![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
|
![]() De laatste jaren worden we erg verwend met nieuwelingen in de Premier League. Goed, die vervelende liftclubs Birmingham City en West Brom blijven maar op en neer gaan, maar er zijn ook zat verrassingen. Twee jaar geleden was het genieten van Hull en Stoke City. Vorig jaar viel ik bijna van mijn stoel van verbazing, toen ik zag dat Burnley promoveerde. Dit jaar wordt dit nog eens overtroffen doordat Blackpool naar de Premier League gaat volgend jaar. Blackpool, dat tot voor kort niet eens 10.000 toeschouwers kwijt kon in het eigen en in 2001 nog in de laagste profdivisie speelde. Blackpool, dat aan het begin van dit seizoen dé degradatiekandidaat was voor de bookies. Het is een modern spookje, maar volgend jaar zal de Tangerine Tango in de Premier League worden gedanst. Soms kan voetbal erg mooi zijn. Het was gisteren een win-win situatie, want zowel Blackpool als Cardiff zou mooi zijn geweest. Qua wedstrijd was het ook erg leuk. De knotsgekke eerste helft eindigde in 3-2 en dat bleef het ook. Schitterende goals, afgekeurde doelpunten en spanning tot op het laatst. Stiekem genoot ik hier meer van, dan van de CL-finale later op de avond. Het was ook mooi dat Brett Ormerod de beslissende scoorde voor. Ormerod is namelijk een echte Seasider. In 1997 begon hij aan zijn eerste periode bij de club, die destijds in de Second Division speelde (wat nu League One is). Hij maakte daar de pijnlijke degradatie van 2000 mee. Blackpool zakte toen naar de laagste profdivisie van Engeland. Maar het jaar erop (Blackpool was nét 7de geëindigd en mocht meedoen aan de play-offs) was hij het die de play-off finale besliste door de 4-2 te scoren tegen Leyton Orient. ![]() Ormerod verdween na dit doelpunt voor een paar jaar. Hij ging spelen in de Premier League voor Southampton. Blackpool eindigde ondertussen vijf jaar op rij in het rechterrijtje van League One. Dit leek ook het natuurlijk niveau te zijn van de club, die een stadion had met slechts twee tribunes. Voor de rest was namelijk geen geld. Dingen veranderden toen Simon Grayson het overnam. Met minimale middelen bracht hij de club van plek 19 in 2006, maar plek 3 in 2007. Play-offs dus en wederom bleek Blackpool zich daar goed in thuis te voelen. Eerst werd Oldham opzij gezet en op Wembley wonnen The Seasiders met 2-0 van Yeovil. Voor het eerst sinds 1978 mocht Blackpool weer op het tweede niveau gaan spelen. Grayson verrichte mirakels door Blackpool twee jaar op rij in de Championship te houden, maar hapte toe toen Leeds aan de deur kwam. Leeds is de club die hij supporterde als kleine Simon, dus dat was logisch. Dit jaar lukte het Grayson ook om met Leeds te promoveren. Blackpool stelde ondertussen Ian Holloway aan. Een echt character (ik heb nog met hem in een pauperige chippie gegeten), maar niet echt befaamd als topmanager. Blackpool was aan het begin van dit seizoen dan ook dé degradatiekandidaat bij uitstek. Blackpool deed het echter uitstekend en in januari stonden ze nog op een play-off plek. Daarna zakte de club wat weg, maar twee speelronden voor het einde lukte het Ollie en zijn mannen om het toch nog te halen. Blackpool en play-offs zijn een gelukkige combinatie, dus logischerwijze werden op papier sterkere teams als Nottingham Forest en Cardiff City verslagen. Negen jaar duurde het om van de laagste naar de hoogste divisie te gaan. Een knappe prestatie. In Engeland is het eerste gezeur al te lezen over dat een club als Blackpool niet in de Premier League thuishoort, omdat ze veel te klein zijn. Kijkend naar het stadion en het achterland zou je die criticaster inderdaad gelijk kunnen geven. Maar als je de historie erbij pakt, hoort Blackpool zeker op het hoogste niveau thuis. Eigenlijk is de club tot aan de jaren zeventig altijd een grote club geweest. Pas in 1978 speelde Blackpool voor het eerst niet in een van de twee hoogste divisie. Daarvoor haalde Blackpool diverse topklasseringen in de First Division (in 1956 werden ze zelfs tweede achter Man United) en werd de FA Cup finale een paar keer gehaald. Die van 1953 is nog altijd een van de meest mythische ooit. De enige ook die naar een speler is vernoemd: The Matthews Final. Blackpool heeft wat met de Lage Landen. Dat zie je al snel, als je naar het shirt kijkt. Het is ook daadwerkelijk gebasseerd op ons nationale shirt. In 1923 floot een van de bestuursleden van Blackpool – en Albert Hargreaves – de interland Nederland v België. Hij was zo onder de indruk van ons shirt, dat hij de andere bestuursleden overtuigde om voortaan in een oranje shirt te gaan spelen in plaats van het wit dat ze daarvoor droegen. De rest stemde er mee in en tot op de dag van vandaag zijn ze de enige Leagueclub die in een geheel oranje shirt speelt. Ook met de Belgen is er een connectie. In 1914 had Der Kaiser last van expansiedrang en viel België binnen. Velen probeerden te vluchten en Blackpool was een van de plekken waar ze werden opgevangen. De club speelde daarom in 1914-1915 in de kleuren van de Belgische vlag, om hun gasten zich thuis te laten voelen. ![]() Blackpool won in de jaren vijftig niet veel, behalve dan de FA Cup van 1953, maar was wel een echte publiektrekker. De club had vier internationals onder contract en Stanley Matthews, Stan Mortenson en Jimmy Armfield waren een echte attractie. Als Blackpool op bezoek kwam, waren de toeschouwersaantallen bij de tegenstanders altijd een stuk hoger dan normaal. Blackpool heeft daarom nog altijd het record van aantal toeschouwers als uitploeg. Iets meer dan 1 miljoen mensen zagen in 1955-1956 Blackpool spelen als ze op bezoek kwamen. Een bizar hoog aantal. Dat gaat komend jaar niet lukken voor de club die als 44ste club in de Premier League gaat spelen. Het uitvak op Bloomfield Road zal wel iedere week vol zitten, want een weekendje Blackpool vindt iedere Engelse voetbalfan een feest. |
|
|
|
|
|
#2 | |
![]() ![]() Stadion Bloomfield Road. Capaciteit van 12,555 man. COmpetities waarin ze speelden de laatste 40 jaar 1970 – 1971: Division 1 (1) 1971 – 1978: Division 2 (2) 1978 – 1981: Division 3 (3) 1981 – 1985: Division 4 (4) 1985 – 1990: Division 3 (3) 1990 – 1992: Division 4 (4) 1992 – 2000: Division 2 (3) 2000 – 2001: Division 3 (4) 2001 – 2007: Division 2/League One (3) 2007 – 2010: Championship (2) 2010 – Present: Premier League (1) Seasons spent in first tier: 28 Seasons spent in second tier: 46 Seasons spent in third tier: 22 Seasons spent in fourth tier: 7 Prijzenkast Kampioen divisie 2: 1930 FA CUP: 1953 Football League Trophy: 2002, 2004 Selectie
|
||
|
|
|
|
|
#3 |
|
Prachtig voor deze traditieclub om een jaar in de PL te spelen. Of het veel langer gaat duren waag ik te betwijfelen, ik denk dat het een moeilijk verhaal wordt, maar als ze de enorme som geld die de komende jaren binnenkomt verstandig gebruiken kan het de club hoe dan ook een enorme boost geven.
|
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
||
|
|
|
|
|
#5 | |
|
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Ze moeten gewoon als Burnley lekker genieten en geen gekke dingen doen. Lukt het, dan is het een meevaller en anders hebben ze toch een mooi jaartje meegemaakt.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
van degradatie kandidaat naar Premier League
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Op de foto van Boris is de derde tribune nog niet gebouwd, maar die ziet er zo uit:
![]() De foto is genomen vanaf de tijdelijke tribune, die ze deze zomer willen vervangen voor een groter exemplaar. De huidige ziet er zo uit:
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Teams met oranje shirts kunnen altijd op mijn goedkeuring rekenen.
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Prachtige prestatie deze promotie. Gepromoveerde teams verrassen wel vaker, maar de kans daarop lijkt me nu helaas wel heel erg klein. Op Charlie Adam na loopt er niet veel rond wat zo mee kan in de PL. Een heel elftal kopen zie ik ze niet doen aangezien ze zelfs voor Championship begrippen al een beperkt budget hadden.
Ik denk dat ze dus vooral moeten zorgen dat ze bij de bijna onvermijdelijke degradatie er goed op staan om meteen te promoveren. En dus het geld wat de promotie oplevert gebruiken voor de lange termijn met hier en daar een aankoop zoals Charlie Adam vorige zomer: een enorme versterking voor een beperkt bedrag. Maar die zijn lastig te vinden natuurlijk. Ben benieuwd. |
|
|
|
|
|
#11 | ||
|
|||
|
|
|
|
|
#12 | |
|
|
Wel bizar eigenlijk dat die twee ploegen Wembley vol krijgen (dat stadion ligt voor hen toch niet echt om de hoek), terwijl er bij Sparta-Excelsior lege plekken te zien waren. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
||
|
|
|
|
|
#14 | |
.
|
||
|
|
|
|
|
#15 | |
|
||
|
|
|
|
|
#16 | |
|
|
![]() Wembley is natuurlijk wel heilig voor de Engelsen. Als de lokale club daar speelt trekken ze daar echt alle bejaardenhuizen leeg en gaan ook de locals die normaal gloryhunten bij een van de PL-clubs mee om de club te steunen. |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Wat BB zegt. Lekkere vergelijking ook, Sparta - Excelsior of Championship voetbal.
.Ik denk niet dat ze het gaan halen, maar goed, ze leven al veel te lang boven hun stand dus wie weet. Het is vooral zaak niet te gek te gaan doen met de financiën. |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Haha, nee, ik gun ze gerust een succesje nu ze toch mee doen. Als Derby zelf nu PL speelde was het een ander verhaal, maar dat zit er voorlopig niet in..
Overigens valt er over Davies ook genoeg te zeggen natuurlijk. Heeft zelf toch wel redelijk geïnvesteerd maar dat kwam er ook niet even sterk uit. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Hoeveel zitplaatsen moet het uiteindelijk krijgen?
|
|
|
|
|
|
|
#21 | |
|
|
Indrukwekkend trouwens hoe Holloway zijn carrière met deze promotie min of meer gered lijkt te hebben na de degradatie bij Leicester. Hij was er een jaar lang uit en vervolgens in zijn eerste seizoen meteen promoveren met een degradatiekandidaat. Hier even wat quotes:
|
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
||
|
|
|
|
|
#24 |
|
Dat word echt een flop met dit team
__________________ "Wielrennen is net als je met je vingers tussen de deur zit. En dan kijken wie dat het langste volhoudt."! Maarten Ducrot |
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Toch wat nieuwe namen op de valreep:
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
||
|
|
|
|
|
#26 | |
|
||
|
|
|
|
|
#27 |
|
De openingswedstrijd met 0-4 in Wigan gewonnen, wat een stunt.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Het is even een stukje, maar priceless om te zien . Eerst Blackpool compleet afzeiken, gaan nooit meer dan 10punten halen en dan de wedstrijd
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Is iemand er wel is geweest, Barnet bijvoorbeeld? Het lijkt me wel een leuke stad zo daar aan de west kust.
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Oja, als je 1 keer wint dan is het seizoen geen flop meer...
__________________ "Wielrennen is net als je met je vingers tussen de deur zit. En dan kijken wie dat het langste volhoudt."! Maarten Ducrot |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Harewood is wel een beest.
__________________ AMSTERDAM ULTRAS XXX |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Nog even de reactie van Harewood (held!)
__________________ [AFCA] [THFC]
|
||
|
|
|
|
|
#37 |
|
Inmiddels staan ze 4e! Van het weekend ook alweer gewonnen, uit tegen Newcastle United. Ik hoop echt dat ze deze lijn kunnen voortzetten, al zullen ze straks misschien compleet in elkaar donderen..
Hoe doet Carney het? __________________ [AFCA] [THFC]
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Leuke ploeg. Voetballen nu ook goed tegen Liverpool.
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
En winnen met 1-2 op Anfield .
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Prachtige start gemaakt natuurlijk, maar om Derksen maar even na te bootsen: die winnen uiteindelijk geen wedstrijd meer. Doen een Hull'tje denk ik: na de winterstop niets meer winnen.
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#41 | |
|
Lekker overwinning
|
||
|
|
|
|
|
#42 |
|
|
Erg leuk ja. Fantastisch eigenlijk! Ook in die 2e helft tegen Chelsea was het geweldig om naar te kijken, schijt aan een 4-0 achterstand maar gewoon doorgaan en Chelsea had het er erg lastig mee.
|
|
|
|
|
|
#43 | |
.
|
||
|
|
|
|
|
#44 |
|
|
Nee, samen met Chelsea en Sunderland is dit de enige PL-club waar ik nog nooit een wedstrijd heb gezien. Ik hoop er dit jaar tegen Stoke (vanwege Stanley Matthews) of Bolton (vanwege de Matthews Final) naartoe te gaan. Stadion heb ik al wel eens gezien (is niet echt bijzonder), want het is een goede plaats om te overnachten. Mooi nachtleven daar. Goed om te zien dat ze het dit jaar zo goed doen.
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Helaas, verloren van Man City. Er zat zeker meer in
|
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Verloren van Tevez vooral,
.
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
|
|
|
|
#48 |
|
|
tsss wat een achterlijke statements zeg ..Ferguson being bullied?
En Holloway mixed het woord contract denk ik met volledig ownership, al geef ik hem wel gedeeltelijk gelijk mbt het uitdienen tegen betaling. En de FIFA en UEFA in relatie met het Bosman-arrest? Als je al niet weet dat hij hiervoor het Europees Hof van Justitie moet noemen ipv de schuld neer te leggen bij zowel de FIFA en de UEFA dan houdt t volgens mij al op
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Vanmiddag tegen Everton, er liggen dus kansen
|
|
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Holloway is weer los!
||
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Blackpool #1: A Tangerine Tango in the Premier League
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|