|
|
#1 |
|
Welkom allen in wederom een kwaliteitstopic van mijn hand.
Na het eerdere succes van BrEeZzAhHh topique #2 heb ik besloten om een nieuw kwaliteitstopic ter leering ende vermaeck voor u allen. In dit topic is het de bedoeling dat men komt met de meest fantastische anekdotes en wetenswaardigheden over ons verleden. Ik weet dat er zich een aantal goede schrijvers onder u bevinden en schroom het dan ook niet om die kwaliteiten hier te etaleren! Het gaat in dit topic erom dat de mensen zich vermaken met de mooie verhalen over het verleden maar tegelijkertijd toch wat wijzer erdoor worden. Zoals een goede TS betaamt zal ik dan hier ook het goede voorbeeld geven. Ik wil het in eerste instantie hebben over de tijd waarin wij Nederland nog een ontzettend cool land waren en schijt hadden aan wat de rest van de wereld (lees Europa) over ons dacht. Ik heb het hier namelijk over de laatste keer in de geschiedenis dat ze in Engeland op eigen grondgebied vernederd werden door, jawel!, de Hollanders! Men schrijve het jaar 1667 des heren wanneer, een van onze grootste helden aller tijden, admiraal Michiel de Ruyter vertrekt richting Engeland. Hij zeilde met zijn schepen de Theems op tot aan de marinebasis bij Chatham en veroverde daar de HMS Royal Charles, dé trots van de Engelse vloot. Verder verwoestte hij een groot aantal schepen en leed zelf amper verliezen. Deze nederlaag van de Engelsen wordt nog steeds in Engeland beschouwd als een eervolle nederlaag omdat ze het een eer vonden om van zo'n groot zeeman te verliezen. Een andere beroemde quote komt van de admiraliteitsambtenaar Samuel Pepys: "By God, I think the Devil shits Dutchmen!" Dit was de laatste keer in de geschiedenis dat Engeland werd verslagen op eigen grondgebied. Dit is maar even een klein voorbeeld voor wat het idee is. Ik had nu even niet zoveel tijd maar ik wilde dit topic toch alvast opstarten. (spelfouten dus ook voorbehouden) Andere verhalen volgen nog... Ik ben benieuwd naar jullie verhalen! __________________ Ajax Amsterdam - Liverpool FC - Boca Juniors |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Kanttekening, het was niet de Theems maar een zijrivier van de Theems
Dat Theems erbij wordt gehaald is puur chauvinisme
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
De Tocht naar Chatham
Volgens mij in het Engels de Raid on the Medway, toch?
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mijn werkdag zit er bijna op, dus ik heb geen tijd meer. Maar morgen zal ik jullie verblijden met een mooi verhaal.
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Oei, dit vind ik toffe topics. Geschiedenis is mijn ding!
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Daar gaat het ook om in dat verhaal!
__________________ Liverpool FC || Pittsburgh Penguins |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Goed topic
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ik zou het hele verhaal achter New York wel eens willen weten, ik weet dat het is geruild etc. Maar de extended versie.
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Geschiedenis, vet! In de gaten houden.
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Wikipedia?
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Daardoor hebben wij Kluivert enzo gekregen
|
|
|
|
|
|
#16 | |
. Dus die laat ik over aan de grote vertellers onder ons.(Tevens tvp.) |
||
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ik hou nu ook al van dit topic. Hoe kan het toch dat op deze site zoveel mensen van geschiedenis houden, en in het echte leven de meeste mensen 'het maar saai vinden' (hoe kun je geschiedenis sowieso nou saai vinden
)
__________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Leuk topic,
.
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Geschiedenis is baas. Heb geschiedenis gestudeerd. Topicje om in de gaten te houden
|
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Is dat eigenlijk al de intentie van onze FP-beheerders? Om de tijd een geschiedenisstuk op de FP droppen, de voetbalgerelateerde als die komen dan he? __________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
||
|
|
|
|
|
#21 | |
.
|
||
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Hup Holland!
|
Verder hoop ik dat dit een mooi topic wordt met mooie verhalen. Ben best wel geïnteresseerd in voornamelijk de vaderlandse geschiedenis. |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Zie de edit aan het einde
Was mijn post weer eens te snel af
__________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Oké, dan ben ik het met je eens
.
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Ik heb alweer een mooi onderwerp gevonden en als ik tijd heb komt het vanavond nog en anders morgen!
__________________ Ajax Amsterdam - Liverpool FC - Boca Juniors |
|
|
|
|
|
|
#26 | |
En dan vooral de periode 1500 t/m 1800. De tijd van de Bourgondiërs, Habsburgers, Oranjes, stadhouders, Napoleon, Bataven etc.
||
|
|
|
|
|
#27 |
|
Hup Holland!
|
Hier hetzelfde alhoewel ik de 19e eeuw ook wel interessant vind met o.a. de breuk tussen Nederland en Belgie en de grondwetsherziening van Thorbecke.
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
De Bataven leefden een aantal eeuwen eerder (Romeinse tijd) in wat nu Brabant en Gelderland is. |
||
|
|
|
|
|
#29 |
|
Als je nog een (klein) stukje over de breuk NL - BE zou kunnen schrijven, zou ik dat in ieder geval heel interessant vinden.
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Hup Holland!
|
Verkeerd geschreven. Ik weet er zelf niet zoveel vanaf maar het lijkt mij wel leuk als iemand die er iets vanaf weet er over wil schrijven. Het was meer een verzoek.
|
|
|
|
|
|
#31 | ||
|
Nu ik toch bezig ben hier alvast mijn favoriete gedicht over de Eerste Wereldoorlog. Het gedicht gaat over 'Poppies' klaprozen die bloeien als andere planten in de buurt dood zijn. Ze groeiden op de omgespitte gronden rond de loopgraven waar elk ander leven allang dood was. Het gedicht is geschreven door de arts McCrae die waarschijnlijk veel klaprozen heeft zien groeien en zien vergaan. De klaprozen stonden vanwege de rode kleur symbool voor het bloed dat was vergoten op die velden. Maar behalve dat werden klaprozen ook gebruikt om morfine van te maken zodat de soldaten de pijn niet voelden. De laatste zin van het gedicht slaat dan ook op de verdovende werking van de klaprozen. In mijn ogen is dit echt een schitterend gedicht over een uitzichtloze wrede oorlog....
Laatst gewijzigd door Darkie; 20-10-11 om 22:32 __________________ Ajax Amsterdam - Liverpool FC - Boca Juniors |
|||
|
|
|
|
|
#32 |
|
Natuurlijk, in mijn enthousiasme typte ik even te snel.
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Zie hier een heel korte beschrijving. Mocht ik tijd hebben dan volgt er een uitgebreide versie |
||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Geschiedenis
. Mits goede docent, echt een randvoorwaarde bij dit vak. . Ik vond het jammer dat het op de middelbare school zo veel over WOI en WOII ging, ja het is belangrijk, maar vanaf 3VWO was er haast geen ander onderwerp meer bespreekbaar. ![]() Andere onderwerpen werden er doorheen gejast waar best wat meer bij stil gestaan mocht worden. |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
||
|
|
|
|
|
#36 |
|
De geschiedenis na de Middeleeuwen
![]() En inderdaad, op de middelbare school word je WOI en WOII echt spuugzat. |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Wut? Geschiedenis van China gehad op de middelbare school? Wij kwamen niet verder dan WO II meestal. Het bleef in ieder geval beperkt tot Europa terwijl de Amerikaanse geschiedenis (zowel zuid als noord) en de Aziatische geschiedenis ook reuze interessant is.
|
|
|
|
|
|
|
#38 | |
||
|
|
|
|
|
#39 | |
Ik heb havo gedaan, maar heb redelijk vaak boeken van VWO'ers geleend (nu ik van de havo af ben help ik zelfs VWO'ers die moeite hebben met GS ) en vond dat ook machtig interessant. Delen van de geschiedenis van China zijn sowieso heel interessant, die hadden zo'n grote en lange beschaving, zó onderbelicht in Europa
||
|
|
|
|
|
#40 |
|
|
|
|
|
#41 | |
|
Meest interessante periode in de Geschienis vind ik de oudheid. |
||
|
|
|
|
|
#42 |
|
|
|
|
|
#43 | |
Of je moet de Maya's en de conquestadors enzo bedoelen. __________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
||
|
|
|
|
|
#44 | |
||
|
|
|
|
|
#45 |
|
China werd er in een paar weken door heen gejast helaas.
Mijn eindexamen onderwerpen waren - Van kind tot burger: Volksopvoeding via het onderwijs in Nederland (1780-1920) - De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië. Die onderwerpen werden pas in halverwege 6V mee gestart. Mocht wmb wel iets eerder. Vond dat ook niet de leukste onderwerpen.. Had liever Rusland langs zien komen, dat onderwerp was een jaartje eerder het eindexamenonderwerp. |
|
|
|
|
|
|
#46 | |
) versie probeert elke leraar het nog zo mogelijk gekleurder te maken.
||
|
|
|
|
|
#47 |
|
Wie hier hebben geschiedenis gestudeerd eigenlijk?
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Hup Holland!
|
Mijn eindexamen ging over de Vietnam oorlog en de volksopvoeding via het onderwijs in Nederland (1780-1920). WO II kregen wij ook vaak op de middelbare school maar heb daar niet zoveel mee.
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Ik zit nu in mijn tweede jaar op de universiteit van Nijmegen.
|
|
|
|
|
|
#50 | |
||
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Geschiedenisles #1
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|