Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nationaal
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 03-08-10, 13:34 Standaard   #1
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Regelmatig lees ik discussies over het niveau van de Eredivisie, maar ik kon zo snel geen topic vinden waarin gediscussieerd wordt over het niveau van de Nederlanders in de Eredivisie.

We zijn natuurlijk al jarenlang een opleidingsland voor clubs uit topcompetities, maar tegenwoordig lijkt het erop dat ook clubs uit minder aansprekende competities (bijvoorbeeld de 2. Bundesliga) steeds vaker vissen naar spelers uit de Eredivisie. Neemt het niveau van de Nederlandse spelers hierdoor af, of zorgen de opleidingen ervoor dat het niveau (in de breedte) van de Nederlandse spelers op een aanvaardbaar peil blijft?

Vergelijk de selecties van nu bijvoorbeeld eens met die van begin 2005/ 2006. Zijn we er dan veel op achteruit gegaan?

Spoiler

2010/ 2011: Nederlandse spelers die (met een beetje geluk) kans maken om een wedstrijd of 15-20 in actie te komen voor hun club.
2005/ 2006: Nederlandse spelers de minstens 15 wedstrijden voor hun club gespeeld hebben.

Mocht ik een inschattingsfout gemaakt hebben, laat het me even weten zodat ik het kan aanpassen.
Blawh is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 03-08-10, 13:42 Standaard   #2

Manske's Voetbal Forum schermafbeelding

het voetbal is wel minder geworden als je kijkt naar de aantrekkelijkheid van het voetbal je ziet steeds meer ploegen spelen met een gesloten organisatie en daarmee resultaat proberen te halen. verder hebben veel clubs het moeilijk op financieelgebied clubs moeten creatief zijn met begrotingen, het halen van spelers op de transfermarkt.
Manske is offline   Met citaat reageren
Oud 03-08-10, 13:55 Standaard   #3
El Saltador

venom's Voetbal Forum schermafbeelding

Al die Nederlandse spelers die in dat lijstje staan bij FC Grunn 05/06 zijn er niet veel beter op geworden imo. VD Linden misschien, maar die is altijd wat onderschat geweest imo. Ik mis ze niet in ieder geval.

De buitenlanders waren in dat elftal ook gewoon de belangrijkste spelers imo: Nevland, Lindgren, Levchenko, Silva..
Luirink, dat was wel een prima verdediger voor zijn blessure.

Laatst gewijzigd door venom; 03-08-10 om 14:03

Oud 03-08-10, 13:58 surprise   #4
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Ik denk dat het verschil tussen het niveau van de Nederlanders van nu en die van vijf jaar geleden niet erg groot is. Wel vind ik het jammer dat er op dit moment geen Nederlandse spits rondloopt van het kaliber Huntelaar of Kuijt.

Oud 03-08-10, 14:05 Standaard   #5
Ajax mist De Jong
robdegekste is offline   Met citaat reageren
Oud 03-08-10, 14:05 Standaard   #6
El Saltador

venom's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
Ik denk dat het verschil tussen het niveau van de Nederlanders van nu en die van vijf jaar geleden niet erg groot is. Wel vind ik het jammer dat er op dit moment geen Nederlandse spits rondloopt van het kaliber Huntelaar of Kuijt.
Het is even afwachten hoe Bas Dost zich ontwikkelt bij Heerenveen. Ook De Jong van Twente heeft wel enige potentie. Zijn nog vrij jonge gasten.

Oud 03-08-10, 14:08 Standaard   #7
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door venom Bekijk bericht
[...]

Het is even afwachten hoe Bas Dost zich ontwikkelt bij Heerenveen. Ook De Jong van Twente heeft wel enige potentie. Zijn nog vrij jonge gasten.
Ja, dat klopt ook. Al vind ik dat beiden nog geen spelers waarvan je ze als kanshebber inschat voor de topscorerstitel of een grote transfer, waar met name Kuijt dat wel had in 2006.

Oud 03-08-10, 14:50 Standaard   #8
Prima Deluxe.

Oorspronkelijk geplaatst door Manske Bekijk bericht
het voetbal is wel minder geworden als je kijkt naar de aantrekkelijkheid van het voetbal je ziet steeds meer ploegen spelen met een gesloten organisatie en daarmee resultaat proberen te halen. verder hebben veel clubs het moeilijk op financieelgebied clubs moeten creatief zijn met begrotingen, het halen van spelers op de transfermarkt.
Die matige prestaties op financieel gebied kunnen aan de andere kant juist goed zijn voor de doorstroom van Nederlandse talenten. Vitesse bijvoorbeeld heeft geen wonderploeg staan, een Pröpper zou zich daardoor weleens in de basis kunnen gaan spelen terwijl er anders wellicht 1 of andere exotische speler gehaald zou worden. Ook bij Feyenoord zie je nu dat het gebrek aan financiële middelen zorgen voor doorgroeimogelijkheden van talenten.
Oud 03-08-10, 15:01 Standaard   #9
Prima Deluxe.

PSV was ik trouwens vergeten zie ik, zal de OP later bijwerken:

2010/ 2011
Afellay
Amrabat
Bakkal
Engelaar
Koevermans
Labyad
Lens
Nijland
Pieters

205/ 2006
Afellay
Aissati
Cocu
Lamey
Lucius
Ooijer
Vennegoor
Oud 04-08-10, 11:47 Standaard   #10
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Puik topic en onderwerp, Blawh .

Interessant om te bestuderen, ik vind het lastig in te schatten. Roda is natuurlijk te sneu voor woorden, bij Feyenoord en Willem II zie je een duidelijke trend door de financiele problemen, terwijl je bij clubs met succes in de afgelopen seizoenen juist het omgekeerde ziet (FC Groningen, Heracles, Twente).

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de Nederlanders over de breedte sterker zijn geworden tov eerdere seizoenen.

Oud 04-08-10, 11:58 Standaard   #11
FootballManagerResearcher

ik denk dat het niveau niet veel is veranderd. Denk dat de top iets minder geworden is, en misschien de subtop/onderste regionen daardoor langzamer dichterbij is gekropen - maar alles bij elkaar zal het niet zo heel veel uitmaken.

Veel clubs weten toch nog wel de uitschieters te vinden Suárez / Ruiz en ik denk dat Nederlandse clubs in het algemeen hele behoorlijke jeugdopleidingen hebben.

Ik denk nu met alle financiele problemen, dat het interessant is om over 5 jaar nog eens te kijken...
FMNederland is offline   Met citaat reageren
Oud 04-08-10, 11:59 Standaard   #12
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door FMNederland Bekijk bericht
ik denk dat het niveau niet veel is veranderd. Denk dat de top iets minder geworden is, en misschien de subtop/onderste regionen daardoor langzamer dichterbij is gekropen - maar alles bij elkaar zal het niet zo heel veel uitmaken.

Veel clubs weten toch nog wel de uitschieters te vinden Suárez / Ruiz en ik denk dat Nederlandse clubs in het algemeen hele behoorlijke jeugdopleidingen hebben.

Ik denk nu met alle financiele problemen, dat het interessant is om over 5 jaar nog eens te kijken...
Dit topic gaat over de Nederlandse spelers, niet Suarez en Ruiz dus .

Oud 04-08-10, 12:00 Standaard   #13
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Gezien de hoeveelheid Nederlanders uitkomend voor Oranje in de laatste jaren, heb ik juist het idee dat de top wel sterker is geworden, FMResearcher. Of denk je dat het komt door het selectiebeleid van Van Basten? .

Oud 04-08-10, 12:18 Standaard   #14

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
[...]

Dit topic gaat over de Nederlandse spelers, niet Suarez en Ruiz dus .
Dan begrijp je m'n post niet goed genoeg

maar stel dat jongens als Suárez en Ruiz niet meer zouden komen - dan denk ik dat goede NL voetballers eerder zouden vertrekken - en dus wordt het niveau van de Nederlanders in de Eredivisie lager.
Oud 04-08-10, 12:20 Standaard   #15

Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem Bekijk bericht
Gezien de hoeveelheid Nederlanders uitkomend voor Oranje in de laatste jaren, heb ik juist het idee dat de top wel sterker is geworden, FMResearcher. Of denk je dat het komt door het selectiebeleid van Van Basten? .
In de Eredivisie maakt het weinig verschil... maar een Lens of een Kwakman doet niet onder voor een Slory of een Meerdink.
Oud 04-08-10, 12:23 Standaard   #16

overigens TS,

Biemans (Willem II) is een Belg
Oud 04-08-10, 12:35 thumb up   #17
11 tegen 11, bal is rond

[...]

Dan begrijp je m'n post niet goed genoeg

maar stel dat jongens als Suárez en Ruiz niet meer zouden komen - dan denk ik dat goede NL voetballers eerder zouden vertrekken - en dus wordt het niveau van de Nederlanders in de Eredivisie lager.
Ah, op zo'n manier. Ik dacht dat je het algemene niveau van nu met toen vergeleek en de toppers van toen (zoals Kuijt) met Suarez en Ruiz. Mijn excuses .

Oud 04-08-10, 12:43 thumb up   #18
Prima Deluxe.

overigens TS,

Biemans (Willem II) is een Belg
Thanks, zal het binnenkort aanpassen.
Oud 14-01-11, 12:51 Standaard   #19

Het niveau van de eredivisie is prima. Niets mis mee. Goed ook om te zien dat clubs als Twente, AZ en Groningen naar de top zijn gekropen.

Ik hoop dat de top van de Eredivisie van een top 3 naar een top 10 gaat. Het zou zoveel spannender zijn als clubs als AZ, Twente, Roda JC, Vitesse, Groningen, Heerenveen, Ajax, PSV en Feijenoord jaarlijks strijden om de titel. Bovendien zou het voor de variatie in het landskampioenschap ook wel leuk zijn...
GerjanC is offline   Met citaat reageren
Oud 26-08-11, 10:49 Standaard   #20
Prima Deluxe.

Ten opzichte van een jaar geleden zijn er nogal wat spelers vertrokken, onder andere: Stekelenburg, Emanuelson, Vorm, Afellay, De Zeeuw, Jaliens, Schaars, Castaignos, Velthuizen (al lijkt die alweer terug te keren). Daarnaast heeft Aissaiddi voor Marokko gekozen.

Daar tegenover staan echter enkele positieve ontwikkelingen:

- Rienstra doet het uitstekend als vervanger van de zwaar geblesseerde Maertens
- Narsingh speelde Beerens uit de basis
- Beerens debuteerde aardig bij AZ
- Gregory van der Wiel doet het een stuk beter na z'n vakantie
- Viergever doet het niet verkeerd als basisspeler
- Co Adriaanse geeft de talenten aardig wat speelminuten
- Nuytinck en Cillesen hebben zich sterk ontwikkeld afgelopen seizoen
- Kieftenbeld doet het goed nu hij op zijn natuurlijke positie speelt
- De jongelingen van Feyenoord kenden een sterke start
- Nederlandse talenten hebben onder v/d Brom een basissplaats bij Vitesse
- Erwin Koeman is niet te beroerd om jongelingen een kans te geven
- RKC speelt vooralsnog prima voetbal met veel Nederlanders
- De Nederlanders van ADO speelden vorig seizoen prima
- PSV bood Nederlands talent de kans op een hoger niveau
- NAC heeft met der Bomber een interessante aanvaller
- Etc.

Is het niveau van de Nederlanders in de Eredivisie minder geworden? En als het zo is, is er voldoende potentie om in de nabije toekomst (flinke) stappen voorwaarts te maken?
Oud 26-08-11, 10:50 Standaard   #21

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

- PSV bood Nederlands talent de kans op een hoger niveau
Is Wijnaldum met zijn 100+ wedstrijden in Feyenoord 1 nog wel een talent?

Oud 26-08-11, 11:05 Standaard   #22
Prima Deluxe.

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
[...]
Is Wijnaldum met zijn 100+ wedstrijden in Feyenoord 1 nog wel een talent?
Bij Feyenoord hadden velen (o.a. DMJN volgens mij) het idee dat hij helemaal geblokkeerd werd waardoor zijn ontwikkeling stagneerde. Denk daarom ook dat het interessant is hoe hij zich dit seizoen bij PSV gaat ontwikkelen.

Daarnaast ben ik benieuwd naar Maher bij AZ, zal Verbeek hem veel speelminuten gunnen?
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nationaal

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:56.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site