Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Internationaal
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 28-04-11, 20:04 Standaard   #1
Crazy in de put

RayMania's Voetbal Forum schermafbeelding

De laatste tijd begin ik mij er flink aan te ergeren dat de Champions League alleen maar gedomineerd wordt door clubs als Barcelona, Real Madrid, Manchester United, Internazionale, Chelsea, etc. Jaar in, jaar uit zijn het vaak deze clubs (plus wat anderen natuurlijk) die meestrijden om de prijzen. Het is vrijwel uitgesloten dat een relatief kleine club de finale haalt; de laatste keer was in 2004 toen Monaco en Porto de finale haalden. De jaren daarvoor heb je enkel Bayer 04 Leverkusen gehad in de nieuwe opzet (32 clubs).

Nederlandse clubs zijn jarenlang kansloos, enkel PSV kwam in 2005 dichtbij de finale. Je kan dus wel zeggen dat de nieuwe opzet alleen maar clubs uit de grote voetballanden in de kaart speelt. Daarom zou ik een discussie willen houden of de Champions League niet aangepast moet worden, zodat meerdere landen een serieuze kans hebben. Het heet natuurlijk niet voor niets Champions League, dus waarom niet gewoon (weer) 16 landskampioenen laten deelnemen aan dit toernooi?
RayMania is nu online   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 28-04-11, 20:09 Standaard   #2
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

Financieel gezien zou dat aantrekkelijk zijn voor de kleinere landen denk ik. Maar qua prestaties zal het niet veel uitmaken. Stel dat je 16 teams uit verschillende landen zou hebben dan heb je er dus flink wat zwakkere broeders bij. In dat geval zullen clubs als Barcelona, Real etc. nog meer kans hebben om te winnen. Voordeel is wel dat alle landen een gelijk aantal deelnemers hebben en je dus niet 4 clubs uit 1 land hebt.

Zal helaas ook ten koste gaan van de kwaliteit dus ik zeg toch uiteindelijk nee, misschien hoogstens een beperking van het aantal afgevaardigde clubs per land bijvoorbeeld 2 of 3. Dan hou je toch een wat hoger niveau en komen er wat plaatsen vrij voor de kleinere landen.

Oud 28-04-11, 20:22 Standaard   #3

Of vanaf de eerste ronde knock-out spelen. Dat is ook ten nadele van de grotere clubs.
Sebas is offline   Met citaat reageren
Oud 28-04-11, 21:16 Standaard   #4
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Marioow Bekijk bericht
Financieel gezien zou dat aantrekkelijk zijn voor de kleinere landen denk ik.
Voor een paar clubs uit die landen. Er zijn er maar een paar die CL spelen, die clubs krijgen dan extra miljoenen en de andere uit de competitie komen dan nooit meer aan de bak.

Deze tendens is nu al merkbaar in de voorrondes waar telkens dezelfde clubs uit kleine landen die inkomsten verwerven, laat staan als ze naar het hoofdtoernooi mogen.
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 28-04-11, 21:21 Standaard   #5
Orgulloso

Weebl's Voetbal Forum schermafbeelding

Nou dan heb je Barcelona - Maccabi Tel-Aviv en Man United - FC København, terwijl dan in de Europa League wedstrijden hebt als Real Madrid - Bayern München, Chelsea - Internazionale en Arsenal - Valencia.

Ik weet wel waar ik naar zou kijken.

Oud 28-04-11, 22:54 Standaard   #6
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik zou de CL beperken tot max 3 ploegen per land. De drie rechtstreekse #3 plekken van de top3 landen geven landen 13 t/m 15.

Een echt kampioenenbal is niet haalbaar.
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 28-04-11, 22:58 thumb up   #7

TheJanitor's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Boris Bekijk bericht
Ik zou de CL beperken tot max 3 ploegen per land. De drie rechtstreekse #3 plekken van de top3 landen geven landen 13 t/m 15.

Een echt kampioenenbal is niet haalbaar.
Eens.
TheJanitor is offline   Met citaat reageren
Oud 28-04-11, 22:58 Standaard   #8
Orgulloso

Weebl's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Boris Bekijk bericht
Ik zou de CL beperken tot max 3 ploegen per land.
Dit vind ik wel een goed idee trouwens.

Oud 28-04-11, 23:04 Standaard   #9
Crazy in de put

Drie ploegen uit Engeland, Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk, Rusland, Oekraïne en Portugal (eerste 8 landen op UEFA-ranking) en dan aanvullen met 8 clubs uit andere landen (rechtstreeks of playoffs).
Oud 28-04-11, 23:06 thumb up   #10

Goed plan. En dan wel vanaf de eerste ronde knock-out.
Sebas is offline   Met citaat reageren
Oud 28-04-11, 23:07 Standaard   #11
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door RayMania Bekijk bericht
Drie ploegen uit Engeland, Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk, Rusland, Oekraïne en Portugal (eerste 8 landen op UEFA-ranking) en dan aanvullen met 8 clubs uit andere landen (rechtstreeks of playoffs).
Zou dat niet helemaal de doodsteek zijn voor de kleine landen? Dan heb je dus 8 clubs uit 8 verschillende landen die nog CL kunnen halen. Zo zullen de grote landen denk ik alleen nog maar meer uitlopen.

Oud 28-04-11, 23:14 Standaard   #12
Crazy in de put

Oorspronkelijk geplaatst door Marioow Bekijk bericht
[...]

Zou dat niet helemaal de doodsteek zijn voor de kleine landen? Dan heb je dus 8 clubs uit 8 verschillende landen die nog CL kunnen halen. Zo zullen de grote landen denk ik alleen nog maar meer uitlopen.
Je moet natuurlijk niet alle clubs uit de grote landen rechtstreeks toelaten. Je laat bijvoorbeeld alleen de eerste twee toe en de nummer drie moet kwalificatie spelen (tegen elkaar of tegen een klein land). Dan heb je altijd de mogelijkheid dat bijvoorbeeld Engeland twee clubs in de CL hebt en België bijvoorbeeld één. Nu is het gewoon te veel met elk jaar standaard Manchester United, Arsenal, Chelsea en Liverpool/Tottenham. Clubs uit de grote landen kwalificeren zich vrijwel altijd voor de CL, omdat die clubs veilig zijn bij loting en dus tegen een makkelijke tegenstander komen.
Oud 28-04-11, 23:17 Standaard   #13
Redactie

[...]

Je moet natuurlijk niet alle clubs uit de grote landen rechtstreeks toelaten. Je laat bijvoorbeeld alleen de eerste twee toe en de nummer drie moet kwalificatie spelen (tegen elkaar of tegen een klein land). Dan heb je altijd de mogelijkheid dat bijvoorbeeld Engeland twee clubs in de CL hebt en België bijvoorbeeld één. Nu is het gewoon te veel met elk jaar standaard Manchester United, Arsenal, Chelsea en Liverpool/Tottenham. Clubs uit de grote landen kwalificeren zich vrijwel altijd voor de CL, omdat die clubs veilig zijn bij loting en dus tegen een makkelijke tegenstander komen.
Dan moet je inderdaad ook af van het plaatsingssysteem anders veranderd er nog vrij weinig inderdaad. Dan zou het inderdaad wel een optie zijn.

Oud 28-04-11, 23:19 Standaard   #14
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Opzich wel het meest nobele streven ja, al zal de CL er imo alleen nog maar nog voorspelbaarder van worden.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 28-04-11, 23:30 Standaard   #15
CHAMPIONS OF EUROPE

Waar ze wel mee moeten kappen is de nr.3 naar de EL sturen. Die zijn gewoon klaar.
Oud 28-04-11, 23:32 Standaard   #16

Radegast's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door mcyodogg Bekijk bericht
[...]
Voor een paar clubs uit die landen. Er zijn er maar een paar die CL spelen, die clubs krijgen dan extra miljoenen en de andere uit de competitie komen dan nooit meer aan de bak.

Deze tendens is nu al merkbaar in de voorrondes waar telkens dezelfde clubs uit kleine landen die inkomsten verwerven, laat staan als ze naar het hoofdtoernooi mogen.
Voorbeeld?
Radegast is offline   Met citaat reageren
Oud 28-04-11, 23:41 Standaard   #17
CHAMPIONS OF EUROPE

Oorspronkelijk geplaatst door Radegast Bekijk bericht
[...]

Voorbeeld?
BATE, Kopenhagen, Linfield, Sheriff, dat soort ploegen.
Oud 28-04-11, 23:56 Standaard   #18
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Alleen kampioenen (van grote landen) zouden rechtstreeks geplaatst moeten zijn. Nummers 2 en 3 zouden gewoon kwalificatieronde moeten spelen. In kleinere landen als NL & Turkije dan de kampioen rechtstreeks en de nummer 2 kwalificatieronde.

Oud 29-04-11, 09:04 Standaard   #19

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik heb hier niet zo lang geleden ook een topic over geopend:
Europa Cup versus Champions League

Maar ja, het is begrijpelijk dat iemand als Raymania zijn eigen topic opent.

Wat er m.i. moet gebeuren is dit:
- Vanaf het begin knockout spelen
- Vrijere lotingen, geef alleen de kwartfinalisten of halve finalisten van vorig jaar een beschermde status in de eerste twee ronden
- Geen voorronden meer, iedereen begint in hetzelfde stadium
- Maximaal drie per land waarvan één voor de bekerwinnaar

Om het spelniveau te verhogen denk ik aan:
- Scheidsrechters moeten harder optreden bij fysieke duels. Vroeger vonden Engelsen de continentale scheidsrechters een stel mietjes. Dat hoor je steeds minder. Het internationale scheidsrechterskorps neemt door de dominantie van de Premier League steeds meer die normen over, wat in het voordeel is van diezelfde engelse krachtpatsers. Scheidsrechters moeten weer wat pietluttiger gaan fluiten, dat komt het technische voetbal ten goede.
- Stel harde eisen op waaraan een voetbalveld moet voldoen. Haalt een Mourinho een geintje uit dan beboet je die zooi en flink.
- Speel de eerstkomende tien jaar met dezelfde bal en graag eentje die niet zo zwabbert.

Oud 29-04-11, 09:08 Standaard   #20

Waar ze wel mee moeten kappen is de nr.3 naar de EL sturen. Die zijn gewoon klaar.
Mwa, de EL is nu duidelijk het tweederangstoernooi dus er zit wel iets in dat je de nummer drie van het eersterangstoernooi toe laat. Het is pas onlogisch als je van de EL net als vroeger met de UEFA Cup weer een parralel toernooi maakt met bijna dezelfde status.

Oud 29-04-11, 09:16 Standaard   #21

Oorspronkelijk geplaatst door Weebl Bekijk bericht
Nou dan heb je Barcelona - Maccabi Tel-Aviv en Man United - FC København, terwijl dan in de Europa League wedstrijden hebt als Real Madrid - Bayern München, Chelsea - Internazionale en Arsenal - Valencia.

Ik weet wel waar ik naar zou kijken.
De crux is hoe je die logica ontregelt. Afschaffen van groepsfases zou daarin kunnen helpen want dat is een belangrijke bouwsteen geweest in het garanderen van exposure/fans en dus inkomsten voor de grotere clubs ipv de vroegere situatie waar je de eerste ronde eruit kon vliegen. Deze gegarandeerde exposure gaf een Milan ook weer slagkracht t.a.v. de overige tv-contracten (Berlusconi begreep goed dat potentiële buitenlandse fans je eerst waarnemen via het Europese toneel, wat je later van pas komt bij de onderhandelingen met tv-contracten bij bijv. de serie A. Je kunt dan meer poen vragen t.o.v. je concurrenten).
Misschien is nog wel het meest belangrijk voor een wat gelijker europees speelveld dat de tv-zenders niet continu alles uitzenden uit de premier league (wedstrijden van het niveau ManU-Blackburn) maar bijv. ook eens portugese toppers laten zien.

Oud 29-04-11, 09:33 Standaard   #22
Crazy in de put

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht

Maar ja, het is begrijpelijk dat iemand als Raymania zijn eigen topic opent.
Had jouw topic niet gezien, als ik dat wel had, dan had ik dit topic natuurlijk niet geopend.
Oud 29-04-11, 09:34 Standaard   #23
Crazy in de put

[...]

Maar de hegemonie kan ook ineens weer verbroken worden; goed voorbeeld is Rosenborg die de laatste jaren ook niet meer zo vaak vertegenwoordigd is in de CL. Volgens mij staan zij op dit moment zelfs ergens onderaan in de Noorse competitie.
Oud 29-04-11, 09:37 Standaard   #24
Crazy in de put

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

Mwa, de EL is nu duidelijk het tweederangstoernooi dus er zit wel iets in dat je de nummer drie van het eersterangstoernooi toe laat. Het is pas onlogisch als je van de EL net als vroeger met de UEFA Cup weer een parralel toernooi maakt met bijna dezelfde status.
Als je derde eindigt, hoor je gewoon uitgeschakeld te zijn. Dan ben je niet goed genoeg voor het hoogste niveau en dan is het klaar. Seizoen erop misschien weer een kans. Als je eenmaal geplaatst bent voor de CL, dan is het vrij simpel om te overwinteren (slechts 8 clubs vallen definitief af) en door de beschermende positie in de Euro League, komt het ook vaak voor dat er gelijk een paar rondes worden overleeft. Ajax was ook niet zo geweldig dit seizoen, maar haalde wel 'gewoon' de 1/8e finale.
Oud 29-04-11, 09:38 Standaard   #25

[...]

Wat je zou kunnen doen is het geld dat er in om gaat terugschroeven. Dit is de moeilijke weg. In 15 jaar tijd is het bedrag meer dan verviervoudigd.

Een makkelijkere weg is dat je het geld deels verdeelt over de niet-deelnemende teams.

Wat ik iig onverenigbaar vind met de competitieve gedachte is dat in de CL niet de prestaties maar het marketingpotentieel leidend is in de verdeling van de gelden. Ook dat heeft een rol gespeeld in het verstoren van de balans en consolidatie in de top.

Oud 29-04-11, 09:42 Standaard   #26

[...]

Als je derde eindigt, hoor je gewoon uitgeschakeld te zijn. Dan ben je niet goed genoeg voor het hoogste niveau en dan is het klaar. Seizoen erop misschien weer een kans. Als je eenmaal geplaatst bent voor de CL, dan is het vrij simpel om te overwinteren (slechts 8 clubs vallen definitief af) en door de beschermende positie in de Euro League, komt het ook vaak voor dat er gelijk een paar rondes worden overleeft. Ajax was ook niet zo geweldig dit seizoen, maar haalde wel 'gewoon' de 1/8e finale.
Sommige clubs zijn niet goed genoeg om te overleven in de Champions League maar zouden dat kunnen in de Europa League. Je zegt "dan ben je niet goed genoeg voor het hoogste niveau" maar dat is de Europa League nou net niet (meer).
Ben het er wel mee eens dat zij een onterechte beschermde positie hebben. Net als het thuisvoordeel (imo zou het thuisvoordeel door loting moeten worden bepaald, dat gebeurt echter in het geheel niet zoals gisteren bij de EL halve finales, dat is door de UEFA bepaald).

Oud 29-04-11, 09:49 Standaard   #27
Crazy in de put

Ik heb al een langere tijd het idee om de lotingen via een Davis-Cup model te houden voor bekertoernooien. Als een loting bijvoorbeeld Real Madrid - Barcelona aanwijst, dan zou één van de twee clubs mogen kiezen of het thuis of uit begint. Mocht deze loting na een tijdje weer uit de koker komen, dan mag de andere club kiezen wie er thuis of uit begint. Lijkt mij veel eerlijker.
Oud 29-04-11, 09:57 Standaard   #28

Ik heb al een langere tijd het idee om de lotingen via een Davis-Cup model te houden voor bekertoernooien. Als een loting bijvoorbeeld Real Madrid - Barcelona aanwijst, dan zou één van de twee clubs mogen kiezen of het thuis of uit begint. Mocht deze loting na een tijdje weer uit de koker komen, dan mag de andere club kiezen wie er thuis of uit begint. Lijkt mij veel eerlijker.
Bij de Davis cup komen de toplanden elkaar logischerwijs geregeld tegen. Dit is nu net wat je bij de CL wil minderen. Hoe zeldzamer de ontmoetingen zijn, des te meer geluk komt er bij kijken. Stel dat er 10 jaar tussen zit, dan is de samenstelling van de teams compleet anders en wie weet heeft één van de twee dan wel een zwakke lichting waardoor dit voordeel niet meer zoveel uit maakt (alhoewel het dan misschien te hopen valt dat ze niet eens mee doen). Het is geen slecht idee maar hoe meer tijd er tussen gaat zitten, des te groter zijn de nadelen die het systeem met zich mee brengt.

Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Internationaal

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:34.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site