Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Buitenland
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 17-08-10, 16:46 Standaard   #1
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Clubgeschiedenis
Early years
A failed attempt to start a football team in the city in 1903 was followed up two years later by the successful creation of 1. Mainzer Fussballclub Hassia 1905. After a number of years of play in the Süddeutschen Fußballverband (South German Football League), the club merged with FC Hermannia 07 – the former football side of Mainzer TV 1817 – to form 1. Mainzer Fussballverein Hassia 05, which dropped "Hassia" from its name in August 1912. Another merger after World War I, in 1919, with Sportverein 1908 Mainz, resulted in the formation of 1. Mainzer Fußball- und Sportverein 05. Die Nullfünfer were a solid club that earned several regional league championships in the period between the wars and qualified for the opening round of the national championships in 1921, after winning the Kreisliga Hessen.

Play under the Third Reich
In the late 20s and early 30s the club earned decent results in the Bezirksliga Main-Hessen – Gruppe Hessen, including first place finishes in 1932 and 1933. This merited the team a place in the Gauliga Südwest, one of sixteen new first division leagues formed in the re-organization of German football under the Third Reich . Unfortunately, they only managed a single season at that level before being relegated. In 1938, they were forced into a merger with Reichsbahn SV Mainz and played as Reichsbahn SV Mainz 05 until the end of World War II.

Long march to the Bundesliga
After the war the team again joined the upper ranks of league play in Germany's Oberliga Südwest, but were never better than a mid-table side. They played in the top flight until the founding of the new professional league, the Bundesliga, in 1963 and would go on to play as a second division side for most of the next four decades. They withdrew for a time – from the late 70's into the late 80's – to the Amateur Oberliga Südwest (III), as the result of a series of financial problems. Mainz earned honours as the German amateur champions in 1982.

The club returned to professional play with promotion to the 2.Bundesliga for a single season in 1988 with Bodo Hertlein as president before finally returning for an extended run in 1990. Initially, they were perennial relegation candidates, struggling hard each season to avoid being sent down. However, under unorthodox trainer Wolfgang Frank, Mainz became one of the first clubs in German soccer to adopt a flat four zone defense, as opposed to the then-popular man-to-man defense using a libero.

Mainz failed in three attempts to make it to the top flight in 1997, 2002, and 2003 with close fourth place finishes just out of the promotion zone. The last failed attempt stung as they were denied promotion in the 93rd minute of the last game. A year earlier, they became the best non-promoted team of all time in the Second Bundesliga with 64 points. But their persistence paid dividends with an ascent into the Bundesliga in 2004 under the leadership of coach Jürgen Klopp. The team played three seasons in the top flight. Mainz secured back to the top flight after beating 4–0 Oberhausen in May 24, 2009.

Mainz also earned a spot in the UEFA Cup in their debut Bundesliga season as Germany's nominee in the "Fair Play" draw which acknowledges positive play, respect for one's opponent, respect for the referee, the behaviour of the crowd and of team officials, as well as cautions and dismissals. Three "Fair Play" sides earned admission into the first round of UEFA Cup play. Due to the Bruchweg stadium's limited capacity, the home games in UEFA cup were played in Frankfurt's Commerzbank-Arena.
Mainz speelt in het Stadion am Bruchweg (20300 plaatsen).

Op dit moment wordt er een nieuw stadion met een capaciteit van 33500 plaatsen gebouwd. De Coface Arena moet in 2011 gereed zijn.

Selectie 2010-2011
Doel
Martin Pieckenhagen 1
Christian Wetklo 29
Heinz Müller 33
Verdediging
Bo Svensson 2
Nikolče Noveski 4
Eugen Gopko 5
Radoslav Zabavník 8
Jan Kirchhoff 15
Christian Fuchs 22
Zsolt Lőw 24
Niko Bungert 26
Middenveld
Marco Caligiuri 6
Eugen Polanski 7
Jan Šimák 10
Florian Heller 16
Lewis Holtby 18
Elkin Soto 19
Miroslav Karhan 21
Andreas Ivanschitz 25
Aanval
Sami Allagui 9
André Schürrle 14
Haruna Babangida 17
Ádám Szalai 28
Petar Sliskovic 35
Dragan Georgiev 36

Trainer Thomas Tuchel

Oud 17-08-10, 18:44 Standaard   #2
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

De club waar onze huidige trainer groot is geworden!

Oud 17-08-10, 18:46 big smile   #3
Ik niet!

Ik moest even denken, Maaskant bij Mainz gezeten, huh? Maar je doelt natuurlijk op Klopp.

Oud 17-08-10, 18:53 Standaard   #4
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
Ik moest even denken, Maaskant bij Mainz gezeten, huh? Maar je doelt natuurlijk op Klopp.
Haha ja denk niet dat Robert daar ooit van mag dromen

Oud 17-08-10, 20:52 Standaard   #5

Bossche Bol's Voetbal Forum schermafbeelding

Schijtclub, dat Mainz.

D'r is natuurlijk maar één club in Rheinland-Pfalz.

Bossche Bol is offline   Met citaat reageren
Oud 22-08-10, 19:11 thumb up   #6
Ik niet!

Thuis met 2-0 gewonnen van Stuttgart dankzij doelpunten van Allagui en Rasmussen, prima seizoensstart dus.

Oud 19-09-10, 19:54 big smile   #7
Ik niet!

Na vier wedstrijden zonder puntverlies bovenaan, terwijl ze Stuttgart en Dortmund al op bezoek gehad hebben en zelf al uit in Bremen en Wolfsburg gespeeld hebben.

Oud 20-09-10, 15:21 Standaard   #8
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
Na vier wedstrijden zonder puntverlies bovenaan, terwijl ze Stuttgart en Dortmund al op bezoek gehad hebben en zelf al uit in Bremen en Wolfsburg gespeeld hebben.
Ehm Dortmund heeft nog niet tegen Mainz gespeeld hoor.

Oud 20-09-10, 15:25 surprise   #9
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Marioow Bekijk bericht
[...]

Ehm Dortmund heeft nog niet tegen Mainz gespeeld hoor.
Het moet inderdaad Kaiserslautern zijn i.p.v. Dortmund.

Oud 25-09-10, 17:22 big smile   #10
Ik niet!

En Mainz wint ook uit bij Bayern en staat nu op 18 uit 6, wat een droomstart.

Oud 25-09-10, 17:23 thumb up   #11
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

!

Oud 25-09-10, 17:26 Standaard   #12
Crazy in de put

RayMania's Voetbal Forum schermafbeelding

Beetje het Hoffenheim van twee jaar terug. Ben benieuwd of Mainz het vol kan houden. Wat maakt het team zo goed?

En trouwens Wolfsburg, Werder, Bayern en Stuttgart al gehad!

Oud 03-10-10, 16:05 Standaard   #13
Redactie

Thomas Tuchel blijft met beide benen op de grond staan. Zijn ploeg Mainz heeft met liefst zeven overwinningen uit zeven duels als enige ploeg nog altijd de maximale score weten te behouden en is daarmee verrassenderwijs koploper in de Bundesliga. De succesvolle oefenmeester zelf wil echter, in tegenstelling tot de lovende media, niet teveel meegaan in de euforie die momenteel rondom de club heerst.

“Ons doel is om ons te handhaven in de Bundesliga en dat lukt volgens mij tot dusverre allemaal goed”, zo laat Tuchel met een knipoog op de officiële website van de FIFA weten. De keuzeheer hoopt dat zijn elftal zich dan ook blijft concentreren, ondanks de geluiden van de supporters en media. “Ik ben al blij dat onze supporters nog niet over de Champions League of landstitel praten”, aldus Tuchel.

Tuchel vervolgt: “Dat wij nu zeven overwinningen op rij hebben geboekt komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar is het resultaat van een lange tijd hard werken. De spelers verdienen dit succes zeker, maar wij zijn tegelijkertijd niet bang om straks weer een harde dreun te ontvangen waardoor we weer met beide benen op de grond staan”, zo doelt de 37-jarige trainer op een nakende nederlaag. “Dat is niet onze manier van denken.”

Oud 13-10-10, 18:54 Standaard   #14
Redactie

De seizoensstart van FSV Mainz 05 in de Bundesliga is beter dan ooit tevoren en de ploeg van trainer Thomas Tuchel heeft na zeven competitiewedstrijden alles nog gewonnen, met de status van lijstaanvoerder als logisch gevolg. Dat men in Mainz blij is met Tuchel is dan ook niet verrassend.

Manager Christian Heidel laat in Bild weten dat de club nog lang niet is uitgekeken op de succesvolle coach en dat Mainz verder wil met Tuchel. “Ik zou bereid zijn om Thomas Tuchel een contract voor het leven aan te bieden”, aldus Heidel. “We hebben een enorm vertrouwen in elkaar.”

De manager benadrukt overigens dat zijn overtuiging geen bevlieging is en dat hij zich niet laat leiden door de rooskleurige stand op de ranglijst. “Dit heeft niets te maken met onze huidige positie als koploper in de Bundesliga. Tuchel belichaamt gewoon de hele filosofie van onze club.” Zaterdag hervat Mainz de Duitse competitie met de thuiswedstrijd tegen Hamburger SV.

Oud 14-10-10, 13:48 Standaard   #15
BS.

'Telkens als we de stand bekijken, lachen we ons kapot'

14/10/2010 09:16

FSV Mainz 05 is na zeven speeldagen de verrassende koploper in de Bundesliga. De club won tot dusver alle wedstrijden dit seizoen en koestert drie punten voorsprong op de nummer twee.

'Mainz 05 is wereldnieuws', aldus Sami Allagui, de 24-jarige Tunesische aanvaller van de koploper, in Het Nieuwsblad. 'Ik heb thuis satelliet-tv. Als ik een Italiaanse sportzender opzet, gaat het over Mainz. Kijk ik naar de Arabische tv, dan zie ik de goals die we hebben gemaakt. Ongelofelijk. Telkens als we hier het klassement bekijken, lachen we ons kapot. Zo onrealistisch.'

'Vorig seizoen eindigde Mainz negende en dat was al uitstekend', vervolgde Allagui. 'Voor dit jaar was het behoud veiligstellen onze eerste zorg, maar nu schrijven we plots geschiedenis: nog nooit begon een Duitse ploeg de competitie met acht zeges op rij. Door twee weken geleden van Hoffenheim te winnen, kwamen we op gelijke hoogte met Bayern München en Kaiserslautern, die ooit hun eerste zeven wedstrijden wonnen. Maar eigenlijk is hier niemand bezig met dat record. Net zoals er niemand over de titel praat.'

Volgens Allagui is Thomas Tuchel verantwoordelijk voor het succes in Mainz. 'We hebben een tactisch sterke trainer die bovendien altijd voor de aanval kiest. Op het veld van Wolfsburg stonden we met de rust 3-0 achter. We zijn blijven voetballen en wonnen uiteindelijk met 3-4. Tegen Bayern München hebben we de verdediging met Van Buyten onder druk gezet en wonnen we 1-2. Soms maken we goals na vijftien opeenvolgende passes.'

Allagui zelf scoorde al drie keer, waaronder een fraaie hakbal tegen Bayern. Dit terwijl de spits niet goed genoeg bevonden werd voor Anderlecht, maar de Tunesiër koestert geen wrok. 'Ik kijk met een dubbel gevoel terug op Anderlecht. Door de technische trainingen werd ik een betere voetballer, maar hoewel ik soms meer dan twintig goals per seizoen maakte bij de beloften kreeg ik nooit een kans bij de A-ploeg. Ik mocht wel meespelen in oefenmatchen tegen Real Madrid en Panathinaikos, maar in de competitie kwam ik niet verder dan één invalbeurt tegen La Louvière.'

'Frank Vercauteren moet zich nu toch vragen stellen als hij me nu bezig ziet. Hij praatte bijna nooit met mij. Beloftentrainer Daniël Renders zei dat ik geduld moest hebben, maar de kans kwam er nooit. Ik bleef nochtans werken. Toen ze mij uitleenden aan Roeselare wist ik dat het over was. Dat was een degradatieploeg die niet voetbalde en toch scoorde ik er nog drie keer.'

Oud 15-10-10, 14:44 Standaard   #16
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door RayMania Bekijk bericht
Beetje het Hoffenheim van twee jaar terug. Ben benieuwd of Mainz het vol kan houden. Wat maakt het team zo goed?

En trouwens Wolfsburg, Werder, Bayern en Stuttgart al gehad!
Dat kreeg helaas vlak voor de winterstop met blessures te maken en viel toen weg.

Ben benieuwd of ze dat record kunnen pakken morgen, altijd leuk zo'n verrassing
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 15-10-10, 18:35 Standaard   #17
Redactie

André Schürrle wil in de verste verte nog niet denken aan of spreken van een landskampioenschap voor FSV Mainz 05. De aanvaller is met vier doelpunten één van de pijlers onder het huidige succes van Die Nullfünfer, maar zeven overwinningen op rij hebben hem er nog niet van overtuigd dat Mainz daadwerkelijk een bedreiging is voor de topclubs in de Bundesliga.

In gesprek met TZ zegt Schürrle dat een achtste overwinning (dat een Bundesliga-record zou betekenen) niet tot een feeststemming zou leiden. “We veroveren er een plaatsje in de voetbalgeschiedenis mee. Niet meer, niet minder”, stelt de aanvaller nuchter. “We moeten maar gewoon met beide benen op de grond blijven staan. Onze focus ligt op het voortzetten van de goede reeks en niet op te geven. We moeten gas blijven geven en onszelf blijven verbeteren.”

Schürrle, die volgend jaar verder gaat bij Bayer Leverkusen, wijst naar coach Thomas Tüchel als één van de belangrijke redenen voor het succes in het huidige seizoen. “Hij is essentieel. Hij motiveert ons ontzettend en dankzij hem weten we haarfijn, hoe onze tegenstanders zullen spelen. Maar ja, zo verrassend is het niet dat hij een wezenlijk aandeel in het succes heeft.”

Hoewel hij de complimenten van de buitenwacht waardeert, vindt Schürrle het veel te ver gaan om nu al Mainz te bestempelen als een bedreiging in de titelstrijd. “In het team denkt niemand daaraan. Toen Louis van Gaal tijdens een persconferentie zei dat we een titelkandidaat zijn, hebben we ons doodgelachen. Wij concentreren ons gewoon op iedere training en op ieder duel. Het is erg plezierig om in een groep te zitten, waarin iedereen het goed kan vinden met de ander.”

Oud 18-10-10, 22:43 Standaard   #18
Redactie

Oud 06-11-10, 12:56 Standaard   #19
Super Ed

denthemen's Voetbal Forum schermafbeelding

2e plaats Wel verloren van Dortmund afgelopen weekend, waardoor het de koppositie verloor

Oud 20-11-10, 23:35 Standaard   #20
Redactie

Mainz in Gladbach:

Oud 24-11-10, 20:00 Standaard   #21
Redactie

Na vijf jaar onder de lat te hebben gestaan bij Heracles Almelo, verruilde keeper Martin Pieckenhagen de Eredivisie afgelopen zomer weer voor de Bundesliga. Bij het verrassend sterk presterende FSV Mainz 05 tekende de 39-jarige goalie een contract en afgelopen weekend maakte Piecke als invaller zijn rentree in de Duitse competitie. "Ik heb genoten", zegt hij woensdag in Voetbal International.

Eerste doelman Christian Wetklo moest zich in de wedstrijd tegen Borussia Mönchengladbach geblesseerd laten vervangen, waarna Pieckenhagen zijn opwachting mocht maken. "Ik voelde me als een jongen van achttien die zijn debuut maakte", vertelt de routinier, die zich normaal gesproken neerlegt bij een rol op het tweede plan in Mainz. "Ik reken verder nergens op. Ik ken mijn plaats."

Dat neemt echter niet weg dat de keeper ambitieus blijft bij de club die dit seizoen zelfs even lijstaanvoerder was in de Bundesliga en momenteel nog altijd de tweede plaats bezet achter koploper Borussia Dortmund. "Ik heb alles meegemaakt en toch is het geweldig om dit mee te maken. Wie weet wordt deze oude man toch een keer kampioen", dagdroomt Pieckenhagen.

Oud 01-12-10, 00:33 Standaard   #22
Redelijk gek dacht ik zo

Elwood1988's Voetbal Forum schermafbeelding

Piecke ole

Wel jammer dat de 1e keeper dit weekend alweer fit was en keepte

Oud 12-12-10, 09:23 surprise   #23
BS.

Winst tegen Schalke vandaag en dan staan ze gewoon nog steeds 2e

Oud 02-02-11, 20:59 Standaard   #24
Redactie

Slecht nieuws voor FSV Mainz 05: Ádám Szalai, één van de smaakmakers van de verrassende hoogvlieger, staat voor de rest van het seizoen buitenspel. Dat meldt het digitale thuis van de club woensdag. Onderzoek heeft uitgewezen dat 23-jarige spits niet alleen de buitenband van zijn rechterknie beschadigd heeft, maar ook zijn kruisband. Een operatie is noodzakelijk.
“Dit is extreem jammer en erg vervelend nieuws”, zegt Christian Heidel, manager van de club. “We zijn ontzet door de ernst van de blessure. We hopen dat hij zo snel mogelijk weer op zijn benen staat.” De Hongaar liep de blessure op tijdens het duel met 1. FC Kaiserslautern (0-1 winst), waardoor hij zich al na twaalf minuten moest laten vervangen.
De nieuwe kwetsuur kwam aan het licht tijdens een eerste operatieve ingreep in München. De tweede operatie wordt op zijn vroegst op maandag uitgevoerd. Szalai tekende dit seizoen voor veertien basisplaatsen, waarin hij vier treffers wist te produceren. De jongeling maakt deel uit van de nationale ploeg van Hongarije, waarvoor hij zes interlands speelde.
Marioow is offline   Met citaat reageren
Oud 03-02-11, 12:28 Standaard   #25

Grunner's Voetbal Forum schermafbeelding

Oud 03-02-11, 12:30 angry   #26
Orgulloso

Weebl's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Marioow Bekijk bericht
[...]
das mooi kut

Oud 18-05-11, 18:50 Standaard   #27
Redactie

Maxim Choupo-Moting heeft eindelijk een nieuwe club weten te vinden. De aanvaller van Hamburger SV was in de afgelopen transferperiode nog dicht bij een transfer naar FC Köln, maar deze ging uiteindelijk niet door vanwege problemen met het faxapparaat. FC Köln kan nu fluiten naar de diensten van Choupo-Moting, die akkoord is met FSV Mainz.

De nummer vijf van dit seizoen in Duitsland heeft een akkoord bereikt met Choupo-Moting over een contract dat hem tot en met de zomer van 2014 aan de club bindt. FSV Mainz-trainer Thomas Tuchel ziet in de aanvaller een uitstekende versterking voor de aankomende jaren. “Choupo-Moting heeft ongewoon veel potentie en is een directe versterking”, zo tekende persbureau DPA op uit de mond van de coach.

Choupo-Moting was begin februari volop in het nieuws vanwege het knullig mislopen van een transfer. De aanvaller had geen kansen bij Hamburger SV en kon naar FC Köln trekken. Omdat de fax aan de Duitse voetbalbond om de transfer rond te maken onleesbaar bleek, werd de transfer geblokkeerd. Choupo-Moting ging in beroep, maar de DFB kende geen genade. Hij vertrekt nu transfervrij bij Hamburger SV.

Oud 18-05-11, 22:36 Standaard   #28
Redelijk gek dacht ik zo

Gaat Piecke nog een jaar door?
Elwood1988 is offline   Met citaat reageren
Oud 06-06-11, 18:51 Standaard   #29
Redactie

Christian Fuchs naar Schalke 04

Oud 29-06-11, 23:21 Standaard   #30
Redactie

2 nieuwe aanwinsten Athony Ujah komt van Lillestrom en Julian Baumgartlinger van Austria Wien.

Oud 29-06-11, 23:23 Standaard   #31
Redelijk gek dacht ik zo

Oorspronkelijk geplaatst door Elwood1988 Bekijk bericht
Gaat Piecke nog een jaar door?
Oud 29-06-11, 23:33 Standaard   #32
Redactie

Nee die is gestopt zo ver ik weet.

Oud 29-06-11, 23:58 Standaard   #33
Redelijk gek dacht ik zo

Kak, niks over gehoord

Piecke
Oud 04-07-11, 02:38 Standaard   #34

Bossche Bol's Voetbal Forum schermafbeelding

Vanavond werd het nieuwe stadion geopend:

Arena-Einweihung wird zur Mainzer Fastnacht

Ein Umzug mit Umzug: Gut 20.000 Anhänger pilgerten am Sonntag kostümiert vom alten Stadion am Bruchweg zur neuen Coface-Arena. Am Abend waren die Profis vor 34.000 Zuschauern gegen eine Mainzer Stadtauswahl in dem 70 Millionen Euro teuren Neubau erstmals gefragt und gewannen mit 8:0. "Das ist ein großartiger Tag für Mainz 05. Es war ein Traum, dieses Stadion zu erreichen", sagte Klubpräsident Harald Strutz.

"Der Dom wird unser Wahrzeichen der Herzen bleiben. Für die Fußballer haben wir ein neues, modernes Wahrzeichen geschaffen", so Strutz weiter. Zuvor hatte Dimo Wache sein Abschiedsspiel im alten Stadion am Bruchweg gefeiert, die Party ging in der neuen Arena einfach weiter. Unter anderem waren DFB-Generalsekretär Wolfgang Niersbach, DFB-Schatzmeister Horst R. Schmidt, DFL-Geschäftsführer Tom Bender, der rheinland-pfälzische Ministerpräsident Kurt Beck, der Mainzer Oberbürgermeister Jens Beutel und Kardinal Karl Lehmann bei der Eröffnung anwesend.

Rund 1000 Mitwirkende, darunter 800 Mainzer Kinder, waren an der Choreographie beteiligt und zauberten zum Klang von donnernden Trommeln und Klassik-Pop eindrucksvolle Bilder auf den Rasen des neuen Mainzer Fußball-Tempels. Der Plan von Enno-Ilka Uhde ging voll auf, der Performance-Künstler hatte zuvor unter anderem die Einweihung der Münchner Allianz-Arena betreut.

Missstimmung kam lediglich bei der Rede von Kurt Beck auf, der bekennende Fan vom 1. FC Kaiserslautern wurde gnadenlos ausgepfiffen. Der rheinland-pfälzische Ministerpräsident nahm's locker. "Ich bedanke mich für den freundlichen Empfang", sagte Beck und verließ den Rasen. FSV-Boss Harald Strutz reagierte umgehend auf den Affront. "Wir wollen auch hier respektvoll sein, die fairsten Fans der Liga", so der Präsident in seiner Ansprache.

Das Mainzer Stadtoberhaupt Jens Beutel war von der neuen Spielstätte begeistert. "Das Stadion wird uns sportlich und wirtschaftlich voranbringen. Wir haben die Gewissheit, dass der Geist vom Bruchweg heute von der Arena Besitz ergriffen hat. Unser neues Wahrzeichen ist nicht zu übersehen", meinte Beutel.

Bossche Bol is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Buitenland

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:18.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site