar de 1e klasse af te dwingen. Precies op dat ogenblik begon er een onvoorwaardelijke liefde voor Heracles te komen van de rijke vader.

Deze vermogende man was niemand minder dan de Heer Breuning ten Cate sr. van het destijds machtige Nijverdal- ten Cate textielfabrieken. Breuning ten Cate ontbood de voorzitter van Heracles op zijn kantoor en sprak de legendarische woorden; "Waarom heeft U geen Engelse trainer?" De voorzitter antwoorde dat Heracles een club van het gewone volk was en zich zoiets niet kon permitteren. Het jaar daarop promoveerde Heracles naar de 1e klasse met als trainer de Engelsman "Colclough"...

Na een paar jaar 1e klasse vond Breuning ten Cate dat zijn Heracles een mooie tribune moest krijgen. Zo werd in 1924 begonnen met de bouw van de legendarische tribune. Ik het gedenkboek ter ere van het 25-jarig bestaan van de AVC Heracles in 1928 schreef men niet zonder trots dat de tribune begin 1925 in gebruik was genomen. Een ieder kan nagaan dat het de Fam.Breuning ten Cate is geweest die het leeuwendeel van de kosten heeft vergoed.

Ook bij Heracles heeft men de inbreng van de Fam.Breuning ten Cate nooit onderschat. Toen de zwart-witte helden in 1927 het nationale kampioenschap van Nederland behaalden ging de feeststoet met alle spelers speciaal langs het huis van de Fam.Breuning ten Cate. De gehele familie stond op het bordes van het huis en senior sprak de spelers vol trots toe. Einde jaren 30 had Heracles een van de sterkere ploegen van Nederland.

Met spelers als Entjes, Dekkers, Krabshuis en Jaarsma en met Frens van der Veen in de gelederen stond een bezoek aan Almelo gelijk aan een "verloren" bezoek. Van der Veen behoorde als jonge voetballer tot de vaste keuze van het Nederlands elftal, bij Heracles was hij een bekende spelmaker. Waarschijnlijk in de competie 1938-1939 verloor Heracles de wedstrijd tegen Tubantia uit Hengelo met 0-1. "Ma" van der Veen kon niet waarderen dat haar "Frenske" verloren had, want "Oons Frenske" KON niet verliezen. Zodoende stond ze de spelers van Tubantia na de wedstrijd op te wachten en enkele Hengeloers liepen rake klappen op van de paraplu van "Ma" van der Veen..

In 1971 verkeerde de houten tribune in een erbarmelijke staat. Het meest logische zou afbraak van deze Monumentale tribune zijn geweest edoch enkele "oudere mannen" besloten dat de tribune koste wat kost bewaard moest blijven. De tribune werd hersteld en kreeg zowaar haar oude glorie terug. Een van deze mannen was Frits Schipper, de eerste international die Heracles heeft gehad en tevens een speler waarover men nu nog met eerbied praat.

In 1999 werd wederom, dankzij een aantal ijverige leden van AVC Heracles, een poging ondernomen om de monumentale tribune te behouden in Almelo.

Nu anno 2002 is de Historische Monumentale tribune in al haar pracht en praal te bewonderen op het terrein van de AVC Heracles aan de Steve Mokonelaan/Bornsestraat.
Incolumis is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2009, 12:02   #5

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik ben er nog nooit geweest, maar ik vind het doodzonde dat Highbury niet meer bestaat.
Erwtensoep is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2009, 12:47   #6

d_b01's Voetbal Forum schermafbeelding

oosterpark(L) de sfeer tijdens de laatste competitiewedstrijd(L)
d_b01 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2009, 18:01   #7
Back the Beard

Stickvis's Voetbal Forum schermafbeelding

De Kraal

Stickvis is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2009, 19:07   #8

Superheld's Voetbal Forum schermafbeelding

Stadion aan de beatrixstraat

Het stadion waar het avondje NAC is geboren

http://www.youtube.com/watch?v=NrPSRx8IFYE

Een poging tot uitleg van de NOS....
http://nos.nl/l/tcm:5-445618/

Het stadion van het askbak incident, het stadion van rellen in en om het stadion, het stadion van kippen op het veld, het stadion van je vast ketenen aan het doel, het stadion van fakkels, duizendklappers en ander vuurwerk, het stadion met kunstlicht, het stadion van de frikandellen en bier lucht, het stadion met de zeecontainers, het stadion met overvolle b-side, het stadion met het brandje bij het dak... en na het blussen er van het b-side cabrio..... HET stadion van NAC!

Het stadion waar nu een woonwijk op staat .
Superheld is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2009, 20:46   #9
Wenger OUT!

DutchGooner's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Erwtensoep
Ik ben er nog nooit geweest, maar ik vind het doodzonde dat Highbury niet meer bestaat.
Anders ik wel, was echt een slikmoment maar ik was in de gelukkige toestand om bij The Final Salute tegen Wigan aanwezig te zijn.
Een geweldig stadion zoals er zovelen verdwenen zijn in Engeland.

The Vetch Field en Boothferry waren ook van die heerlijke stadions waar ik geweest ben die er niet meer zijn.
DutchGooner is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2010, 17:32   #10
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

Bökelberg, Borussia Mönchengladbach

Marioow is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2010, 00:41   #11
Cool Daddy

DIGGER's Voetbal Forum schermafbeelding

Het oude stadion van Swansea was prachtig.

En The Old Den is ook legendarisch (ook om een aantal beruchte redenen)
DIGGER is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2010, 00:58   #12
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Erwtensoep
Zelfs ik, ondanks dat ik een schijthekel aan Arsenal heb baal ik wel dat ik nooit op Highbury ben geweest. Toch wel een voetbal tempel
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2010, 16:24   #13
Kindvall

het oude parkstadion van schalke 04 prachtig stadion...
Kindvall is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2010, 16:30   #14

Aanvoerder's Voetbal Forum schermafbeelding

Die foto's van de verwelkte stadions zijn echt fascinerend. Zoals de foto's van Tsjernobyl vandaag de dag.
Aanvoerder is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2010, 16:55   #15
Oorspronkelijk geplaatst door Kindvall
[afbeelding: link]

Wat een mooi stadion! Zoiets zou nooit mogen afgebroken, als je die nieuwe stadions ziet
appelflap is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2010, 17:39   #16
DiFontaine

zjroen's Voetbal Forum schermafbeelding

Het oude stadion van Fortuna Dusseldorf, het Rheinstadion.

Als klein jochie (7 jaar ofzo) voor mijn verjaardag met een aantal vriendjes naar Fortuna Dusseldorf - Kaiserslautern. Wat een kolos was dat zeg. Ajax speelde er tevens zijn thuiswedstrijden na het staafincident in De Meer.
zjroen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2010, 17:42   #17
DiFontaine

Oorspronkelijk geplaatst door Kindvall

Voornamelijk fantastisch vanwege die roltrap waarmee de spelers naar beneden kwamen.
zjroen is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2010, 15:36   #18

Oorspronkelijk geplaatst door zjroen

Voornamelijk fantastisch vanwege die roltrap waarmee de spelers naar beneden kwamen.
ik zie dat beeld nog voor me van de videoband over euro 1988 inderdaad. Alle wisselspelers van het Nederlands elftal hangend op die roltrap.
belanov is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2010, 16:13   #19
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Bjoro
Helaas nooit geweest, althans niet om een wedstrijd bij de wonen, laatst wel een keer gestopt om even te kijken
Heb ik ook een keer gedaan. Door de hekken kijken en je ogen een beetje dichtdoen, en je hoort alweer het gezang der supporters!
Silenus is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2010, 16:32 puh   #20
Held.

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Oud 8 februari 2010, 14:59   #21
Tom

Tom's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Otis.

Zijn er eigenlijk ergens nog mooie foto's van de Meer? Laatst een keer op zoek geweest maar er zijn maar weinig mooie foto's van de Meer (tribunes enzo).
Tom is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2010, 17:56   #22
Ola olé!

Mark-Hgl's Voetbal Forum schermafbeelding

Diekman Stadion:

Die grote bak beton, waar al dat moois begon

Ben er ooit één keer geweest, geen herinneringen van helaas.
Stadion is gesloopt, maar er is nooit wat voor in de plaats gekomen.
Mark-Hgl is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2010, 20:16   #23
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

Alkmaarderhout:

Marioow is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2010, 19:05   #24

Rucebo's Voetbal Forum schermafbeelding

De Baandert. Ik ben er tijdens een van de laatste wedstrijden geweest. Ze hadden er beter kunnen blijven...
Rucebo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2010, 13:56   #25

-Willempie-'s Voetbal Forum schermafbeelding

Zo mooi!
-Willempie- is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2010, 15:40   #26
JLS

JLS's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat ik altijd zo mooi vind aan die oude stadions zijn de lichtmasten. Vanuit de hele stad wijzen de lichtmasten je de weg naar het stadion. Iedere vrijdag wanneer ik weer thuis kom in Venlo kijk ik vanuit de stationsbrug even naar richting de berg naar de lichtmasten van De Koel, vanaf dat moment ben ik weer echt thuis...

Stadion de Kraal, Venlo 1903(?)-1973
Hier heb ik zelf nog een aantal malen een wedstrijd mogen spelen...

(Overigens staan de drie V's boven de entree tegenwoordig naast het standbeeld voor Jan Klaassen voor Stadion de Koel.)
JLS is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2010, 15:44   #27
Niet te sip!

Waar in Venlo lag de Kraal eigenlijk precies?
Oud 4 maart 2010, 15:58   #28
JLS

Oud 4 maart 2010, 16:38   #29

Oorspronkelijk geplaatst door Marioow
Alkmaarderhout:

Stel je voor dat DSB 5 jaar terug al was omgevallen, dan had AZ hier nog gespeeld
Oud 4 maart 2010, 16:40   #30
Niet te sip!

Oorspronkelijk geplaatst door JLS
Handig dat de Maas nog even wordt genoemd, ik vroeg me al af wat dat voor slootje was.

Maar het ligt dus praktisch naast De Koel, ik had altijd in m'n hoofd dat het richting Tegelen lag.
Oud 4 maart 2010, 16:46   #31

Oorspronkelijk geplaatst door JLS
Wat ik altijd zo mooi vind aan die oude stadions zijn de lichtmasten. Vanuit de hele stad wijzen de lichtmasten je de weg naar het stadion. Iedere vrijdag wanneer ik weer thuis kom in Venlo kijk ik vanuit de stationsbrug even naar richting de berg naar de lichtmasten van De Koel, vanaf dat moment ben ik weer echt thuis...
Lichtmasten worden inderdaad onderschat. Ik fietste laatst 's avonds in de richting van het Olympisch Stadion terwijl de lampen aan waren, echt fantastisch hoe het licht opdoemde aan het eind van de Stadionweg... 10x meer uitstraling dan de ArenA ooit zal hebbben op wedstrijddagen.
Oud 4 maart 2010, 17:06   #32
JLS

Oorspronkelijk geplaatst door Silenus

Handig dat de Maas nog even wordt genoemd, ik vroeg me al af wat dat voor slootje was.

Maar het ligt dus praktisch naast De Koel, ik had altijd in m'n hoofd dat het richting Tegelen lag.
Haha, ik dacht van doe ter informatie het centrum en de maas ook maar even aangeven

@ Belanov

In Bremen is men nu het Weserstadion aan het verbouwen, ondanks dat het een ontzettend lelijke magnetronschotel wordt, blijven de karakteristieke lichtmasten behouden. Het kan dus wel...
Oud 5 maart 2010, 22:24   #33
Feethams van Darlington. Een melagomane voorzitter vond het niet goed genoeg, zette een nieuwe bak neer waar 22.500 man in kunnen (er zitten er ongeveer 2000 nu ). Ze hadden beter in het oude stadion kunnen blijven. Deze foto's zijn van 2005. Volgens mij is er niet veel meer van over nu.

Barnet_Bee is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2010, 22:27   #34
Zonde.
The Verve is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2010, 23:25 thumb down   #35

Yeahinho's Voetbal Forum schermafbeelding

Hoewel Darlington onze grote Carlisle-concurrent is, vind ik het ook zonde ja. Mooi ding!
Yeahinho is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2010, 23:33   #36
Hoewel het natuurlijk nog altijd wel mooier is dan sloop. Een stadion dat verzwolgen wordt door de tijd.
The Verve is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 14:45   #37

't zou zo de vervreemdingszone rond Tsjernobyl kunnen zijn
Oud 17 april 2010, 13:16   #38
Hardloper

Vincent's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat van Darlington is heel triest inderdaad, spelen volgend jaar in de Blue Square Premier met een stadion van 20.000+ man.
Vincent is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2010, 21:00 surprise   #39

Stond vrijdag een mooi stukkie over dat nieuwe stadion van Darlington in het Brabants Dagblad. Dat die geldschieter een veel te grote bak uit de grond stampte en er na de oplevering uit naaide .
Oud 26 juli 2010, 16:11 Standaard   #40
Ik ben Angelo Cijntje

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

The Baseball Ground. Veel te weinig geweest helaas, herinner me er mijn laatste keer nauwelijks.

Gesloopt in 2004.

.

Oud 26 juli 2010, 17:00 Standaard   #41
Saoirse

HairyArsedIrishman's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Silenus Bekijk bericht
Niet zo vreemd hoor. Een tijd terug vroeg een Rotterdammer in het stadion topic waarom een van de voorgestelde namen voor het nieuwe stadion refereerde aan de Maas. Waarom gebruikten wij hun rivier?

Oud 26 juli 2010, 17:01 Standaard   #42
DiFontaine

Oorspronkelijk geplaatst door HairyArsedIrishman Bekijk bericht
[...]

Niet zo vreemd hoor. Een tijd terug vroeg een Rotterdammer in het stadion topic waarom een van de voorgestelde namen voor het nieuwe stadion refereerde aan de Maas. Waarom gebruikten wij hun rivier?

Ging toen om de Maasboulevard, kleine nuance.

Oud 26 juli 2010, 17:03 Standaard   #43
Saoirse

HairyArsedIrishman's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door zjroen Bekijk bericht
[...]

Ging toen om de Maasboulevard, kleine nuance.
Oh sorry. Is ook al een tijd terug.

Oud 26 juli 2010, 19:46 Standaard   #44
Green and Gold

Gtaboy107's Voetbal Forum schermafbeelding

Oosterenk. Altijd een leuk en gezellig stadion gevonden. Lekker bij het veld, Engelse stijl. Het nieuwe stadion is hoger, en ziet er niet mooi uit.

Oud 26 juli 2010, 19:48 no smile   #45

Dicht op het veld? Ik heb toch andere herinneringen aan de wedstrijden die ik er (vanuit het uitvak) heb mogen bekijken...

En het nieuwe stadion is echt een gedrocht .
Oud 26 juli 2010, 20:10 Standaard   #46
rja

rja's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Mark-Hgl Bekijk bericht
Diekman Stadion:
Die grote bak beton, waar al dat moois begon

Ben er ooit één keer geweest, geen herinneringen van helaas.
Stadion is gesloopt, maar er is nooit wat voor in de plaats gekomen.
Heel wat herinneringen aan dat stadion, stond altijd onverdekt in vak P.

In de vorige glorietijd van FC Twente.
rja is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2010, 21:21 Standaard   #47
Tukker .

tjekkie's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door rja Bekijk bericht
[...]
Heel wat herinneringen aan dat stadion, stond altijd onverdekt in vak P.

In de vorige glorietijd van FC Twente.
Dan hebben wij samen in een vak gezeten Rja zonder dat wij het wisten en nu ontmoeten wij elkaar weer op een forum . Dat maakt deze forum ook zo leuk . Ik beleef weer oude tijden al ben ik nog geen opa .

Ik ben toch wel blij dat ik in al die oude stadions ben geweest . Het oude Groningen stadion , NAC , Dusseldorf , Olympisch stadion , oude Vittese stadion en zo kan ik er wel meer opnoemen , maar nostalgie is het wel .....

Mooi ...

Oud 26 juli 2010, 21:57 arrow   #48

pfaf's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Yeahinho Bekijk bericht
Hoewel Darlington onze grote Carlisle-concurrent is, vind ik het ook zonde ja. Mooi ding!
Dat was ook de reden dat Carlisle en niet Darlington gekozen werd: het stadion. Of niet zjroen en poepoog...
pfaf is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2010, 22:21 Standaard   #49

De oude Galgenwaard en de oude Goffert natuurlijk. Van die reusachtig logge jaren dertig bouwsels. De tijd waarin de massasport z'n intrede deed, voetbal een volkssport werd en baanwielrennen populair was. De stadions moesten omnivalent zijn. Gelukkig is het oude Olympisch Stadion, als levend museum, nog behouden gebleven.

Mugger is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2010, 22:24 Standaard   #50
DiFontaine

Oorspronkelijk geplaatst door pfaf Bekijk bericht
[...]

Dat was ook de reden dat Carlisle en niet Darlington gekozen werd: het stadion. Of niet zjroen en poepoog...
Haha.

Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nostalgie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:10.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site