Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Internationaal
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 25-10-11, 17:41 bulb   #1
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Een technisch werkgroep van de wereldvoetbalbond FIFA, onder leiding van de Duitse oud-international Franz Beckenbauer, werkt aan voorstellen om twee spelregels aan te passen.

Het gaat daarbij om een versimpeling van de huidige bepalingen over buitenspel en over een wijziging van de straf voor minder zware overtredingen in het strafschopgebied.

Volgens Der Kaiser zullen de suggesties van zijn 'task force' in maart tijdens een vergadering van de IFAB, de commissie die de spelregels in het voetbal beheert, aan de orde komen.

Beckenbauer wilde vandaag in Zürich nog niet concreet aangeven welke veranderingen in de buitenspelregel zijn werkgroep in gedachten heeft. 'We hebben momenteel een situatie met actief en passief buitenspel', lichtte hij nog wel toe.

'In mijn tijd was het simpeler: buitenspel was buitenspel, het maakte niet uit waar de bal was. Ik zeg niet dat we op die regel moeten terugvallen. Maar we willen wel een stap terug doen, om het simpeler te maken en om het spelverloop te verbeteren.'

Beckenbauer en zijn werkgroep, waarin ook andere oud-voetballers en voormalige scheidsrechters en teamartsen zitting hebben, sturen tevens aan op een minder zware (extra) sanctie voor overtredingen die een strafschop tot gevolg hebben.

'Alleen voor zware charges en een handsbal op de doellijn zou nog een strafschop en de rode kaart gegeven moeten worden. In andere gevallen kan worden volstaan met een strafschop en geel. Dat moet voldoende zijn', betoogde Beckenbauer.

Volgens de FIFA werkt het team van Beckenbauer ook aan plannen om het gedrag van spelers, coaches en officials te verbeteren. 'Zij zijn tenslotte de rolmodellen voor de fans en voor het grote publiek', liet FIFA weten. (ANP/Redactie)

Oud 25-10-11, 17:44 thumb up   #2
Hup Holland!

Thieske's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat minder zwaar straffen bij een penalty is een prima plan.

Wat betreft buitenspel. Geen idee, daarvoor is nog te weinig duidelijk.
Thieske is offline   Met citaat reageren
Oud 25-10-11, 18:23 Standaard   #3

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Thieske Bekijk bericht
Dat minder zwaar straffen bij een penalty is een prima plan.

Wat betreft buitenspel. Geen idee, daarvoor is nog te weinig duidelijk.
Een absurd plan.

Het wordt zo lonend om iemand maar onderuit te trekken, zeker als het de laatste minuten van een wedstrijd betreft. Je moet nog maar zien of iemand vanaf 11 meter met de druk om kan gaan.

Niet doen.

Oud 25-10-11, 18:27 Standaard   #4
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

Een absurd plan.

Het wordt zo lonend om iemand maar onderuit te trekken, zeker als het de laatste minuten van een wedstrijd betreft. Je moet nog maar zien of iemand vanaf 11 meter met de druk om kan gaan.

Niet doen.
Als je iemand wel rood geeft maakt dat voor de laatste minuten ook geen donder uit. Geen argument dus.

Nu wordt een hele wedstrijd verpest als een keeper, bijv in minuut 5, een doorgebroken speler neerlegt. 0-1 achter en met 10 man verder. Voor het kijkspel is het veel leuker als het dan gewoon 11 tegen 11 blijft.

Wel doen dus.

Laatst gewijzigd door Thieske; 25-10-11 om 18:29
Oud 25-10-11, 18:30 Standaard   #5

[...]

Als je iemand wel rood geeft maakt dat voor de laatste minuten ook geen donder uit. Geen argument dus.
Toch gaat dat even door het hoofd van een speler, dat hij een paar wedstrijden kan missen.

Wel een argument dus.

Stel, je kunt op de 85ste minuut van 5 meter uithalen, dan zou ik als verdediger die gast even goed onder de zoden schoppen als je alleen maar geel krijgt.

Nu wordt een hele wedstrijd verpest als een keeper, bijv in minuut 5, een doorgebroken speler neerlegt. 0-1 achter en met 10 man verder. Voor het kijkspel is het veel leuker als het dan gewoon 11 tegen 11 blijft.
Voor het kijkspel is het nog toffer als je een shotclock in stelt. In de Premier League oefenen ze er al een tijdje mee, dan doen ze net alsof die bestaat.

Oud 25-10-11, 18:31 thumb down   #6

[...]
Wel doen dus.
Ah, dit heb je er nog even achteraan geschreven.

Wat een verschrikkelijk etterig ventje ben je toch altijd ook. Als je reageert op mijn posts, dan is dat altijd negatief.

Oud 25-10-11, 18:31 surprise   #7
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Wel doen dus.
10 tegen 11 is vaak juist leuker vind ik.... Is ook weer wat anders.

Oud 25-10-11, 18:32 Standaard   #8
Hup Holland!

[...]
Toch gaat dat even door het hoofd van een speler, dat hij een paar wedstrijden kan missen.

Wel een argument dus.

Stel, je kunt op de 85ste minuut van 5 meter uithalen, dan zou ik als verdediger die gast even goed onder de zoden schoppen als je alleen maar geel krijgt.
Zodat je lekker een penalty tegen krijgt? Ik ben blij dat jij niet in mijn team speelt.

Voor het kijkspel is het nog toffer als je een shotclock in stelt. In de Premier League oefenen ze er al een tijdje mee, dan doen ze net alsof die bestaat.
Wat is dit nu weer voor quatsch?
Oud 25-10-11, 18:32 Standaard   #9
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Het zal vast een halve seconde door zijn hoofd gaan, maar hij had er dikke schijt aan.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 25-10-11, 18:34 Standaard   #10
Hup Holland!

[...]

Ah, dit heb je er nog even achteraan geschreven.

Wat een verschrikkelijk etterig ventje ben je toch altijd ook. Als je reageert op mijn posts, dan is dat altijd negatief.
Ik ben het zelden tot nooit met je eens inderdaad en vind dat je vaak een hoop onzin post. Ik reageer daar regelmatig op. Nooit door middel van schelden, maar soms wel wat cynisch ja.

Laatst gewijzigd door Thieske; 25-10-11 om 18:37
Oud 25-10-11, 18:39 Standaard   #11

Nu wordt een hele wedstrijd verpest als een keeper, bijv in minuut 5, een doorgebroken speler neerlegt. 0-1 achter en met 10 man verder.
Hier is een goede reden voor. Je moet het zien als een doelkans zonder teruglegging. Stel: de kans dat je 1 tegen 1 voor de keeper de goal maakt is 0,5 (het is zelfs waarschijnlijk dat die kans hoger ligt dan bij een strafschop!). Als je als verdediger/keeper toch alleen maar geel krijgt, dan schoffel je hem even onderuit want de mogelijkheid bestaat dat hij de penalty mist... en die kans is wrs. zelfs een stukje groter..

Omdat doelpunten schaars zijn vind ik het sowieso wenselijk dat een rode kaart wordt getrokken voor het belemmeren van doelkansen.

Oud 25-10-11, 18:40 Standaard   #12

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie Bekijk bericht
[...]

[afbeelding: link]

Het zal vast een halve seconde door zijn hoofd gaan, maar hij had er dikke schijt aan.
Dit was de laatste seconde na een dode spelsituatie.

Zal vast nu ook wel weer onzin zijn wat ik schrijf.

Oud 25-10-11, 18:42 Standaard   #13

[...]

Zodat je lekker een penalty tegen krijgt? Ik ben blij dat jij niet in mijn team speelt.
Was je er maar wel blij mee want daarmee voorkom je een doelpunt.

En omdat op illegitieme wijze een doelpunt wordt verhinderd, dan moet daar een fikse sanctie op staan.

Oud 25-10-11, 18:43 Standaard   #14

[...]

Ik ben het zelden tot nooit met je eens inderdaad en vind dat je vaak een hoop onzin post. Ik reageer daar regelmatig op. Nooit door middel van schelden, maar soms wel wat cynisch ja.
De naam 'reactie' is teveel in dit geval. Het blijven bij kutsmilies en kutopmerkingen zodat nooit de discussie kan worden aangegaan.

Oud 25-10-11, 18:46 Standaard   #15
Hup Holland!

[...]

Hier is een goede reden voor. Je moet het zien als een doelkans zonder teruglegging. Stel: de kans dat je 1 tegen 1 voor de keeper de goal maakt is 0,5 (het is zelfs waarschijnlijk dat die kans hoger ligt dan bij een strafschop!). Als je als verdediger/keeper toch alleen maar geel krijgt, dan schoffel je hem even onderuit want de mogelijkheid bestaat dat hij de penalty mist... en die kans is wrs. zelfs een stukje groter..

Omdat doelpunten schaars zijn vind ik het sowieso wenselijk dat een rode kaart wordt getrokken voor het belemmeren van doelkansen.
Ik heb het een keer of 3 doorgelezen, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.
Oud 25-10-11, 18:49 Standaard   #16

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

10 tegen 11 is vaak juist leuker vind ik.... Is ook weer wat anders.
Beroemd voorbeeld: Lehmann tegen Eto'o in de CL-finale 2006. Haalt hem neer buiten het strafschopgebied. Hij krijgt rood want hij frustreert een doelkans en waarschijnlijke goal met Eto'o's natuurlijke snelheid. En géén penalty. Het duurde tot de 76ste minuut voordat Barcelona met een man meer kon scoren.

Het zou toch bezopen zijn als Lehmann alleen maar een gele kaart zou hebben gekregen? Dan blijft het 11 tegen 11 én heb je een zeker doelpunt van het scorebord geveegd.

Dat doelpunt is er nog steeds niet als je iemand van het veld stuurt maar het is iig op z'n minst het juiste signaal en nog een beetje compensatie voor de tegenpartij die een zuurverdiende doelkans heeft gecreëerd.

En dat zeg ik als Barcelona-hater.

Oud 25-10-11, 18:49 Standaard   #17
Hup Holland!

[...]

De naam 'reactie' is teveel in dit geval. Het blijven bij kutsmilies en kutopmerkingen zodat nooit de discussie kan worden aangegaan.
Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar 9 van de 10 keer trek je er veronderstelling en andere complot theorieën bij. Daar valt niet tegenop te beargumenteren.
Oud 25-10-11, 18:50 Standaard   #18
Hup Holland!

[...]

Beroemd voorbeeld: Lehmann tegen Eto'o in de CL-finale 2006. Haalt hem neer buiten het strafschopgebied. Hij krijgt rood want hij frustreert een doelkans en waarschijnlijke goal met Eto'o's natuurlijke snelheid. En géén penalty. Het duurde tot de 76ste minuut voordat Barcelona met een man meer kon scoren.

Het zou toch bezopen zijn als Lehmann alleen maar een gele kaart zou hebben gekregen? Dan blijft het 11 tegen 11 én heb je een zeker doelpunt van het scorebord geveegd.

Dat doelpunt is er nog steeds niet als je iemand van het veld stuurt maar het is iig op z'n minst het juiste signaal en nog een beetje compensatie voor de tegenpartij die een zuurverdiende doelkans heeft gecreëerd.

En dat zeg ik als Barcelona-hater.
Heb je de OP wel gelezen? Het gaat om overtredingen binnen het strafschop gebied niet om overtredingen erbuiten, die blijven gewoon bestraft worden met rood.
Oud 25-10-11, 18:51 Standaard   #19
Fear the Beard!

[...]

Dat is ook helemaal geen issue, want ik neem aan omdat Barca geen penalty krijgt (buiten strafschopgebied) Lehmann ook in de nieuwe vorm rood zou krijgen.
Oud 25-10-11, 18:51 Standaard   #20

[...]

Ik heb het een keer of 3 doorgelezen, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.
Het plan van de FIFA is niet van gisteren. Het is jaren geleden al geopperd door o.a. Van Basten maar het rust op foute aannames. Zij denken dat een penalty al genoeg is 'als straf', maar dat is niet persé waar! Als verdedigende partij kan een penalty zelfs winst betekenen ten opzichte van de uitgangssituatie, namelijk een 1 tegen 1 met een speler op snelheid tegenover de keeper.

Oud 25-10-11, 18:53 Standaard   #21

[...]

Heb je de OP wel gelezen? Het gaat om overtredingen binnen het strafschop gebied niet om overtredingen erbuiten, die blijven gewoon bestraft worden met rood.
Dat alleen is een belachelijk idee. Waarom zou je binnen het strafschopgebied overtredingen opeens lichter gaan bestraffen?

Oud 25-10-11, 18:56 Standaard   #22
Fear the Beard!

[...]

Dat alleen is een belachelijk idee. Waarom zou je binnen het strafschopgebied overtredingen opeens lichter gaan bestraffen?
Omdat men al een penalty krijgt ipv een vrije trap.
Oud 25-10-11, 18:57 Standaard   #23

Het gaat tegen elke logica in.

Doel van het spel: punten maken.

Je voorkomt een reële scoringskans binnen de 16 meter: een lichtere straf dan als je op 40 meter staat.

Nou goed, mijn punt is gemaakt. Ik ga niet nog verder het topic vervuilen.

Oud 25-10-11, 19:00 Standaard   #24
Hup Holland!

[...]

Een penalty tegen lijkt me zwaarder dan een vrije trap dus lichter bestraft lijkt me niet.

Maargoed. Mijn enige argument is eigenlijk dat ik er als neutrale toeschouwer erg van baal als een wedstrijd na 5 minuten beslist is door een penalty + een rode kaart. Dan kan ik de TV in 9/10 gevallen net zo goed meteen weer uitzetten.

De vraag is of dat argument genoeg is om de regels aan te passen. Mij is duidelijk dat voor jou mijn argument niet al te zwaar weegt.
Oud 25-10-11, 19:05 Standaard   #25

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie Bekijk bericht
[...]

Omdat men al een penalty krijgt ipv een vrije trap.
Dat is niet de straf zelf, dat is de spelhervatting van na een overtreding wanneer het spel even stil ligt.

Oud 25-10-11, 19:06 smile   #26
Hup Holland!

En nu ik er nog eens over nadenk.

Je ontneemt iemand een directe scoringskans binnen de 16, straf:
- tegenstander krijgt de scoringskans terug in de vorm van een penalty
- gele kaart als extra straf

Je ontneemt iemand een scoringskans buiten de 16:
- tegenstander krijgt de scoringskans niet terug, want het is maar een vrije trap
- rode kaart als extra straf zodat de kans groter is dat men wederom een directe scoringskans creëert.

Volgens mij is de strafmaat van binnen en buiten de 16 in bovenstaande situatie aardig in balans, en een wedstrijd is niet meteen van al zijn spanning ontdaan.

Nu ga ik iets anders doen.
Oud 25-10-11, 19:06 Standaard   #27

[...]

Een penalty tegen lijkt me zwaarder dan een vrije trap dus lichter bestraft lijkt me niet.

Maargoed. Mijn enige argument is eigenlijk dat ik er als neutrale toeschouwer erg van baal als een wedstrijd na 5 minuten beslist is door een penalty + een rode kaart. Dan kan ik de TV in 9/10 gevallen net zo goed meteen weer uitzetten.

De vraag is of dat argument genoeg is om de regels aan te passen. Mij is duidelijk dat voor jou mijn argument niet al te zwaar weegt.
Vervelend voor de kijker maar er zijn zoveel voetbalwedstrijden. Het lijkt me inderdaad belangrijker dat de straffen evenredig zijn en de ploeg die aanvalt en een kans creëert er niet voor bestraft wordt.

Oud 25-10-11, 19:18 Standaard   #28

En nu ik er nog eens over nadenk.

Je ontneemt iemand een directe scoringskans binnen de 16, straf:
- tegenstander krijgt de scoringskans terug in de vorm van een penalty
- gele kaart als extra straf
Je krijgt de scoringskans niet terug, je krijgt een nieuwe. Dat is het probleem nu net (voor mij).
Ook zijn beide kansen niet persé gelijk of hetzelfde.

Oud 31-10-11, 18:06 Standaard   #29
Hup Hollant!

Nash's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]
Voor zware charges krijg je gewoon nog rood he.
Nash is nu online   Met citaat reageren
Oud 01-11-11, 14:15 Standaard   #30

Oorspronkelijk geplaatst door Nash Bekijk bericht
[...]

Voor zware charges krijg je gewoon nog rood he.
Ik had het niet over zware charges. Ik had het over licht aantikken op het moment dat iemand wil uithalen.

Oud 01-11-11, 15:37 Standaard   #31
Hup Hollant!

Nash's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Ik had het niet over zware charges. Ik had het over licht aantikken op het moment dat iemand wil uithalen.
Nee, je had het over het onder de zoden schoppen van een speler.
Nash is nu online   Met citaat reageren
Oud 21-11-11, 22:02 Standaard   #32

Cruoninga's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Je krijgt de scoringskans niet terug, je krijgt een nieuwe. Dat is het probleem nu net (voor mij).
Ook zijn beide kansen niet persé gelijk of hetzelfde.
Maar de kans die je terugkrijgt is soms nog groter dan de kans die je ontnomen is. Zonder tijdsdruk een penalty erin schieten is in veel gevallen eenvoudiger dan een 1-op-1 situatie met de keeper die op je af komt en een verdediger die in je nek loopt te hijgen.

Zoals ik elders zei:

Je moet het principe aanhouden dat er enkel rood wordt gegeven wanneer de kans die onreglementair ontnomen wordt groter was dan de kans die je ervoor terugkrijgt:

Iemand neerleggen die 1-op-1 komt met de keeper in het strafschopgebied => 1-op-1 situatie krijg je terug met de penalty => geel
Iemand neerleggen die 1-op-1 komt met de keeper buiten het strafschopgebied => 1-op-1 situatie ben je kwijt met vrije trap => rood
Iemand neerleggen die de keeper al voorbij is in het strafschopgebied => de keeper komt terug met de penalty => rood
Cruoninga is offline   Met citaat reageren
Oud 24-11-11, 19:50 Standaard   #33
Om terug te keren naar de topictitel. Met betrekking tot buitenspel bepaalt de middellijn de eigen helft. Waarom deze lijn niet opschuiven richting de tegenstander zodat de eigen helft van de aanvallende ploeg groter wordt? Leidt volgens mij tot meer succes bij ploegen met dravers als Robben.

Laatst gewijzigd door cornervlag; 24-11-11 om 19:58

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Internationaal

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:38.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site