![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 | |
|
Flower of Scotland: www.electricscotland.com/music/flwrscot.mid De stand 1 Celtic 5-13 2 Rangers 5-11 ------------------------- 3 Hibernian 5-9 4 Motherwell 5-9 ------------------------- 5 Aberdeen 5-8 6 Dundee Utd 5-8 ------------------------- 7 St Mirren 5-5 8 Kilmarnock 5-4 9 Hearts 5-4 10 Hamilton 5-4 11 St Johnstone 5-3 ------------------------- 12 Falkirk 5-2 League Cup Achtste Finale Dundee - Aberdeen 3-2 Hibernian - St Johnstone 1-3 Kilmarnock - St Mirren 1-2 Motherwell - Inverness CT 3-2 Ross County - Dundee United 0-2 Queen of the South - Rangers 1-2 Falkirk - Celtic 0-4 Hearts - Dunfermline 2-1 Ook op dit nieuwe forum kan een topic over de SPL (en overige Schotse competities) natuurlijk niet ontbreken. En meteen maar met een wellicht wat opruiende titel voor sommigen hier. Om DIGGER maar te citeren uit het Celtic-topic:
Een nieuwe titelstrijd tussen clubs als Hearts, Hibernian, Dundee United en Aberdeen kan daarnaast een verfrissende uitwerking hebben op de competitie zodat een vertrek van Celtic en Rangers de toeschouwersaantallen misschien zelfs wel doet stijgen. Daarnaast zou het mooi zijn als meer Schotse voetbalfans door een verhuizing van de Old Firm geïnteresseerd raken in hun lokale voetbalteam i.p.v.in één van de grote twee uit Glasgow, zoals het momenteel is in praktisch het hele land. Kortom: Celtic - Rangers is één van de interessantste en beroemdste derby's ter wereld, maar heeft als symbool van een cultureel-religieuze strijd die de hele regio al jaren in zijn greep houdt, zo'n buitenproportioneel groot deel van de aandacht in het Schotse voetbal gekregen dat de rest van de competitie er onder lijdt. __________________ [The Club That Wouldn't Die, 2 & 3] [Sunshine on Leith] [George Best] [Joe Baker vs. Barça] |
||
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Zelf zou ik het liefste een competitieve Schotse competitie zien, waarin ook de twee uit Edinburgh en Aberdeen meespelen om de titel. Erg jammer dat de OF zo'n aanzuigende werking hebben en dat het verschil zo groot is. Ik ben bang dat als Celtic en Rangers weggaan de Schotse competitie misschien wel erg af gaat zakken.
Ga jij eigenlijk nog wel eens naar Hibs of zijn er plannen om daar naartoe te gaan? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ik heb een Hibs-trip in de planning aan het einde van het jaar:
26/12/2009 Hibernian - Rangers 30/12/2009 Saint Johnstone - Hibernian 02/01/2010 Hibernian - Hearts Voor tickets heb ik nog weinig kunnen regelen. Toen ik belde werd me verteld dat ik maar naar het stadion moet gaan een dag voor de wedstrijd. Zelfs wedstrijden tegen Rangers en Hearts zullen denk ik niet zijn uitverkocht. Tegen Celtic was dat in ieder geval niet zo. Over de regeling wat betreft het uitduel tegen St Johnstone was nog niets bekend. Hoe ga jij eigenlijk als je naar Schotland gaat? Gewoon vliegen? Daar hou ik eigenlijk niet zo van en het is relatief ook maar een kleine afstand. Trein was vrij prijzig en ik kijk nu naar de mogelijkheid om met de boot van IJmuiden naar Newcastle te gaan en vervolgens met de bus verder naar Edinburgh. Ik heb er zin in in ieder geval __________________ [The Club That Wouldn't Die, 2 & 3] [Sunshine on Leith] [George Best] [Joe Baker vs. Barça] |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Twee van de drie wedstrijden had ik ook op mijn programma staan (ik ging/ga er van uit dat Hibs v Rangers naar de 27e gaat). Het zou echter iets te duur gaan worden, dus nu ga ik alleen dat eerste weekend van januari.
Hibs is zelden tot nooit uitverkocht, maar in de UK de club die het moeilijkste doet over tickets. Ik moest bij de Edinburgh derby zelfs in het Hearts-vak doordat Hibs me geen kaarten wilde verkopen. Maar bij Groningen kennen jullie toch wel genoeg Hibs-fans die wel iets met kaartjes kunnen regelen? Ik vlieg altijd. Van de boot ben ik niet echt fan. Vooral niet over zo'n lange afstand. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Als je denkt dat Celtic zich zomaar aan zou willen sluiten bij de Premier League, mis je een groot punt uit de Old Firm.
__________________ Det zoel waal ens groëte wazel kinne zien. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Beetje krom geformuleerd van me natuurlijk.
Maar je beseft toch wel dat Celtic helemaal niks te zoeken heeft in Engeland? Als je met een Engelse vlag of een Union Jack Parkhead binnenloopt, denk ik niet dat je even vrolijk naar buiten wandelt. Celtic fans hebben (over het algemeen) zo een ongelofelijke schijthekel aan alles wat Engels is. Die verhuizen nooit naar Engeland. Daarbij denk ik dat het conservatieve denken overwint in Glasgow. Dat wil zeggen: Nu hebben beide clubs bijna een garantie op een kampioenschap in niet onafzienbare tijd. Dat zou bij de Premier League heel anders zijn. Daarbij haal je de 2 bekendste clubs van Schotland weg. De enige reden dat ik nu ook clubs als Dundee United, Aberdeen en Inverness ken, komt doordat ik Celtic fan ben. Als je The Old Firm weghaalt, blijven er (met alle respect) een aantal mijnwerkersclubs over en heeft de SPL internationaal helemaal geen gezag en uitstraling meer. Ik denk niet dat de meeste voetbal supporters op het Europese vasteland een Schotse club kennen buiten Rangers, Celtic (en heel misschien Aberdeen). Ik geef toe: het zal de spanning van de competitie ten goede komen, maar het niveau absoluut niet. __________________ Det zoel waal ens groëte wazel kinne zien. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Dat internationale shirt van Celtic is heilig
![]() Wil oooit nog eens een The Old Firm bezoeken. Prachtig lijkt me dat
__________________ AFCA Eyong Enoh ~ Soms moet je laten zien wie de baas is in het veld. Dan ga je misschien wel eens over een grens heen, maar dat geeft niet.\" |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
Ondanks die afkeer tegen Engeland, hebben ze vrij recent niet serieus gepraat over een overstap naar de EPL of komen al die geluiden enkel van buitenstaanders? Natuurlijk zou de Schotse competitie er kwalitatief flink op achteruit gaan, maar de keuze tussen spanning en kwalititeit is voor mij niet zo'n uitgemaakte zaak. Misschien is een slechtere, maar spannendere competitie helemaal zo slecht niet. Je moet je natuurlijk ook bedenken dat Schotland maar 5 miljoen inwoners heeft, tegenover ruim 50 miljoen in Engeland bijvoorbeeld. Alle landen die boven Schotland staan op de Uefa ranglijst hebben er (veel) meer. Het is helemaal niet zo'n schande om als klein land een kleine, maar desondanks spannende, competitie te hebben. Overigens heb ik laatst Hibernian - Celtic gezien, dat verschil was echt niet zo groot. Een gelijkspel had niets aan de verhoudingen afgedaan. Ook doodzone dat Hibs verloor bij Hamilton. Met een overwinning daar (niet bepaald een onrealistisch scenario op voorhand) had je je vooralsnog tussen de Old Firm genesteld. Maar ja, wel terechte nederlaag naar ik vernam. __________________ [The Club That Wouldn't Die, 2 & 3] [Sunshine on Leith] [George Best] [Joe Baker vs. Barça] |
||
|
|
|
|
|
#9 | ||
Bij Celtic legt men de aandacht vooral bij de Ierse Katholieke roots en bij Rangers bij het Unionistische Protestantisme. Laten we het er in eerste instantie over eens zijn dat Celtic en Rangers niet zonder elkaar kunnen. Het klinkt vreemd, maar zonder elkaar zouden de aartsrivalen nooit zo bekend zijn. Dus mócht er een besluit genomen worden, zou dat voor de volledige Old Firm moeten gelden (want als 1 van de 2 naar Engeland verhuist, heeft de overgebleven club helemaal geen weerstand meer over in Schotland). Een overstap naar Engeland zou voor een band zorgen (het zijn immers 2 Schotse teams), iets wat funest kan zijn voor het rivaliteitsgevoel tussen de 2 groepen. Daarbij zit er ook nog het behoudende gevoel aan vast. Beide clubs mogen zich nu om de zoveel seizoenen weer landskampioen noemen. En bij beide club realiseert men zich, dat dit in Engeland een onmogelijkheid is. Je moet de 2 teams niet overschatten. In de Engelse Premier League zouden het leuke middenmoters kunnen worden.
Maar voor de gemiddelde voetballiefhebber op het Europese vasteland zal het Schotse voetbal nog weinig te bieden hebben. Ik geef toe dat dat geen schande zal zijn, zeker gezien het inwoneraantal van Schotland. Maar waarom zou je 2 succesvolle teams willen verhuizen naar een Liga die toch al vol zit met topteams en daarmee Schotland degraderen tot een soort Denemarken? |
|||
|
|
|
|
|
#10 | |
|
||
|
|
|
|
|
#11 | |
Maar stel dat de 2 clubs wél goed mee zouden kunnen in Engeland, dan is het toch nog steeds een waardeloos plan? |
||
|
|
|
|
|
#12 | |
|
||
|
|
|
|
|
#13 | |
|
||
|
|
|
|
|
#14 | |
Het zijn 2 Schotse clubs, die beide niks in Engeland te zoeken hebben. |
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Mwa, Rangers zou nog wel in Engeland passen.
Celtic absoluut niet. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
||
|
|
|
|
|
#17 | |||
Het allerliefste heb ik natuurlijk een competitieve SPL mét Celtic en Rangers waar er nog enkele clubs bij de Old Firm kunnen aanhaken. De realiteit van afgelopen weekend is overigens helemaal niet zo ongunstig, want door het gelijkspel van Rangers en de overwinningen van Hibs en Dundee United haken deze laatste twee aan. Celtic heeft al wel weer een gaatje. Falkirk - Kilmarnock 0-0 Hearts - Hamilton 2-1 Motherwell - Hibernian 1-3 Rangers - Aberdeen 0-0 St Johnstone - Dundee Utd 2-3 St Mirren - Celtic 0-2 1 Celtic 6-16 (+9) 2 Rangers 6-12 (+7) -------------------------------------------------------------------------------- 3 Hibernian 6-12 (+5) 4 Dundee Utd 6-11 (+3) -------------------------------------------------------------------------------- 5 Aberdeen 6-9 (+2) 6 Motherwell 6-9 (+1) -------------------------------------------------------------------------------- 7 Hearts 6-7 (-2) 8 Kilmarnock 6-5 (-1) 9 St Mirren 6-5 (-3) 10 Hamilton 6-4 (-8) 11 Falkirk 6-3 (-6) -------------------------------------------------------------------------------- 12 St Johnstone 6-3 (-7) __________________ [The Club That Wouldn't Die, 2 & 3] [Sunshine on Leith] [George Best] [Joe Baker vs. Barça] |
||||
|
|
|
|
|
#18 |
|
Die 2e helft tegen Sevilla kwam wel ff aan gisteren op Ibrox, ook bij de commentatoren. Laat dat in de competitie nog maar even doorwerken
|
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#20 | |||||
Let's agree to disagree.
|
||||||
|
|
|
|
|
#21 | |
1. Celtic 17 punten 2. Hibernian 15 punten 3. Rangers 13 punten Op fok waren er altijd een aantal mensen die ergens live de Old Firm keken. Waar zien jullie dat? Abonnement ergens? Vroeger kwam het nog weleens op BBC. __________________ [The Club That Wouldn't Die, 2 & 3] [Sunshine on Leith] [George Best] [Joe Baker vs. Barça] |
||
|
|
|
|
|
#22 | |
.
|
||
|
|
|
|
|
#23 |
|
Helaas, Hibs bleeft steken op 1-1. Alleen als Rangers morgen verliest van Celtic worden ze 2e, maar dan is Celtic al wel erg ver weg van de rest meteen.
Ik kwam er trouwens pas net achter dat Kenny Miller inmiddels weer de overstap naar Rangers heeft gemaakt. De Arnold Scholten van Schotland. Hoe kijken ze eigenlijk tegen hem aan op Ibrox? __________________ [The Club That Wouldn't Die, 2 & 3] [Sunshine on Leith] [George Best] [Joe Baker vs. Barça] |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Vannochtend had BBC in Football focus een mooi stukje over Rangers - Celtic in aanloop naar de ik meen 292e league ontmoeting.
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Voor het eerst een Chinees in de old firm, Zheng bij Celtic
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
En al een hele snelle 1-0 van Miller
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
2-0 Rangers
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
En na een fout van Loovens al 2-0 door Miller
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
en 2-1 kijk je verdomme en keer niet is het spektakel.
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
En nu wel een penalty voor Celtic, waar die eerder bij 1-0 ook al op de stip had gemoeten.
2-1
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Godzijndank heb je op sport1.nl/live een weekendabo, kan ik alles zien.
|
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Zijn er ook niet-Celtic fans in dit topic?
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Geen idee eigenlijk
![]() Wel balen nog steeds van gisteren
|
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Wel opmerkelijk inderdaad, dat Celtic hier veel populairder is dan Rangers. Rangers had in Nederland toch altijd meer aanhang dan Celtic? De meeste Rangers-fans hebben volgens mij een positieve associatie met Nederland, oranje enzo. Bestond er niet ooit een officiële Nederlandse Rangers-supportersvereniging?
Sinds wanneer is de oude forum-indeling trouwens op de schop gegaan? Doodsteek voor topics als deze die nu voortdurend worden weggedrukt op pagina 5. __________________ [The Club That Wouldn't Die, 2 & 3] [Sunshine on Leith] [George Best] [Joe Baker vs. Barça] |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
Ik moet wel aan veel Celtic fans uitleggen dat ik dus ook voor Celtic ben. Nederlanders zien zij daar echt als het schoolvoorbeeld protestant. Daarbij lopen er vrij veel Rangers fans in ons nationale team shirt en zwaaien ze met onze vlag. Maar ik heb trouwens niet het idee dat hier in Nederland zelf, Rangers populairder is dan Celtic. |
||
|
|
|
|
|
#37 |
|
|
Ik zal nooit vergeten dat ik ten tijde van de Old Firm van 16 april 2008 in Schotland was. We stonden met een groepje buiten een pub naar het grote scherm te kijken (we waren nog geen 18
) in Oban, een plaatsje aan de westkust. De pub was ingedeeld in twee helften, de linkerkant was blauw en de rechterkant was groen-wit. Het was ongelofelijk om te zien dat de supporters samen in één pub de wedstrijd kunnen kijken en elkaar blijven respecteren, ook nadat Vennegoor in de laatste minuten de winnende voor Celtic binnenknikte.De volgende dag maar meteen een Celtic-shirtje gehaald met natuurlijk Vennegoor of Hesselink op de achterzijde
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Wat doe je in Oban als je nog geen 18 bent, want dan hoef je de whisky ook niet te proeven?
|
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
Lawwell upbeat on Old Firm exit |
|
|
|
|
|
|
#41 | |
|
||
|
|
|
|
|
#42 | |
Dan blijft ie wel op de eerste pagina staan
|
||
|
|
|
|
|
#43 | |
|
||
|
|
|
|
|
#44 |
|
|
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scotland/glasgow_and_west/8286672.stm
|
|
|
|
|
|
#45 | |
![]() En ik zou ook nooit m'n naam zo laten veranderen
|
||
|
|
|
|
|
#46 | |
|
||
|
|
|
|
|
#47 |
|
|
Op een site zag ik de stand van precies 20 jaar geleden. Wat was de Schotse competitie toen toch nog competitief. De Rangers zouden kampioen worden en Celtic slechts vijfde. Beide bekers gingen naar Aberdeen.
1 Celtic 8 3 4 1 12 8 10 2 Motherwell 8 3 4 1 11 7 10 3 Aberdeen 8 4 2 2 7 5 10 4 Hibernian 8 3 2 3 10 8 8 5 Dundee United 8 2 4 2 11 11 8 5 Hearts 8 3 2 3 11 11 8 7 Dunfermline 8 2 3 3 10 11 7 8 Rangers 8 2 3 3 6 8 7 9 St Mirren 8 3 1 4 8 12 7 10 Dundee 8 1 3 4 11 16 5 |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Ziet er inderdaad wel even anders uit, Rangers met 37,5% verliespotjes.
Het is niet voor niets dat telkens die link naar de Engelse PL wordt gelegd. Rangers & Celtic zijn gegroeid, te groot voor Schotland. En op deze wijze zakt uiteindelijk de Schotse competitie als geheel terug qua niveau |
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
|
Ik denk dat juist de rest slechter is geworden. Vergelijk het Rangers team van eind jaren 80 en begin jaren 90 eens met het huidige team. Ik denk dat niemand van nu in dat team zou staan (mede ook door de). Het probleem is dat de rest van de clubs niets meer voorstellen. De belangrijkste vier spelers van Motherwell vertrokken bijvoorbeeld naar Bristol City, Cardiff City en clubs uit League One (Norwich en Brighton). De aanvoerders van Hibs en Aberdeen vertrokken naar Watford en Scunthorpe en die Portugese middenvelder van Hearts naar Cyprus. Je ziet het ook in Europa waar Falkirk eruit vloog tegen een tegenstander uit Liechtenstein. Ik denk dat wanneer de OF vertrekt naar Engeland (wat ze in Engeland natuurlijk niet willen) de Schotse competitie echt helemaal wegzakt en zo rond plaats 25 gaat uitkomen op de UEFA-ranglijst.
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Volgens mij komt dat plan er toch niet.
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Scottish Premier League #1; Take down the firm!
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
|