Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Buitenland
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 24-09-09, 00:05 Standaard   #1

Cruoninga's Voetbal Forum schermafbeelding

Flower of Scotland:
www.electricscotland.com/music/flwrscot.mid

De stand
1 Celtic 5-13
2 Rangers 5-11
-------------------------
3 Hibernian 5-9
4 Motherwell 5-9
5 Aberdeen 5-8
6 Dundee Utd 5-8
7 St Mirren 5-5
8 Kilmarnock 5-4
9 Hearts 5-4
10 Hamilton 5-4
11 St Johnstone 5-3
12 Falkirk 5-2

League Cup Achtste Finale
Dundee - Aberdeen 3-2
Hibernian - St Johnstone 1-3
Kilmarnock - St Mirren 1-2
Motherwell - Inverness CT 3-2
Ross County - Dundee United 0-2
Queen of the South - Rangers 1-2
Falkirk - Celtic 0-4
Hearts - Dunfermline 2-1

Ook op dit nieuwe forum kan een topic over de SPL (en overige Schotse competities) natuurlijk niet ontbreken. En meteen maar met een wellicht wat opruiende titel voor sommigen hier. Om DIGGER maar te citeren uit het Celtic-topic:

Oorspronkelijk geplaatst door DIGGER
Alleen denk ik dat Celtic toch internationaal gezien de aansluiting aan het verliezen is, omdat de eigen competitie gewoonweg te klein en oninteressant is.

Het plan om de grote 2 in de Englese PL op te nemen zie ik dan vroeg of laat ook echt wel gebeuren.
Ik vraag me af of een verhuizing van Celtic en Rangers naar de Engelse competitie uiteindelijk niet het beste is voor iedereen. Dus niet alleen voor de Old Firm, maar ook voor de rest van het Schotse voetbal. Natuurlijk zijn de grote twee uit Glasgow met kilometers afstand de grootste publiekstrekkers van het land, maar soms lijkt het of de competitie wordt gemodelleerd naar deze twee clubs. Het aantal clubs in de Schotse Premier League heeft altijd gevarieerd tussen 18, 12 en 10. Het voornaamste argument om momenteel een competitie te maken van slechts 12 clubs is dat wedstrijden tegen 'mini-clubs' (die nu dus zijn weggestopt in de lower leagues) slecht zijn voor de toeschouwersaantallen. Op Ibrox en Parkhead spelen ze waarschijnlijk liever nog een extra keer tegen elkaar dan Partick Thistle en Ayr United te moeten ontvangen, maar juist deze kleine clubs worden klein gehouden doordat zij niet tegen de grote clubs mogen opdraven. Celtic - Ayr United is slecht voor de toeschouwersaantallen van Celtic, maar Ayr United - Celtic is een geweldig affiche voor Ayr. Hiermee lijk ik mijn eigen bewering tegen te spreken dat een vertrek van de Old Firm goed zou zijn voor het Schotse voetbal als geheel, maar het punt is dat naar mijn gevoel de competitie klein wordt gehouden vanwege het belang van de Old Firm. Als ze vertrekken en de SPL gaat naar 16 of 18 clubs is Ayr United - Aberdeen ook nog steeds een aantrekkelijker affiche dan Ayr United - Greenock Morton.

Een nieuwe titelstrijd tussen clubs als Hearts, Hibernian, Dundee United en Aberdeen kan daarnaast een verfrissende uitwerking hebben op de competitie zodat een vertrek van Celtic en Rangers de toeschouwersaantallen misschien zelfs wel doet stijgen. Daarnaast zou het mooi zijn als meer Schotse voetbalfans door een verhuizing van de Old Firm geïnteresseerd raken in hun lokale voetbalteam i.p.v.in één van de grote twee uit Glasgow, zoals het momenteel is in praktisch het hele land.

Kortom: Celtic - Rangers is één van de interessantste en beroemdste derby's ter wereld, maar heeft als symbool van een cultureel-religieuze strijd die de hele regio al jaren in zijn greep houdt, zo'n buitenproportioneel groot deel van de aandacht in het Schotse voetbal gekregen dat de rest van de competitie er onder lijdt.
Cruoninga is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 24-09-09, 00:23 Standaard   #2
Zelf zou ik het liefste een competitieve Schotse competitie zien, waarin ook de twee uit Edinburgh en Aberdeen meespelen om de titel. Erg jammer dat de OF zo'n aanzuigende werking hebben en dat het verschil zo groot is. Ik ben bang dat als Celtic en Rangers weggaan de Schotse competitie misschien wel erg af gaat zakken.

Ga jij eigenlijk nog wel eens naar Hibs of zijn er plannen om daar naartoe te gaan?
Barnet_Bee is offline   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 00:58 Standaard   #3

Ik heb een Hibs-trip in de planning aan het einde van het jaar:

26/12/2009 Hibernian - Rangers
30/12/2009 Saint Johnstone - Hibernian
02/01/2010 Hibernian - Hearts

Voor tickets heb ik nog weinig kunnen regelen. Toen ik belde werd me verteld dat ik maar naar het stadion moet gaan een dag voor de wedstrijd. Zelfs wedstrijden tegen Rangers en Hearts zullen denk ik niet zijn uitverkocht. Tegen Celtic was dat in ieder geval niet zo. Over de regeling wat betreft het uitduel tegen St Johnstone was nog niets bekend.
Hoe ga jij eigenlijk als je naar Schotland gaat? Gewoon vliegen? Daar hou ik eigenlijk niet zo van en het is relatief ook maar een kleine afstand. Trein was vrij prijzig en ik kijk nu naar de mogelijkheid om met de boot van IJmuiden naar Newcastle te gaan en vervolgens met de bus verder naar Edinburgh. Ik heb er zin in in ieder geval
Oud 24-09-09, 13:27 Standaard   #4
Twee van de drie wedstrijden had ik ook op mijn programma staan (ik ging/ga er van uit dat Hibs v Rangers naar de 27e gaat). Het zou echter iets te duur gaan worden, dus nu ga ik alleen dat eerste weekend van januari.

Hibs is zelden tot nooit uitverkocht, maar in de UK de club die het moeilijkste doet over tickets. Ik moest bij de Edinburgh derby zelfs in het Hearts-vak doordat Hibs me geen kaarten wilde verkopen. Maar bij Groningen kennen jullie toch wel genoeg Hibs-fans die wel iets met kaartjes kunnen regelen?

Ik vlieg altijd. Van de boot ben ik niet echt fan. Vooral niet over zo'n lange afstand.
Oud 24-09-09, 17:52 Standaard   #5
Saoirse

HairyArsedIrishman's Voetbal Forum schermafbeelding

Als je denkt dat Celtic zich zomaar aan zou willen sluiten bij de Premier League, mis je een groot punt uit de Old Firm.

Oud 24-09-09, 18:40 Standaard   #6
Saoirse

Beetje krom geformuleerd van me natuurlijk.
Maar je beseft toch wel dat Celtic helemaal niks te zoeken heeft in Engeland?
Als je met een Engelse vlag of een Union Jack Parkhead binnenloopt, denk ik niet dat je even vrolijk naar buiten wandelt. Celtic fans hebben (over het algemeen) zo een ongelofelijke schijthekel aan alles wat Engels is. Die verhuizen nooit naar Engeland.

Daarbij denk ik dat het conservatieve denken overwint in Glasgow. Dat wil zeggen: Nu hebben beide clubs bijna een garantie op een kampioenschap in niet onafzienbare tijd. Dat zou bij de Premier League heel anders zijn.
Daarbij haal je de 2 bekendste clubs van Schotland weg. De enige reden dat ik nu ook clubs als Dundee United, Aberdeen en Inverness ken, komt doordat ik Celtic fan ben. Als je The Old Firm weghaalt, blijven er (met alle respect) een aantal mijnwerkersclubs over en heeft de SPL internationaal helemaal geen gezag en uitstraling meer.

Ik denk niet dat de meeste voetbal supporters op het Europese vasteland een Schotse club kennen buiten Rangers, Celtic (en heel misschien Aberdeen). Ik geef toe: het zal de spanning van de competitie ten goede komen, maar het niveau absoluut niet.

Oud 24-09-09, 19:47 Standaard   #7
Sol Invictus

Silaz's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat internationale shirt van Celtic is heilig
Wil oooit nog eens een The Old Firm bezoeken.
Prachtig lijkt me dat

Silaz is offline   Met citaat reageren
Oud 25-09-09, 13:43 angry   #8

Oorspronkelijk geplaatst door HairyArsedIrishman
Beetje krom geformuleerd van me natuurlijk.
Maar je beseft toch wel dat Celtic helemaal niks te zoeken heeft in Engeland?
Als je met een Engelse vlag of een Union Jack Parkhead binnenloopt, denk ik niet dat je even vrolijk naar buiten wandelt. Celtic fans hebben (over het algemeen) zo een ongelofelijke schijthekel aan alles wat Engels is. Die verhuizen nooit naar Engeland.

Daarbij denk ik dat het conservatieve denken overwint in Glasgow. Dat wil zeggen: Nu hebben beide clubs bijna een garantie op een kampioenschap in niet onafzienbare tijd. Dat zou bij de Premier League heel anders zijn.
Daarbij haal je de 2 bekendste clubs van Schotland weg. De enige reden dat ik nu ook clubs als Dundee United, Aberdeen en Inverness ken, komt doordat ik Celtic fan ben. Als je The Old Firm weghaalt, blijven er (met alle respect) een aantal mijnwerkersclubs over en heeft de SPL internationaal helemaal geen gezag en uitstraling meer.

Ik denk niet dat de meeste voetbal supporters op het Europese vasteland een Schotse club kennen buiten Rangers, Celtic (en heel misschien Aberdeen). Ik geef toe: het zal de spanning van de competitie ten goede komen, maar het niveau absoluut niet.
Celtic zou inderdaad een heel vreemde eend in de bijt zijn, maar daardoor zou hun Ierse/anti-unionistische identiteit alleen nog maar versterkt worden, lijkt me. Rangers krijgen te maken met een soort identiteitsshift doordat ze zich meer als Schots zullen profileren en minder als pro-Brits, omdat alle tegenstanders dat ook al zijn. Je identiteit wordt bepaald door het contrast met de omgeving.
Ondanks die afkeer tegen Engeland, hebben ze vrij recent niet serieus gepraat over een overstap naar de EPL of komen al die geluiden enkel van buitenstaanders?

Natuurlijk zou de Schotse competitie er kwalitatief flink op achteruit gaan, maar de keuze tussen spanning en kwalititeit is voor mij niet zo'n uitgemaakte zaak. Misschien is een slechtere, maar spannendere competitie helemaal zo slecht niet. Je moet je natuurlijk ook bedenken dat Schotland maar 5 miljoen inwoners heeft, tegenover ruim 50 miljoen in Engeland bijvoorbeeld. Alle landen die boven Schotland staan op de Uefa ranglijst hebben er (veel) meer. Het is helemaal niet zo'n schande om als klein land een kleine, maar desondanks spannende, competitie te hebben.

Overigens heb ik laatst Hibernian - Celtic gezien, dat verschil was echt niet zo groot. Een gelijkspel had niets aan de verhoudingen afgedaan. Ook doodzone dat Hibs verloor bij Hamilton. Met een overwinning daar (niet bepaald een onrealistisch scenario op voorhand) had je je vooralsnog tussen de Old Firm genesteld. Maar ja, wel terechte nederlaag naar ik vernam.
Oud 25-09-09, 16:27 angry   #9
Saoirse

Oorspronkelijk geplaatst door Cruoninga

Celtic zou inderdaad een heel vreemde eend in de bijt zijn, maar daardoor zou hun Ierse/anti-unionistische identiteit alleen nog maar versterkt worden, lijkt me. Rangers krijgen te maken met een soort identiteitsshift doordat ze zich meer als Schots zullen profileren en minder als pro-Brits, omdat alle tegenstanders dat ook al zijn. Je identiteit wordt bepaald door het contrast met de omgeving.
Ondanks die afkeer tegen Engeland, hebben ze vrij recent niet serieus gepraat over een overstap naar de EPL of komen al die geluiden enkel van buitenstaanders?
Het vreemde is dat men bij beide Old Firm clubs de Schotse identiteit hoog in het vaandel heeft. Voor de buitenwereld lijkt het vaak de tegenstelling Iers-Brits te zijn of Katholiek-Protestant. Maar vooral bij Celtic en Rangers voelt men zich in eerste instantie Schots.

Bij Celtic legt men de aandacht vooral bij de Ierse Katholieke roots en bij Rangers bij het Unionistische Protestantisme.

Laten we het er in eerste instantie over eens zijn dat Celtic en Rangers niet zonder elkaar kunnen. Het klinkt vreemd, maar zonder elkaar zouden de aartsrivalen nooit zo bekend zijn. Dus mócht er een besluit genomen worden, zou dat voor de volledige Old Firm moeten gelden (want als 1 van de 2 naar Engeland verhuist, heeft de overgebleven club helemaal geen weerstand meer over in Schotland).

Een overstap naar Engeland zou voor een band zorgen (het zijn immers 2 Schotse teams), iets wat funest kan zijn voor het rivaliteitsgevoel tussen de 2 groepen.

Daarbij zit er ook nog het behoudende gevoel aan vast. Beide clubs mogen zich nu om de zoveel seizoenen weer landskampioen noemen. En bij beide club realiseert men zich, dat dit in Engeland een onmogelijkheid is. Je moet de 2 teams niet overschatten. In de Engelse Premier League zouden het leuke middenmoters kunnen worden.

Natuurlijk zou de Schotse competitie er kwalitatief flink op achteruit gaan, maar de keuze tussen spanning en kwalititeit is voor mij niet zo'n uitgemaakte zaak. Misschien is een slechtere, maar spannendere competitie helemaal zo slecht niet. Je moet je natuurlijk ook bedenken dat Schotland maar 5 miljoen inwoners heeft, tegenover ruim 50 miljoen in Engeland bijvoorbeeld. Alle landen die boven Schotland staan op de Uefa ranglijst hebben er (veel) meer. Het is helemaal niet zo'n schande om als klein land een kleine, maar desondanks spannende, competitie te hebben.

Overigens heb ik laatst Hibernian - Celtic gezien, dat verschil was echt niet zo groot. Een gelijkspel had niets aan de verhoudingen afgedaan. Ook doodzone dat Hibs verloor bij Hamilton. Met een overwinning daar (niet bepaald een onrealistisch scenario op voorhand) had je je vooralsnog tussen de Old Firm genesteld. Maar ja, wel terechte nederlaag naar ik vernam.
Ik ga er nu vanuit dat jij, net als ik, een liefhebber bent van het Schotse voetbal. Jij en ik zullen niet veel interesse verliezen voor het Schotse voetbal, aangezien de competitie alleen maar spannender wordt.

Maar voor de gemiddelde voetballiefhebber op het Europese vasteland zal het Schotse voetbal nog weinig te bieden hebben. Ik geef toe dat dat geen schande zal zijn, zeker gezien het inwoneraantal van Schotland.

Maar waarom zou je 2 succesvolle teams willen verhuizen naar een Liga die toch al vol zit met topteams en daarmee Schotland degraderen tot een soort Denemarken?
HairyArsedIrishman is offline   Met citaat reageren
Oud 26-09-09, 12:46 angry   #10
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Je moet de 2 teams niet overschatten. In de Engelse Premier League zouden het leuke middenmoters kunnen worden.
Ik denk dat je dat te negatief ziet. Celtic en Rangers zouden welisaar vermoedelijk geen aansluiting vinden bij de top, maar ik denk niet dat ze onder hoeven te doen voor subtoppers als Everton, Aston Villa en Tottenham.
Plato is offline   Met citaat reageren
Oud 26-09-09, 15:54 angry   #11
Saoirse

Oorspronkelijk geplaatst door Plato1980

Ik denk dat je dat te negatief ziet. Celtic en Rangers zouden welisaar vermoedelijk geen aansluiting vinden bij de top, maar ik denk niet dat ze onder hoeven te doen voor subtoppers als Everton, Aston Villa en Tottenham.
Als we Europese successen gaan afmeten, denk ik dat wel duidelijk is dat Celtic en Rangers internationaal gezien zich net middenmoters mogen noemen.

Maar stel dat de 2 clubs wél goed mee zouden kunnen in Engeland, dan is het toch nog steeds een waardeloos plan?
Oud 26-09-09, 18:53 wink   #12
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Rangers zien achterstand op Celtic groeien

Een week voor de beladen Old Firm-derby heeft Glasgow Rangers zichzelf lelijk in de vingers gesneden. Waar rivaal Celtic eerder op de dag winnend het stadion van Saint Mirren verliet, kwamen The Gers in hun wedstrijd tegen Aberdeen niet tot scoren. Ook de bezoekers wisten het doel overigens niet te vinden: 0-0.
De doelpuntloze puntendeling was alweer de derde wedstrijd op rij in de Schotse Premier League waarin de regerend kampioen niet het net wist te vinden. Jérôme Rothen was in de eerste helft tot drie maal toe dichtbij, maar de Fransman stuitte keer op keer op de sterk spelende Aberdeen-goalie Jamie Langfield. Aberdeen stelde daar een gevaarlijke poging van Gary McDonald tegenover.

Na de pauze was invaller Kris Boyd gevaarlijk met het hoofd. De spits zag echter zowel zijn eerste als zijn tweede poging langs het vijandelijke doel vliegen. De Spanjaard Nacho Novo leek alsnog voor de winst te gaan zorgen, maar ook hij faalde in de afronding en raakte de paal. Hierdoor loopt de achterstand van de Rangers op Celtic op tot vier punten. Volgende week volgt de confrontatie met de eeuwige rivaal op het eigen Ibrox Park.
Mooi weekend tot nu toe!
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 26-09-09, 22:00 angry   #13
Ik niet!

Als we Europese successen gaan afmeten, denk ik dat wel duidelijk is dat Celtic en Rangers internationaal gezien zich net middenmoters mogen noemen.
Mwoh, ze hebben vrij recentelijk nog in de UEFA Cup finale gestaan, maar dat doet er niet zo veel toe. In de PL zouden Celtic en Rangers veel meer televisiegeld ontvangen en aangezien ze op dit moment qua begroting al nauwelijks achterlopen op clubs als Villa en Everton denk ik dat ze daar dan zeker bij aan zouden kunnen haken.
Oud 27-09-09, 11:04 angry   #14
Saoirse

Oorspronkelijk geplaatst door Plato1980

Mwoh, ze hebben vrij recentelijk nog in de UEFA Cup finale gestaan, maar dat doet er niet zo veel toe. In de PL zouden Celtic en Rangers veel meer televisiegeld ontvangen en aangezien ze op dit moment qua begroting al nauwelijks achterlopen op clubs als Villa en Everton denk ik dat ze daar dan zeker bij aan zouden kunnen haken.
Dus dan zouden ze op het niveau subtop aankomen. Zou dat niet een enorm gezichtsverlies zijn? Nu maken ze met zijn tweeën de dienst uit in 1 land. In een ander geval zijn ze maar 2 van de tig clubs in een veel groter land. Dat zorgt niet voor meer internationale bekendheid.

Het zijn 2 Schotse clubs, die beide niks in Engeland te zoeken hebben.
Oud 27-09-09, 11:05 emo   #15
Fear the Beard!

Mwa, Rangers zou nog wel in Engeland passen.
Celtic absoluut niet.
Oud 27-09-09, 11:34 angry   #16
Saoirse

Oorspronkelijk geplaatst door sjimz
Mwa, Rangers zou nog wel in Engeland passen.
Celtic absoluut niet.
Klopt. Maar het zou krankzinnig zijn om Rangers wél naar de EPL over te verhuizen en Celtic niet. Dan vernietig je een van de bekendste derby's ter wereld en haal je alle spanning weg uit de SPL.
Oud 30-09-09, 15:18 angry   #17

Een overstap naar Engeland zou voor een band zorgen (het zijn immers 2 Schotse teams), iets wat funest kan zijn voor het rivaliteitsgevoel tussen de 2 groepen.
Dat denk ik niet. De derby zou alleen maar meer beladen zijn wanneer die slechts tweemaal in het jaar wordt gehouden. Ze zullen allebei het beste Schotse team van de EPL willen zijn. Een gemeenschappelijke identiteit doet echt niet af aan de rivaliteit. Arsenal en Tottenham delen een Londense identiteit, Manchester City en United komen uit dezelfde stad, evenals Liverpool en Everton. Een gemeenschappelijke identiteit drijft ze juist uit elkaar i.p.v. andersom. Ook wanneer twee clubs uit een ander land komen dan de rest van de competitie gaat dit niet op. De clubs uit Wales die in Engeland spelen kunnen elkaar ook niet luchten of zien.

Daarbij zit er ook nog het behoudende gevoel aan vast. Beide clubs mogen zich nu om de zoveel seizoenen weer landskampioen noemen. En bij beide club realiseert men zich, dat dit in Engeland een onmogelijkheid is. Je moet de 2 teams niet overschatten. In de Engelse Premier League zouden het leuke middenmoters kunnen worden.
Met de huidige selecties zouden ze inderdaad weinig potten kunnen breken in de EPL, maar juist wanneer ze in een sterkere competitie spelen zullen er meer spelers voor Celtic en Rangers willen uitkomen. Dat is juist het hele idee achter een eventuele overstap. In potentie (gebaseerd op de toeschouwersaantallen op Parkhead en Ibrox) zijn het zeker subtoppers. In de EPL trekken alleen Manchester United en Arsenal meer publiek dan Celtic en Rangers op dit moment!

Ik ga er nu vanuit dat jij, net als ik, een liefhebber bent van het Schotse voetbal. Jij en ik zullen niet veel interesse verliezen voor het Schotse voetbal, aangezien de competitie alleen maar spannender wordt.

Maar voor de gemiddelde voetballiefhebber op het Europese vasteland zal het Schotse voetbal nog weinig te bieden hebben. Ik geef toe dat dat geen schande zal zijn, zeker gezien het inwoneraantal van Schotland.

Maar waarom zou je 2 succesvolle teams willen verhuizen naar een Liga die toch al vol zit met topteams en daarmee Schotland degraderen tot een soort Denemarken?
Ik geef toe dat het tegenstrijdig klinkt dat ik opperde om voor het belang van het Schotse voetbal als geheel de twee grootste clubs af te stoten. Het is een land met een prachtige voetbalgeschiedenis en de Old Firm is daar natuurlijk een belangrijk aspect van. Het is tegenwoordig echter het enige aspect dat er nog toe lijkt te doen en daarom heb ik soms het idee dat de hele competitie om de Old Firm wordt heen gebouwd. Dit gaat ten koste van de overige clubs. Al deze clubs zouden misschien opbloeien in een 'soort Denemarken' waar de spanning echter wel terug is.

Het allerliefste heb ik natuurlijk een competitieve SPL mét Celtic en Rangers waar er nog enkele clubs bij de Old Firm kunnen aanhaken. De realiteit van afgelopen weekend is overigens helemaal niet zo ongunstig, want door het gelijkspel van Rangers en de overwinningen van Hibs en Dundee United haken deze laatste twee aan. Celtic heeft al wel weer een gaatje.

Falkirk - Kilmarnock 0-0
Hearts - Hamilton 2-1
Motherwell - Hibernian 1-3
Rangers - Aberdeen 0-0
St Johnstone - Dundee Utd 2-3
St Mirren - Celtic 0-2

1 Celtic 6-16 (+9)
2 Rangers 6-12 (+7)
--------------------------------------------------------------------------------
3 Hibernian 6-12 (+5)
4 Dundee Utd 6-11 (+3)
--------------------------------------------------------------------------------
5 Aberdeen 6-9 (+2)
6 Motherwell 6-9 (+1)
7 Hearts 6-7 (-2)
8 Kilmarnock 6-5 (-1)
9 St Mirren 6-5 (-3)
10 Hamilton 6-4 (-8)
11 Falkirk 6-3 (-6)
12 St Johnstone 6-3 (-7)
Oud 30-09-09, 16:15 angry   #18
Cool Daddy

DIGGER's Voetbal Forum schermafbeelding

Die 2e helft tegen Sevilla kwam wel ff aan gisteren op Ibrox, ook bij de commentatoren. Laat dat in de competitie nog maar even doorwerken
DIGGER is offline   Met citaat reageren
Oud 30-09-09, 16:45 angry   #19
Die 2e helft tegen Sevilla kwam wel ff aan gisteren op Ibrox, ook bij de commentatoren. Laat dat in de competitie nog maar even doorwerken
In ieder geval op zondag. Ik verwacht daar overigens een gelijkspel.
Oud 01-10-09, 13:50 angry   #20
Saoirse

Dat denk ik niet. De derby zou alleen maar meer beladen zijn wanneer die slechts tweemaal in het jaar wordt gehouden. Ze zullen allebei het beste Schotse team van de EPL willen zijn. Een gemeenschappelijke identiteit doet echt niet af aan de rivaliteit. Arsenal en Tottenham delen een Londense identiteit, Manchester City en United komen uit dezelfde stad, evenals Liverpool en Everton. Een gemeenschappelijke identiteit drijft ze juist uit elkaar i.p.v. andersom. Ook wanneer twee clubs uit een ander land komen dan de rest van de competitie gaat dit niet op. De clubs uit Wales die in Engeland spelen kunnen elkaar ook niet luchten of zien.
Daar moet ik je inderdaad volkomen gelijk in geven.

Met de huidige selecties zouden ze inderdaad weinig potten kunnen breken in de EPL, maar juist wanneer ze in een sterkere competitie spelen zullen er meer spelers voor Celtic en Rangers willen uitkomen. Dat is juist het hele idee achter een eventuele overstap. In potentie (gebaseerd op de toeschouwersaantallen op Parkhead en Ibrox) zijn het zeker subtoppers. In de EPL trekken alleen Manchester United en Arsenal meer publiek dan Celtic en Rangers op dit moment!
Ik denk niet dat dat zal blijven als Celtic naar de EPL zou gaan. Voor Rangers zou het weinig uitmaken, maar ik denk dat Celtic veel van zijn aanhang zal verliezen als ze de overstap naar Engeland maken.

Ik geef toe dat het tegenstrijdig klinkt dat ik opperde om voor het belang van het Schotse voetbal als geheel de twee grootste clubs af te stoten. Het is een land met een prachtige voetbalgeschiedenis en de Old Firm is daar natuurlijk een belangrijk aspect van. Het is tegenwoordig echter het enige aspect dat er nog toe lijkt te doen en daarom heb ik soms het idee dat de hele competitie om de Old Firm wordt heen gebouwd. Dit gaat ten koste van de overige clubs. Al deze clubs zouden misschien opbloeien in een 'soort Denemarken' waar de spanning echter wel terug is.

Het allerliefste heb ik natuurlijk een competitieve SPL mét Celtic en Rangers waar er nog enkele clubs bij de Old Firm kunnen aanhaken. De realiteit van afgelopen weekend is overigens helemaal niet zo ongunstig, want door het gelijkspel van Rangers en de overwinningen van Hibs en Dundee United haken deze laatste twee aan. Celtic heeft al wel weer een gaatje.
Ik hoop van harte dat Hibernian en Dundee aan kunnen haken bij de Old Firm. Dát zou de competitie zeker ten goede komen, maar ik denk toch echt dat het afstoten van de 2 bekendste clubs, Schotland geen goed zal doen.

Let's agree to disagree.
Oud 01-10-09, 18:17 angry   #21

Ik hoop van harte dat Hibernian en Dundee aan kunnen haken bij de Old Firm. Dát zou de competitie zeker ten goede komen, maar ik denk toch echt dat het afstoten van de 2 bekendste clubs, Schotland geen goed zal doen.

Let's agree to disagree.
Waar we het in ieder geval over eens zijn is dat een SPL mét Old Firm én sterke uitdagers het allerbeste zou zijn. Het wordt een interessant weekend met zaterdag de wedstrijd tussen de nummer 3 en 4 en zondag die tussen de nummer 1 en 2. Doe mij maar een gelijkspel bij de Old Firm en een overwinning van Hibs. Dit zou er toch aardig uitzien:

1. Celtic 17 punten
2. Hibernian 15 punten
3. Rangers 13 punten

Op fok waren er altijd een aantal mensen die ergens live de Old Firm keken. Waar zien jullie dat? Abonnement ergens? Vroeger kwam het nog weleens op BBC.
Oud 01-10-09, 20:42 angry   #22
Ik niet!

Op fok waren er altijd een aantal mensen die ergens live de Old Firm keken. Waar zien jullie dat? Abonnement ergens?
Sport1 zendt de Old Firm altijd uit, zondag ook weer .
Oud 03-10-09, 18:11 angry   #23

Helaas, Hibs bleeft steken op 1-1. Alleen als Rangers morgen verliest van Celtic worden ze 2e, maar dan is Celtic al wel erg ver weg van de rest meteen.

Ik kwam er trouwens pas net achter dat Kenny Miller inmiddels weer de overstap naar Rangers heeft gemaakt. De Arnold Scholten van Schotland. Hoe kijken ze eigenlijk tegen hem aan op Ibrox?
Oud 03-10-09, 18:16 angry   #24
Cool Daddy

Vannochtend had BBC in Football focus een mooi stukje over Rangers - Celtic in aanloop naar de ik meen 292e league ontmoeting.
Oud 04-10-09, 13:28 angry   #25
Cool Daddy

Voor het eerst een Chinees in de old firm, Zheng bij Celtic
Oud 04-10-09, 13:36 angry   #26
Cool Daddy

En al een hele snelle 1-0 van Miller
Oud 04-10-09, 13:44 angry   #27
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

2-0 Rangers
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 04-10-09, 13:44 angry   #28
Cool Daddy

En na een fout van Loovens al 2-0 door Miller
Oud 04-10-09, 13:54 angry   #29
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

en 2-1 kijk je verdomme en keer niet is het spektakel.
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 04-10-09, 13:54 angry   #30
Cool Daddy

En nu wel een penalty voor Celtic, waar die eerder bij 1-0 ook al op de stip had gemoeten.

2-1
Oud 04-10-09, 14:27 angry   #31
PEC is back!

Gtaboy107's Voetbal Forum schermafbeelding

Godzijndank heb je op sport1.nl/live een weekendabo, kan ik alles zien.

Oud 05-10-09, 17:42 angry   #32
Saoirse

Zijn er ook niet-Celtic fans in dit topic?
Oud 05-10-09, 20:24 angry   #33
Cool Daddy

Geen idee eigenlijk

Wel balen nog steeds van gisteren
Oud 05-10-09, 22:04 angry   #34
Zijn er ook niet-Celtic fans in dit topic?
Cruoninga is voor Hibs en gloryhunter DutchGooner komt soms ook langs als de Huns hebben gewonnen, maar die zit tegenwoordig teveel onder de plak bij moeder de vrouw
Oud 06-10-09, 19:01 angry   #35

Wel opmerkelijk inderdaad, dat Celtic hier veel populairder is dan Rangers. Rangers had in Nederland toch altijd meer aanhang dan Celtic? De meeste Rangers-fans hebben volgens mij een positieve associatie met Nederland, oranje enzo. Bestond er niet ooit een officiële Nederlandse Rangers-supportersvereniging?

Sinds wanneer is de oude forum-indeling trouwens op de schop gegaan? Doodsteek voor topics als deze die nu voortdurend worden weggedrukt op pagina 5.
Oud 06-10-09, 21:03 angry   #36
Saoirse

Wel opmerkelijk inderdaad, dat Celtic hier veel populairder is dan Rangers. Rangers had in Nederland toch altijd meer aanhang dan Celtic? De meeste Rangers-fans hebben volgens mij een positieve associatie met Nederland, oranje enzo. Bestond er niet ooit een officiële Nederlandse Rangers-supportersvereniging?
Internationaal gezien heeft Celtic volgens mij veel meer aanhang dan Rangers. Zeker in landen als de V.S. en Australië (met grote Ierse minderheden) zitten veel Celtic fans. Dat is trouwens ook mijn connectie met de club.

Ik moet wel aan veel Celtic fans uitleggen dat ik dus ook voor Celtic ben. Nederlanders zien zij daar echt als het schoolvoorbeeld protestant. Daarbij lopen er vrij veel Rangers fans in ons nationale team shirt en zwaaien ze met onze vlag.

Maar ik heb trouwens niet het idee dat hier in Nederland zelf, Rangers populairder is dan Celtic.
Oud 06-10-09, 21:23 angry   #37
Ik zal nooit vergeten dat ik ten tijde van de Old Firm van 16 april 2008 in Schotland was. We stonden met een groepje buiten een pub naar het grote scherm te kijken (we waren nog geen 18) in Oban, een plaatsje aan de westkust. De pub was ingedeeld in twee helften, de linkerkant was blauw en de rechterkant was groen-wit. Het was ongelofelijk om te zien dat de supporters samen in één pub de wedstrijd kunnen kijken en elkaar blijven respecteren, ook nadat Vennegoor in de laatste minuten de winnende voor Celtic binnenknikte.

De volgende dag maar meteen een Celtic-shirtje gehaald met natuurlijk Vennegoor of Hesselink op de achterzijde
LuckyLuQ is offline   Met citaat reageren
Oud 06-10-09, 21:28 angry   #38
Cool Daddy

Wat doe je in Oban als je nog geen 18 bent, want dan hoef je de whisky ook niet te proeven?
Oud 06-10-09, 21:39 angry   #39
Wat doe je in Oban als je nog geen 18 bent, want dan hoef je de whisky ook niet te proeven?
We waren met school op rondreis door Schotland. Je kon kiezen tussen Schotland, Ierland, Berlijn, Rome, of een Alpenkamp. Mij leek Schotland wel leuk dus hebben we in een week bijna heel Schotland gezien. Dat ik nog geen 18 was dat was wel jammer, maar goed er zijn ergere dingen.
LuckyLuQ is offline   Met citaat reageren
Oud 08-10-09, 16:15 angry   #40

Radegast's Voetbal Forum schermafbeelding

Lawwell upbeat on Old Firm exit
Celtic chief executive Peter Lawwell says Scottish football would benefit from increased competition if the Old Firm were to escape to pastures new.

"There are only two teams that can win the league," he told BBC Radio 5 Live.

"If you accept that competition is the lifeblood of sport, the Scottish model is seriously challenged.

"If Celtic and Rangers did play in another environment, I think it would enhance the game because you would have more competition."

At a meeting in November, the English Premier League are to discuss the possibility of a two-tier set-up, which could involve the Glasgow sides.

Bolton chairman Phil Gartside is the driving force behind the idea to include Rangers and Celtic in two divisions of 18 teams.

Lawwell revealed that Celtic would consider joining the English league at the lowest level - if it meant they had a chance of playing in their Premier League one day.

The club would be prepared to enter the English pyramid at the base if it would benefit them in the long-term, he said.

The issue has been raised several times over the years, with many fearing the loss of the Old Firm's financial muscle would be ruinous for the Scottish game.

However, when speculating about a future exit, Lawwell added: "When there is something to play for, the crowds go up.

"And, if we move, there may be some sort of interim solidarity payment to see the clubs through the transition."

Lawwell is convinced change is inevitable and believes Celtic have the potential to be a major European player if the club can escape the constraints of the Scottish Premier League.

"For certain, things won't stay the same," he said. "There are so many dynamics in world football at the moment and the world is getting smaller.

"We have very strong fundamentals. In the last Deloitte's report we were the eighth biggest club in the world for match-day takings.

"If we had the TV rights value that you get in England, then there is no barrier for Celtic.

"If you look at our story and compare it to Manchester United: the beginnings, the triumphs, the tragedies, the characters, they are almost identical.

"But we play in a country of five million people and Manchester United play in the most successful league in the world.

"We continually look in awe at what's happened in England. The English Premier League is an absolutely fantastic product."

When asked about the possibility of an Atlantic League proposal being revived, Lawwell was less enthusiastic.

"It was looked at in great detail seven or eight years ago but it seemed to be a little bit of a Frankenstein; bits taken from here and there and there were no real national rivalries," he explained.

"There would be an initial media interest but whether that would be sustainable is questionable. And there would need to be some sort of integration with the Champions League.

"From our point of view, we'd be looking at something more natural.

"We have a watching brief at the moment. There are some initiatives going on, I think, in England and there is some discussion in terms of extending the Champions League, which we would be very keen to participate in."

"Celtic and Rangers are massive clubs. Celtic certainly has a global reach. Our frustration is that we play in a very small market and we don't have a regular platform to tell the Celtic story from," he added.

"We're looking for an opportunity to participate in an environment that gives us that global exposure. And hopefully, through time, that will come.

"We need someone to want us. And, if that benefits Celtic and its supporters, then we'd be delighted to take part."
Radegast is offline   Met citaat reageren
Oud 08-10-09, 16:42 angry   #41

Grunner's Voetbal Forum schermafbeelding

Maar ik heb trouwens niet het idee dat hier in Nederland zelf, Rangers populairder is dan Celtic.
Ik denk dat dit ongeveer 50-50 is. Tenminste, in Groningen volgens mij wel. Celtic is vooral populair vanwege het groen en wit. Aan de andere kant gaat er ook regelmatig een groep vanuit Groningen naar Rangers.
Grunner is nu online   Met citaat reageren
Oud 08-10-09, 16:46 angry   #42

Grunner's Voetbal Forum schermafbeelding

Sinds wanneer is de oude forum-indeling trouwens op de schop gegaan? Doodsteek voor topics als deze die nu voortdurend worden weggedrukt op pagina 5.
Dan moet je maar met een wekelijkse update over Hibernian komen Dan blijft ie wel op de eerste pagina staan
Grunner is nu online   Met citaat reageren
Oud 08-10-09, 19:25 angry   #43
Saoirse

Oorspronkelijk geplaatst door Grunner

Ik denk dat dit ongeveer 50-50 is. Tenminste, in Groningen volgens mij wel. Celtic is vooral populair vanwege het groen en wit. Aan de andere kant gaat er ook regelmatig een groep vanuit Groningen naar Rangers.
Hier in Limburg en Brabant, heb ik nog nooit iemand kunnen betrappen op sympathie voor Rangers. Misschien ligt het aan het Katholieke imago van Celtic? Ik denk het overigens niet, volgens mij zijn er maar weinig voetballiefhebbers zich bewust van dat The Old Firm om veel meer dan voetbal draait.
Oud 08-10-09, 20:52 angry   #44
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scotland/glasgow_and_west/8286672.stm
Oud 09-10-09, 19:34 angry   #45
Cool Daddy

het Katholieke imago van Celtic
Ik zou het nooit zo willen verwoorden

En ik zou ook nooit m'n naam zo laten veranderen
Oud 09-10-09, 19:38 big smile   #46
Fear the Beard!

Ik zou het nooit zo willen verwoorden

En ik zou ook nooit m'n naam zo laten veranderen
Meneer Napoli niets voor jou?
Oud 10-10-09, 09:56 angry   #47
Op een site zag ik de stand van precies 20 jaar geleden. Wat was de Schotse competitie toen toch nog competitief. De Rangers zouden kampioen worden en Celtic slechts vijfde. Beide bekers gingen naar Aberdeen.

1 Celtic 8 3 4 1 12 8 10
2 Motherwell 8 3 4 1 11 7 10
3 Aberdeen 8 4 2 2 7 5 10
4 Hibernian 8 3 2 3 10 8 8
5 Dundee United 8 2 4 2 11 11 8
5 Hearts 8 3 2 3 11 11 8
7 Dunfermline 8 2 3 3 10 11 7
8 Rangers 8 2 3 3 6 8 7
9 St Mirren 8 3 1 4 8 12 7
10 Dundee 8 1 3 4 11 16 5
Oud 10-10-09, 10:17 angry   #48
Cool Daddy

Ziet er inderdaad wel even anders uit, Rangers met 37,5% verliespotjes.

Het is niet voor niets dat telkens die link naar de Engelse PL wordt gelegd.

Rangers & Celtic zijn gegroeid, te groot voor Schotland. En op deze wijze zakt uiteindelijk de Schotse competitie als geheel terug qua niveau
Oud 10-10-09, 10:42 angry   #49
Ik denk dat juist de rest slechter is geworden. Vergelijk het Rangers team van eind jaren 80 en begin jaren 90 eens met het huidige team. Ik denk dat niemand van nu in dat team zou staan (mede ook door de). Het probleem is dat de rest van de clubs niets meer voorstellen. De belangrijkste vier spelers van Motherwell vertrokken bijvoorbeeld naar Bristol City, Cardiff City en clubs uit League One (Norwich en Brighton). De aanvoerders van Hibs en Aberdeen vertrokken naar Watford en Scunthorpe en die Portugese middenvelder van Hearts naar Cyprus. Je ziet het ook in Europa waar Falkirk eruit vloog tegen een tegenstander uit Liechtenstein. Ik denk dat wanneer de OF vertrekt naar Engeland (wat ze in Engeland natuurlijk niet willen) de Schotse competitie echt helemaal wegzakt en zo rond plaats 25 gaat uitkomen op de UEFA-ranglijst.
Oud 12-10-09, 13:24 angry   #50

DeVinger's Voetbal Forum schermafbeelding

Volgens mij komt dat plan er toch niet.
DeVinger is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Buitenland

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:34.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site