12-10-10, 18:39
|
|
|
|
Verbeek: "Er moest hier iets gebeuren"
Pim Verbeek is in Marokko druk bezig met het verleiden van Nederlandse spelers. Volgens de technisch directeur van de voetbalbond was het noodzakelijk om in het Afrikaanse land iets nieuws te proberen.
Zakara Labyad is het meest recente voorbeeld van een speler die de nationale ploeg van Marokko boven Oranje prefereert. Ook Youness Mokthar (PSV), Imad Najah (PSV) en Ali Messaoud (AZ) stapten al over. Daarnaast hebben Ismaïl Aissati en Nordin Amrabat een overschrijvingsverzoek ingediend. Soufiane Laghmouchi (AGOVV) en Soufian El Hassnaoui (De Graafschap) hadden een dergelijk traject niet nodig, omdat zij nooit voor een Nederlandse selectie speelden.
"Marokko heeft tweemaal op rij deelname aan het WK gemist", legt Verbeek in het Algemeen Dagblad uit. "Daarnaast was de ploeg er tijdens de laatste Afrika Cup in januari niet bij. Er moest iets gebeuren om het voetballen weer aanzien te geven en ik kan je vertellen dat die plannen fanatiek op gang zijn gekomen."
Naast Verbeek werden door de bond ook Robert Verbeek, Henk Duut en Eric Gerets gestrikt. "Wij komen niet even een paar maanden langs in Marokko, maar willen echt voor de langere termijn iets neerzetten. Wij werken in eerste instantie aan de Olympische selectie die in 2012 in Londen aanwezig moet zijn. Eind maart begint die kwalificatiereeks. Daarnaast kijkt Gerets mee om spelers al meteen naar de nationale selectie over te hevelen", aldus Verbeek.
|
KNVB begrijpt werkwijze Marokko
De KNVB werd deze week verrast door de affaire-Zakaria Labyad. De PSV'er werd zonder pardon uit de selectie van Oranje onder 19 verwijderd, omdat hij bij de FIFA een procedure is gestart om te wisselen van voetbalnationaliteit.
"Toen ik de Oranje-selectie voor Slovenië zag, heb ik Labyad meteen gebeld", zegt technisch directeur Pim Verbeek namens de Marokkaanse bond in het Algemeen Dagblad. "Hij vertelde mij gewoon voor Marokko te kiezen, maar deze wedstrijden nog graag te willen spelen. Dat hij bezig was met Marokko, was voor niemand een verrassing."
Oranje-bondscoach Arno van Zwam was echter woedend. "Ik respecteer zijn keuze, maar hij heeft het teambelang geschaad. Hoe hij het heeft aangepakt, verdient niet de schoonheidsprijs."
Bert van Oostveen, directeur van de KNVB, was eveneens verbaasd. "Temeer omdat het voor mij nieuw was dat hij al voor Marokko heeft gekozen. En voor meer mensen bij ons, anders hadden we hem uiteraard niet meegenomen met Oranje onder 19. We bekijken nu hoe het precies gegaan is, maar vreemd is de gang van zaken wel."
De bond neemt Verbeek echter niets kwalijk. "Dat Verbeek spelers benadert, begrijp ik. Zolang dat volgens de regels gebeurt, is daar niet zoveel tegenin te brengen. Uiteindelijk is het aan de speler zelf om te beslissen", aldus Van Oostveen.
|
PSV buigt zich over Marokko-keuze spelers
PSV gaat zich beraden over het feit dat steeds vaker (jeugd)spelers kiezen voor een interlandcarrière bij Marokko. In Eindhoven vreest men dat de club hier last van zal krijgen, zo heeft trainer Fred Rutten laten weten.
In vergelijking met Nederlandse jeugdinternationals hebben Marokkanen langere en verdere reizen. A-internationals kunnen in januari bovendien enkele weken niet inzetbaar zijn vanwege deelname aan de Afrika Cup. "We moeten even goed kijken wat we ermee moeten", vertelt Rutten aan het Eindhovens Dagblad.
Zakaria Labyad, Youness Mokhtar en Imad Najah hebben recent allen de keuze voor Marokko gemaakt. Voor Labyad betekende zijn overstap dat Wim van Zwam, bondscoach Oranje -19, hem uit de selectie verwijderde voor het EK-kwalificatietoernooi in Slovenië.
|
Goede ontwikkeling voor Marokko zelf, maar slecht voor de Nederlandse clubs en spelers?
|