![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 | ||||
|
We hebben hier zoveel clubtopics, dan kan de derde club van Spanje natuurlijk niet ontbreken. Welkom dus in het topic over Athletic Club. De club van Baskenland, van Spaanse WK-gangers Javi MartÃÂ*nez en Fernando Llorente. Club van loyaliteit en toewijding, van liefde voor de regio en trots. Club van Julen Guerrero, Andoni Goikoetxea en natuurlijk Ismael 'El Tanque' Urzaiz.
![]()
![]() Wat korte feitjes over de club: - Sinds 1912 hebben er voor Athletic alléén Basken gespeeld. - Samen met de grootmachten Real Madrid en FC Barcelona is Athletic de enige club die sinds haar oprichting altijd in de hoogste divisie van het land hebben gespeeld. - Samen met Real Madrid, FC Barcelona en Osasuna is Athletic de enige club die eigendom is van de socios. - Athletic is recordhouder van de grootste overwinning ooit in La Liga; 12-1 tegen FC Barcelona, in 1931. - Athletic is recordhouder van de grootste uitoverwinning ooit in het Bernabéu: 0-6. - Athletic-speler Zarra is all-time topscorer van La Liga (252 goals), recordtopscorer in één seizoen (38 goals) en all-time topscorer van de Copa Del Rey (81 goals) PRIJZENKAST:
Athletic speelt haar thuiswedstrijden in het San Mamés, ook wel bekend als La Catedral. Het stadion stamt uit 1913 en biedt plaats aan bijna 40,000 toeschouwers. Vanaf het seizoen 2014/2015 zal Athletic spelen in een nieuw stadion: San Mamés Barria (nieuw San Mamés). Dit zal een UEFA Elite-stadion worden en zal 53,100 bezoekers kunnen verwelkomen. HUIDIGE SELECTIE:
![]() ¡Aupa Athletic! |
|||||
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nog even wat mooie plaatjes van na het bereiken van de finale van de Copa del Rey vorig seizoen, met een mooie ouderwetse pitch invasion
![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
![]() El Tanque
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Athletic,
.
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Prachtige club.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
Zij zijn de enige drie die nog nooit in een andere divisie hebben gespeeld. Getafe en Almeria zijn ook nog nooit gedegradeerd uit de hoogste afdeling, namelijk
|
||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
De eerste nieuweling voor volgend seizoen is overigens sinds een paar dagen bekend. Het gaat om Igor Martinez, een 21-jarige middenvelder die voor 250.000 euro overkomt van Deportivo Alavés.
Eerlijk gezegd ken ik deze speler niet, hopen dat hij net zo'n talent blijkt te zijn als zijn voormalige ploeggenoot de Marcos!
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Mijn favoriete Spaanse club. San Mames moet ik zeker nog een keer bezoeken, voordat het plat gaat in 2013.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ongelofelijk dat dit filmpje hier nog niet gepost is!
http://www.youtube.com/watch?v=Elg-1kSYCKs |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Overigens, bij een eerbetoon aan de met pensioen gaande Etxeberria (
) vorige week in San Mamés, speelde Athletic een wedstrijd tegen 200 kinderen. Wel leuk om te zien .En zelfs met 200 tegenstanders was Athletic nog te sterk. Het werd 5-3. ![]() http://www.youtube.com/watch?v=Elg-1kSYCKs Met Exteberria verliest de club een waar boegbeeld, een absolute topspeler en een fantastische persoonlijkheid. Eén van de vele spelers die het grote geld en de grote clubs afwees om (vrijwel) zijn hele carriere bij Athletic te spelen. Zijn contract liep vorig jaar overigens reeds af, maar hij koos ervoor om zonder contract, gratis, nog een jaar door te voetballen. Alsof het nog niet genoeg was, sinds 1995 bij Athletic. 15 jaar, 514 officiele wedstrijden voor Athletic, 53 interlands en heel wat mooie momenten later is het nu dan echt afgelopen. Etxebe .
|
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Haha, ik was eerder Otis!
Maar mooie tekst erbij.
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
||
|
|
|
|
|
#17 | |
|
||
|
|
|
|
|
#18 |
|
Zal overigens flink wennen worden volgend seizoen... een Athletic zonder Fran Yeste en Etxebe
.
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Mooie club. Krijgen een nieuw stadion naast het oude stadion. Erg jammer, want het oude stadion was echt
|
|
|
|
|
|
|
#20 | |
. Dat vind ik wel erg jammer. Al denk ik dat het nieuwe ook schitterend wordt.Over het nieuwe stadion gesproken, de eerste steen is afgelopen woensdag gelegd. José Angel Iribar, oud-keeper, clubheld en recordhouder met 614 wedstrijden voor Athletic, tilde een stukje grasmat van het veld af, en gaf het door aan een jeugdspeler van de club. Die gaf het door aan een andere jeugdspeler, en zo volgde het stukje gras een menselijke ketting van spelers van verscheidene teams van de club van het veld af, het stadion door, naar de nieuwe locatie. Iker Muniain nam ook een steen van het San Mamés af, en deze werd ook naar de nieuwe locatie vervoerd. Het stuk grasmat en de eerste steen werden ceremonieel geplaatst door het oudste en het jongste lid van vier maanden (en zijn vader ) van de club .![]() Een filmpje van de gebeurtenis is hier te zien. |
||
|
|
|
|
|
#21 |
|
Ook Samuel Eto'o is fan.
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Laat ik hier de foto's van het nieuwe shirt maar eens neerzetten. Prachtig!
![]()
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Inderdaad, dat zit ook in mijn hoofd. Ik twijfel overigens of ze 2013 echt gaan halen, of zijn ze inmiddels al daadwerkelijk begonnen met het bouwrijp maken van de grond etc.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Zeker vroeger werd er vanuit bepaalde hoek natuurlijk wel wat druk uitgeoefend op bepaalde spelers om dat te doen.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Maar neem nou iemand als Julen Guerrero. Zijn hele carrière bij Athletic uitgedaan terwijl hij aanbiedingen kreeg van oa. Manchester United, Real Madrid en FC Barcelona. In goede en slechte tijden vond hij dat hij er voor zijn Athletic moest zijn. Liefkozend werd en wordt hij 'El Rey León', de Leeuwenkoning genoemd (de bijnaam van Athletic is 'Los Leones') en een barman in een barretje in de buurt van San Mames had een grote foto van hem aan de muur hangen met erbij de tekst: Athletic is mijn religie, San Mames is mijn kathedraal en Julen Guerrero is mijn profeet. ![]() ![]() Zijn afscheid aankondigend: ![]()
Laatst gewijzigd door Otis.; 03-08-10 om 22:00 __________________ Wilfred Genee is een baas. |
||
|
|
|
|
|
#27 | |
. Ik was er twee weken geleden, de grond ligt er inmiddels wel mooi egaal bij, maar of San Mames Barria er staat over vier jaar moet ik nog maar zien.
||
|
|
|
|
|
#28 |
|
San Mames Barria ziet er op de tekeningen erg mooi uit, al is de geplande capaciteit geloof ik verlaagd.
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Dat klopt, er zijn vijfduizend plekken van de originele plannen afgehaald.
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Julen Guerrero was echt het toppunt van loyaliteit
__________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Julen Guerrero is wat mij betreft één van de grootste voetbalhelden ooit
.Overigens heb ik in Restaurante Julen Guerrero gegeten .
Laatst gewijzigd door Otis.; 03-08-10 om 22:42 __________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Juist wat hem betreft doen er verhalen de ronde dat bepaalde nationalistische Baskische groeperingen druk op hem uitgeoefend hebben om Athletic niet te verlaten.
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dergelijke verhalen nooit heb gehoord.
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Ik wel, kan het zo snel niet vinden, maar ze doen wel de ronde. Het kan echter best bakerpraat zijn.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Ik las dat de bouw van San Mames Barria begonnen is, maar ik kan geen foto's vinden van (het begin van) de bouw. Weet iemand daar meer van?
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
__________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Ik ben benieuwd wat Athletic vanavond tegen Barcelona gaat doen, de wedstrijden tegen Real zijn doorgaans mooier. Althans mooier, de beleving zit logischerwijs veel dieper en dat straalt er aan alle kanten vanaf.
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Javi Martinez heeft aangegeven dat hij helemaal niet naar Real of Barcelona wil, maar dat hij langer bij Athletic wil blijven.
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Nieuwe Joseba?
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Mooi, al is het voor een Athletic-speler sowieso niet zo handig om aan te geven naar Real te willen. Dat is in het verleden weliswaar gebeurd, maar het van te voren aankondigen lijkt me niet heel snugger.
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
|
|
|
|
|
|
#42 | |
||
|
|
|
|
|
#43 |
|
Laten we het hopen inderdaad.
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Ander Herrera komt dus, van Zaragoza. Komt echt een leuk team te staan op deze manier
.
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
wow, onverwachte transfer
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Of zijn ze nog steeds heel streng daarin, dus logisch ? __________________ In Kenny we trust..! |
||
|
|
|
|
|
#48 |
|
dat is inderdaad logisch
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Uiteraard is het een Bask ja.
|
|