Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > De Derde Helft > Hobby & Vrije Tijd
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 20-10-11, 16:52 question   #1
Koning.

Darkie's Voetbal Forum schermafbeelding

Welkom allen in wederom een kwaliteitstopic van mijn hand.
Na het eerdere succes van BrEeZzAhHh topique #2 heb ik besloten om een nieuw kwaliteitstopic ter leering ende vermaeck voor u allen.

In dit topic is het de bedoeling dat men komt met de meest fantastische anekdotes en wetenswaardigheden over ons verleden. Ik weet dat er zich een aantal goede schrijvers onder u bevinden en schroom het dan ook niet om die kwaliteiten hier te etaleren!
Het gaat in dit topic erom dat de mensen zich vermaken met de mooie verhalen over het verleden maar tegelijkertijd toch wat wijzer erdoor worden.

Zoals een goede TS betaamt zal ik dan hier ook het goede voorbeeld geven.

Ik wil het in eerste instantie hebben over de tijd waarin wij Nederland nog een ontzettend cool land waren en schijt hadden aan wat de rest van de wereld (lees Europa) over ons dacht.

Ik heb het hier namelijk over de laatste keer in de geschiedenis dat ze in Engeland op eigen grondgebied vernederd werden door, jawel!, de Hollanders!
Men schrijve het jaar 1667 des heren wanneer, een van onze grootste helden aller tijden, admiraal Michiel de Ruyter vertrekt richting Engeland.

Hij zeilde met zijn schepen de Theems op tot aan de marinebasis bij Chatham en veroverde daar de HMS Royal Charles, dé trots van de Engelse vloot. Verder verwoestte hij een groot aantal schepen en leed zelf amper verliezen.

Deze nederlaag van de Engelsen wordt nog steeds in Engeland beschouwd als een eervolle nederlaag omdat ze het een eer vonden om van zo'n groot zeeman te verliezen. Een andere beroemde quote komt van de admiraliteitsambtenaar Samuel Pepys: "By God, I think the Devil shits Dutchmen!"

Dit was de laatste keer in de geschiedenis dat Engeland werd verslagen op eigen grondgebied.

Dit is maar even een klein voorbeeld voor wat het idee is. Ik had nu even niet zoveel tijd maar ik wilde dit topic toch alvast opstarten. (spelfouten dus ook voorbehouden) Andere verhalen volgen nog...
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

Oud 20-10-11, 17:04 sunglasses   #2
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Kanttekening, het was niet de Theems maar een zijrivier van de Theems Dat Theems erbij wordt gehaald is puur chauvinisme

Oud 20-10-11, 17:06 Standaard   #3
Anima a Lodeiro.

El Cid's Voetbal Forum schermafbeelding

De Tocht naar Chatham Volgens mij in het Engels de Raid on the Medway, toch?
El Cid is nu online   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 17:13 Standaard   #4
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Mijn werkdag zit er bijna op, dus ik heb geen tijd meer. Maar morgen zal ik jullie verblijden met een mooi verhaal.

Oud 20-10-11, 17:15 Standaard   #5
AFCA

Riro's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik zit op het puntje van mijn stoel .

Riro is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 17:15 Standaard   #6
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Oei, dit vind ik toffe topics. Geschiedenis is mijn ding!

http://prosac.official.fm/
http://soundcloud.com/kweeb
Prosac is nu online   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 17:16 Standaard   #7
66-68-71-87

kabonk's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
Kanttekening, het was niet de Theems maar een zijrivier van de Theems Dat Theems erbij wordt gehaald is puur chauvinisme
Daar gaat het ook om in dat verhaal!

Oud 20-10-11, 17:21 Standaard   #8
Hup Holland!

Zappie's Voetbal Forum schermafbeelding

Goed topic
Zappie is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 17:23 Standaard   #9
DiFontaine

zjroen's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Silenus Bekijk bericht
Mijn werkdag zit er bijna op, dus ik heb geen tijd meer.
Haha.
zjroen is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 18:00 Standaard   #10
Koning.

Oorspronkelijk geplaatst door kabonk Bekijk bericht
[...]

Daar gaat het ook om in dat verhaal!
Juistem!

Goed om te lezen dat er animo is voor dit topic. Ik ben benieuwd wie me gaat verrassen met een leuk verhaal!
Darkie is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 18:12 big smile   #11

Afwazig's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik zou het hele verhaal achter New York wel eens willen weten, ik weet dat het is geruild etc. Maar de extended versie.

Oud 20-10-11, 18:13 Standaard   #12
Geschiedenis, vet! In de gaten houden.
El Presidente is nu online   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 18:18 big smile   #13
Mênnus Brabander

Oorspronkelijk geplaatst door Afwazig Bekijk bericht
Ik zou het hele verhaal achter New York wel eens willen weten, ik weet dat het is geruild etc. Maar de extended versie.
Wikipedia?

Oud 20-10-11, 18:20 Standaard   #14
Koning.

Een van de beste ruils in onze geschiedenis!
Darkie is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 18:21 hearth   #15
Mênnus Brabander

Oorspronkelijk geplaatst door Darkie Bekijk bericht
[...]

Een van de beste ruils in onze geschiedenis!
Daardoor hebben wij Kluivert enzo gekregen

Oud 20-10-11, 21:35 Standaard   #16
Dnarbys

Sybrand's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik ken een deel van de extended versie, maar die is helaas niet erg spectaculair en zet ons Nederlanders ook niet fantastisch op de kaart . Dus die laat ik over aan de grote vertellers onder ons.

(Tevens tvp.)
Sybrand is nu online   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 21:45 hearth   #17
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik hou nu ook al van dit topic. Hoe kan het toch dat op deze site zoveel mensen van geschiedenis houden, en in het echte leven de meeste mensen 'het maar saai vinden' (hoe kun je geschiedenis sowieso nou saai vinden )

Oud 20-10-11, 21:49 thumb up   #18
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Leuk topic, .

Oud 20-10-11, 21:49 Standaard   #19
'Nuff said...

Flumi's Voetbal Forum schermafbeelding

Geschiedenis is baas. Heb geschiedenis gestudeerd. Topicje om in de gaten te houden
Flumi is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 21:58 Standaard   #20
Suarez!

Oorspronkelijk geplaatst door Flumi Bekijk bericht
Geschiedenis is baas. Heb geschiedenis gestudeerd. Topicje om in de gaten te houden
Dan verwachten we van jou wat stukjes! (en eventueel FP stukjes)

Is dat eigenlijk al de intentie van onze FP-beheerders? Om de tijd een geschiedenisstuk op de FP droppen, de voetbalgerelateerde als die komen dan he?

Oud 20-10-11, 22:01 Standaard   #21
Dnarbys

Oorspronkelijk geplaatst door behangplakker Bekijk bericht
[...]

Is dat eigenlijk al de intentie van onze FP-beheerders? Om de tijd een geschiedenisstuk op de FP droppen?
Alleen als het iets met voetbal te maken heeft, lijkt me. We hebben er afgelopen zomer bijvoorbeeld ook niet voor gekozen om sommige stukken over wielrennen op de FP plaatsen, het blijft natuurlijk een voetbalwebsite. Maar goed, misschien hebben de huidige FP-mannen hier andere ideeën over .
Oud 20-10-11, 22:01 Standaard   #22
Hup Holland!

[...]

Is dat eigenlijk al de intentie van onze FP-beheerders? Om de tijd een geschiedenisstuk op de FP droppen?
Bedoel je de algemene geschiedenis of de voetbalgeschiedenis. Als je het eerste bedoelt zou ik nee zeggen aangezien dit toch een voetbalsite is. Voetbalgeschiedenis lijkt mij wel leuk voor de FP.

Verder hoop ik dat dit een mooi topic wordt met mooie verhalen. Ben best wel geïnteresseerd in voornamelijk de vaderlandse geschiedenis.
witikvil is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 22:02 Standaard   #23
Suarez!

Zie de edit aan het einde Was mijn post weer eens te snel af

Oud 20-10-11, 22:03 Standaard   #24
Dnarbys

Oké, dan ben ik het met je eens .
Oud 20-10-11, 22:09 Standaard   #25
Koning.

Ik heb alweer een mooi onderwerp gevonden en als ik tijd heb komt het vanavond nog en anders morgen!

Oud 20-10-11, 22:10 Standaard   #26
Koning.

Oorspronkelijk geplaatst door witikvil Bekijk bericht
[...]
Bedoel je de algemene geschiedenis of de voetbalgeschiedenis. Als je het eerste bedoelt zou ik nee zeggen aangezien dit toch een voetbalsite is. Voetbalgeschiedenis lijkt mij wel leuk voor de FP.

Verder hoop ik dat dit een mooi topic wordt met mooie verhalen. Ben best wel geïnteresseerd in voornamelijk de vaderlandse geschiedenis.
De vaderlandse geschiedenis is ook een van mijn favoriete onderwerpen. En dan vooral de periode 1500 t/m 1800. De tijd van de Bourgondiërs, Habsburgers, Oranjes, stadhouders, Napoleon, Bataven etc.

Oud 20-10-11, 22:14 Standaard   #27
Hup Holland!

[...]

De vaderlandse geschiedenis is ook een van mijn favoriete onderwerpen. En dan vooral de periode 1500 t/m 1800. De tijd van de Bourgondiërs, Habsburgers, Oranjes, stadhouders, Napoleon, Bataven etc.
Hier hetzelfde alhoewel ik de 19e eeuw ook wel interessant vind met o.a. de breuk tussen Nederland en Belgie en de grondwetsherziening van Thorbecke.
Oud 20-10-11, 22:21 Standaard   #28
'Nuff said...

[...]

De Bataafse republiek bedoel je?
De Bataven leefden een aantal eeuwen eerder (Romeinse tijd) in wat nu Brabant en Gelderland is.
Oud 20-10-11, 22:23 thumb up   #29
Hup Holland!

Suikerklontje's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]
Hier hetzelfde alhoewel ik de 19e eeuw ook wel interessant vind met o.a. de breuk tussen Nederland en Belgie en de grondwetsherziening van Thorbecke.
Als je nog een (klein) stukje over de breuk NL - BE zou kunnen schrijven, zou ik dat in ieder geval heel interessant vinden.
Suikerklontje is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 22:25 Standaard   #30
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Suikerklontje Bekijk bericht
[...]

Als je nog een (klein) stukje over de breuk NL - BE zou kunnen schrijven, zou ik dat in ieder geval heel interessant vinden.
Verkeerd geschreven. Ik weet er zelf niet zoveel vanaf maar het lijkt mij wel leuk als iemand die er iets vanaf weet er over wil schrijven. Het was meer een verzoek.
Oud 20-10-11, 22:27 hearth   #31
Koning.

[...]
Klopt, eigenlijk ligt mijn interesse ook t/m de Eerste Wereldoorlog. Ik heb een grote fascinatie voor de Grote Oorlog en daar gaat dan ook mijn tweede stuk over. Ik ben een paar jaar geleden in oa Ieper geweest en dat heeft toch wel indruk gemaakt.

Nu ik toch bezig ben hier alvast mijn favoriete gedicht over de Eerste Wereldoorlog.
Het gedicht gaat over 'Poppies' klaprozen die bloeien als andere planten in de buurt dood zijn. Ze groeiden op de omgespitte gronden rond de loopgraven waar elk ander leven allang dood was. Het gedicht is geschreven door de arts McCrae die waarschijnlijk veel klaprozen heeft zien groeien en zien vergaan. De klaprozen stonden vanwege de rode kleur symbool voor het bloed dat was vergoten op die velden. Maar behalve dat werden klaprozen ook gebruikt om morfine van te maken zodat de soldaten de pijn niet voelden. De laatste zin van het gedicht slaat dan ook op de verdovende werking van de klaprozen.
In mijn ogen is dit echt een schitterend gedicht over een uitzichtloze wrede oorlog....

In Flanders fields (lieutenant-kolonel John McCrae, 1872-1918)

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.
We are the dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.
Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Laatst gewijzigd door Darkie; 20-10-11 om 22:32

Oud 20-10-11, 22:31 Standaard   #32
Koning.

[...]
De Bataafse republiek bedoel je?
De Bataven leefden een aantal eeuwen eerder (Romeinse tijd) in wat nu Brabant en Gelderland is.
Natuurlijk, in mijn enthousiasme typte ik even te snel.

Oud 20-10-11, 22:41 Standaard   #33
'Nuff said...

Oorspronkelijk geplaatst door Suikerklontje Bekijk bericht
[...]

Nou in een notendop kwam het hier op neer. Na de val van Napoleon werd Europa opnieuw verdeeld (conventie van Wenen). Hierbij werden Nederland en België (wat eigenlijk de zuidelijke nederlanden waren) bijeengevoegd. Cultureel en religieus gezien zijn deze 2 gebieden compleet verschillend, het grootste deel van nederland was toen protestants en de zuidelijke nederlanden waren katholiek. Van het een kwam het ander en de Belgen waren niet geheel te spreken over de manier van regeren van de toenmalige koning met als gevolg een korte oorlog en de afscheiding van België.

Zie hier een heel korte beschrijving. Mocht ik tijd hebben dan volgt er een uitgebreide versie
Oud 20-10-11, 22:42 Standaard   #34
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

Geschiedenis . Mits goede docent, echt een randvoorwaarde bij dit vak. .

Ik vond het jammer dat het op de middelbare school zo veel over WOI en WOII ging, ja het is belangrijk, maar vanaf 3VWO was er haast geen ander onderwerp meer bespreekbaar.

Andere onderwerpen werden er doorheen gejast waar best wat meer bij stil gestaan mocht worden.
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 22:45 Standaard   #35
Koning.

Oorspronkelijk geplaatst door Boris Bekijk bericht
Geschiedenis . Mits goede docent, echt een randvoorwaarde bij dit vak. .

Ik vond het jammer dat het op de middelbare school zo veel over WOI en WOII ging, ja het is belangrijk, maar vanaf 3VWO was er haast geen ander onderwerp meer bespreekbaar.

Andere onderwerpen werden er doorheen gejast waar best wat meer bij stil gestaan mocht worden.
Ik vond de geschiedenis van China echt ontzettend leuk op de middelbare school, met als hoogtepunt de film 'The Last Emperor'.

Oud 20-10-11, 22:46 Standaard   #36
Anima a Lodeiro.

El Cid's Voetbal Forum schermafbeelding

De geschiedenis na de Middeleeuwen

En inderdaad, op de middelbare school word je WOI en WOII echt spuugzat.
El Cid is nu online   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 22:48 Standaard   #37
'Nuff said...

[...]

Ik vond de geschiedenis van China echt ontzettend leuk op de middelbare school, met als hoogtepunt de film 'The Last Emperor'.
Wut? Geschiedenis van China gehad op de middelbare school? Wij kwamen niet verder dan WO II meestal. Het bleef in ieder geval beperkt tot Europa terwijl de Amerikaanse geschiedenis (zowel zuid als noord) en de Aziatische geschiedenis ook reuze interessant is.
Oud 20-10-11, 22:50 Standaard   #38
Koning.

[...]

Wut? Geschiedenis van China gehad op de middelbare school? Wij kwamen niet verder dan WO II meestal. Het bleef in ieder geval beperkt tot Europa terwijl de Amerikaanse geschiedenis (zowel zuid als noord) en de Aziatische geschiedenis ook reuze interessant is.
Ik denk dat ik geluk heb gehad met een docent die China ook reuze interessant vond. Al die verschillende dynastieën en de invloed van Confucius etc.

Oud 20-10-11, 22:52 hearth   #39
Suarez!

[...]

Ik heb havo gedaan, maar heb redelijk vaak boeken van VWO'ers geleend (nu ik van de havo af ben help ik zelfs VWO'ers die moeite hebben met GS ) en vond dat ook machtig interessant. Delen van de geschiedenis van China zijn sowieso heel interessant, die hadden zo'n grote en lange beschaving, zó onderbelicht in Europa

Oud 20-10-11, 22:52 Standaard   #40
Hup Holland!

Zappie's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door El Cid Bekijk bericht
De geschiedenis na de Middeleeuwen

En inderdaad, op de middelbare school word je WOI en WOII echt spuugzat.
Ik kan me juist heel weinig WOI en WOII herinneren tijdens geschiedenislessen. De gouden eeuw was voornamelijk het onderwerp in 4 en 5 HAVO.
Zappie is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 22:53 Standaard   #41
'Nuff said...

[...]

Ik denk dat ik geluk heb gehad met een docent die China ook reuze interessant vond. Al die verschillende dynastieën en de invloed van Confucius etc.
Chinese Geschiedenis hebben wij nooit gehad. We hadden wel een goede docent. Kon goede verhalen vertellen, beetje humor erbij werkt ook altijd.
Meest interessante periode in de Geschienis vind ik de oudheid.
Oud 20-10-11, 22:55 Standaard   #42
'Nuff said...

Oorspronkelijk geplaatst door Zappie Bekijk bericht
[...]

Ik kan me juist heel weinig WOI en WOII herinneren tijdens geschiedenislessen. De gouden eeuw was voornamelijk het onderwerp in 4 en 5 HAVO.
5 havo ging het bij ons juist alleen over de industriele revolutie en de politiek in NL vanaf de jaren '50
Oud 20-10-11, 23:07 thumb down   #43
Mênnus Brabander

[...]

Amerikaanse ''geschiedenis'' is het kutste ooit.

Of je moet de Maya's en de conquestadors enzo bedoelen.

Oud 20-10-11, 23:10 Standaard   #44
Suarez!

[...]
5 havo ging het bij ons juist alleen over de industriele revolutie en de politiek in NL vanaf de jaren '50
4e had je oa China vanaf de 19e eeuw, althans, de laatste jaren

Oud 20-10-11, 23:10 Standaard   #45
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

China werd er in een paar weken door heen gejast helaas.

Mijn eindexamen onderwerpen waren
- Van kind tot burger: Volksopvoeding via het onderwijs in Nederland (1780-1920)
- De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië.

Die onderwerpen werden pas in halverwege 6V mee gestart. Mocht wmb wel iets eerder. Vond dat ook niet de leukste onderwerpen.. Had liever Rusland langs zien komen, dat onderwerp was een jaartje eerder het eindexamenonderwerp.
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 20-10-11, 23:11 Standaard   #46
Suarez!

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

Amerikaanse ''geschiedenis'' is het kutste ooit.

Of je moet de Maya's en de conquestadors enzo bedoelen.
Weet je wat pas kut is, Amerikaanse geschiedenis door Amerikanen zelf. Zelfs in hun gekleurde (hihi, gekleurde ) versie probeert elke leraar het nog zo mogelijk gekleurder te maken.

Oud 20-10-11, 23:13 bulb   #47
Suarez!

Wie hier hebben geschiedenis gestudeerd eigenlijk?

Oud 20-10-11, 23:15 Standaard   #48
Hup Holland!

Mijn eindexamen ging over de Vietnam oorlog en de volksopvoeding via het onderwijs in Nederland (1780-1920). WO II kregen wij ook vaak op de middelbare school maar heb daar niet zoveel mee.
Oud 20-10-11, 23:16 Standaard   #49
Koning.

Wie hier hebben geschiedenis gestudeerd eigenlijk?
Ik zit nu in mijn tweede jaar op de universiteit van Nijmegen.

Oud 20-10-11, 23:18 Standaard   #50
Suarez!

[...]

Ik zit nu in mijn tweede jaar op de universiteit van Nijmegen.
Silenus heeft volgens mij ook GS gedaan. Als ik ooit van het HBO afkom ben ik het ook van plan, maarja..

Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > De Derde Helft > Hobby & Vrije Tijd

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:15.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site