|
|
#1 |
|
|
Overzicht van de steun die de BVO's van de gemeenten kregen: De Groene Amsterdammer - Wie betaalt het voetbal?
Overigens is dit erg eenzijdig, want de opbrengsten van het voetbal worden niet meegeteld. Zal waarschijnlijk niet in hun straatje hebben gepast bij dit onderzoek. Achterhalen hoeveel belastinggeld er naar het betaald voetbal is gesluisd, is een lastige exercitie. Staatssteun aan clubs is sinds 2002 verboden volgens Europese mededingingsregels. Dat heeft geleid tot een breed scala van omwegen en constructies om toch gemeenschapsgeld in noodlijdende voetbalclubs te steken. De eerste Masterclass Onderzoeksjournalistiek van De Groene Amsterdammer deed een poging om de kluwen van stiekeme staatssteunconstructies te ontwarren. Met een uitgebreide vragenlijst aan gemeenten, jaarverslagen, stukken uit de Kamer van Koophandel en het kadaster, rapporten, raadsbesluiten en een inventarisatie van alle krantenartikelen over de relatie tussen overheid en voetbalclubs van 1996 tot nu hebben we een zo compleet mogelijk beeld proberen te krijgen van de overheidssteun aan voetbalclubs en stadions. Daarnaast hebben we drie casussen uitgediept. Den Haag, dat zo maar even ruim vijftig miljoen euro op tafel legde om een stadion te bouwen voor een club die bijna failliet was. De besluitvorming is exemplarisch voor het opportunisme, de emotie en het amateurisme waarmee politici voetbalclubs behandelen. ADO werd voor de hofstad een peperdure imagocampagne. In Doetinchem waren ze de banden met het noodlijdende De Graafschap zo zat dat een 'ontvlechtingsoperatie' volgde die dertien jaar duurde en meer dan dertien miljoen euro kostte. Op papier althans, want in de praktijk vloeien er nog steeds euro's van stadhuis naar voetbalclub. En pikken grondspeculanten mogelijk een graantje mee van de gemeentelijke vrijgevigheid. En Veendam. Ach, Veendam. De club die in 1954 toetrad tot het betaald voetbal en in 1958 voor het eerst gered moest worden. Keer op keer legde de gemeenschap geld bij op de voetbalactiviteiten in stadion De Langeleegte. BV Veendam is misschien wel het grootste succesverhaal als het aankomt op aanboren van overheidsgeld. Laatst gewijzigd door Barnet_Bee; 18-05-11 om 17:06 |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Heb net mijn abo op De Groene opgezegd, komen ze hier mee.
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Volgens iemand die er wel aardig zicht op heeft, zijn er bij NAC in ieder geval een aantal bedragen dubbel meegeteld. En het is inderdaad wel erg eenzijdig belicht.
Daarnaast is het natuurlijk uit nood geboren dat het stadion is overgenomen door de gemeente maar ze verrekenen ze alle bedragen wel in de huur met rente natuurlijk. Daarnaast schuift dezelfde gemeente de kosten voor de uitloop van de verbouwing wel door naar NAC, ook niet al te netjes. Dus als NAC het uiteindelijk af betaald (moeten er niet weer gekke dingen gaan gebeuren en de club niet omvallen) heeft de overheid er geld aan verdient. Janus Oomen (toenmalig wethouder) heeft er trouwens wel een stuk over geschreven: Ga niet mee in de gekte van voetbal - Mening - Brabants Dagblad
Ook leuk dat ze skyboxen en wedstrijdkaartjes meerekenen, volgens mij deed (zijn ze mee gestopt) de gemeente dit zelf om zo contact te onderhouden met meer dan 400 (!) lokale ondernemers en zelf relaties uit te nodigen. Dat is voor sponsoren niet gratis dus ook voor gemeentes niet. Raar dat ze zoiets opnemen in het lijstje met leningen, investeringen en giften.. Laatst gewijzigd door Superheld; 18-05-11 om 17:16 |
||
|
|
|
|
|
#4 | |
|
||
|
|
|
|
|
#5 | |
|
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Vind ik ook wel hoor.
Overigens vind ik investeringen in stadions door gemeenten ook wel te verantwoorden, mits het stadion ook voor andere evenementen gebruikt wordt en de gemeenten niet alles/het grootste deel betalen. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
AGOVV heeft in die 8 jaar nog geen 35.000 euro gehad van de gemeente Apeldoorn. Vind je het gek dat we continu minpunten krijgen omdat we de zaakjes financieel niet op orde hebben
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Goed overzicht en globaal gezien zal het toch wel kloppen?
Ik heb er ook wel eens over nagedacht met Feyenoord, of het op een gegeven moment niet beter was om gewoon keihard failliet te gaan. De gemeente zou dan toch wel inspringen met allemaal trieste maatregelen. In plaats van het al jaren aanmodderen wat wij nu dus doen, zou je er dan veel sneller op zijn volgens mij.
__________________ Like David Carradine, they can go f**k themselves and just die |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ik vind steun van gemeeten aan voetbalclubs zeker niet principieel verkeerd. Als een gemeente denkt dat het voortbestaan van een (sterke) voetbalclub van belang is voor de gemeenschap dan zie ik het probleem niet echt. Schouwburgen, kunsthallen en korfbalclubs ontvangen immers ook steun van de lokale overheid.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
||
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Het is ook maar de vraag of er een oneerlijke competitie door ontstaat, althans wat is oneerlijk? Je kunt immers stellen dat het aan de lokale overheid/lokale gemeenschap is om te bepalen hoeveel zij bij willen dragen aan de voetbalclub, net zoals het Philips vrijstaat om zelf te bepalen wat zij aan PSV willen besteden. Natuurlijk bestaat er een verschil tussen privaat en publiek geld, maar als een debat daarover in alle openheid plaatsvindt dan kan de volksvertegenwoordiging beslissen om het al dan niet te doen. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
||
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ik las ergens op een forum het idee om per x bedrag overheidssteun 1 minpunt toe te kennen aan een club. Vind ik niet eens zo'n gek plan. Dit x bedrag moet natuurlijk niet al te hoog zijn.
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
In Duitsland kun je bij de bond geld lenen in ruil voor strafpunten....
__________________ VVV-Venlo - SSC Napoli - 1.FC Köln |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Verder is het natuurlijk onzin om het geld wat Amsterdam in de ArenA heeft gestoken mee te tellen, dat is gewoon een investering die ze er al lang en breed uit hebben gehaald. __________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
||
|
|
|
|
|
#15 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Dat anderen wel geholpen worden is weer een andere discussie. Hier in Almelo wordt er ook nooit wat geleend oid, maar de gemeente wil wel de plaatsnaam in de naam
|
||
|
|
|
|
|
#17 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#20 | |
Nee van die gemeente hier heb ik de buik wel vol. Ze afficheren zich graag als 'topsportgemeente' maar dat is echt een lachertje. |
||
|
|
|
|
|
#21 | |
Het Polman stadion staat er sinds 1999, is er met veel moeite gekomen ondanks dat het oude stadion zowat instortte. Op dit moment is het allerminst zeker of het nieuwe stadion er komt, voor de verkiezingen waren ze allemaal voor maar nu willen ze ineens weer onderzoeken verrichten
|
||
|
|
|
|
|
#22 | |
ze zijn lekker op de hoogte van de VvF actie.
|
||
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Gemeentesteun aan BVO's
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |