![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Vooruitblik op de Derby della Capitale
Zondagavond staat de Derby della Capitale, oftewel de stadsderby van Rome, weer op de agenda. Samen met de Genovese Derby della Lanterna kan de Romeinse derby als de meest beladen van Italië beschouwd worden. Het is dus altijd een zeer speciale wedstrijd, deze editie heeft voor ons Nederlanders nog een extra bijzonder tintje daar het waarschijnlijk de eerste derby voor Maarten Stekelenburg wordt. Achtergrond derby De rivaliteit tussen beide clubs dateert al vanaf de eerste derby in de jaren twintig. Roma ontstond toen op initiatief van Benito Mussolini uit een fusie van de drie Romeinse clubs Alba Audace, Fortitudo en Roman. Het doel achter deze fusie was om eindelijk een grote Romeinse club te creëren die serieus met de topclubs uit Noord-Italië voor de prijzen kon gaan strijden. Lazio had aanvankelijk ook in de nieuwe fusieclub op moeten gaan, maar door goede contacten met het fascistische bewind kon de club apart blijven. In de volgende decennia ontwikkelde Roma zich tot de club van de stad en van de volkswijken, Lazio haalt zijn aanhang vooral uit de omgeving van Rome en uit enkele noordelijke, meestal wat rijkere, stadsdelen. Lazio staat bovendien bekend om zijn notoir-fascistische Ultras. Roma had daarentegen lange tijd een links imago, hetgeen in ieder geval heden ten dage niet meer terecht is daar ook de Curva Sud extreemrechtse elementen herbergt. Het is echter wat minder manifest en grootschalig dan bij de stadsgenoot het geval is. De laatste jaren In de laatste jaren is Roma dominant in de derby. Van de laatste 10 edities wist Lazio er slechts twee te winnen, de laatste vijf derby’s werden zelfs allemaal door Roma gewonnen. De meest beladen derby in deze jaren was waarschijnlijk de editie van 18 april 2010. Roma was op dat moment in een hevige titelstrijd met Inter gewonnen en het was er de Biancocelesti alles aan gelegen om de titelaspiraties van de gehate buren te breken. Dit lukte echter niet, Roma won dankzij twee treffers van Mirko Vucinic met 1-2. Een paar weken later kon Lazio Roma echter alsnog dwars liggen door onder druk van de Ultras de thuiswedstrijd tegen Inter doelbewust te laten lopen en Inter de overwinning te schenken. Hoewel hier terecht schande van gesproken werd valt het niet uit te sluiten dat Roma in de omgekeerde situatie exact hetzelfde gedaan zou hebben. Vorig seizoen kon Roma deze wandaad van Lazio echter enigszins goedmaken door alle drie de derby’s (twee in de Serie A en één in de Coppa Italia) te winnen. Vooruitblik derby 16-10-2011 Beide clubs kennen een wisselvallige start van het seizoen. Lazio begon goed door in San Siro een 2-0 voorsprong op Milan te nemen, de wedstrijd eindigde echter in 2-2, waarna de volgende thuiswedstrijd tegen Genoa verrassend met 1-2 verloren werd. Sindsdien zijn de prestaties echter wat verbeterd. In Cesena en Palermo werd met 1-2 gewonnen en thuis tegen Fiorentina werd met 0-0 gelijkgespeeld. Het vernieuwde Roma begon het seizoen met een onthutsende thuisnederlaag tegen Cagliari, daarna volgden een gelijkspel uit tegen Inter en een gelijkspel thuis tegen Siena. De laatste twee wedstrijden werden gewonnen: 0-1 tegen Parma en 3-1 tegen Atalanta. Na vijf wedstrijden bevindt zowel Roma als Lazio zich in de subtop van de Serie A. Gelet op de recente overwinningen en de prestaties in de debry van de laatste jaren is Roma licht favoriet. Indien Roma inderdaad mocht winnen dan breekt het het record van de langst aaneengesloten reeks overwinningen in de derby. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Vanaf 2:34 is het echt genieten.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Hebben we al een opstelling van Lazio?
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Hopelijk dit keer geen partijdige scheidsrechter. Werkelijk een farce hoe Lazio de vorige ontmoeting werd benadeeld.
__________________ *Al Yazmalim O+* ''Mertens kan net zo goed worden als Messi.'' Was getekend, Koekebakker. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
De opstellingen:
SS Lazio 22 F. Marchetti 20 G. Biava 29 A. Konko 3 André Dias 26 Ş. Radu 32 C. Brocchi 24 C. Ledesma 8 Hernanes 15 Á. González 25 M. Klose 99 D. Cissé Roma 24 Stekelenburg 5 G. Heinze 87 A. Rosi 44 S. Kjær 3 José Ángel 16 D. De Rossi 20 S. Perrotta 19 F. Gago 15 M. Pjanić 9 P. Osvaldo 14 Bojan __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
De Steek nu alweer terug op het veld
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
OMG Aad de Mos is duo-commentator.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Jammer dat we bij Sport1 niet voor Carlo Zampa kunnen kiezen.
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Forza Roma.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Forza Roma.
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Aadje de mos
.
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Leuke fakkeltjes aan beide zijden.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Speelt Lamela wel eens bij Roma?
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
En toch blijf ik het raar vinden dat bij deze derby het zelden helemaal is uitverkocht.
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Mooie sfeer
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Dat mag niet uit veiligheidsoverwegingen.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
|
|
|
#21 |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Moet je doen, ik ben er twee jaar geleden geweest, echt een geweldige ervaring.
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Ik kon -als ik mijn telefoon had opgenomen- vorig jaar nog last minute mee
. Die kochten trouwens ook gewoon rustig op de wedstrijddag 2 uur voor de wedstrijd een kaartje.
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
JAAAAAAAAAAAAA
.
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
0-1 ROMAAAAAAAAAA
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
Iig dus geen 0-0 bij deze wedstrijd
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Heuuyyy geen sprake van buitenspel
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Yes!
We krijgen iig een open wedstrijd. |
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Weet ik niet meer precies, ik heb in de stad een kaartje gekocht, dat is goedkoper dan van te voren via internet. Ik denk dat ik iets van 70/80 euro betaald heb, maar dat waren niet de goedkoopste plaatsen.
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
Tering die Aad de Mos weer als commentator....dat ie maar snel een club vindt.
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Ik blijf me er over verbazen dat er nog steeds clubs zijn die hem willen hebben.
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Oei, dat scheelde niet veel.
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
We beginnen in ieder geval goed, hopelijk kunnen de mannen snel doordrukken.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Haha Cissé, serieus, denk er eens een rood mutsje bij nu hij die witte baard heeft
![]()
__________________ Alex Pastoor: "Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend" |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Shit, kom ik te laat binnen om de 0-1 te zien
.
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Roma vind ik wel een leuk team hebben trouwens. Zijn goed bezig geweest in de zomer. Alleen De Rossi vind ik een verschrikkelijke gast.
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Er is in ieder geval met beleid ingekocht, ze hebben niet zomaar wat gedaan. De Rossi gaat trouwens waarschijnlijk toch bijtekenen en gelukkig maar want zo'n speler heb je nodig en bovendien is hij een echte Romanista.
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Gewoon zo'n speler die je aanbidt als ie in je team zit maar haat als hij bij een concurrent speelt. Ik heb er niet zoveel mee, kijk neutraal.
|
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
Steek aan het funnen
|
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Ik denk echt dat je zulke spelers nodig hebt, soms moet je nu eenmaal knokken om een wedstrijd te doen kantelen.
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Dat is een beste tackle
|
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
wereldkans
|
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Wat een heerlijke aanval. Helaas geen goal.
|
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
|
Goede counter.
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Verdomme dat had m moeten zijn.
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
is dat geel
, gewoon voor de losse bal gaan
|
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
De Rossi.
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Osvaldo mag daar wel wat meer mee doen
|
|
|