|
|
#1 |
|
Gisteren in de supermarkt: Asperges, uit Peru, EUR. 1,50 per 250 gram.
Omgerekend dus EUR. 6,- per kilo Niet duur, niet goedkoop, maar het is helemaal niet het seizoen voor asperges! Waarom moeten die dingen de halve wereld over zodat ze nu hier in de supermarkt liggen, terwijl het tijd is voor boerenkool, spruiten, winterpenen etc. De meeste soorten groente hebben hun eigen seizoen en prima dat er wat vanuit Duitsland, Spanje of Italie gehaald wordt maar waarom dit soort zaken vanuit Peru? Zag een tijdje terug ook zoiets met uiten: Hollandse Uien, 1,50 voor een net van 1 Kg of zo. Ernaast in een bak: Nieuw Zeelandse (!) uite, 1,50 voor een net van.... 1 Kg. Waarom moeten die dingen dan uit fokking Nieuw Zeeland komen? Welk nut dient het, anders dan een enorme hoeveelheid onnodig gebruikte energie in elke vorm om de dingen hier te krijgen? Omdat er 2% meer marge op valt te maken door iemand in de keten? En wie koopt dan dat soort producten? En waarom? Weet iemand nog wanneer het tijd is voor verse bonen, nu die slappe hap 365 dagen per jaar uit Kenia of zo in de supermarkt ligt? __________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ik heb geen problemen met dit soort zaken. Behalve dat de producten vaak lang zo lekker niet zijn.
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nou, dat is 1 reden om het niet te kopen, maar de belangrijkste is dat het onzin is dat zo'n product van zo ver komt, omdat het er totaal het seizoen niet voor is.
De hoeveelheid fossiele brandstof, milieuvervuiling etc. die hiermee gemoeid is, mag w.m.b. dan ook wel eens punt van discussie worden. __________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Dat is gewoon marktwerking. Dat jij het onnodig vindt (ik overigens ook) maakt verder niks uit.
Zolang er behoefte naar een soort product als deze is, zou dit in de schappen van de supermarkt blijven liggen. Er zullen dus wel een aantal mensen zijn die liever de Nieuw-Zeelandse uien kopen dan de Nederlandse uien. __________________ FM: Haverfordwest-Nadarzyk-Farense |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er totaal niet op let waar iets vandaan komt als ik het koop, maar opzich wel prettig dat bepaalde producten nu ook buiten hun normale seizoen verkrijgbaar zijn.
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Eerlijk en ecologisch verantwoord is het verre van. Ik vind het helemaal niks.
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Vraag en aanbod, als ik in de winter asperges wil eten dan doe ik dat
![]() Alles gaat tegenwoordig met schepen richting Nederland. Of op die 100 tonners nou ook 1000kg asperges zit voor de Nederlandse markt maakt niet veel uit. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
lekker boeiend of het het seizoen ervoor is
ik wil godverdomme pepernoten in april __________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ik moet bekennen dat ik me er ook aan zondig. Ik heb wel eens het voornemen gehad om alleen seizoensgebonden te eten op wat paprika's her en der na. maar helaas smoren zulke goed bedoelde initiatieven bij mij al snel in gemakzucht.
![]() Als ik later groot ben en m'n eigen groente en fruit kweek zal het makkelijker worden.
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ik heb werkelijk geen idee welke groenten in welk seizoen vallen. Ik koop groenten waar ik op dat moment zin in heb, als het enigszins aantrekkelijk geprijsd is.
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Net zoals Aarbeien die je nu kan krijgen, import uit China of Taiwan ofzo. Ze zijn kleiner en hebben allemaal dezelfde vorm.
Ik wil die echte bonkerige dingen.... __________________ De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld." |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
||
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Overigens, Digger, geen idee of deze uitzending nog terug te zien is (ben op het werk) maar dit was een bijzonder amusante aflevering van De Keuringsdienst van Waarde: Keuringsdienst van Waarde - Asperges gemist? Kijk de uitzending! | Hebikietsgemist.nl
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
||
|
|
|
|
|
#16 |
|
__________________ PSV | THFC |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Lekker die multinationals blijven spekken. Biodiversiteit en kwaliteit ho maar.
|
|
|
|
|
|
|
#18 | |
![]() Wat wil jij dan? Dat we in de zomer geen boerenkool mogen kopen en dat we in de winter voor het gemak maar even alle ijssoorten uit de koelcellen halen
|
||
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ik ga het volgende week eens proberen, heb ik zojuist besloten. 't Gaat niet makkelijk worden denk, zelfs net in de Natuurwinkel was 75% buitenlands en m'n net naar binnen gewerkte sperziebonen kwamen uit Egypte, ik wil niet eens weten hoe die hier nog komen...
![]() Enfin, we zullen zien. 't Is wel leuk omdat ik hopelijk eens wat anders ga eten dan normaal. |
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Ik ga nu gewoon koffie drinken, terwijl dat nu helemaal niet in Nederland groeit
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Het gaat mij niet zozeer om het tegen het seizoen in eten, maar meer om multinationals die slechtere producten leveren en dit kweken op plekken waar het product oorspronkelijk niet vandaan komt, ten koste van de lokale landbouwers en mensen met verstand, en hart voor hun producten. Heeft ook met levenskwaliteit te maken. En nee, ik ben niet tegen het kapitalisme of zo.
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
|
|
|
|
#24 | |
![]() Maar dat is inderdaad ook nog een punt: Als je die producten tegen het seizoen in koopt, smaakt het vaak ook nergens naar. Een aardbei nu in februari is waterig, klein, en nergens naar smakend. Hij lijkt alleen op een aarbei. En hoe leer je een kind echt zaken eten als verse spinazie terwijl de smaak die hij denkt dat bij spinazie hoort, die spinazie a la creme is die wel wordt voorgeschoteld? Door hier bewust mee om te gaan, lever je een bijdrage aan het veel verantwoorder produceren van en omgaan met voedsel, ga je veel beter proeven en je smaak ontwikkelen en pak je die producten mee uit de winkel die dan het lekkerst en verst zijn, omdat ze snel na oogsten op je bord liggen __________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
||
|
|
|
|
|
#25 |
|
In mei is er weer Terra Madre Nederland. Erg boeiend event, over de kwaliteit en eerlijkheid van voedsel en de eerlijkheid en kwaliteit van het verbouwen/produceren daarvan.
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Net even tegen het dagdeel in gegeten door Franse toast te maken. Hihi.
|
|
|
|
|
|
|
#27 | |
Echt heerlijk. Ben zelf niet zo'n tuinman, maar ondanks dat verbouw ik wel zelf kruiden. Maar verder ben ik niet zo van moraal wat betreft dit thema. Als ik ergens zin in heb koop ik het gewoon. |
||
|
|
|
|
|
#28 |
|
|
|
|
|
#29 | |
|
||
|
|
|
|
|
#30 |
|
En in een pot gekookt met daarbij wat groente van het seizoen, want anders zou je niet voor handen gehad hebben
__________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Vandaag biefstuk gegeten, helemaal in Duitsland gekweekt en geslacht, dat dit kan!
|
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Waarom moet je er bespottelijk over doen?
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Fair trade koop ik niet. Ik wil veel voor weinig namelijk.
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
|
|
|
|
#35 |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Is het toeval dat het Elwood, een rechtsmens, betreft?
Spoiler
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Rechtsmensch is het El Capitanootje!
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Je koopt toch niet van die kiloknallers?
__________________ No Homo |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Nee maar Max Havelaar negeer ik bijvoorbeeld, koop mijn koffiebonen bij Simon Levelt.
Nou valt daar het veel voor weinig wel mee, hahaha. Maar bananen, ik kijk naar de prijs en niet of ze door een 6 of een 20 jarig ventje geplukt zijn.. .Op vlees, brood, koffie, vis bespaar ik niets en wil ik kwaliteit, maar fruit bijvoorbeeld boeit me niets. __________________ De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld." |
|
|
|
|
|
|
#41 |
![]() Is het sterker dan je zelf sjimmie? __________________ No Homo |
|
|
|
|
|
|
#42 | |
En dat seizoenverhaal is ook zeker een goed punt van DIGGER. Het is op zich idioot hoe er met alles over de wereld wordt gesleept. __________________ No Homo |
||
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ga je volgende week met me meedoen SCH?
|
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Ik ga het proberen in ieder geval. Wordt nog een hele uitdaging..
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Wat ga je precies doen en wanneer begin je. Ik krijg zondag en maandag mensen te eten en woensdag hebben we de kinderen, dus dat maakt het altijd wat lastig voor al te gekke dingen.
__________________ No Homo |
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Wat word een hele uitdaging?
__________________ De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld." |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Om er op te letten welke groenten wanneer beschikbaar zijn, waar ze vandaan komen etc.
Ik kom vooral bij de Dirk omdat die lekker dicht bij huis is. Nou weet ik niet of je de groentenafdeling daar wel eens hebt gezien.. .
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Wat deze man zegt!
__________________ While we're living, the dreams we have as children fade away AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide |
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Heb je het over de Dirk bij de Westzijde?
|
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Ja,
.
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Tegen het seizoen in eten
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|