Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Buitenland
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 13-10-09, 19:37 angry   #1
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

Royal Antwerp Football Club (afgekort RAFC), of kortweg Antwerp, is een Belgische professionele voetbalclub uit Deurne, Antwerpen. De club werd opgericht in 1880 als de "Antwerp Athletic Club" en is daarmee de oudste club van België waardoor het ook bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond aangesloten is met stamnummer 1 ,

Sinds 1993 is Antwerp de laatste Belgische voetbalclub die een Europese Bekerfinale betwistte. Antwerp heeft ook sinds 1998 een samenwerkingsakkoord met Manchester United FC. Ze spelen reeds sinds 1923 in het Bosuilstadion (16.649 plaatsen, waarvan 13.253 overdekte zitplaatsen, 2.596 overdekte staanplaatsen en 800 Business Seats) en de clubkleuren zijn rood en wit.

Erelijst
Belgisch landskampioenschap

winnaar (4): 1928/29, 1930/31, 1943/44, 1956/57
tweede (11): 1895/96, 1924/25, 1929/30, 1931/32, 1932/33, 1945/46, 1955/56, 1957/58, 1962/63, 1973/74, 1974/75

Beker van België
winnaar (2): 1955, 1992
finalist (1): 1975

Belgische Supercup
finalist (1): 1992

Europese Beker voor Bekerwinnaars
finalist (1): 1993

Individuele trofeeën

Verschillende spelers behaalden een trofee toen ze voor de club speelden:

Topscorer (6)
1931 (Joseph Van Beeck), 1933 (Guillaume Ulens), 1936 (Florent Lambrechts), 1939 (Jozef Wagner), 1975 (Alfred Riedl), 1988 (Francis Severeyns)

Belgische Gouden Schoen (2)
1956 (Vic Mees), 1966 (Wilfried Van Moer)

(Verdwijnt na registratie)
Oud 13-10-09, 19:40 angry   #2

Leuke club
Brord is nu online   Met citaat reageren
Oud 13-10-09, 19:41 angry   #3
Cool Daddy

DIGGER's Voetbal Forum schermafbeelding

Mijn favoriete club in Belgie

En in een Antwerp topic mag het meest legendarische moment uit de clubhistorie niet ontbreken, dunkt me:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T64bFaRi-YE[/youtube]
DIGGER is offline   Met citaat reageren
Oud 13-10-09, 19:41 angry   #4
Redactie

Over twee weken weer eens kijken als ze tegen Turnhout spelen.

Oud 06-11-09, 07:47   #5
Redactie

Leuk filmpje over Antwerp

Laatst gewijzigd door Marioow; 09-08-10 om 09:50
Marioow is offline   Met citaat reageren
Oud 25-11-09, 19:05   #6
Redactie

Ratko Svilar is niet langer trainer van Antwerp. Hij diende zelf zijn ontslag in. Twee maanden terug deed hij dat ook, maar liet hij zich nog ompraten. Het bestuur aanvaardde deze keer wél en moet dus uitkijken naar een nieuwe coach. Peter Nys

‘Ik ben blij dat het voorbij is,' zegt Svilar. ‘De voorbije weken waren te stresserend voor me. Ik beleefde nog maar weinig plezier aan de job. Er was altijd kritiek.'

‘Ik heb altijd met hart en ziel voor deze club gewerkt. Eerst als speler, later als assistent-coach en hoofdtrainer. Maar je moet in de eerste plaats zelf voldoening beleven aan wat je doet. Dat was voor mij dus niet langer het geval.'

Je hebt die signalen al vaker gegeven.

‘Ik heb me zelfs nooit kandidaat gesteld om hoofdcoach te worden. Toen Davidovic vorig seizoen in februari opstapte, heeft het bestuur me gevraagd om over te pakken.'

‘Ik dacht dat het voor één of twee weken was, maar we begonnen te winnen en er kwam geen nieuwe coach. Dertien matchen op rij verloren we niet. Antwerp klom van de twaalfde naar de derde plaats en overleefde ook de voorronde van de nacompetitie tegen Doornik.'

‘We speelden een degelijke eindronde tegen twee eersteklassers en het financieel veel sterkere Lierse. Ook toen heb ik aangegeven dat men een nieuwe trainer mocht zoeken.'

‘Ook toen wou het bestuur met mij doorgaan. In augustus kreeg ik dan dat ongeval. Ik was misschien beter toen al gestopt, maar Antwerp is niet zomaar een club voor mij. Zo liet ik me ompraten, net als begin oktober, wanneer ik nog eens aan de bel ging trekken bij het bestuur.'

Hebben de slechte resultaten je beslissing beïnvloed?

‘Niemand wordt graag uitgefloten. Als ik supporters zaterdag na de match tegen Oostende ‘Ratko buiten' hoor roepen, stel ik daar vragen bij.'

‘Ik heb als keeper toch één en ander betekend voor deze club. En ik heb de ploeg vorig seizoen vanuit een verloren positie naar de eindronde geleid.'

‘Amper een week nadat ik uit een coma ontwaakt was, zat ik in Lier al terug op de bank. Dan kan je me geen gebrek aan engagement verwijten.'

Er werd gezegd dat je de spelers niet meer kon motiveren en er geen duidelijk spelsysteem was.

‘Ik kon nog steeds goed met mijn groep overweg. Dat kon je zaterdag na de match duidelijk zien. Maar de resultaten zijn inderdaad niet goed.'

‘Antwerp moet veel beter kunnen, maar ik vond de kritiek toch ongegrond. Als je zelf niet op topniveau gespeeld hebt, moet je zwijgen.'

‘Ik hoor nu allerlei meningen van mensen die amper weten dat een bal rond is. Ik heb een profcarrière van meer dan twintig jaar achter de rug. Ik heb bekers gewonnen, er staan veel Europese matchen op mijn palmares en ik was international.'

‘Dan verlaag ik me niet tot cafépraat als het over voetbal gaat. Ik hoop uiteraard dat Antwerp onder een andere trainer beter gaat voetballen. De achterstand is niet dramatisch. Voor Nieuwjaar speelt Antwerp nog tegen Eupen, Waasland en Dender. Zetten ze een goeie reeks neer, dan is alles nog mogelijk.'
Oud 25-11-09, 22:52   #7
Cool Daddy

DIGGER's Voetbal Forum schermafbeelding

Er zit volgens mij organisatorisch zo veel mis, dat het erg moeilijk is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen zodat alle energie gestoken kan worden in het optimaliseren van de prestaties.
DIGGER is offline   Met citaat reageren
Oud 25-11-09, 22:59   #8
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door DIGGER
Er zit volgens mij organisatorisch zo veel mis, dat het erg moeilijk is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen zodat alle energie gestoken kan worden in het optimaliseren van de prestaties.
Is ook zonde want in potentie is het een grote club als je de toeschouwers aantallen ziet zouden ze zelfs qua aantallen meedraaien rond de 10/11e plek in de eerste klasse.
Oud 29-11-09, 19:39   #9
Redactie

http://www.footballculture.nl/voetbalcult/hand-in-hand-voor-deurne-noord.html

Op Football Culture staat nu ook een stukje.
Oud 29-11-09, 21:17   #10
Glory Man United!

Eric Cantona's Voetbal Forum schermafbeelding

Eigenlijk wel volgen dit topic, aangezien 't een satellietclub is van United.

Zijn er momenteel eigenlijk spelers overgeheveld naar Antwerp?
Eric Cantona is offline   Met citaat reageren
Oud 29-11-09, 21:43   #11
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Cantona
Eigenlijk wel volgen dit topic, aangezien 't een satellietclub is van United.

Zijn er momenteel eigenlijk spelers overgeheveld naar Antwerp?
Volgens mij op het moment niet. Wel zitten er volgens mij nog een aantal ex spelers van Antwerp bij het tweede van Manchester.
Oud 29-11-09, 22:36   #12
Glory Man United!

Eric Cantona's Voetbal Forum schermafbeelding

Ritchie de Laet komt ook van Antwerp, toch?
Eric Cantona is offline   Met citaat reageren
Oud 29-11-09, 22:44   #13
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Cantona
Ritchie de Laet komt ook van Antwerp, toch?
Klopt ja, en Geoffry Hairemans is laatst op proef geweest in Manchester.
Oud 12-01-10, 22:08   #14
Redactie

[afbeelding: link]

De kampioenschapswedstrijden van de Exqi League voor de speeldag van woensdag 13 januari 2010 (wedstrijd R Antwerp FC-K Lierse SK) worden vanwege de barre weersomstandigheden verschoven naar een latere datum. Eerder waren ook al de wedstrijden van de nationale reserven en nationale jeugd voor de periode tot en met 14 januari afgelast.
Oud 13-01-10, 11:19   #15
Een van de mooiste clubs van België. Jammer genoeg al te lang in tweede en ze mogen blij zijn als ze uberhaupt nog bestaan over een paar jaar. Eeuwig zonde.
Barnet_Bee is offline   Met citaat reageren
Oud 22-01-10, 23:39   #16
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Marioow

Klopt ja, en Geoffry Hairemans is laatst op proef geweest in Manchester.
en nu dus bij de Graafschap zie ik net. Had het nog niet mee gekregen.
Oud 22-02-10, 23:38   #17
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Barnet_Bee
Een van de mooiste clubs van België. Jammer genoeg al te lang in tweede en ze mogen blij zijn als ze uberhaupt nog bestaan over een paar jaar. Eeuwig zonde.
Dit seizoen zal het dus ook weer geen promotie worden. Ben benieuwd hoe het zal gaan worden met het eventuele nieuwe stadion waar misschien zowel Beerschot als Antwerp zal gaan spelen. Blijft zonde als ze de Bosuil zouden verlaten.
Oud 22-02-10, 23:53   #18

Radegast's Voetbal Forum schermafbeelding

Zijn die plannen voor dat nieuwe gedeelde stadion in Antwerpen (Petroleum-Zuid ofzo?) niet van tafel geveegd afgelopen week?
Radegast is offline   Met citaat reageren
Oud 24-02-10, 21:50   #19
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Radegast
Zijn die plannen voor dat nieuwe gedeelde stadion in Antwerpen (Petroleum-Zuid ofzo?) niet van tafel geveegd afgelopen week?
Las ook wel zoiets maar volgens mij is het nog niet echt definitief. Ik kan me niet voorstellen dat de stad Antwerpen na het mislopen van EK nu ook het risico neemt dat ze bij een eventueel WK er weer naast grijpen.
Oud 28-02-10, 20:58   #20
Redactie

Wedstrijd verslag KVSK United O.-L.- R. Antwerp F.C.

Antwerp speelde een wedstrijd waar je in normale omstandigheden een warm gevoelen aan zou kunnen overhouden, maar die toch een wrange nasmaak had omdat de leider in tweede nationale niet onklopbaar leek. De bitterste pil van al was de vaststelling dat onze jongens een dertiende gelijkspel van het seizoen deden optekenen. Ook coach Andrews benoemde dit fenomeen toch nog eens uitdrukkelijk met een vleugje Brits flegma. Beide trainers waren het wel met elkaar eens na afloop dat de einduitslag terecht en representatief was voor het spelverloop.

Antwerp begon aan de wedstrijd met een zoveelste vertimmerde opstelling, waarbij Niels Martin voor het eerst aan de aftrap verscheen op rechts en Baert wisselde naar links. De trainer hoopte zo op het tegenvoets naar binnen snijden van beide flankspelers, maar bleef aanvankelijk op zijn honger zitten, waardoor hij na twintig minuten beide spelers van flank deed wisselen. United kreeg in die aanvangsfase uitnodigend veel ruimte tot combineren in het middenveld, waar Vervaeke op zijn eentje kilometers moest afleggen om het de tegenstander alsnog moeilijk te maken. Zijn maatje Pivaljevic zocht ondertussen naar een voor hem goed aanvoelende positie rond de middencirkel, maar koos aanvankelijk teveel voor de diepte of bleef te vaak achteraan hangen nadat hij de verdediging was bijgesprongen. De beste kansen waren voor United, maar een attente Van Trier had deze week aandachtig gekeken naar de prestaties van Stijn Stijnen in Valencia en besloot deze na te spelen in het minder exotische Lommel. De lokale groepsleider Franky Vanderelst, zoals steeds op de korrel genomen door de Antwerpse aanhang, zei op de persbabbel dat zijn team te weinig gebruik had gemaakt van de ruimte binnen de ruit die zijn 4-4-2 had moeten opleveren tegen de 4-3-3 van Antwerp. Gelijk had hij, zij het ten dele. Zijn ploeg speelde nooit echt in een ruit, maar meer op één lijn in het middenveld, waardoor Antwerp zich staande wist te houden. De enige zwakte lag aanvankelijk op de Antwerpse linkerflank, waar door het wisselen van Baert en Martin het evenwicht herwonnen werd. De eerste helft bood geen hoogstaand spektakel en United liet de schaarse kansen liggen. Van Trier had Antwerp tot twee maal toe overeind gehouden in het eerste kwartier en zag nadien geamuseerd toe hoe Defour, Ketting en Oost het doel misten. Aan de overzijde besloot Oris dan weer te zwak en claimde de roodwitten na een kwartier een penalty voor vermeend handspel van de fusieboys.

United leek het initiatief naar zich toe te trekken in de tweede helft en scoorde al snel toen een verre vrije trap doorheen het pak verrassend tegen de deklat stuiterde. De Antwerpse defensie was ontredderd, Defour bij de pinken en die werkte met plezier de wenkende kans in doel uit de rebound. Antwerp trok zich op aan de achterstand en kroop voorwaarts op zoek naar een gaatje. Baert zette de actie in en ging diep op rechts. De ervaren jongeling toonde zijn waarde, bewaarde het overzicht en bediende aan de overzijde Tisza met een strakke lage voorzet. De Antwerpse Hongaarse huurling bewees op zijn beurt zijn waarde als prijsschutter en rondde fraai af. De bordjes stonden tegen het uur al terug in evenwicht en de partij kon voor beide ploegen herbeginnen. Een minuutje later dook Baert voor doel op, klaar om United het nekschot toe te dienen, maar leek hij hardhandig van de bal gezet te worden. De scheidsrechter zag er geen kwaadwillig opzet in en de herhalingen van RAFC-TV zullen moeten uitmaken wie gelijk heeft. De beste kans voor United werd door Delande - alweer op vrije trap - via de deklat over doel geknikt. Aan de overzijde vergat een naar de betere vorm zoekende Oris een dot van een kans in doel te pegelen. De partij bleef nadien gesloten, mede doordat Spencer Verbiest van de rechtsachter naar het middenveld werd geschoven, waar hij zich deed gelden als de stofzuiger van weleer.

Voor de kijker op Exqi Sport mocht het dan best een snedige partij gebleken zijn, met een redelijk tempo en een spannende tweede helft, voor de beide supportersclans was het resultaat onaanvaardbaar. De Lommelse fans bekloegen zich over de gemiste kans om Eupen en Lierse op afstand te houden en Bergen niet dichter te laten sluipen. De Antwerpfans hekelden op hun beurt het missen van de laatste kansen op een overbrugbare kloof met Bergen en het dertiende gelijkspel van een dof seizoen. Iedereen was het eens na afloop dat dit misschien beter gezien kan worden als een overgangsseizoen voor Antwerp. Een seizoen waarin de jeugd kansen krijgt en zich klaar kan stomen voor volgende jaargang. Bedenking hierbij is dat er heel wat contracten aflopen dit seizoen zoals dat van Addo, Verbiest en Tisza om maar enkele spelers te noemen. De komende weken, na het indienen van het licentiedossier, lijken belangrijk voor het Antwerpse bestuur om te beginnen aan het huiswerk voor volgend seizoen.
Oud 31-03-10, 22:52   #21
Redactie

Ziet er weer eens uit als een ouderwets avondje Bosuil.

Laatst gewijzigd door Marioow; 09-08-10 om 09:50
Oud 08-04-10, 22:08   #22
Redactie

Komende woensdag weer eens kijken.
Oud 19-05-10, 23:18   #23
Redactie

R Antwerp FC – KFC Germinal Beerschot

R Antwerp FC viert deze zomer het honderddertigjarige bestaan met heel wat mooie sportieve affiches. Elke Antwerpse voetballiefhebber omcirkelt dus nu al de datum van zondag 18 juli in zijn afsprakenboekje. Op die dag staan R Antwerp FC en KFC Germinal Beerschot immers voor het eerst in jaren tegenover mekaar voor een Grote Antwerpse Stadsderby. De wedstrijd wordt afgetrapt in het Bosuilstadion om 16:00u. Info over de ticketverkoop volgt eerstdaags.
Staat alvast genoteerd in de agenda.
Oud 20-05-10, 21:53 wink   #24

Arcturus's Voetbal Forum schermafbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=ZrsEtl3osB8&feature=player_embedded#at=122

Mooi om te zien.
Arcturus is offline   Met citaat reageren
Oud 20-05-10, 22:27   #25
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Arcturus
http://www.youtube.com/watch?v=ZrsEtl3osB8&feature=player_embedded#at=122

Mooi om te zien.
Stond hier boven ook al
Oud 16-07-10, 10:38 Standaard   #26
Redactie

Oud 21-07-10, 23:39 Standaard   #27
Redactie

Oud 08-08-10, 22:03 Standaard   #28
Redactie

Ook een stukje over op footballculture:

Fotorepo: Royal Antwerp FC – GBA (Den Derby) | FootballCulture

Oud 09-08-10, 00:37 thumb up   #29

Yeahinho's Voetbal Forum schermafbeelding

Filmpjes en fotorepo gekeken. Geweldig .
Yeahinho is offline   Met citaat reageren
Oud 11-08-10, 10:56 Standaard   #30
Wat vinden jullie van dit?

Oefenmatchke 2 jaar geleden in Bristol:

Glennski is offline   Met citaat reageren
Oud 11-08-10, 12:11 big smile   #32

Yeahinho's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat 2e filmpje is niet veel bijzonders. Maar die eerste is lache .

Let's go fucking mental! Kijk ze gaan .
Yeahinho is offline   Met citaat reageren
Oud 11-08-10, 12:42 Standaard   #33
Redactie

Die eerste kende ik ook al, goede indruk toen achtergelaten in Engeland.

Oud 12-08-10, 12:54 Standaard   #34
Roem en glorie

Nico's Voetbal Forum schermafbeelding

Die eerste het allereerste liedje is ook de melodie waarop PAOK zingt.

Oud 21-08-10, 19:44 sunglasses   #35
Eerste verplaatsing, de opkomst en zie dat uitvak

Glennski is offline   Met citaat reageren
Oud 21-08-10, 23:59 Standaard   #36
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Glennski Bekijk bericht
Eerste verplaatsing, de opkomst en zie dat uitvak

YouTube - tubeke antwerp .
Ziet er goed uit!

Oud 10-10-10, 00:59 Standaard   #37

Bossche Bol's Voetbal Forum schermafbeelding

Vanavond weer eens een bezoekje gebracht aan die bouwval in Deurne.
0-4 verloren tegen Lommel en als Lommel wat beter met de kansen was omgegaan had het zomaar 0-7 of 0-8 kunnen worden.

Met deze jonge ploeg duurt het nog wel even voordat RAFC weer in 1e klasse speelt.

Bossche Bol is offline   Met citaat reageren
Oud 29-10-10, 19:31 thumb up   #38
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Welkom GreatOld.

Oud 02-11-10, 19:11 Standaard   #39

GreatOld's Voetbal Forum schermafbeelding

, spijtig is Antwerp wel niet zo goed bezig, maar we hebben wel al enkele sfeervolle matchen gehad

foto's volgen
GreatOld is offline   Met citaat reageren
Oud 23-11-10, 13:48 Standaard   #40

Bossche Bol's Voetbal Forum schermafbeelding

Trainer Colin Andrews is na opnieuw een nederlaag, afgelopen weekend tegen OH Leuven, ontslagen.
Zijn opvolger is Bart De Roover (zelf pas geleden op straat gezet door Zulte Waregem).

Bossche Bol is offline   Met citaat reageren
Oud 01-03-11, 19:09 Standaard   #41
Redactie

Stukje van in de hekken over de Bosuil:

“De Hel van Deurne”… In een ver verleden deed de naam alleen al de knieën van de tegenstanders knikken. Terwijl 60.000 fanatieke Belgen een helse sfeer maakten, zaten de uitspelende teams zich al bevend in de kleedkamers voor te bereiden, wetend dat de thuisspelende ploeg, het Belgisch nationaal elftal of Royal Antwerp FC, eigenlijk al met een 1-0 voorsprong aan de wedstrijd begon. De Bosuil, zoals het stadion in de volksmond genoemd wordt, is een waar begrip in Europa en is een oude, ruwe parel tussen alle moderne arena’s en schoenendozen, die pretenderen een voetbalstadion te zijn. Nee, in de Bosuil kun je nog genieten van de geur van worsten. Je kunt opeens door je bankje of stoeltje heen zakken, omdat het na 85 jaar intensief gebruik door en door verrot is. Of je vraagt je ineens af waar die doordringende rioollucht vandaag komt en opeens blijkt achter je een massale pisbak voor 60 man te staan. Je proeft het; hier ligt authentieke voetbalgeschiedenis.

De geschiedenis van het Bosuil Stadion start in de begin jaren ’20 van de vorige eeuw. Royal Antwerp FC, de huidige bespeler van het Bosuil Stadion, kreeg te maken met een grote toeloop van mensen en het toenmalige stadion aan de Broodstraat (in ’t Kiel) kon de belangstelling van mensen niet meer aan. Een zoektocht naar nieuwe gronden in ’t Kiel en omgeving bracht niets op en de hoge grondprijzen (30 Belgische Franc per vierkante meter, 0,75 Euro) zorgden ervoor dat het bestuur van RAFC naar andere locatie ging kijken. Aangezien men 8 hectare grond nodig had, zou de aankoop van de grond alleen al 75.000 Euro kosten. Een budget waarin men eigenlijk ook de bouw van het stadion in had voorzien. De gemeente Deurne bood uitkomst. Voor slechts 1 Franc per vierkante meter mocht men de gronden aankopen en al snel was de aankoop beklonken.
Toen kwam het volgende probleem om de hoek kijken. Om het stadion te bouwen, moesten er ‘commerciële activiteiten’ ontplooid worden en de strenge statuten van de Belgische voetbalbond stond deze ‘commerciële activiteiten’ niet toe. Om deze te omzeilen werd Royal Antwerp FC een VZW (Vereniging Zonder Winstoogmerk, in Nederland gewoonweg een Vereniging) en daarnaast werd de Naamloze Vennootschap Antwerp Stadion opgericht. Met deze oplossing kon de bouw van een modern stadion, dat plaats bood aan 38.000 mensen en de beschikking had over een sintelbaan, van start gaan. Op 1 november 1923 werd De Bosuil officieel ingehuldigd voorafgaand aan de eerste voetbalwedstrijd België – Engeland (2-2). Het nieuwe stadion lag in de buurt van het tuinencomplex Boschuil, en al snel werd het stadion in de volksmond “De Bosuil” genoemd.

De Belgische voetbalbond besloot al snel om diverse interlands in het stadion te laten spelen. Memorabel werden de vriendschappelijke interlands tussen Nederland en de Rode Duivels, waarbij de bloeddruk aan Belgische zijde dusdanig omhoog ging, dat er al snel werd gesproken van de Hel van Deurne. Om de massale toeloop van de Belgische fanatieke voetbalsupporters op te vangen, werd het stadion in 1937 en 1956 uitgebreid, naar een uiteindelijke capaciteit van 60.000 mensen. Met name in de periode 1950 tot 1956 kreeg De Derby van de Lage Landen een aparte dimensie; Het Nederlands elftal verloor namelijk 6 keer op rij in De Hel van Deurne. De Belgen waren natuurlijk lyrisch dat ‘de diknekken uit Holland te kakken werden gezet’ en de Nederlanders zwoeren wraak, die jaar in, jaar uit, uitbleef. In 1977 besloot de KBVB de publiekstrekker België – Nederland naar het Heizelstadion in Brussel. Op 12 oktober 1988 fungeerde De Bosuil voor de laatste maal als gastheer van de Rode Duivels en werd op het veld de wedstrijd België – Brazilië (1-2) afgewerkt.

Het zou de laatste interland worden, want De Bosuil was in een zeer slechte staat. In 1991 werd een van de grote staantribunes achter een doel afgebroken en werd er een ware doodzonde begaan. In plaats van de indrukwekkende oude staantribune te vervangen door een nieuwe, besloot men het lelijkste bouwwerk in een Europees voetbalstadion op te trekken; Het Atrium Complex, waarin 800 business seats werden gebouwd. Het complex is een nietszeggende witte kolos, die totaal niet past in de sfeer die De Bosuil uitademt.
Ergens halverwege de jaren ’90 kwam ik voor het eerst met De Bosuil in aanraking. Ik bezocht het stadion en ik stond verbaasd dat op de andere tribune achter de doelen de borden “niet springen in verband met instortingsgevaar” stonden. Je raadt het inderdaad goed, door achterstallig onderhoud stortten bepaalde gedeeltes van de andere tribune achter het doel in. De situatie werd zo erg, dat Royal Antwerp FC in het seizoen 1997/1998 haar thuiswedstrijden niet meer in De Bosuil mocht spelen, omdat de veiligheid van de toeschouwers niet gegarandeerd kon worden. De Bosuil werd tijdelijk gesloten en de afgelaste wedstrijden voor Antwerp stapelden zich op. Het gevolg was dat Antwerp dat seizoen naar de Tweede Klasse degradeerde.
Ondertussen lanceerde de stad Antwerpen het initiatief om zich kandidaat te stellen als speelstad voor het EK in 2000. De bedoeling was dat er op het complex van De Bosuil een nieuw stadion, a la Geldredome, gebouwd zou worden. Door politiek spelletjes is de afbraak van De Bosuil niet doorgegaan en is het Eurostadion nooit gebouwd. De sportieve impuls waarvoor het nieuwe complex had kunnen zorgen, bleef uit. Antwerp voorzitter Wauters zocht naar andere initiatieven en met behulp van private investeerders kon de andere tribune achter het doel afgebroken worden. Hier werd uiteindelijk de huidige zittribune gebouwd.

Tegenwoordig is De Bosuil een wonderbaarlijk allergaartje van tribunes, mislukte business seats, een prachtige hoofdtribune en een indrukwekkende tribune aan de lange zijde. De Hel van Deurne doet zijn naam toch wel met recht eer aan. Ondanks dat je de naam aan de andere kant ook kunt uitleggen als synoniem voor het verval van het Belgisch voetbal, heeft het stadion iets… Iets magisch en iets ongrijpbaars. Als je op de tribunes staat, of midden op het veld staat, voel je gewoon dat hier geschiedenis is geschreven. Ik kan me haast de oude klassiekers uit de Derby van de Lage Landen inbeelden
De prachtige klassieke hoofdtribune, die nog dateert uit 1923, is een afgebladderd monument, met onregelmatige trappen en tribune delen. In het midden is een ‘eretribune’ met houten stoeltjes gesitueerd, en aan beide zijden staan afbrokkelende, betonnen statribunes. Het dak bestaat uit een mozaïek van golfplaten en als je pech hebt, zit je net onder een lek. De dug-outs van De Bosuil lijken op oude bushokjes. Op de ijzeren frames zit roest, het plexiglas is mat van het vuil en de bankjes van de reserves bestaan uit twee planken.

Het stadion is voor de nostalgische voetballiefhebber een waar feest. Vanuit dat oogpunt is het erg jammer dat er concrete plannen zijn om een nieuw stadion in Antwerpen te bouwen, waarmee De Bosuil naar alle waarschijnlijkheid tegen de vlakte gaat.

Oud 04-07-11, 20:11 Standaard   #42
Redactie

Oud 24-07-11, 12:35 Standaard   #43
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat zijn de verwachtingen voor het nieuwe seizoen Marioow? Eindelijk serieus mee gaan doen om promotie naar de Eerste Klasse?

Oud 24-07-11, 13:01 Standaard   #44
Redactie

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
Wat zijn de verwachtingen voor het nieuwe seizoen Marioow? Eindelijk serieus mee gaan doen om promotie naar de Eerste Klasse?
Geen flauw idee eigenlijk, moet zeggen dat ik de rest van de Tweede Klasse ook niet echt volg en bij Antwerp ook al een tijdje niet meer geweest ben. Hopelijk hebben de hervormingen succes maar ook daar weet ik niet heel veel van eigenlijk. Volgend seizoen maar weer eens wat beter volgen.

Oud 24-07-11, 13:03 Standaard   #45
Ik niet!

Ik zou het wel mooi vinden als ze zouden promoveren, qua club en achterban zou het een verrijking voor de Eerste Klasse zijn.

Oud 09-01-12, 20:39 Standaard   #46

Wordt Eddy Wauters straks opzijgeschoven?

Vanavond beslist een bijzondere algemene vergadering van Antwerp over het lot van Eddy Wauters, sinds 1969 voorzitter van Belgiës oudste voetbalclub. "Alléén kun je de miljoenen ook niet blijven ophoesten."

"Dit is een complot van een paar mensen, die anderen beïnvloeden", zegt Wauters aan Sporza. "Waarom? Ik zie geen reden. Ik kan het wel vermoeden, maar ik durf het niet te zeggen."

"Ik heb Antwerp niet gemaakt of het leven gegeven, maar denk dat ik de club de laatste tien jaar wel in leven heb gehouden. Maar alléén kun je de miljoenen ook niet blijven ophoesten. Dat is aan de anderen, die niks gedaan hebben of weinig doen."

"Als er twee of drie Eddy Wautersen waren geweest, zou de club de laatste tien jaar nooit zover zijn weggezakt. Maar in leven houden, dat is al iets."

Misschien willen de anderen gewoon eens verandering? Sinds 1969 dezelfde voorzitter hebben is misschien wat lang? "Ik kan begrijpen dat ze verandering zouden willen, maar het is de manier waarop."

Uitkomst:
Antwerp kiest voor toekomst zonder Eddy Wauters

Eddy Wauters verdwijnt na 42 jaar als voorzitter van tweedeklasser Antwerp. Hij werd (tegen zijn zin) afgezet in een Bijzondere Algemene Vergadering. Van de 35 aanwezigen wilden 22 mensen zijn ontslag, stemden 12 anderen voor Wauters en was er een onthouding.
Oud 09-01-12, 20:54 Standaard   #47
Ik niet!

Werd wel een keer tijd toch?

Oud 09-01-12, 21:00 Standaard   #48

Dat wel, maar ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de club de komende tijd. Misschien is dit het begin van het ontwaken van een sleeping giant?
Oud 09-01-12, 21:02 Standaard   #49
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Radegast Bekijk bericht
Misschien is dit het begin van het ontwaken van een sleeping giant?
Daar doelde ik al op, ze spelen nu al jaren in de Tweede Klasse, terwijl ze veel meer potentie hebben dan clubjes als Westerlo, Leuven, etc. Dat duidt er niet op dat Wauters nog in staat was om de club weer omhoog te leiden.

Oud 09-01-12, 21:51 Standaard   #50
Redactie

Weer een kans voor Verhaegen dan om via deze kant als nog een fusieclub in Antwerpen te krijgen.
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Buitenland

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:40.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site