Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nationaal
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 26-02-10, 13:09 EK bal   #1
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Het begon ooit allemaal zo innovatief met een play-off systeem in de Eredivisie en de Eerste Divisie om de competitie spannender te maken. Waar na 1 seizoen al de play-offs voor het ticket van de voorronde CL afviel op aandringen van de toonaangevende clubs, kwam daarna ook een play-off te vervallen voor een tweede ticket voor de Europa League; echter, net als voorgaand seizoen en dit seizoen is er nog wel een PO systeem voor het laatste ticket voor de Europa League.

Sinds vandaag weten we officieel dat er een plek minder is in de Europa League in het seizoen 2011/2012 en dat dus de PO's zoals het momenteel is compleet nutteloos zijn geworden.

Play-offs Europees ticket onder de loep bij KNVB
26/02/2010 12:37

Nederland moet vanaf het seizoen 2011/12 één ticket voor de Europa League inleveren (zie ook de UEFA-coëfficientenlijst op onze site). Het houdt in dat vanaf die voetbaljaargang de landskampioen zich kwalificeert voor de Champions League, de nummer twee voor de voorronde van dit toernooi en de nummer drie, vier en de bekerwinnaar deelnemen aan de Europa League.

Daarmee worden de play-offs om een Europees ticket in theorie waardeloos. Dit en komend seizoen spelen de nummers vijf tot en met acht voor één plaats in de Europa League. Feitelijk is dat straks niet meer nodig. De KNVB kan en wil nog niet aangeven wat er met de play-offs gaat gebeuren.

Woordvoerder Marloes van der Laan laat weten: 'De conclusie dat de play-offs per 2011/12 afgeschaft worden, is iets te voorbarig. De play-offs zullen zeker een punt van aandacht zijn in de komende gesprekken met de Eredivisie CV en het technisch platform. De KNVB spreekt uiteindelijk naar aanleiding van deze gesprekken haar oordeel uit. Dit zal uiterlijk op 1 augustus van dit jaar zijn.’
Wat vinden/vonden we van de hele opzet zoals die over de laatste 4 seizoenen is geweest? Zijn de play-offs een verrijking geweest voor het Nederlands voetbal? Is het spannender geworden? Heeft het iets toegevoegd?

Zeker voor de promotie/degradatie plekken mogen de PO's op de huidige manier blijven wat mij betreft. Zoals ik altijd al heb gepost, ook op het andere forum, is een play-off om een plek in Europa volkomen nutteloos en nietszeggend. Mocht je PO's willen gebruiken, doe het dan net als in Amerika en doe het om het kampioenschap.
Bliksem is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 26-02-10, 13:12   #2
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

PO's om het kampioenschap? Zoals in België dit jaar? Dat nooit.

Verder hebben de play-offs wel wat leuke wedstrijden opgebracht. Maar dat is dan ook alles.
Da_Sandman is nu online   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 13:29   #3
DiFontaine

zjroen's Voetbal Forum schermafbeelding

Zo'n Amerikaanse opzet zie ik ook helemaal niet zitten.

Maar die zullen nu wel afgeschaft worden en dat moet dan ook maar definitief zijn. En dus niet volgend jaar weer in gaan voeren omdat we een plaats gestegen zijn op de UEFA Ranking en dus weer een EL plaats erbij krijgen.
zjroen is nu online   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 13:30   #4

ErikT's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem
Sinds vandaag weten we officieel dat er een plek minder is in de Europa League in het seizoen 2011/2012 en dat dus de PO's zoals het momenteel is compleet nutteloos zijn geworden.
ErikT is nu online   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 13:32   #5
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Eindelijk, weg met die play-offs.
En een play-off om het kampioenschap, dat nooit.

Het is verdomme geen hockey of basketbal
Jasper is nu online   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 14:23 emo   #6
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Je kunt de play-offs natuurlijk ook een plaatsje opschuiven.
Plato is offline   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 14:24   #7
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper
Eindelijk, weg met die play-offs.
En een play-off om het kampioenschap, dat nooit.

Het is verdomme geen hockey of basketbal
Grappig dat je dat zegt want hockey kent ook nog helemaal niet zo lang play-offs, maar kennelijk is het daar inmiddels behoorlijk goed ingeburgerd.
Plato is offline   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 14:40   #8
Orgulloso

Weebl's Voetbal Forum schermafbeelding

Play-offs zijn tof
Weebl is nu online   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 14:44   #9

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Weg met de plee-offs!
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 14:54 rainbow   #10
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat is het plan in Griekenland om op den duur ook voor het kampioenschap een play-off te houden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat liever heb dan die onzin die ze nu hebben.
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 16:56   #11

Totdat het goed geld gaat opleveren, dan willen clubs wel weer play off spelen.

je moet wat met die loonkosten.
HansvD is offline   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 17:00   #12
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

Bij playoffs zou ik het liefst een best off 5. Zal niet lukken met de huidige agenda, maar ik wil goede playoffs of geen playoffs.
Boris is nu online   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 17:09   #13

Lexie's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Da_Sandman

Verder hebben de play-offs wel wat leuke wedstrijden opgebracht. Maar dat is dan ook alles.
Doe maar wel, dan worden we misschien is een keer kampioen
Lexie is offline   Met citaat reageren
Oud 26-02-10, 18:54   #14

Eigenlijk is het Belgische systeem ook geen echte play-off, maar eerder een soort van nacompetitie. Het is eigenlijk gewoon een minicompetitie met de beste zes en halvering van de punten.
Heero is offline   Met citaat reageren
Oud 28-02-10, 09:56 wink   #15
BS.

Nee, niet zoals in Belgie, maar zoals in de US. Het enige doel van de PO's is om de competitie spannender en langer te maken. Dan is naar mijn mening, de enige realistische manier - wanneer je perse play-offs wil (ik zeg niet dat het voor mij moet) - dat je de nummers 8 meeneemt naar een KO-fase met een x aantal wedstrijden.

Nummer 1 vs nummer 8, nummer 2 vs nummer 7, etc. En de nummer 1 en nummer 2 kunnen elkaar pas meeten in de finale.

Het is een tweede of het goed is voor de competitie (europees gezien), maar zeker voor elk team onder de top; Ajax, PSV - evt Twente/Feyenoord. Dat kan je ook eventueel oplossen door de stand na 30 wedstrijden (comp. met 16 teams) leidend te zijn voor de europese plekken, en dan daarna nog de KO voor het kampioenschap.

Lijkt me nog best okay.
Oud 28-02-10, 11:42   #16
Wat mij betreft schaffen ze die hele onzin af. De stadions zijn het hele seizoen door goed gevuld, behalve bij die paar extra wedstrijden elk seizoen. Reken je dan de extra belasting(meer kans op blessures, minder tijd om conditioneel grenzen te verleggen) van play-offs af tegen de opbrengst, dan kan ik me ook niet voorstellen dat ze er bij de bestuurders nog echt blij mee zijn.

Buiten dat vind ik het op sportief vlak ook grote onzin. Je werkt een heel seizoen af om boven een club te komen, vervolgens is die aan het eind van het seizoen een paar weken op stoom, en rekent zo met een jaar hard werken af.

Wat mij betreft schaffen ze het hele concept af, en wordt er zowel in de JL als in de eredivisie met 16 teams gevoetbald. Waarbij de bovenste twee uit de JL promoveren, en de onderste 2 degraderen. En een eredivisie met 4/5 Europese plekken op basis van de stand na 30 wedstrijden, en dezelfde degradatieregeling. Door de inkrimping hou je de competitie toch spannend tot het eind, en gaat de gemiddelde kwaliteit omhoog. Enerzijds door het schrappen van zwakke clubs, anderzijds doordat er meer doordeweekse ruimte is om te trainen op conditie en andere vaardigheden.

In ruil voor het schrappen van vier wedstrijden, kun je dan het bekertoernooi promoveren tot volwaardige competitie, door eens een aantal bekerwedstrijden in het weekend af te gaan werken.
Solstice is offline   Met citaat reageren
Oud 28-02-10, 11:43   #17

Chadi's Voetbal Forum schermafbeelding

Playoffs is bullshit. Je speelt 34 wedstrijden en aan het eind sta je waar je hoort te staan.
Chadi is offline   Met citaat reageren
Oud 28-02-10, 14:21   #18

Maar toch. In België was er voor de invoering van de play-offs ook geweldig veel kritiek. Die begint nu toch stilaan te verstommen, want je hebt nu een bijzonder interessante competitie met een ultraspannende strijd om een plekje in de top zes. Je hebt nu veel teams die in een normale competitie al lang uitgespeeld zouden zijn, maar nu toch nog iets hebben om voor te vechten. Zonder de play-offs zou de competitie eigenlijk quasi beslist zijn.
Er zijn natuurlijk nog werkpunten -de overvolle kalender bijvoorbeeld-, maar ik vind het echt een goeie zaak.

Play-offs in KO-vorm vind ik een dom idee, want dan loop je inderdaad het risico een heel seizoen weg te gooien in één wedstrijd. Maar een play-off in competitievorm, waar je ook nog een deel van je punten uit de reguliere competitie meeneemt, vind ik echt wel leuk.
Heero is offline   Met citaat reageren
Oud 28-02-10, 14:24   #19
U2

bloodysunday's Voetbal Forum schermafbeelding

Die Play-offs sloegen nergens op, je werd niet beloond met het harde werk dat je in een seizoen verricht had. Enkel nuttig voor "laagvliegers".
bloodysunday is offline   Met citaat reageren
Oud 05-05-10, 16:48 emo   #20
BS.

Raar dat er nu eigenlijk nog niets duidelijk is over de opzet van de PO's voor het seizoen na het volgende.

'Vervelende' is natuurlijk ook, dat je wellicht na 11/12 die plek weer terug kan hebben en er wel weer een extra plek is. Moet je dan weer alles omgooien?
Oud 23-05-10, 11:19 big smile   #21
BS.

Nieuwe opzet voor play-offs Jupiler Pro League
22 mei 2010

De play-offs in de Belgische Jupiler Pro League worden vanaf volgend seizoen in een andere opzet gespeeld. De nummers vijftien en zestien maken voortaan in vijf duels uit welke ploeg nacompetitie gaat spelen tegen clubs uit de tweede klasse en welke equipe rechtstreeks uit het hoogste niveau in het Belgische profvoetbal degradeert.

Dit seizoen degradeerde de nummer zestien direct na afloop van de reguliere fase, terwijl de nummer vijftien, het Roeselare van de Nederlandse coach Dennis van Wijk, zich moest voorbereiden op het spelen van nacompetitie. Die voorbereiding duurde maar liefst zeven weken omdat de tweede klasse nog niet was afgelopen. In de ogen van Roeselare was die tussenstop te lang en maakte daarover ook zijn ongenoegen kenbaar. De profliga deelde die mening en veranderde het format.

"We vonden dat de nummers vijftien en zestien te lang zonder wedstrijden zaten”, licht Ludwig Sneyers, algemeen directeur van de Profliga, toe in Het Laatste Nieuws. “Vanaf volgend seizoen spelen ze daarom vijf keer tegen elkaar om de directe daler en de barragist te bepalen. De 15e start met een voorsprong van 3 punten, en speelt de wedstrijden 1, 3 en 5 op eigen veld. Na de vijf wedstrijden wordt een klassement opgemaakt. De clubs hebben al hun akkoord gegeven. In principe wordt het de enige aanpassing in de kampioenschapformule tegenover dit jaar."
In Belgie zijn wel echt compleet krankzinnig geworden . 5 wedstrijden en dan ook nog eens 3 punten voordeel?
Oud 23-05-10, 20:01 rainbow   #22
Hup Holland!

Thieske's Voetbal Forum schermafbeelding

Whehe, geniaal systeem in Belgie.

Daar gaat toch geen hond naar kijken.... moet er niet aan denken 5x sparta-excelsior.
Thieske is nu online   Met citaat reageren
Oud 23-05-10, 20:03   #23
Orgulloso

Weebl's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat zijn tenminste echt play-offs.

Alleen jammer van die drie punten voorsprong dan.
Weebl is nu online   Met citaat reageren
Oud 23-05-10, 23:32   #24
Back the Beard

Stickvis's Voetbal Forum schermafbeelding

ik ben voor het engelse systeem play offs onderin..
3 direct degraderen 2 direct promoveren en nummer 3 t/m 6 strijden voor promotie
Stickvis is offline   Met citaat reageren
Oud 23-05-10, 23:41   #25
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik ook en ik denk dat het voor het niveau van de jupiler league ook beter is.
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 24-05-10, 10:28   #26
U2

Oorspronkelijk geplaatst door Stickvis
3 direct degraderen 2 direct promoveren en nummer 3 t/m 6 strijden voor promotie

Same, van mij apart zo min mogelijk Play-Offs.
Oud 24-05-10, 10:44   #27
SuperPalmboom

Palmboom's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vond de play-offs van afgelopen seizoen gewoon perfect. Volgend seizoen play offs tussen plek 4 - 7 om 1 europa league ticket.
Palmboom is offline   Met citaat reageren
Oud 24-05-10, 12:35   #28
U2

Oorspronkelijk geplaatst door Palmboom
Ik vond de play-offs van afgelopen seizoen gewoon perfect. Volgend seizoen play offs tussen plek 4 - 7 om 1 europa league ticket.
Van mij apart niet. Waarom weer Play-offs?
Oud 24-05-10, 13:27   #29
Oorspronkelijk geplaatst door Stickvis
Wat mij betreft twee competities met 16 clubs, 2 degradanten en 2 promovendi. Dan zal er sowieso in de Eredivisie ook tot het einde spanning zijn. In de JL ook lang genoeg lijkt me, bij dat systeem. Bovendien heb je dan een aantal weekeindes vrij om de Cup eens een boost te geven.
Solstice is offline   Met citaat reageren
Oud 24-05-10, 17:00   #30
U2

Oorspronkelijk geplaatst door Solstice

Wat mij betreft twee competities met 16 clubs, 2 degradanten en 2 promovendi. Dan zal er sowieso in de Eredivisie ook tot het einde spanning zijn. In de JL ook lang genoeg lijkt me, bij dat systeem. Bovendien heb je dan een aantal weekeindes vrij om de Cup eens een boost te geven.
Ze moeten de JL sowieso naar 16 clubs terug dringen. Gebeurt vanzelf wel. Alleen moet de KNVB dan niet extra topklasse promovendi toelaten.
Oud 24-05-10, 20:20   #31

Charie's Voetbal Forum schermafbeelding

Drie directe degradanten vind ik ook weer te veel van het goede in een keer. Je kan er wel naar toe werken met als tussenstap zoals in de Bundesliga. 17 en 18 degraderen rechtstreeks. 1 en 2 promoveren rechtstreeks. 3 tm 6 en Eredivisie 16 spelen playoffs.
Charie is offline   Met citaat reageren
Oud 24-05-10, 20:23   #32
More than meets the eye

WheeledWarrior's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Charie
Drie directe degradanten vind ik ook weer te veel van het goede in een keer. Je kan er wel naar toe werken met als tussenstap zoals in de Bundesliga. 17 en 18 degraderen rechtstreeks. 1 en 2 promoveren rechtstreeks. 3 tm 6 en Eredivisie 16 spelen playoffs.
Dit lijkt mij ook het ideale systeem. Zolang we nog steeds zitten met maar 2 profcompetities is 3 degradanten per seizoen idd wel erg veel. Maar twee zou goed zijn voor de doorstroming bovenin de JL. Meer clubs krijgen de kans minimaal 1 jaar een niveau hoger te spelen.
WheeledWarrior is nu online   Met citaat reageren
Oud 24-05-10, 21:48   #33
U2

Oorspronkelijk geplaatst door WheeledWarrior

Dit lijkt mij ook het ideale systeem. Zolang we nog steeds zitten met maar 2 profcompetities is 3 degradanten per seizoen idd wel erg veel. Maar twee zou goed zijn voor de doorstroming bovenin de JL. Meer clubs krijgen de kans minimaal 1 jaar een niveau hoger te spelen.
Ook beter voor de JL denk ik dan. Aangezien er dan toch 2 ex-eredivisieclubs spelen in de JL.
Oud 01-06-10, 15:07   #34

Grunner's Voetbal Forum schermafbeelding

Play-offs
Vanaf komend seizoen zullen de nummers 4 tot en met 7 van de eindrangschikking play-offs spelen om één Europees ticket. Indien de bekerwinnaar bij de eerste vier clubs behoort, zullen dit de nummers 5 tot en met 8 zijn.”

Bron: FC Groningen
Grunner is nu online   Met citaat reageren
Oud 01-06-10, 15:26   #35

Erasmus's Voetbal Forum schermafbeelding

Wanneer dringt het bij de knvb door dat werkelijk niemand zit te wachten op die klote play-offs?
Erasmus is offline   Met citaat reageren
Oud 01-06-10, 17:20   #36

Grunner's Voetbal Forum schermafbeelding

Het bestuur van FCG is er blij mee staat op de site. En zo zullen er meer clubs blij mee zijn die net in of tegen de subtop aan zitten.
Grunner is nu online   Met citaat reageren
Oud 01-06-10, 17:22   #37
Tja, van mij mogen die playoffs ook wel opgedoekt worden.
venomsnake is offline   Met citaat reageren
Oud 01-06-10, 17:43 wink   #38
SuperPalmboom

Goed nieuws
Oud 01-06-10, 19:56 surprise   #39
U2

Waarom weer die kut play-offs?
Oud 28-11-10, 17:55 surprise   #40
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Dit leek mij nog het meest geschikte topic.
6 clubs die op 6 punten van elkaar staan zo ver in het seizoen, das vrij uniek in NL toch?

The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world..
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 28-11-10, 20:24 Standaard   #41
Hardloper

Vincent's Voetbal Forum schermafbeelding

De topploegen verspelen meer punten en de subtop presteert goed. Het maakt elk weekend wel boeiend natuurlijk.
Vincent is nu online   Met citaat reageren
Oud 04-04-11, 12:07 Standaard   #42
Dnarbys

Sybrand's Voetbal Forum schermafbeelding

Geen idee waar dit anders moest, dus daarom hier maar. Het schema van de play-offs als de Eredivisie met deze stand zou eindigen: http://bin617-02.website-voetbal.nl/...8%20040411.pdf
Sybrand is nu online   Met citaat reageren
Oud 04-04-11, 12:11 Standaard   #43
Hup Holland!

Thieske's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Sybrand Bekijk bericht
Geen idee waar dit anders moest, dus daarom hier maar. Het schema van de play-offs als de Eredivisie met deze stand zou eindigen: http://bin617-02.website-voetbal.nl/...8%20040411.pdf
Heeft de uitslag van de bekerfinale nog invloed?
Thieske is nu online   Met citaat reageren
Oud 04-04-11, 12:16 Standaard   #44
Dnarbys

Sybrand's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Thieske Bekijk bericht
[...]

Heeft de uitslag van de bekerfinale nog invloed?
Ik vind het niet erg duidelijk uitgelegd, maar ik denk het niet. Als de stand zo blijft, Ajax derde dus, krijgen zij ongeacht de uitslag van de bekerfinale het EL PO-ticket. AZ wordt 4e en gaat dus naar de 3e voorronde van de EL.
ADO, Groningen, Roda en Utrecht spelen om een ticket in de 2e voorronde.

Alleen als AZ of ADO nog bij de top 3 eindigt ofzo, dan zou de bekerfinale nog wel eens invloed kunnen hebben op de verdeling van de tickets.
Sybrand is nu online   Met citaat reageren
Oud 03-05-11, 19:17 Standaard   #45
Econoom

De Eredivisie CV wil de komende jaren niet tornen aan de opzet van de play-offs. Vanuit het veld zijn er geen geluiden voor een heroverweging.

Momenteel kan er in Nederland via dit systeem een Europa League-ticket worden afdwongen en is het bepalend voor promotie en degradatie. 'Wij zien geen aanleiding om dit systeem te heroverwegen', zegt ECV-directeur Alex Tielbeke tegen Voetbal Internatioinal.

'De afgelopen jaren hebben we hier op verzoek van de clubs wel aan moeten sleutelen, maar op het moment zijn er geen enkele geluiden uit het veld dat dit opnieuw zou moeten. Bovendien: als het aan ons ligt handhaven we de play-offs in deze vorm voor de komende jaren.'

Dit seizoen spelen de nummers vijf tot en met acht voor n plaats in de voorronde van de Europa League. VVV-Venlo en waarschijnlijk Excelsior gaan binnenkort de strijd aan met clubs uit de Jupiler League voor een plek op het hoogste niveau.
Oud 08-06-11, 18:26 Standaard   #46
BS.

definitief bevestigd - geen verandering in de opzet de komende seizoenen.
Oud 08-06-11, 18:54 Standaard   #47
U2

is het straks niet 6 tot en met 9 playoffs? Aangezien we weer dat extra EL ticket hebben.
Oud 08-06-11, 19:41 Standaard   #48
Econoom

Oud 04-05-12, 12:35 Standaard   #49
BS.

Met dat huidige scenario rondom Heerenveen - Feyenoord zullen er wel weer wat veranderingen doorgevoerd gaan worden .

Oud 04-05-12, 12:43 Standaard   #50
SuperPalmboom

Lijkt me niet, de opzet van de play offs is nu goed. En op het einde van de competitie zijn er altijd zulke wedstrijd. Ze moeten het bekertoernooi aanpassen zodat de verliezer in de finale niets krijgt.
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nationaal

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:24.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site