Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nationaal
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 15-05-11, 17:50 Standaard   #1
SCH
Hup Holland!

SCH's Voetbal Forum schermafbeelding

We zijn er goed in om ons zelf tekort te doen en ons zelf af te zeiken maar misschien moeten we daar maar eens mee stoppen. Wat hebben we een heerlijke competitie. Al seizoenen lang is het genieten. Niet altijd van het voetbal maar wel van de geringe krachtsverschillen, van de spanning en de vaak bizarre en onverwachte uitslagen.

Het was weer een seizoen hoor, we kunnen blijven zeuren over Mickey Mouse maar Guus Geluk is beter op zijn plek.

Oud 15-05-11, 17:54 wink   #2

TheJanitor's Voetbal Forum schermafbeelding

En zo slecht doen we het niet eens in Europa.

Driewerf hoera.
TheJanitor is offline   Met citaat reageren
Oud 15-05-11, 20:17 Standaard   #3
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

De laatste 4 jaar 4 verschillende kampioenen.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 15-05-11, 20:21 Standaard   #4

Cruoninga's Voetbal Forum schermafbeelding

Mensen die maar de Eredivisie vergelijken met competities waar de clubs een veelvoud aan geld te hebben besteden moet je standaard een glas koud water in het gezicht gooien. Qua voetbal, toeschouwersaantallen, spanning en uitstraling is de Eredivisie een absolute topcompetitie.
Cruoninga is offline   Met citaat reageren
Oud 15-05-11, 20:21 sad   #5
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Vleminckx topscorer, een kampioen met extreem weinig punten, meer clubs dan ooit die financieel op het randje leven.

Hip hip, hooray.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 15-05-11, 20:22 Standaard   #6
SCH
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Kopbal Bekijk bericht
Vleminckx topscorer, een kampioen met extreem weinig punten, meer clubs dan ooit die financieel op het randje leven.

Hip hip, hooray.
Heb jij dan liever een kampioen die 20 punten meer heeft dan de nummer 2?

Oud 15-05-11, 20:23 Standaard   #7

Hip hip, hooray.
Welkom in Europa.

Dat de kampioen extreem weinig punten heeft is trouwens eerder een plus- dan een minpunt. Het financiële toezicht en beleid is nog veel beter dan in veel landen.
Oud 15-05-11, 20:26 Standaard   #8
SCH
Hup Holland!

Bovendien is ons voetbal bij vlagen ook erg vermakelijk. Vergelijk de Nederlandse bekerfinale eens met de Engelse bv.

Oud 15-05-11, 20:27 Standaard   #9
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

We zijn de 9de competitie van Europa. We dobberen al een aantal jaar rond die plek 8-10. Ik zie dat niet direct veranderen de komende jaren.
Boris is nu online   Met citaat reageren
Oud 15-05-11, 20:28 Standaard   #10
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door SCH Bekijk bericht
[...]

Heb jij dan liever een kampioen die 20 punten meer heeft dan de nummer 2?
Neuh, dat ook weer niet. Maar ik vond het al met al gewoon een kwalitatief erg matig jaar qua voetbal. Niet om afbreuk te doen aan de titel verder, maar eigenlijk is het best wel belachelijk dat Ajax met dit team en spel gedurende het seizoen kampioen kan worden.

Maar je hebt wel gelijk dat het op veel velden nog heel spannend was tot de laatste speeldag, dat maakte denk ik wel een hele hoop goed voor veel supporters.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 15-05-11, 20:30 Standaard   #11
SCH
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Boris Bekijk bericht
We zijn de 9de competitie van Europa. We dobberen al een aantal jaar rond die plek 8-10. Ik zie dat niet direct veranderen de komende jaren.
9e qua wat?

Oud 15-05-11, 20:30 thumb up   #12
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

In elk geval de spannendste competitie dit seizoen.

http://prosac.official.fm/
http://soundcloud.com/kweeb
Prosac is nu online   Met citaat reageren
Oud 15-05-11, 20:30 Standaard   #13
SCH
Hup Holland!

[...]
Neuh, dat ook weer niet. Maar ik vond het al met al gewoon een kwalitatief erg matig jaar qua voetbal. Niet om afbreuk te doen aan de titel verder, maar eigenlijk is het best wel belachelijk dat Ajax met dit team en spel gedurende het seizoen kampioen kan worden.

Maar je hebt wel gelijk dat het op veel velden nog heel spannend was tot de laatste speeldag, dat maakte denk ik wel een hele hoop goed voor veel supporters.
Dat dus. Voetballend was het lang niet altijd goed en vooral heel wisselvallig, maar dat heeft dus ook zo zijn charmes, is mijn punt.

Oud 15-05-11, 20:31 Standaard   #14
Econoom

[...]

9e qua wat?
Europese ranking van Bert .
Oud 15-05-11, 20:32 Standaard   #15
SCH
Hup Holland!

[...]

Europese ranking van Bert .
Hoe wordt dat berekend dan?

Oud 15-05-11, 20:35 Standaard   #16
Econoom

[...]
Hoe wordt dat berekend dan?
2 punten voor een Europese overwinning en 1 voor een gelijkspel. Totaalscore delen door het aantal ploegen in Europa. Som van de laatste vijf jaar.
Dus het gaat er puur om hoe de Nederlandse ploegen het in Europa doen. Die ranking bepaalt hoe de tickets in Europa verdeeld worden.
Oud 15-05-11, 20:38 Standaard   #17
SCH
Hup Holland!

[...]

2 punten voor een Europese overwinning en 1 voor een gelijkspel. Totaalscore delen door het aantal ploegen in Europa. Som van de laatste vijf jaar.
Dus het gaat er puur om hoe de Nederlandse ploegen het in Europa doen. Die ranking bepaalt hoe de tickets in Europa verdeeld worden.
Ja, maar daar gaat dit topic dus niet over laiverd.

Oud 15-05-11, 20:38 Standaard   #18

Chadi's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Het zegt ook wat over de andere ploegen. Er waren er na ADO uit weinig mensen die nog geloofden dat Ajax kampioen kon worden. Ik geloofd ehet ook niet. Maar toch zetten ze een geweldige reeks neer... en worden het na 34 wedstrijden terecht.
Chadi is offline   Met citaat reageren
Oud 15-05-11, 20:40 Standaard   #19

[...]

Het spel lijkt vooral erg matig omdat Barcelona steeds als vergelijkingsmateriaal genomen wordt. Ik begrijp die analisten niet met hun "de competitie is niet goed, maar wel leuk en spannend". Zou je dan nog meer willen dan dat het leuk en spannend is? Dat is toch de eerste reden dat je sport kijkt? Als je als voorwaarde om ervan te kunnen genieten een bepaalde standaard van het spel nodig hebt, heb ik echt met je te doen. Zeker omdat echt goed voetbal, wat daar onder voorstaan lijkt te worden, heel zelden gespeeld wordt. Barcelona zo af en toe, maar ook in de topcompetities zijn er genoeg kutwedstrijden. Ik heb het idee dat die adepten van dat zogenaamde goede voetbal een mythe najagen. Elke wedstrijd 90 minuten lang echt goed spelen is extreem moeilijk. Daarnaast is voetbal gelukkig ook interessant door de fouten die er worden gemaakt en de gevolgen daarvan. En dan nog, La Liga is vast heel goed, maar het gat tussen Barca en Real en de rest wordt steeds groter. Daar word je toch ook niet blij van.

Op basis waarvan zouden we hoger moeten staan? Alleen Portugal heeft minder inwoners van de landen die boven Nederland staan. Maar daar komen in de hoogste divisie bij sommige clubs nog geen eens 1000 man kijken. Over de hele breedte is de Eredivisie misschien dus nog wel sterker. In ieder geval zijn de clubs gemiddeld genomen groter. De andere landen die hoger op de ranglijst staan hebben allemaal een veelvoud aan inwoners en financiële mogelijkheden dan Nederland.
Oud 15-05-11, 20:42 Standaard   #20

Zodra je financiele verantwoordelijkheid moet afleggen aan de UEFA komen wij er wel boven hoor. We produceren een hoop goede voetballers.
Oud 15-05-11, 20:47 Standaard   #21
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Chadi Bekijk bericht
Zodra je financiele verantwoordelijkheid moet afleggen aan de UEFA komen wij er wel boven hoor.
Nee, dan komt Duitsland boven.

Oud 15-05-11, 20:48 Standaard   #22

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Nee, dan komt Duitsland boven.

Denk dat Nederland echt wel bij de top5 komt.
Oud 15-05-11, 21:09 Standaard   #23
Ik niet!

[...]

Denk dat Nederland echt wel bij de top5 komt.
Dat is zo goed als onmogelijk, de markt is daarvoor simpelweg te klein. Dat blijkt ook uit het verleden, Nederland heeft alleen incidenteel weleens in de top5 van de UEFA-ranglijst gestaan.

Oud 15-05-11, 21:11 Standaard   #24
More than meets the eye

WheeledWarrior's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik heb wel weer genoten hoor van deze competitie. Eerst PSV en Twente stuivertje wisselen, Ajax al afgeschreven maar toch met de schaal ervandoor. Ook tussen plek 5 en plek 12 was het best spannend. Alleen onderin stond het al snel vast welke 3 daar zouden eindigen.
WheeledWarrior is offline   Met citaat reageren
Oud 16-05-11, 13:17 thumb up   #25

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Afgezien van het feit dat mijn cluppie een baggerseizoen had, was de competitie an sich wel om te smullen ja. En is dat al jaren.
MaxPower is nu online   Met citaat reageren
Oud 16-05-11, 13:23 Standaard   #26
66-68-71-87

kabonk's Voetbal Forum schermafbeelding

Zodra je financiele verantwoordelijkheid moet afleggen aan de UEFA komen wij er wel boven hoor. We produceren een hoop goede voetballers.
Als die op 16-jarige leeftijd al naar het buitenland vertrekken voor een appel en ei niet. Enige wat een competitie als die van Nederland naar boven kan halen is zoiets als een 6+5 regel.

Oud 16-05-11, 13:25 Standaard   #27
Ken sent me.....

fuckbuddy's Voetbal Forum schermafbeelding

Het aantal punten van de kampioen
De top 3 van de topscorers komen niet voor in de top 3 van de ranglijst
Kampioenen afgelopen jaren, PSV, AZ, Twente en Ajax.... (komt wel overeen met de top 4!)

Dat vind ik wel vreemd, maar ik kan toch terugkijken op een goed seizoen.
4e geworden, gewonnen van Twente 2x en 1x Ajax maar ook flink onderuit tegen Ajax uit en gisteren nog bijvoorbeeld....

Het blijft gewoon een rare competitie die Nederlandse, mede daarom zo onvoorspelbaar en dus vermakkelijk.

De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld."
fuckbuddy is offline   Met citaat reageren
Oud 16-05-11, 13:28 Standaard   #28
Meister 10/11

vitessezuid113's Voetbal Forum schermafbeelding

in alle opzichten weer een raar seizoen , en dat maakt het wel vermakelijk maar het is niet altijd leuk om naar te kijken.
vitessezuid113 is offline   Met citaat reageren
Oud 16-05-11, 13:28 Standaard   #29

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Dat is zo goed als onmogelijk, de markt is daarvoor simpelweg te klein. Dat blijkt ook uit het verleden, Nederland heeft alleen incidenteel weleens in de top5 van de UEFA-ranglijst gestaan.
Tot 20 jaar terug stond elk land incidenteel in de top 3 of top 5. Van Frankrijk tot Nederland, van Italië tot Duitsland, van Portugal tot Schotland. Niks raars aan.

Het is juist dat walgelijke marktdenken, gecombineerd met subsidies, waar Nederland zo'n nadeel van ondervindt.

Oud 16-05-11, 13:32 Standaard   #30

Owja, moet je die Belgen eens in de jaren '80 zien:

Het kán gewoon. Je moet het alleen willen. En een eerste aanzet daartoe is bijvoorbeeld door niet alles meer (verplicht) van Manchester United uit te zenden.

Oud 16-05-11, 13:51 Standaard   #31
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Turkije met al dat geld wat ze daar hebben hoe kunnen die zo laag staan?

Oud 16-05-11, 14:02 Standaard   #32
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
Turkije met al dat geld wat ze daar hebben hoe kunnen die zo laag staan?
Het gaat over de jaren tachtig, toen stond Turkije er economisch heel wat beroerder voor dan tegenwoordig.

Oud 16-05-11, 14:05 Standaard   #33
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Het gaat over de jaren tachtig, toen stond Turkije er economisch heel wat beroerder voor dan tegenwoordig.
Oja, natuurlijk. Hoeveelste staan ze nu?

Oud 16-05-11, 14:06 Standaard   #34

[...]

Dat is het probleem met jou. Het staat je vrij om het 'moderne voetbal' te verdedigen en zelfs verder te willen doorvoeren. Maar de wetten van een te kleine televisiemarkt of economie ging toen veel minder op. Dat is nu net het punt. België zat in de jaren '80 in de diepe shit. Enorme werkloosheid en staatsschuld van iets van 180% (gelukkig voor hen waren de financiële markten nog niet zo geïntegreerd anders hadden ze toen hetzelfde gekend als de Grieken nu). Toch staan de Belgen daar in de top 5. En waarempel: de Italianen deden het in de eerste helft van de jaren '80 heel slecht (de tweede helft deden ze het natuurlijk geweldig, toen was het veruit de sterkste competitie die het voetbal ooit heeft gezien).

Oud 16-05-11, 14:07 Standaard   #35
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Die ene rode lijn stopt er gewoon mee . Lekkere grafiek...

Oud 16-05-11, 14:07 surprise   #36
Ich bin Mario

Opvallend dat Albanie zo lang bovenaan heeft meegedraaid.

Mochten ze in 89/90 niet meedoen?

edit: Ik zie het verkeerd.. waarvan is die rode lijn? Welk land is eind jaren 80 verdwenen.. naast de SU en Oost Duitsland..

Oud 16-05-11, 14:11 Standaard   #37

Ander voorbeeld zijn de Fransen in begin jaren '90:

Pas de laatste vijftien jaar zie je een afgebakende top drie/vier optreden.

Oud 16-05-11, 14:11 Standaard   #38
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Prosac Bekijk bericht

edit: Ik zie het verkeerd.. waarvan is die rode lijn? Welk land is eind jaren 80 verdwenen.. naast de SU en Oost Duitsland..
Die rode lijn is Engeland en die mochten in de tweede helft van de jaren tachtig vijf jaar niet meedoen vanwege het heizeldrama, dus vielen hun punten langzaam weg tot ze op nul stonden.

Oud 16-05-11, 14:12 Standaard   #39

Oorspronkelijk geplaatst door Da_Sandman Bekijk bericht
Die ene rode lijn stopt er gewoon mee . Lekkere grafiek...
Dat is Engeland En ja, dat klopt. Als er één jaar helemaal geen punten worden behaald dan stopt de calculatie en dus de grafiek.

Oud 16-05-11, 14:12 Standaard   #40
66-68-71-87

Oorspronkelijk geplaatst door Prosac Bekijk bericht

Engeland denk ik, die waren een paar jaar uitgesloten.

Oud 16-05-11, 14:13 thumb up   #41
Ich bin Mario

[...]

Die rode lijn is Engeland en die mochten in de tweede helft van de jaren tachtig vijf jaar niet meedoen vanwege het heizeldrama, dus vielen hun punten langzaam weg tot ze op nul stonden.
Ah.. ik zie het met dat 2e plaatje van Koekebakker idd.

Oud 16-05-11, 14:16 Standaard   #42

Trouwens, die maffe Zweden stonden in 1990 maar op een paar puntjes van de vijfde plek Zou je nu niet meer zeggen...

Oud 16-05-11, 14:18 Standaard   #43
66-68-71-87

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
Trouwens, die maffe Zweden stonden in 1990 maar op een paar puntjes van de vijfde plek Zou je nu niet meer zeggen...
Veel pieken en dalen inderdaad. Kijk ook eens naar Schotland en Wales, die zijn zo'n beetje ingestort sinds het begin van de CL.

edit: Roemenie ook, alhoewel dat ook met niet voetbal gerelateerde zaken te maken kan hebben.

Oud 16-05-11, 14:19 Standaard   #44

En om het dan helemaal af te maken:

Zoals gezegd amper meer verschuivingen in de top van het klassement, alleen kleine verschuivingen tussen de top onderling.

Oud 16-05-11, 14:21 Standaard   #45
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

Maar de wetten van een te kleine televisiemarkt of economie ging toen veel minder op.
Dat is ten dele zo, maar het komt ook door de andere opzet van de Europese toernooien. Aan de ECI namen alleen de kampioenen deel en dus was het veel makkelijker om daar als klein land goed in te presteren, voor de ECII gold dat in nog veel grotere mate. Als je naar de CL van dit seizoen kijkt dan zouden clubs als Manchester United, Real Madrid, Schalke, Lyon, Ajax, Tottenham, Arsenal, Milan en Roma helemaal niet deelgenomen hebben. Als gevolg van die ontwikkeling is het voor clubs uit kleinere landen moeilijker geworden om potten te breken en zolang de opzet van de CL niet verandert (en dat zal niet gebeuren) blijft dat ook zo.

Oud 16-05-11, 14:21 Standaard   #46
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Mooie grafieken koekie
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 16-05-11, 14:22 sad   #47
Ich bin Mario

Sinds de volwording van de CL heb je nauwelijke meer grove wijzigingen bovenin.

Oud 16-05-11, 14:24 Standaard   #48

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

WTF, 3 jaar geleden waren we nog bang voor Roemenie. Zo zie je maar als de Oteluls Europa in mogen kan het snel gaan.
MaxPower is nu online   Met citaat reageren
Oud 16-05-11, 14:33 Standaard   #49

Oorspronkelijk geplaatst door kabonk Bekijk bericht
[...]

Veel pieken en dalen inderdaad. Kijk ook eens naar Schotland en Wales, die zijn zo'n beetje ingestort sinds het begin van de CL.

edit: Roemenie ook, alhoewel dat ook met niet voetbal gerelateerde zaken te maken kan hebben.
Roemenië was wel een grappig verhaal. Steaua was nl. niet de club van de dictator (net zoals Spartak en Dynamo Kiev niet de favoriete clubs waren van het Russische gezag). Hoewel later de zoon van Ceacescu voorzitter werd van Steaua werd de rivaal Dinamo Boekarest veel meer gezien als de team van het gezag (want van de Securitate, de gewraakte geheime dienst).

Een land als Polen is als voetballand wel helemaal ingestort door politieke inmenging (de bekende opstanden van 1980 en 1981). Andere landen die door eigen toedoen kapot zijn gegaan: Hongarije, Tsjechoslowakije, Oostenrijk, voormalig Joegoslavië. Die hebben hun gunstige positie zelf door de plee gespoeld.

De landen die jij op noemt zijn samen met de Belgen en Grieken inderdaad de grootste slachtoffers geweest van de Champions League (en in het geval van de Schotten uiteraard het succes van de EPL).

Oud 16-05-11, 14:38 Standaard   #50

[...]

Dat is ten dele zo, maar het komt ook door de andere opzet van de Europese toernooien. Aan de ECI namen alleen de kampioenen deel en dus was het veel makkelijker om daar als klein land goed in te presteren, voor de ECII gold dat in nog veel grotere mate. Als je naar de CL van dit seizoen kijkt dan zouden clubs als Manchester United, Real Madrid, Schalke, Lyon, Ajax, Tottenham, Arsenal, Milan en Roma helemaal niet deelgenomen hebben. Als gevolg van die ontwikkeling is het voor clubs uit kleinere landen moeilijker geworden om potten te breken en zolang de opzet van de CL niet verandert (en dat zal niet gebeuren) blijft dat ook zo.
Ik ben met je eens dat de CL hierin cruciaal is geweest maar dan wel indirect. Je moet niet vergeten dat bijv. Anderlecht (ik pik die er even uit) in de jaren '80 ook teams als Juventus (met Platini), Rode Ster, Valencia, Porto, Nottingham Forrest, Fiorentina (met Antognoni), Bayern München en Barcelona versloeg. Verder ook nog een reeks nipte nederlagen (zoals tegen datzelfde Bayern, met een geweldige Pfaff en een belachelijke tweekamp met Real Madrid waar ze de eerste wedstrijd met 3-0 wonnen... en het toch nog weggaven). Het was niet alleen maar een gelukkige loting, een magerder deelnemersveld dan nu, en daardoor veel punten behalen.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 16-05-11 om 14:41

Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nationaal

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:42.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site