|
|
#1 |
|
Sampdoria is in Nederland vermoedelijk vooral bekend voor de glorieperiode van de club eind jaren tachtig/begin jaren negentig. Nadat oliemagnaat Paolo Mantovani de club in 1979 kocht werd het succesteam langzaam opgebouwd. In 1982 promoveerde Sampdoria naar de Serie A, gevolgd door de Coppa Italia van 1985. Een jaar later werd oud-Feyenoordtrainer Vujadin Boskov trainer. Onder zijn leiding werd in 1988 opnieuw de Coppa Italia gewonnen, waarna in 1989 de finale van de Europa Cup II bereikt werd. Deze finale werd nog verloren van Barcelona, maar een jaar later was het wel raak. Door het winnen van de Coppa Italia in 1989 mocht Samp wederom meedoen aan de Europa Cup II en na overwinningen op Brann, Borussia Dortmund, Grasshopper en Monaco werd in de finale gewonnen van Anderlecht. In 1991 bereikte de club haar grootste succes in de clubhistorie door het winnen van de Scudetto. Bekende spelers van dit team waren Vialli, Mancini en Vierchowod. Dankzij de Scudetto mocht Sampdoria in 1991/1992 deelnemen aan de Europa Cup I, die voor het eerst een poulefase kende. In de poulefase werd afgerekend met Anderlecht, Panathinaikos en de winnaar van de Europa Cup I 1991 Rode Ster Belgrado waardoor de club zich kwalificeerde voor de Finale op Wembley. In de verlenging maakte Ronald Koeman met zijn schitterende vrije trap een einde aan de illusies van de Genovezen.
De verloren finale markeerde een einde van een tijdperk. In het najaar van 1993 overleed Paolo Mantovani en ondanks dat in 1994 nogmaals de Coppa Italia gewonnen werd zakte Sampdoria langzaam weg en in 1999 volgde zelfs degradatie naar de Serie B. Het duurde maar liefst vier jaar voordat de terugkeer naar de Serie A gevierd kon worden. Sindsdien is Sampdoria een goede middenmotor/subtopper met een enkele uitschieter naar boven. Afgelopen seizoen werd onder leiding van Luigi Delneri de vierde plek op de eindranglijst bereikt, hetgeen kwalificatie voor de voorronde van de Champions League betekende. Komende maand zal Sampdoria dus een poging mogen wagen om zich voor de eerste maal sinds de verloren finale van 1992 te kwalificeren voor Champions League. Luigi Delneri zal daar niet meer bij zijn aangezien hij de nieuwe trainer van Juventus is, Domenico Di Carlo wordt als nieuwe man derhalve direct voor de leeuwen geworpen. Selectie 2010-2011 3 Ziegler, 4 Dessena, 5 Accardi, 6 Lucchini, 7 Mannini, 9 Pozzi, 10 Pazzini, 11 Koman, 12 Tissone, 14 Obiang, 16 Poli, 17 Palombo, 19 Cacciatore, 20 Padalino, 21 Sammarco, 22 Fiorillo, 23 Stankevicius, 24 Rossini, 26 Volta, 28 Gastaldello, 77 Semioli, 83 Bianco, 85 Curci, 88 Foti, 89 Marilungo, 99 Cassano. Laatst gewijzigd door Plato; 04-08-10 om 08:48 __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Leuke club inderdaad
. Volgens mij ben ik in de minderheid, maar ik prefereer Sampdoria boven Genoa. Vaak leuke spelers, een leuke historie, mooi shirt en stadion. Van de huidige spelers heb ik al járen een zwak voor Cassano (Antonio welteverstaan). Hij laat bij Sampdoria ook zien wat er kan gebeuren als je hem het vertrouwen geeft. Een van de beste spelers uit de Serie A. Samen met Pazzini, Palombo en Mannini Overigens ontnam Samp wel zo'n beetje de titel van Roma.. __________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Genoa e solo roso blue!
Mannini is overigens ook komend seizoen bij Sampdoria te zien, co-ownership deal met Napoli is verlengd. __________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ik heb zelf niet echt een voorkeur voor Sampdoria of Genoa. Ik vind het elk op hun eigen manier wel aardige clubs.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Dat shirt met ERG erop vond ik altijd wel erg mooi. Ik heb hier thuis de blauwe, witte en rode versie. Helaas heb ik de zwarte versie nooit kunnen bemachtigen. Ik kan niet echt kiezen tussen Genoa en Sampdoria. Allebei leuke clubs. Zeker ook een derby die ik ooit wil meemaken.
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Maar wat dat betreft, ik heb wel meer vreemde combinaties. Als sympathisant van Roma, vind ik Napoli ook een geweldige club. Napoli dat dus een vriendschapsband met Genoa heeft, en vaak een heftige derby tegen Roma speelt. Fiorentina, Udinese, Palermo vind ik ook hele interessante clubs. Clubs waar ik een hekel aan heb zijn Lazio en Inter en in mindere mate Juventus. Vreemde combi's misschien, maar waarschijnlijk net zoals jij Plato; ik vind het clubs die dus wel iets hebben, ongeacht de foute combi's. |
||
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ondanks dat ik niets met de club zelf heb hebben ze vroeger echt mooie spelers gehad.
Mancini, Mihajlović, Jugović, Verón, Seedorf en Gullit. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Je vergeet nog een paar echte iconen, zoals Lombardo, Vialli, Vierchowod, Montella, Briegel (wie kent hem nog?)
__________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
|
#11 | ||
.
|
|||
|
|
|
|
|
#12 |
|
Briegel heeft het gepresteerd om met Verona & Samp kampioen van Italie te worden (en nog een beker te winnen met Samp meen ik). Best knap om dat in je loopbaan te doen met van clubs die niet tot de groten behoren. Heeft wel 2 keer een fantatisch elftal om hem heen gehad natuurlijk, met bij Verona toen Elkjaer Larsen als grote man.
__________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Larsen zegt me niet zoveel.
Ben trouwens jaren geleden eens in een supporterscafé geweest van Verona, indrukwekkend...Apart clubje. __________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Speler van het mooie Deense elftal tijdens het WK 1986. |
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Als je meer over Verona te weten wilt komen dan raad ik je het boek 'Een seizoen met Hellas Verona' van Tim Parks aan. Parks is een Engelse schrijver die al jaren in Verona woont en in de loop der jaren supporter van Hellas geworden is. Erg leuk boek.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Klopt, ben ik bekend mee. Heb het echter nooit gelezen.
|
|
|
|
|
|
|
#17 | |
Maar het Deense elftal van 86 ken ik wel natuurlijk, al denk ik dan eerder aan Laudrup, Olsen, Lerby, Arnesen etc. |
||
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Ook hebben de spelers die ik noem een verleden in Nederland, via die weg laten ze je dan ook naar die oude beelden kijken natuurlijk .
|
||
|
|
|
|
|
#20 |
|
Laatste reactie hierop nog ff i.v.m. off-topic: Als je ooit nog eens een legendarische gala match wil zien, moet je Denemarken - Uruguay 1986 eens opzetten.
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
On-topic: Nieuwe shirts voor komend seizoen:
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Mooie tenues hoor.
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Heb het tenue van vorig jaar met Cassano nr. 99 achterop.
Die witte shirts zijn wel baas, maar heb geen idee hoe de pasvorm is omdat ze gedragen worden door dames. Anders haal ik die denk ik volgend seizoen weer, maar dan met een andere naam (nog even over nadenken) __________________ Aad de Mos: 'Ik ben een garantie voor succes' |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Verloren op pingels van Espanyol in de voorbereiding.
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Vind dat witte een beetje over the top.
De rest is classic. __________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Officiele lijst rugnummers bij de spelers:
3 Ziegler, 4 Dessena, 5 Accardi, 6 Lucchini, 7 Mannini, 9 Pozzi, 10 Pazzini, 11 Koman, 12 Tissone, 14 Obiang, 16 Poli, 17 Palombo, 19 Cacciatore, 20 Padalino, 21 Sammarco, 22 Fiorillo, 23 Stankevicius, 24 Rossini, 26 Volta, 28 Gastaldello, 77 Semioli, 83 Bianco, 85 Curci, 88 Foti, 89 Marilungo, 99 Cassano. __________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Stankevicius weer terug ? Was hij verhuurd dan ? Ik dacht verkocht.
__________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Verhuurd aan Sevilla.
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Ben benieuwd of ze de prestatie van vorig jaar kunnen evenaren.
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Werder Bremen geloot, lastige loting. Hopelijk redt Samp het, zou erg belangrijk zijn, wil de Serie A nog de laatste strohalm grijpen om de Bundesliga voor te blijven op de UEFA-ranglijst.
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Mooie maar zeer lastige loting ja.
Ondertussen trekt Juve nogmaals aan Pazzini en is Cassano definitief opgeroepen door Prandelli. __________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Weinig verrasend met Delneri aan het roer daar.
|
|
|
|
|
|
#34 | |
||
|
|
|
|
|
#35 |
|
Tja aardige speler hoor, maar ook alweer 29, dan zijn er jongere spelers van gelijk niveau te vinden.
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Inderdaad, leuk voor die jongen, maar ik denk niet dat hij zich tot een vaste kracht in de selectie zal gaan ontwikkelen.
|
|
|
|
|
|
#37 | |
||
|
|
|
|
|
#38 |
|
Overigens prachtig stadion (Luigi Ferraris, Marassi in de volksmond) met minstens zo mooie ligging...
Club is een fusieclub nadat de verenigingen Sampierdarenese en Andrea Doria in 1946. |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
||
|
|
|
|
|
#40 | |
||
|
|
|
|
|
#41 |
|
Storari is naar Juve.
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Dat klopt, maar hij was gehuurd van Milan en is formeel gezien eerst terug naar Milan gegaan, waarna hij naar Juventus vertrokken is. In principe klopt het overzicht dus, kijk maar bij de overzichten van Milan en Juventus
.
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ohja, op zo'n manier
.
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Maar het staat er zo inderdaad een beetje stom, dus je hebt op zich wel een punt.
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Je voelde gisteren de hele match aankomen dat Werder nog zou scoren en verdomd, geven ze in de 93e minuut nog zo veel ruimte weg.
De goals van Pazzini waren wel machtig, maar het wordt dus EL. __________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Jammer, echt zonde. Goeie goals inderdaad, vooral die 2e zeg, enorm knap afgemaakt.
Sampdoria is wel een team dat hoge ogen kan gaan gooien in de EL. __________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Pazzini doet dus niet mee tegen PSV. Wel een aderlating hoor.
|
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Klopt. Al speelde zijn vervanger Pozzi, een jonge speler, erg goed tegen Juventus en scoorde ook 2x.
__________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
|
|
#49 | |
__________________ [AFCA] [THFC]
|
||
|