Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nostalgie
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 14-12-09, 17:08   #1
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Groots afscheid voor Bergkamp

Dennis Bergkamp heeft zaterdagavond afscheid genomen als professioneel voetballer. De aanvaller kreeg als eerbetoon aan een prachtige loopbaan een afscheid in stijl. De technicus speelde in het splinternieuwe Emirates Stadium van zijn club Arsenal zijn laatste wedstrijd tegen Ajax, zijn oude club.

Na afloop bedankte de blonde spits zijn vrouw. Hij vertelde, licht geëmotioneerd, dat hij zonder zijn echtgenote nooit de loopbaan had kunnen hebben, die hij zaterdag afsloot. Die carrière voerde hem langs drie clubs. Na zijn Amsterdamse periode volgde een teleurstellend verlopen tijd in Milaan, bij Internazionale. Toen hij vervolgens naar Arsenal overstapte, groeide hij uit tot een levende legende.

Hij blijft in Engeland wonen. ‘Ik heb er soms best over nagedacht om naar Amsterdam terug te keren, maar ik heb het hier te goed. Onze kinderen zijn hier geboren, een groot deel van mijn leven speelt zich hier af.’

De massaal aanwezige fans bedankten Bergkamp zaterdag op indrukwekkende wijze. In het Emirates Stadium, dat het oude, traditierijke Highbury vervangt, kwamen liefst 54 duizend fans bijeen om Bergkamp een laatste groet te brengen. Ajax kwam als tegenstander opdraven. ‘Het was fantastisch, al is het grotendeels langs me heengegaan’, zei Bergkamp. ‘Het voelt een beetje als een bruiloft. Als je later de film terugdraait, herinner je je ineens weer van alles.’

Het duel bestond zaterdagavond uit twee delen. Voor rust speelden Ajax en Arsenal tegen elkaar in de huidige opstellingen. Na de pauze draafde een keur aan oud-topspelers op in het Emirates Stadium. Voor de toeschouwers was het een feest van herkenning. Vooral bij de opkomst van de ‘legends’ van Arsenal barstte het nieuwe onderkomen van de club bijkans uit de voegen.

Onder anderen Patrick Vieira, David Seaman, Ian Wright, Marc Overmars, Glenn Helder en Martin Keown kwamen in het veld en werden dolenthousiast verwelkomt door het uitzinnige Engelse publiek. ‘De eerste helft voelde ik me een oude man, de tweede helft erg jong’, grapte Bergkamp na afloop. ‘Maar bij die jongens voelde ik me toch het meeste op mijn gemak. Dat is toch meer mijn generatie.’

Ook bij Ajax speelden enkele grote namen als Edwin van der Sar, Stanley Menzo, Edgar Davids, Stefan Petterson, Jan Wouters en Wim Jonk mee in de tweede helft. De handen gingen echter pas echt op elkaar toen Johan Cruijff en Marco van Basten als speciale gasten nog enkele minuten meespeelden. Van Basten stal met enkele hoogstandjes direct de harten van het publiek.

De avond was al mooi begonnen. Vader Wim Bergkamp, die ernstig ziek was, verzorgde samen met zijn zoon en kleinzoon Mitchell de aftrap, waarna de eerste helft tussen de huidige ploegen van Ajax en Arsenal begon. Klaas-Jan Huntelaar maakte het enige doelpunt voor de pauze.

Na de rust traden de legendes aan en werd het een gemoedelijk samenzijn waarin Bergkamp eigenlijk nog een doelpunt had moeten maken. Dat lukte niet, al was hij er een paar keer dichtbij. Thierry Henry en Nwanko Kanu zorgden er uiteindelijk voor dat Bergkamp zijn allerlaatste duel toch winnend afsloot, met 2-1.

Direct na het fluitsignaal volgde een emotioneel afscheid van zijn collega's waarna Bergkamp, hand in hand met zoon Mitchell ook afscheid nam van het publiek. ‘Ik was best emotioneel. Iedereen weet dat ik een familieman ben. Ik voelde dat ook in het stadion. Samen met de fans, de spelers die zijn gekomen. Dat voelde als één grote familie. Het was vanavond iets van ons allemaal.’

Een van de mooiste voetballers van zijn generatie stopte er definitief mee op 22 juli 2006.
Wat was het een magistrale voetballer en wat heeft hij er voor gezorgd dat "Boring Arsenal" een term is die inmiddels al ruimschoots in de mottenballen ligt.

Zijn mooie stiftjes bij Ajax, zijn magistrale doelpunten bij Arsenal en zijn werelddoelpunt tegen Argentinie op het WK 1998.

Wat zou ik graag weer een "Bergkamp" op de voetbalvelden zien.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 14-12-09, 17:37   #2
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Bergkamp, .
Clough is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 17:37   #3
Kluf

Burk-kemp! .
Oud 14-12-09, 17:38   #4
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

The ice-man, the non flying Dutchman
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 17:41 wink   #5
Kluf

Staat altijd hoog in de lijstjes van beste spelers sinds de invoering van de Premier League. En terecht natuurlijk.
Oud 14-12-09, 17:54   #6
Hup Holland!

Gordon Shumway's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat een speler.

Oud 14-12-09, 18:42   #7
Baas-Jan Huntelaar-fan

BoerBert's Voetbal Forum schermafbeelding

Bergkamp Jammer dat hij die dag niet mocht scoren
BoerBert is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 18:46   #8
Hup Holland!

Gordon Shumway's Voetbal Forum schermafbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=niWVRSVzAzI

Mooie is ook dat 'ie zelf de pass nog geeft op Pires.

Oud 14-12-09, 18:51   #9
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat een held, altijd genieten.
Rijkaard:
,,Dennis Bergkamp laat de toeschouwers al 20 jaar genieten. Hij heeft de meest fantastische goals gemaakt. Ik heb de mazzel gehad dat ik nog met hem heb mogen spelen. Zo zie ik dat echt. Dennis heeft attractief voetbal zo'n beetje uitgevonden."
van Basten:
"If Ryan Giggs is worth 20 millions, Bergkamp is worth a hundred"
Ian Wright:
‘’Als hij in Star Trek zou spelen, dan zou hij de beste speler zijn in elk zonnestelsel waar hij kwam’’
Arsene Wenger
"Can you not say he is the best player in the world right now? If there is a better one, then I have not seen him."
Tony Adams:
‘’Dennis is zo’n aardige man, zo’n gentleman, met zo’n leuk gezin. Het wordt moeilijk voor mij om hem te schoppen.’’
Thierry Henry:
''I have always said Dennis Bergkamp will remain the best partner I have ever had. He is a dream for a striker.''

"If you are in the game, on the bench or watching on TV, you want to learn then Dennis Bergkamp, with the way he can kill a team with one pass, is just amazing. He will sometimes do things out of nowhere."
Andy Gray:
"Form is temporary, Class is permanent"
God.
Blawh is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 19:15   #10
Wenger OUT!

DutchGooner's Voetbal Forum schermafbeelding

voel me een bevoorrecht persoon dat ik hem een 20-tal keer heb mogen zien spelen op Highbury, wat een geweldenaar, de beste die ik in Arsenal-shirt heb zien spelen.
DutchGooner is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 22:08   #11
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Geweldig was dat toen, Cruijff en Van Basten ook nog in het veld
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 15-12-09, 03:18   #12
Dus..

mijn grootste voetbalheld ooit. Kan er nog steeds niet bij met mijn hart dat hij door de arsenal fans achter Henry werd geplaatst .
daankes is offline   Met citaat reageren
Oud 15-12-09, 09:31   #13
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Baal er nog steeds van dat ik niet mee kon die dag. Misschien wel de beste Nederlandse voetballer ooit.
Da_Sandman is offline   Met citaat reageren
Oud 15-12-09, 11:36   #14
Hoi

Stanley Menzo die zijn schot stopte op zijn jubileum.
Rejected is offline   Met citaat reageren
Oud 15-12-09, 14:07   #15

Beste voetballer die ik zelf heb zien spelen, wat een held.
VoreG is offline   Met citaat reageren
Oud 15-12-09, 21:59   #16
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door VoreG
Beste voetballer die ik zelf heb zien spelen, wat een held.
Dat en ik denk ook een van de weinige spelers die echt bij iedereen wel geliefd was ook onder supporters van andere clubs.
Marioow is nu online   Met citaat reageren
Oud 15-12-09, 22:05   #17

Alles wat hij deed, daar zat een idee achter.

De 2-1 tegen Argentina, goud
Foca is offline   Met citaat reageren
Oud 16-12-09, 12:08 emo   #18
Kluf

Volgens mij heb ik zijn afscheidswedstrijd nog ergens op een oude harde schijf staan, gecapped van de NOS.
Oud 16-12-09, 13:11   #19
Back the Beard

Stickvis's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Clough
Volgens mij heb ik zijn afscheidswedstrijd nog ergens op een oude harde schijf staan, gecapped van de NOS.
Doe die maar is uploaden dan
Stickvis is offline   Met citaat reageren
Oud 16-12-09, 13:34   #20
Kluf

Dat wil ik best doen, maar dan moet je wel even geduld hebben. Die schijf ligt namelijk bij m'n ouders, en daar kom ik niet bepaald elke dag. .
Oud 16-12-09, 13:39   #21
Back the Beard

Stickvis's Voetbal Forum schermafbeelding

ik zou hem in iedergeval graag hebben stuur anders maar een pm als je m hebt
Stickvis is offline   Met citaat reageren
Oud 17-12-09, 20:06 sad   #22

Yeahinho's Voetbal Forum schermafbeelding

Is dat alweer 3,5 jaar geleden ja?!

Jammer dat ik toen niet mee ben geweest...
Yeahinho is offline   Met citaat reageren
Oud 30-12-09, 23:41   #23
Oorspronkelijk geplaatst door Clough
Dat wil ik best doen, maar dan moet je wel even geduld hebben. Die schijf ligt namelijk bij m'n ouders, en daar kom ik niet bepaald elke dag. .
heb je hier toevallig nog tijd voor gehad?
Maxamius is offline   Met citaat reageren
Oud 31-12-09, 00:09   #24

Bjoro's Voetbal Forum schermafbeelding

Mooie foto's

en deze natuurlijk ook !

Bjoro is offline   Met citaat reageren
Oud 31-12-09, 00:11 wink   #25

Klaphark's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat een gruwelijke held
Klaphark is offline   Met citaat reageren
Oud 13-01-10, 23:31   #26
DiFontaine

zjroen's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Bjoro

[afbeelding: link]
Deze foto is zo fantastisch, met dat soort 'aura' om hem heen. Meen ook ooit gelezen te hebben dat dit niet gephotoshopped is.
zjroen is offline   Met citaat reageren
Oud 14-01-10, 00:51   #27

Mike's Voetbal Forum schermafbeelding

Held
Mike is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nostalgie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:24.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site