Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Internationaal
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 06-12-10, 12:49 Standaard   #1
Cijntje, ja. Cijntje

denthemen's Voetbal Forum schermafbeelding

Het is een hot issue en zal ook steeds terugkomen. De FIFA lijkt na afgelopen week steeds meer te kiezen voor het geld. Iedereen spreekt er schande van, maar is er iets wat er tegen gedaan kan worden? Hieronder een klein overzicht van wat nieuwsfeitjes:

Willem van Hanegem vindt dat Nederland het er, na de verloren bid om het WK 2018, niet bij moet laten zitten. In zijn column in AD Sportwereld schrijft de Kromme dat de FIFA zo'n grote bende is, dat het een optie is om de bond de rug toe te keren.

"Ik hoop dat wij het initiatief nemen om met een paar sterke landen die FIFA van binnenuit een lesje te leren. Het gaat daar nooit echt over voetbal. Laten we er mee beginnen om daar eens aandacht voor te vragen. En als die Afrikanen en Zuid-Amerikanen niet willen luisteren, dan stappen we er toch gewoon uit. Ik wil wel eens zien wat er gebeurt als Nederland, België, Frankrijk, Engeland en nog een paar voetballanden opstappen, ze schrikken zich dood", aldus Van Hanegem. "Jammer is alleen dat ik het zo ver niet zie komen. Ook in onze contreien en misschien wel binnen de KNVB, lopen er mannetjes in bonds- en clubkostuums die deel van het circus willen blijven uitmaken. En dat houdt ons in de klauwen van de FIFA, vrees ik."

De FIFA koos er vorige week voor om het wereldkampioenschap van 2018 niet aan Nederland en België, maar aan Rusland toe te kennen. "De FIFA kiest voor het geld. In ons geval voor het geld van Rusland dus", concludeert Van Hanegem.
LONDEN (ANP) - Burgemeester Boris Johnson van Londen heeft wraak genomen voor de keuze van wereldvoetbalbond FIFA het WK van 2018 aan Rusland toe te kennen. De burgervader heeft de uitnodiging ingetrokken, om FIFA-officials, onder wie voorzitter Sepp Blatter, tijdens de Olympische Spelen gratis in het luxe hotel The Dorchester te laten verblijven. Dat werd zondag bekend.

Johnson had als onderdeel van de bid-campagne de FIFA-gedelegeerden uitgenodigd in het peperdure hotel te verblijven. De kosten van een kamer zijn ongeveer 1200 euro per nacht.

De FIFA wees de organisatie van het WK 2018 echter toe aan Rusland. Engeland haalde slechts twee van de 22 te vergeven stemmen. Johnson sprak daarop van een ,,enorme teleurstelling." In overleg met de organisatie van de spelen heeft hij het hotelaanbod nu ingetrokken.
Dat Nederland en Belgie naast het WK voetbal van 2018 grijpen is jammer. De toekenning aan Rusland en Qatar (in 2022) bewijst dat het de wereldvoetbalbond FIFA gaat om geld en macht

Rusland is een maffiastaat waar nauwelijks onderscheid bestaat tussen de overheid en de georganiseerde misdaad. Voor de FIFA spelen dit soort overwegingen geen rol. De wereldvoetbalbond wil tijdens een WK vrij spel in het organiserende land.

Dollars
In Rusland, waar de autoritaire overheid zich van critici niks aantrekt, wordt de FIFA geen strobreed in de weg gelegd. Bovendien beschikt het Kremlin over zoveel olie- en gasdollars dat de nieuwe stadions in de regio's Moskou, Sint Petersburg, Sotsji en aan de Wolga er zeker zullen komen. En met de inwoners uit andere voormalige Sovjet-republieken erbij, boort de FIFA in Rusland een nieuwe markt aan van zo'n 200 miljoen mensen.

De emir van Qatar is een persoonlijke vriend van FIFA-baas Joseph Blatter. Als dank voor zijn langjarige, trouwe steun krijgt Qatar nu het WK in 2022.

Ingang
Dat dit woestijnstaatje geen enkele voetbaltraditie kent en dat de stadions gekoeld moeten worden omdat het in dit emiraat in juni/juli 50 graden is, ook die feiten vindt de FIFA niet bezwaarlijk. Qatar willigt het eisenpakket van Blatters FIFA in en de ministaat levert de wereldvoetbalbond een aantrekkelijke ingang tot markten in het Midden-Oosten.

Zo bezien was de poging van Nederland en Belgie vanaf het begin kansloos. Bij de FIFA heeft het voetbal allang verloren. Het gaat om geld en invloed en om het persoonlijke overleven van Joseph Blatter. Blatter heeft zijn eigen systeem geschapen. Hoe succesvol dit functioneert, werd gisteren in Zurich nogmaals duidelijk.
Het hoofd van de Engelse kandidatuur voor de organisatie van het WK voetbal 2018, Andy Anson, raadt andere landen af zich kandidaat te stellen totdat de FIFA haar stemprocedure wijzigt.

De 22 leden van het Uitvoerend Comité van de FIFA duidden donderdag Rusland aan als organisator van het WK 2018. Engeland, op voorhand als een van de favorieten bestempeld, ging er met amper twee stemmen al in de eerste ronde uit.

“Als je over het beste dossier beschikt, fantastische inspectierapporten kan voorleggen en een goeie presentatie aflevert en dan achteraf blijkt dat die allemaal geen rol gespeeld heeft, doet dat pijn,” verklaarde een zwaar teleurgestelde Anson vrijdag.

"Australië beschikte over een sterk dossier en haalde maar één stem, wij moesten het met twee stemmen doen en ook de Verenigde Staten konden met drie stemmen niet tevreden zijn. In totaal dus zes stemmen voor deze drie landen in de eerste ronde en dat toont aan dat er iets niet juist is.”

“Het feit dat er maar 22 stemgerechtigden zijn, geeft hen teveel macht. Elke aangesloten federatie zou inspraak moeten krijgen,” aldus Anson.
'Zeven FIFA-leden kwamen belofte niet na'

Zeven FIFA-leden hebben zich volgens de Engelse boulevardkrant The Sun niet aan hun woord gehouden bij de stemming over de organisatie van het WK van 2018.

Eerder stapte FA-voorzitter Roger Burden al op, omdat niet meer met FIFA-leden die in zijn ogen onbetrouwbaar zijn wil samenwerken. Het WK werd donderdag toegewezen aan Rusland, terwijl Engeland slechts twee stemmen kreeg.

The Sun publiceerde zaterdag de namen van de leden die hun belofte niet na zouden zijn gekomen. Daarbij zou het gaan om Jack Warner, Chuck Blazer, Rafael Salguero, Chung Mong-Joon, Marios Lefkaritis, Senes Erzik en Jacques Anouma.

Oud 06-12-10, 14:08 bulb   #2
Hup Holland!

Thieske's Voetbal Forum schermafbeelding

Hiervoor is het spreekwoord: "vechten tegen de bierkaai" uitgevonden.
Thieske is offline   Met citaat reageren
Oud 06-12-10, 14:36 Standaard   #3

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Er moet wel wat veranderen maar hoe de Engelsen weer het hoogste (hypocriete) woord voeren en hoe de hele wereld daar weer in mee gaat stoort me mateloos.

Be careful what you wish for
Koekebakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 06-12-10, 17:16 Standaard   #4
U2

bloodysunday's Voetbal Forum schermafbeelding

De FIFA is zo corrupt als wat, daar doe je 1,2,3 niet zoveel aan.
bloodysunday is offline   Met citaat reageren
Oud 06-12-10, 17:27 Standaard   #5
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door bloodysunday Bekijk bericht
De FIFA is zo corrupt als wat, daar doe je 1,2,3 niet zoveel aan.
En ook al gaan de grote landen zich afzonderen, dan nog is het een kwestie van tijd voordat dat ook weer corrupt gaat worden. Money makes the world go round.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 06-12-10, 17:31 Standaard   #6
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Het enige wat we nu kunnen doen is die Blatter weer even van een podiumpje afduwen. Maar dan wel zo hard dat 'ie niet meer opstaat.

Het is een begin.

Oud 06-12-10, 17:41 Standaard   #7
SCH

SCH's Voetbal Forum schermafbeelding

Ach ik weet het niet. Dat keuze systeem is heel raar en die FIFA-mannetjes zijn ook raar, maar geldt dat ook niet voor de nationale bonden.

En dat het vooral om geld gaat, tja, so what? Is dat eigenlijk erg als je 1 x in de 4 jaar een evenement verdient waar je ook aan moet verdienen.

Oud 06-12-10, 17:43 big smile   #8
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door SCH Bekijk bericht
Ach ik weet het niet. Dat keuze systeem is heel raar en die FIFA-mannetjes zijn ook raar, maar geldt dat ook niet voor de nationale bonden.

En dat het vooral om geld gaat, tja, so what? Is dat eigenlijk erg als je 1 x in de 4 jaar een evenement verdient waar je ook aan moet verdienen.
Jij doet het er echt om he? Met zo ongeveer alles een tegengestelde mening hebben dan het gros van de mensen.
Oud 06-12-10, 17:49 Standaard   #9
SCH

Oorspronkelijk geplaatst door Thieske Bekijk bericht
[...]

Jij doet het er echt om he? Met zo ongeveer alles een tegengestelde mening hebben dan het gros van de mensen.
Nee. Ik weet ook niet of je gelijk hebt, of ik een tegengestelde mening heb. Ik breng alleen wat nuance aan. Het is ook wel weer erg gemakkelijk om te roepen dat er van alles niet deugt, en ik zie ineens mensen de nationale bonden aanprijze - alsof daar normaal gesproken niet enorm veel kritiek op is.

We zijn boos omdat we het niet hebben gekregen, de Engelsen ook. Tja, als Engeland het had gekregen, of Nederland zelf, was het dan niet corrupt geweest en waren we allemaal blij?

Oud 06-12-10, 17:58 Standaard   #10
Redelijk gek dacht ik zo

Elwood1988's Voetbal Forum schermafbeelding

'We' zijn helemaal niet boos omdat het niet in NL wordt gehouden.

Volgens mij wilde het meerendeel geeneens een WK hier.
Corruptie staat buiten het toewijzen van het WK.

Oud 06-12-10, 18:04 Standaard   #11
SCH

Oorspronkelijk geplaatst door Elwood1988 Bekijk bericht
'We' zijn helemaal niet boos omdat het niet in NL wordt gehouden.

Volgens mij wilde het meerendeel geeneens een WK hier.
Corruptie staat buiten het toewijzen van het WK.
Dan snap ik niks van dit topic, want in de OP gaat het daar wel degelijk over.

Oud 06-12-10, 18:15 emo   #12
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

De FIFA heeft al gezegd dat ze het stemsysteem niet gaan aanpassen.

Oud 06-12-10, 18:37 Standaard   #13
Ik voel me hier thuis!

FIFA

samen met Engeland eruit stappen en de PL en Eredivisie bundelen

Oud 06-12-10, 18:41 Standaard   #14
SCH

Maar Engeland huilt toch krokodilletranen?

Oud 06-12-10, 18:51 question   #15
Mênnus Brabander

Maar Engeland huilt toch krokodilletranen?
Doet toch niks af aan het feit dat de FIFA één groot corrupt drama is?

Oud 06-12-10, 18:52 Standaard   #16
SCH

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

Doet toch niks af aan het feit dat de FIFA één groot corrupt drama is?
Er valt niet veel af te dingen op de keuze voor Rusland toch?

Oud 06-12-10, 18:57 Standaard   #17
U2

bloodysunday's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Inconsequent Bekijk bericht
FIFA

samen met Engeland eruit stappen en de PL en Eredivisie bundelen
Eigenlijk zou je zoiets moeten doen, gewoon een nieuwe bond beginnen. Maarja die word in de loop der jaren ook wel weer corrupt.
bloodysunday is offline   Met citaat reageren
Oud 06-12-10, 19:20 question   #18
Mênnus Brabander

[...]

Er valt niet veel af te dingen op de keuze voor Rusland toch?
Waarom vantevoren een onderzoekscommissie instellen die alles gaat onderzoeken over hoe goed alles is als je daarna PRECIES het tegenover gestelde doet?

Oud 06-12-10, 19:32 Standaard   #19
SCH

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

Waarom vantevoren een onderzoekscommissie instellen die alles gaat onderzoeken over hoe goed alles is als je daarna PRECIES het tegenover gestelde doet?
Omdat die commissie alleen over de organisatiegraad ging, terwijl er nog veel andere criteria zijn. Heeft een land het al eens gehad bv.?

Ik snap uberhaupt niet waarom Engeland dacht dat ze het nog een keer zouden krijgen.

Oud 06-12-10, 19:32 Standaard   #20

Ik zie liever dan dat de Duitse, Franse en Benelux bonden het voortouw nemen want van het Engelse voetbal deugt ook vrij weinig (zoals ook Jan Mulder gisteren terecht bij SV zei) en met Italië en Spanje moet je ook geen zaken willen doen.

Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Schotland, Denemarken, Zweden, Hongarije, Oostenrijk. Heb je toch wat landen met voetbalhistorie.
Oud 06-12-10, 19:33 Standaard   #21

[...]

Omdat die commissie alleen over de organisatiegraad ging, terwijl er nog veel andere criteria zijn. Heeft een land het al eens gehad bv.?

Ik snap uberhaupt niet waarom Engeland dacht dat ze het nog een keer zouden krijgen.
Duitsland kreeg het ook een tweede keer en daar zat minder tijd tussen.
Oud 06-12-10, 19:35 Standaard   #22
SCH

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

Duitsland kreeg het ook een tweede keer en daar zat minder tijd tussen.
Dat was ook heel raar en daar was ook veel kritiek op.

Oud 06-12-10, 19:36 thumb up   #23
SCH

Ik zie liever dan dat de Duitse, Franse en Benelux bonden het voortouw nemen want van het Engelse voetbal deugt ook vrij weinig (zoals ook Jan Mulder gisteren terecht bij SV zei) en met Italië en Spanje moet je ook geen zaken willen doen.

Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Schotland, Denemarken, Zweden, Hongarije, Oostenrijk. Heb je toch wat landen met voetbalhistorie.
Exact.

Oud 06-12-10, 19:44 big smile   #24
Mênnus Brabander

Lijkt net de EU.

Oud 06-12-10, 20:02 arrow   #25

pfaf's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Silenus Bekijk bericht
Het enige wat we nu kunnen doen is die Blatter weer even van een podiumpje afduwen. Maar dan wel zo hard dat 'ie niet meer opstaat.

Het is een begin.
Ik denk dat het niet gaat uitmaken en dat de honderd na hem net zo corrupt zijn...
pfaf is offline   Met citaat reageren
Oud 06-12-10, 20:07 big smile   #26
Mênnus Brabander

Ze kunnen wel corrupt zijn maar misschien minder conservatief. Heb jij nog wat gehoord over camera's op de doellijn?

Oud 08-12-10, 21:16 Standaard   #27

Ok, misschien de toewijzingen voor Rusland en Qatar op een normale manier gegaan. Maar waarom voetballen met Airco midden in de zomer. Dat kost een heleboel vaten met olie. Wat een verspilling. Misschien een keer tijd voor een DDOS attack op hun website.
hjansen is offline   Met citaat reageren
Oud 08-12-10, 21:28 Standaard   #28
Cool Daddy

DIGGER's Voetbal Forum schermafbeelding

Binnenkort kunnen zo de OS (winter) ook wel in Dubai gehouden worden...

Oud 08-12-10, 21:34 Standaard   #29

Cheiron's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Thieske Bekijk bericht
Hiervoor is het spreekwoord: "vechten tegen de bierkaai" uitgevonden.
Beter dat je dan JUIST een signaal afgeeft. Het kan toch niet zo zijn dat de organisator van een spelletje zo machtig is, en die macht zo een beetje exclusief inzet voor zelfverrijking?
Cheiron is offline   Met citaat reageren
Oud 08-12-10, 21:51 Standaard   #30
Schiet van afstand

Friggles's Voetbal Forum schermafbeelding

Doe de UEFA ook maar.

Oud 08-12-10, 22:57 arrow   #31
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Cheiron Bekijk bericht
[...]

Beter dat je dan JUIST een signaal afgeeft. Het kan toch niet zo zijn dat de organisator van een spelletje zo machtig is, en die macht zo een beetje exclusief inzet voor zelfverrijking?
Het kan zou niet mogen kunnen, het gebeurt wel en er is zo ongeveer niks aan te doen....
Oud 08-12-10, 23:38 Standaard   #32

Oorspronkelijk geplaatst door Friggles Bekijk bericht
Doe de UEFA ook maar.
Helemaal mee eens. Het is nu zo ver gekomen dat wordt getwijfeld aan het nut van een groepsfase Champions League
Oud 08-12-10, 23:40 sunglasses   #33
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Waarom zouden we in actie moeten komen? Blatter heeft mij in ieder geval gerustgesteld, waarom zou hij liegen?

Blatter: 'Geen systematische corruptie bij de FIFA'
08/12/2010 22:26

De voorzitter van de wereldvoetbalbond, Sepp Blatter, bestrijdt dat de FIFA een corrupte organisatie is. Daarnaast vindt Blatter Engeland een slechte verliezer.

Blatter reageert tegenover het blad Weltwoche op de kritiek rond de toewijzing van de WK's van 2018 en 2022 aan respectievelijk Rusland en Qatar.

'Ik zal helder zijn: er is geen systematische corruptie bij de FIFA. Dat is nonsens. Financieel zijn we schoon en transparant.'

Daarnaast is de Zwitser niet te spreken over de reactie van Engeland nadat bekend werd dat dit land niet in aanmerking kwam voor de organisatie van het WK van 2018. 'Dat is het moederland van fair play. Ik bespeur iets van Westerse arrogantie. Sommigen bewijzen nu zelf slechte verliezers te zijn.'

Oud 08-12-10, 23:46 Standaard   #34
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door behangplakker Bekijk bericht
[...]Waarom zouden we in actie moeten komen? Blatter heeft mij in ieder geval gerustgesteld, waarom zou hij liegen?

'There are no corrupt members in the FIFA!'

Oud 14-12-10, 02:58 Standaard   #35
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Genomineerd voor grootste leugen van het jaar (Weblog Sargasso):

“De FIFA is schoon en doet alles eerlijk. Ze werkt hard voor voetbal en de wereld.” (Angel Maria Villar, voorzitter van de Spaanse voetbalbond en lid van het uitvoerend comité van de FIFA).

Oud 06-01-11, 15:01 smile   #36
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Vandaag in de baas zijn tijd een kort stukje over geschreven:

Sepp Blatter heeft het idee dat er her en der sprake is van jaloezie richting wereldvoetbalbond FIFA. Hij heeft het echt gezegd. Volgens Sepp is de hele wereld jaloers. Zijn bond heeft immers een hoop mijlpalen weten te bereiken in het afgelopen kalenderjaar. Blatter gaat er prat op dat zijn FIFA er voor heeft gezorgd dat de WK's van 2018 en 2022 naar Rusland en Qatar toe gaan. Deze 'successen' zijn behaald door zijn organisatie welke, en dit is écht een quote, "de macht en de instrumenten heeft om iedere aanval die gelanceerd wordt tegen te gaan." Ik hoop dat Blatter zich in Troje waant.

Al jaren ergert de echte voetballiefhebber zich mateloos aan de mondiale voetbalorganisatie die zichzelf de FIFA noemt. De bond is conservatief, star en bovenal verrot tot in de diepste krochten van haar geraamte. De bond predikt heilig overtuigd te zijn van haar gelijk en laat bij monde van de Zwitser weten trots te zijn op haar beslissingen. "Het uitvoerend comité van de FIFA besloot om de WK's van 2018 en 2022 toe te kennen aan Rusland en Qatar. Al die successen hebben veel nijd en jaloezie teweeggebracht in de wereld, je kunt immers niet iedereen blij maken.” Het is als de McDonald's die met haar posters van fitte, sport beoefenende mensen de consument wijs probeert te maken dat haar producten gezond zijn. "Je kan prima bij ons eten, maar we kunnen nu eenmaal niet iedereen slank maken."

Vurig hoop ik dat de FIFA kapot gaat. Ik kan niet wachten op het moment dat de grote clubs een statement maken en besluiten uit een door de bond georganiseerd toernooi te stappen. Ik realiseer mij al te goed dat dit moment waarschijnlijk nooit gaat komen, maar dromen staat ons vrij. Ik wil een houten paard de organisatie insturen welke deze van binnenuit tot de grond toe af weet te branden. Een Manchester United, Barcelona of Internazionale wat er de brui aan geeft. 'Zoek het uit Sepp! We zetten zelf wel een toernooitje op waar een goal van Lampard wel gewoon geteld wordt.' Alsof de consument plots het heft in eigen handen neemt en een eigen haringkraam begint, na jarenlang de rotte vis van Peter's Palingpaleis te hebben moeten slikken.

Ooit moet het er toch van komen? De supporters zijn het wanstaltige gedrag van de FIFA al tijden beu. Er zijn reeds groepen die de commercialisering van het voetbal niet langer pikken. De echte fans van Salzburg hebben na de overname van Red Bull een eigen club opgericht. Met succes. Ook AFC Wimbledon, de afscheiding van het gedrocht wat nu MK Dons heet, doet het uitstekend in de Engelse conference. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Helaas is het nog wel zo dat ook deze clubs uiteindelijk het slachtoffer zullen zijn van de geldlust van de FIFA en haar partners. En juist daarom hoop ik dat het uiteindelijk, ooit, wanneer dan ook, mogelijk zal zijn om met een nieuwe bond een frisse start te maken. Of het wettelijk en technisch gezien ook haalbaar is durf ik mij niet over uit te laten. Maar het zou zo mooi kunnen zijn. Een voetbalwereld waarin het weer draait om de sport, de passie, de supporters. En niet om dat vervloekte geld. Een bond met een voorzitter welke ons eerlijk toe spreekt. Één die durft te zeggen wáárom die camera's er niet komen en wáárom het WK naar een stinkend rijk oliestaatje zonder voetbalhistorie gaat.

Het zal waarschijnlijk wel altijd bij dromen blijven want mijn angst is dat Blatter nog gelijk heeft ook. De FIFA zal inderdaad alle aanvallen van buitenaf kunnen weerstaan. Inmiddels heeft Sepp aangegeven zijn ambt te willen verlengen. Concurrenten voor zijn positie zijn er vooralsnog niet. De oude Zwitser zal voorlopig nog het pluche warm mogen houden en beweging vanuit de eerder genoemde clubs hoeven we ook niet te verwachten. Om dit leed toch wat te verzachten stel ik daarom voor in ieder geval de positie van Sepp onder druk te zetten. Laten wij een nieuwe kandidaat-voorzitter aandragen! Mijn stem gaat bij deze alvast naar Winston Bogarde. Als de FIFA ons dan toch wil belazeren, als het dan toch alleen maar om geld moet draaien, dan komt hij er als voorzitter tenminste ronduit eerlijk voor uit.

Oud 25-01-11, 13:08 Standaard   #37
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Toch wat tegen geluid nu, al is dat uit eigenbelang van de spreker:

Frontale aanval op Blatter vanuit het Midden-Oosten
25/01/2011 12:12

De voorzitter van de Aziatische voetbalfederatie, Mohammed Bin Hammam, heeft frontaal de aanval geopend op FIFA-president Sepp Blatter. De Qatarese bestuurder heeft onomgewonden gesteld dat Blatter zou moeten opstappen als hoogste bestuurder van de wereldvoetbalbond.

Het is een saillant gegeven, omdat de FIFA onlangs de organisatie van het wereldkampioenschap 2022 heeft toegewezen aan Qatar, maar een en ander weerhoudt Bin Hammam er niet van zich kritisch uit te laten.

Volgens Bin Hammam draagt Blatter bij aan de suggestie dat de corruptie binnen de FIFA welig tiert. 'Iedereen beschuldigt ons van corruptie, omdat de mensen zien dat de heer Blatter al erg lang in functie is', aldus Bin Hammam tegen persbureau AP.

'35 jaar binnen één organisatie is wel een heel lange tijd. Dan gaan mensen je aanvallen. Daarom is het hoe dan ook tijd voor verandering.'

Bin Hammam maakte er eerder al geen geheim van Blatter eventueel te willen opvolgen, al meldde hij tegen AP ook er nog niet uit te zijn of hij op korte termijn al een gooi naar het hoogste voetbalambt zou willen doen. 'Ik wacht even af wat er gebeurt.'

Blatter is overigens herkiesbaar. Zijn huidige termijn loopt tot 2014 en afgezien van de plannen van genoemde Qatarees en voorzitter van de Aziatische bond Bin Hammam heeft nog niemand zich officieel als tegenkandidaat voor Blatter gemeld.

Oud 25-01-11, 14:16 Standaard   #38

appelflap's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Clough Bekijk bericht
[...]Toch wat tegen geluid nu, al is dat uit eigenbelang van de spreker:
Het is ook nooit goed voor een bedrijf/organisatie als een man al ZO lang blijft zitten op dezelfde positie. Hij heeft de FIFA zeker een heel sterk merk gemaakt en een winstgevend bedrijf. Maar op een gegeven moment moet er verfrissing komen, een man met nieuwe ideeën.
appelflap is offline   Met citaat reageren
Oud 25-01-11, 14:22 thumb down   #39

Afwazig's Voetbal Forum schermafbeelding

Helaas is Blatter zo corrupt als de pest en het gros van de FIFA officials ook, hij zal wel weer herkozen worden..

Oud 22-02-11, 14:00 thumb up   #40
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

Er schittert een sprankje hoop aan de horizon: een Amerikaanse journalist van SI wil zich kandidaat stellen voor het Presidentschap van de FIFA:
Oorspronkelijk geplaatst door depers.nl
Dictator krijgt tegenstand

Grant Wahl stapt de ring in met Sepp Blatter. De Amerikaanse journalist wil baas van de FIFA worden, maar heeft steun nodig.

Sepp Blatter moet vorige week raar hebben opgekeken toen hij het bericht hoorde. Hij krijgt komende zomer zowaar een tegenstander bij de verkiezingen voor een nieuwe FIFA-president. Een opponent die hij niet in zijn achterzak heeft zitten. En die hij niet met behulp van een paar gevulde enveloppen, escortgirls of vage beloftes weg kan vagen. Sterker nog: Blatter had nog nooit van zijn tegenstander gehoord. Grant Wahl? Wie?

Grant Wahl is een Amerikaanse journalist die werkt voor Sport Illustrated. Hij heeft geen geld, geen belangrijke vrienden, geen netwerk en geen ervaring als bestuurder. Welbeschouwd heeft Wahl geen enkele kans om op 1 juni als winnaar uit de bus te komen, maar hij probeert het toch. Een grap? Wahl, tegen een verslaggever van goal.com: ‘Als mensen er de humor van kunnen inzien: prima. Maar ik ben heel serieus. Ik hoop dat dit ertoe kan bijdragen dat er echte verandering komt bij de FIFA.’

‘Op welke plek op de wereld ik ook ben: overal haten voetbalfans Sepp Blatter. Of het nu is omdat hij vrouwen en homo’s beledigt, of omdat de FIFA een smerige reputatie heeft gekregen onder zijn leiding, of omdat hij videotechnologie tegenhoudt: er zijn talloze redenen waarom fans Sepp Blatter verschrikkelijk vinden. Maar niemand neemt het tegen hem op bij de verkiezingen. Ik dacht: laat ik dat dan maar doen. Zeker toen ik hoorde dat Blatter komende zomer hoogstwaarschijnlijk weer de enige kandidaat zou zijn bij de verkiezingen voor een nieuwe president. En dat kan niet. De afgelopen 37 jaar heeft de FIFA welgeteld twee presidenten gehad. De FIFA heeft net zoveel transparantie en geloofwaardigheid als het regime van de Egyptische ex-president Mubarak.’

Troef
Wahl is op het eerste gezicht niet meer dan zomaar een voetbalfan die het opneemt tegen de machtige president van het land. Jong (37) tegen oud (74). Eén eenzame betoger tegen Mubarak. Maar Wahl heeft wel degelijk een troef: hij vertegenwoordigt de mening van de meerderheid van voetballiefhebbers. Kijk maar eens naar zijn programmapunten. Hij wil camera’s op de doellijn invoeren, scheidsrechters selecteren op basis van kwaliteit (en niet op nationaliteit), gele kaarten voor juichrituelen schrappen en vrouwen toelaten in het bestuur van de FIFA. En bovendien moet de duistere boekhouding van het heden en verleden openbaar gemaakt worden. ‘À la WikiLeaks’, zoals hij zelf zegt.

Wahl wil de boel op z’n kop zetten; van top down naar bottom up. De voetbalwereld moet niet langer geregeerd worden door een dictatoriale leider van een corrupte organisatie, maar door de voetbalfans zelf. Het middel: vrije verkiezingen. En niet een paar oude mannen die onder elkaar uitmaken wie op de hoogste troon mag zitten.

De weg daarnaartoe is nog heel lang. En misschien wel doodlopend. Maar het initiatief van Wahl kun je eigenlijk alleen maar toejuichen. En die steun zal hij nodig hebben ook. Wahl is nergens zonder medebetogers. Wie een dinosaurus als Blatter van zijn plek wil krijgen – of op zijn minst een beetje wil kietelen – heeft aan één paar handen niet genoeg. Hij heeft een plein vol demonstranten nodig. Op internet, in de media, in de stadions. Hij heeft inmiddels de krachten gebundeld met de internetbeweging Change FIFA en een hengeltje uitgegooid bij de ECA – het platform van Europese voetbalclubs. ECA-voorzitter Karl-Heinz Rummenigge is het in ieder geval met Wahl eens: ‘Voetbal heeft democratie en transparantie nodig. De ECA is het erover eens dat clubs echte inspraak moeten krijgen in beslissingen die iedereen in het voetbal aangaan. Dit is het moment om te veranderen.’

Naast steun van de massa zoekt Wahl naar een voetbalbond die zo gek is om hem voor te dragen als kandidaat. Die bond is niet zo één, twee, drie gevonden. De Amerikaanse bond wil niet meewerken. De Togo’s, Tonga’s en Fiji Eilanden van deze wereld krijgen ieder jaar een dikke cheque van Blatter in ruil voor hun steun. En de bonden van grote landen willen hun eigen ruiten niet ingooien door partij te kiezen tegen de Grote Baas. Wahl hoopt dat Engeland te porren is – dat land verkeert in een staat van oorlog met de FIFA nadat het Engelse WK-bid werd geridiculiseerd bij de verkiezing voor het WK van 2018. Maar of Engeland een Amerikaan voordraagt als leider van dé nationale sport?

We kunnen wel wachten tot een andere bond de handschoen opneemt, maar misschien moeten we zelf maar eens tonen dat we ballen hebben. Grant Wahl als kandidaat van de KNVB – waarom niet? Wordt het geen tijd om met een peloton spandoeken, toeters en megafoons op de stoep van het bondskantoor in Zeist te gaan staan? Want deze revolutie begint zoals alle andere revoluties. Bij onszelf.
Grant is te volgen via twitter (@grantwahl) en via Facebook (Grant Wahl | Facebook).

Oud 19-03-11, 10:55 arrow   #42

Raar dat hier nog geen topic over is:

Blatter krijgt concurrentie van Bin Hammam uit Qatar
ANP − 18/03/11, 08:54

KUALA LUMPUR - Mohamed bin Hammam uit Qatar heeft zich vrijdag officieel kandidaat gesteld voor het voorzitterschap van de wereldvoetbalbond FIFA. De 61-jarige baas van de Aziatische voetbalbond AFC is daarmee uitdager van de 75-jarige Zwitser Sepp Blatter, die sinds 1998 de scepter zwaait over de FIFA. De verkiezing vindt plaats op 1 juni in Zürich.
Multimiljonair Bin Hammam staat sinds 2002 aan het hoofd van de AFC en is al sinds 1996 lid van het uitvoerend comité van de FIFA. Hij speelde op de achtergrond een belangrijke rol bij het binnenhalen van het toernooi om de wereldtitel in 2022 in Qatar.

Liefde voor de sport
Tegenover journalisten verklaarde Bin Hammam vrijdag op het hoofdkantoor van de AFC in Kuala Lumpur dat hij zich 'na zorgvuldige afweging en uit liefde voor de sport' kandidaat stelt voor het voorzitterschap van de FIFA.

Hij belooft onder andere meer transparantie, een uitbreiding van het uitvoerend comité en de invoering van doellijntechologie als hij wordt gekozen tot baas van de voetbalbond.
In de krant lees ik dat hijzelf zijn kansen op meer dan 50% in schat.

Ik denk dat hij daarin best gelijk kan hebben. Gezien de invloed van de Emiraten in het internationale clubvoetbal en de ergernissen over Blatter maakt hij best een goede kans. De media en publieke opinie hebben het helemaal gehad met de corrupte Blatter, maar nog belangrijker: de grotere voetballanden ook. Zij vinden de FIFA maar een lastig en ouderwets instituut die het clubvoetbal tegenwerkt met proefballonetjes als de 6+5 regel en het terugbrengen van de competities naar 18 clubs. Ook de mediabonzen hebben het gehad met Blatter. 'Onze' eigen John de Mol noemde de FIFA een prostaatcommissie maar ook de zilverruggen onder de de mediamagnaten (de Murdochs en Berlusconis) vinden hem niet zo'n toffe vent meer.
De 208 leden van de FIFA kiezen op 1 juni de nieuwe voorzitter. De KNVB heeft ook hierin één stem.
Oud 19-03-11, 10:56 Standaard   #43
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Dus de ene corrupte bestuurder gaat eruit, de volgende komt erin

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 19-03-11, 10:58 Standaard   #44
Doc
Loves C, R en M

Oorspronkelijk geplaatst door Kopbal Bekijk bericht
Dus de ene corrupte bestuurder gaat eruit, de volgende komt erin
Dat is mijn gevoel hier ook wel een beetje moet ik zeggen. Maar Blatter weg is nooit slecht

Oud 19-03-11, 11:02 Standaard   #45
...

Oorspronkelijk geplaatst door Doc Bekijk bericht
[...]

Dat is mijn gevoel hier ook wel een beetje moet ik zeggen. Maar Blatter weg is nooit slecht
Als daar een Blatter II voor in de plaats komt is het mij om het even.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Oud 19-03-11, 11:03 Standaard   #46
Doc
Loves C, R en M

[...]Als daar een Blatter II voor in de plaats komt is het mij om het even.
Alleen weet je dat niet zeker. Onder het mom - nieuwe ronde nieuwe kansen. Maar veel hoop dat het alleemaal beter wordt het ik niet. Maar die hoop is NOG lager als Blatter blijft.

Oud 19-03-11, 11:05 Standaard   #47
...

Oorspronkelijk geplaatst door Doc Bekijk bericht
[...]

Alleen weet je dat niet zeker. Onder het mom - nieuwe ronde nieuwe kansen. Maar veel hoop dat het alleemaal beter wordt het ik niet. Maar die hoop is NOG lager als Blatter blijft.
Een oliesjeik uit Qatar die nog niet zo heel lang geleden het WK bij elkaar gekocht heeft, dan is het voor mij al gelijk niet meer nieuwe ronde nieuwe kansen.

Dan zie ik nog liever Blatter de pijp uitgaan en daarna echt een paar 'schone' kandidaten die zich aanbieden.

Oud 19-03-11, 11:19 Standaard   #48
Doc
Loves C, R en M

[...]
Een oliesjeik uit Qatar die nog niet zo heel lang geleden het WK bij elkaar gekocht heeft, dan is het voor mij al gelijk niet meer nieuwe ronde nieuwe kansen.

Dan zie ik nog liever Blatter de pijp uitgaan en daarna echt een paar 'schone' kandidaten die zich aanbieden.
Het liefst zie ik heel FIFA opgedekt en dat er opnieuw gestart wordt, met de "toonaangevende" landen.

Oud 19-03-11, 11:23 Standaard   #49
Ik voel me hier thuis!

Ik had liever een Europeaan gezien, toch waar het voetbal zich hoofdzakelijk afspeelt.

Zo'n Quatarese mafkees zie ik best nog wel eens een CL finale in Qatar organiseren ofzo. Of, in het kader van de integratie, het Midden Oosten mee laten spelen in de UEFA Cup.

Oud 19-03-11, 11:30 Standaard   #50
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Inconsequent Bekijk bericht
Ik had liever een Europeaan gezien, toch waar het voetbal zich hoofdzakelijk afspeelt.

Zo'n Quatarese mafkees zie ik best nog wel eens een CL finale in Qatar organiseren ofzo. Of, in het kader van de integratie, het Midden Oosten mee laten spelen in de UEFA Cup.
Daar heeft de FIFA toch geen flikker over te zeggen?

Als deze man in zijn eerste jaar technische hulpmiddelen invoert is hij meteen al nuttiger dan zijn twee voorgangers, waarvan de meest opvallende prestaties 'de golden goal' en de regel dat je geel krijgt als je je sghirt uittrekt zijn.
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Internationaal

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:20.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site