Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief WK2010
Nieuw wachtwoord aanvragen

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 14-07-10, 12:31 question   #1

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Van oudsher is het WK het hoogste podium in het voetbal. Of het nog steeds op eenzame hoogte staat kun je betwijfelen maar ik denk dat iedereen wel wil dat dit het hoogste podium blijft. Juist omdat het eens in de vier jaar is, omdat dan iedereen kijkt, iedereen betrokken is en alle goede voetballers van de wereld zijn verzameld in één land. Door de mondialisering van het voetbal is de unieke glans er wel een beetje af maar laten 'we' koesteren wat er nog van over is.

Dit topic is bedoeld om na te denken en discusieeren over hoe je volgende wereldkampioenschappen weer meer aanzien geeft. Sinds het WK is uitgebreid naar 32 landen (in 1998) is dit het WK geweest met de minste doelpunten, meeste overtredingen en meeste schoten off-target. De statistieken zijn niet fraai naast het algemene gevoel dat dit niet zo'n goed WK was.

Ikzelf zal een schot voor de boeg doen:
- Zuivere speeltijd invoeren
- Niet meer op hoogte voetballen
- Zorg dat op het hoogste podium je ook met de beste kwaliteit velden speelt
- Voer niet elk toernooi een nieuwe bal in. Bevries dat eens voor een jaar of 20. Voor landentoernooien (Copa America, EK's en WK's) moet dat prima zijn te regelen.

Verder vind ik dat de kalender moet worden opgeschoond. Dat wil zeggen: minder grote competities, laat de tweede bekercompetitie vallen of integreer dat met het eerste bekertoernooi en beperk het interlandvoetbal. Er is iets goed mis als de topvoetballers op het einde van het seizoen zijn opgebrand.
Koekebakker is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 14-07-10, 12:31 Standaard   #2
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat minder over vroeger mijmeren en we zijn al een heel eind .

Oud 14-07-10, 12:33 Standaard   #3

Oorspronkelijk geplaatst door Da_Sandman Bekijk bericht
Wat minder over vroeger mijmeren en we zijn al een heel eind .
Ja dat is ook een tactiek van de schop en trapfanaten
Oud 14-07-10, 12:34 Standaard   #4

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Het WK is het hoogste podium, maar het niveau van een EK ligt gewoon hoger door het sterkere deelnemersveld.

Maar ja, je kan moeilijk tegen landen als Nieuw-Zeeland en Honduras zeggen dat ze niet welkom zijn.
Erwtensoep is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 12:35 Standaard   #5
AFCA

De unieke glans is er absoluut niet van af. Dat is iets wat jij vindt. Ik heb gewoon weer een heel toffe maand gehad, met memorabele momenten. Het WK was in pakweg 1978 niet beter dan dit WK. Dat heeft de overlevering er van gemaakt.

Oud 14-07-10, 12:35 Standaard   #6
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Erwtensoep Bekijk bericht
Het WK is het hoogste podium, maar het niveau van een EK ligt gewoon hoger door het sterkere deelnemersveld.

Maar ja, je kan moeilijk tegen landen als Nieuw-Zeeland en Honduras zeggen dat ze niet welkom zijn.
En bij het EK gaat het aantal deelnemers dus ook omhoog
Krijgen we dadelijk Luxemburg op een eindtoernooi...

Kalender opschonen in een WK-jaar zal al een heleboel helpen, dan komen spelers minder uitgeblust aan.
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 12:37 Standaard   #7
Tool Army Veteran

TAV74's Voetbal Forum schermafbeelding

Stem mondiaal de voetbalkalenders eindelijk eens op elkaar af en je bent al een heel eind. Spelers die scherp zijn is het belangrijkste.

Verder niet zo mijmeren en accepteren dat je gewoon niet kunt garanderen dat alle toernooien even aantrekkelijk zijn. Het is en blijft een golfbeweging, er komen ook wel weer toernooien waar je meer aantrekkelijke ploegen spelen.

Oud 14-07-10, 12:37 Standaard   #8

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
[...]

En bij het EK gaat het aantal deelnemers dus ook omhoog
Krijgen we dadelijk Luxemburg op een eindtoernooi...
Serieus? Echt dom zou dat zijn.

Doet Belgie mischien nog een keer mee
Erwtensoep is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 12:38 Standaard   #9
Echte boeren

Karrel_Laaglawaai's Voetbal Forum schermafbeelding

De unieke glans is er absoluut niet van af. Dat is iets wat jij vindt. Ik heb gewoon weer een heel toffe maand gehad, met memorabele momenten. Het WK was in pakweg 1978 niet beter dan dit WK. Dat heeft de overlevering er van gemaakt.

Ik heb toch echt het idee dat er in 98 beter gespeeld werd.
Karrel_Laaglawaai is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 12:39 Standaard   #10
Tool Army Veteran

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

Ja dat is ook een tactiek van de schop en trapfanaten
Kijk eens oude toernooien terug, toen werd er een stuk schandaliger uitgedeeld dan tegenwoordig. Ja, ook onze zo geroemde ploeg uit 1974. .

Oud 14-07-10, 12:40 Standaard   #11
Tool Army Veteran

Oorspronkelijk geplaatst door Karrel_Laaglawaai Bekijk bericht
[...]

Ja, en 1990 was net zo slecht, net als 2002. Dat geldt voor alle sporten: niet ieder toernooi is even aantrekkelijk of vernieuwend.

Oud 14-07-10, 12:41 Standaard   #12
AFCA

Oorspronkelijk geplaatst door Karrel_Laaglawaai Bekijk bericht
[...]

Mwoah. Was ook geen allerbest toernooi. Groepsfase wedstrijden waren regelmatig ook niet om aan te gluren.

Oud 14-07-10, 12:43 Standaard   #13

Zwoerd's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Serieus? Echt dom zou dat zijn.

Doet Belgie mischien nog een keer mee
Vanaf 2016 naar 24 deelnemers Alle spanning van de kwalificatie en het bereiken van de 8ste finale is er voor de toplanden dan ook helemaal af.
Zwoerd is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 12:45 Standaard   #14

Natuurlijk is de unieke glans er een beetje vanaf. Vroeger hoorde men wel wat over de Braziliaanse voetballers maar de enige keer dat ze op TV waren was met de wereldkampioenschappen voor clubteams (het flamengo van zico maakte ooit liverpool in met 3-0, dat maakte indruk) en het WK zelf. Het WK was het enige podium waar toen alle goede voetballers ter wereld tegelijkertijd waren te bewonderen.
De mondialisering van het voetbal heeft die magie een beetje stukgemaakt en krijg je niet snel meer terug. Is ook niet zo heel erg.
Oud 14-07-10, 12:46 big smile   #15
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Zwoerd Bekijk bericht
[...]
Vanaf 2016 naar 24 deelnemers Alle spanning van de kwalificatie en het bereiken van de 8ste finale is er voor de toplanden dan ook helemaal af.
Ik zie Frankrijk nog wel falen hoor
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 12:46 Standaard   #16
AFCA

[...]

Natuurlijk is de unieke glans er een beetje vanaf. Vroeger hoorde men wel wat over de Braziliaanse voetballers maar de enige keer dat ze op TV waren was met de wereldkampioenschappen voor clubteams (het flamengo van zico maakte ooit liverpool in met 3-0, dat maakte indruk) en het WK zelf. Het WK was het enige podium waar toen alle goede voetballers ter wereld tegelijkertijd waren te bewonderen.
De mondialisering van het voetbal heeft die magie een beetje stukgemaakt en krijg je niet snel meer terug. Is ook niet zo heel erg.
Ik heb dit WK genoten van een groep Noord-Koreaanse voetballers. Van Hondurezen die ik nooit zie. Heerlijk. Niet zo over vroeger mijmeren en je hebt een stuk leuker toernooi.

Oud 14-07-10, 12:48 Standaard   #17

Oorspronkelijk geplaatst door TAV74 Bekijk bericht
[...]

Kijk eens oude toernooien terug, toen werd er een stuk schandaliger uitgedeeld dan tegenwoordig. Ja, ook onze zo geroemde ploeg uit 1974. .
Op oude toernooien hanteerde ieder land nog zijn eigen voetbaltraditie. Ook die glans is een beetje verloren gegaan. Nu is het een beetje vervlakt allemaal. Braziliaanse en Argentijnse voetballers zijn nu groot geworden in de europese voetbalcultuur. En in Europa zijn die culturen ook weer vervlakt. Engelse clubs spelen nu als continentale clubs.... het is naar elkaar toegegroeid. Helaas. En als iets in de mode raakt holt iedereen daar achteraan. Jammer. Dat laatste is nog een reden om zeer scherp te zijn op een verpesting van het voetbal.
Oud 14-07-10, 12:49 Standaard   #18

[...]

Ik heb dit WK genoten van een groep Noord-Koreaanse voetballers. Van Hondurezen die ik nooit zie. Heerlijk. Niet zo over vroeger mijmeren en je hebt een stuk leuker toernooi.
Dat is dus precies wat ik met mijn post bedoelde.
Oud 14-07-10, 12:50 Standaard   #19
Tool Army Veteran

[...]

Op oude toernooien hanteerde ieder land nog zijn eigen voetbaltraditie. Ook die glans is een beetje verloren gegaan. Nu is het een beetje vervlakt allemaal. Braziliaanse en Argentijnse voetballers zijn nu groot geworden in de europese voetbalcultuur. En in Europa zijn die culturen ook weer vervlakt. Engelse clubs spelen nu als continentale clubs.... het is naar elkaar toegegroeid. Helaas. En als iets in de mode raakt holt iedereen daar achteraan. Jammer. Dat laatste is nog een reden om zeer scherp te zijn op een verpesting van het voetbal.
Ik denk dat je je gewoon op Kaatsen of Korfbal moet gaan richten. Voetbal is te groot geworden voor je romantische mijmeringen.

Oud 14-07-10, 12:53 Standaard   #20
AFCA

[...]

Dat is dus precies wat ik met mijn post bedoelde.
Hoezo? Die hebben mij positief verrast. Of telt dat niet omdat ze niet uit Brazilië komen?

Oud 14-07-10, 12:53 Standaard   #21
AFCA

[...]

Nee, dat is in het verleden ook nooit gebeurd he. Goeiendag zeg .

Oud 14-07-10, 13:03 Standaard   #22

ErikT's Voetbal Forum schermafbeelding

Voor het hele voetbal:
1. Zuivere speeltijd
2. Camerabeelden gebruiken bij doelpunten
3. Schwalbes, kaarten aannaaien en aanstellerij achteraf bestraffen mits niet gezien.
4. Stoppen met het beschermen van grote teams / grote spelers: oordelen op gebeurtenissen, niet op reputaties.

Laatst gewijzigd door ErikT; 14-07-10 om 13:05

Oud 14-07-10, 13:06 Standaard   #23
Zo ja, waar ?

Keiser's Voetbal Forum schermafbeelding

Heel simpel gesteld:
Het elftal veranderen in een negental.
Met negen speler s is er meer ruimte om te aanvallen.
Nu tegenwoordig met elf voetballer s is het taktisch totaal dicht gemaakt en is er niet de ruimte voor aanvaller s.
Keiser is offline   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 13:20 Standaard   #24
Orgulloso

Weebl's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
[...]

Ik zie Frankrijk nog wel falen hoor
In eigen land?

Oud 14-07-10, 13:25 Standaard   #25

Oorspronkelijk geplaatst door Keiser Bekijk bericht
Heel simpel gesteld:
Het elftal veranderen in een negental.
Met negen speler s is er meer ruimte om te aanvallen.
Nu tegenwoordig met elf voetballer s is het taktisch totaal dicht gemaakt en is er niet de ruimte voor aanvaller s.
Ik vind dat vooral een goed idee voor de verlenging. Golden goal weer invoeren en dan met 9 tegen 9 voetballen
Oud 14-07-10, 13:29 Standaard   #26
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Elf tegen elf is een van de kernwaarden van het voetbal. Ik zie niet hoe dat ooit veranderd wordt. Je kan al voor een groter veld kiezen om ruimte te maken, dat gaat wel ver genoeg, vind ik.
mcyodogg is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 13:30 Standaard   #27

Oorspronkelijk geplaatst door mcyodogg Bekijk bericht
Elf tegen elf is een van de kernwaarden van het voetbal. Ik zie niet hoe dat ooit veranderd wordt. Je kan al voor een groter veld kiezen om ruimte te maken, dat gaat wel ver genoeg, vind ik.
Net als ijshockey er een man afhalen (of twee man) en dan golden goal spelen lijkt me een goed plan. Alles om dat domme penalty schieten te voorkomen.
Oud 14-07-10, 13:44 Standaard   #28
Orgulloso

Penalty schieten is awesome.

Oud 14-07-10, 13:52 big smile   #29
Tool Army Veteran

3 tegen 3, tijdstraffen ipv gele kaarten, zuivere speeltijd, geen buitenspelregel, 3 corners is een strafschop, videoref, shootouts bij gelijke stand. Wat zullen we genieten

Oud 14-07-10, 14:14 Standaard   #30

Radegast's Voetbal Forum schermafbeelding

Stem mondiaal de voetbalkalenders eindelijk eens op elkaar af en je bent al een heel eind.
Die zijn al redelijk goed op elkaar afgestemd hoor.
Radegast is offline   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 14:16 thumb up   #31

pfaf's Voetbal Forum schermafbeelding

Een A en B WK invoeren. De vier halve finaliste van het B WK mogen 4 jaar later met de A-landen mee doen. Kwalificaties zijn dan ook niet meer nodig wat de kalender enorm ontlast en het niveau alleen maar verder zal doen stijgen.
Stel je voor: WK's met de 16 sterkste landen ter wereld die ook nog eens twee maand de tijd hebben om zich samen voor te bereiden op de WK.
pfaf is offline   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 14:22 Standaard   #32

Ikzelf zal een schot voor de boeg doen:
- Zuivere speeltijd invoeren
- Niet meer op hoogte voetballen

Verder vind ik dat de kalender moet worden opgeschoond. Dat wil zeggen: minder grote competities, laat de tweede bekercompetitie vallen of integreer dat met het eerste bekertoernooi en beperk het interlandvoetbal. Er is iets goed mis als de topvoetballers op het einde van het seizoen zijn opgebrand.
Zuivere speeltijd is een puik idee, daar kwam Van Basten ook al mee.

Niet meer op hoogte voetballen? Beetje vreemd, daar hebben beide elftallen toch last van en dus is het gewoon eerlijk? Okee, de Bolivianen hebben er voordeel van en zijn thuis bijna niet te kloppen, maargoed die verliezen toch alles buitenshuis.

Beperk het interlandvoetbal, daar ben ik voor. Schaf de oefeninterlands af. Het is toch compleet debiel dat er begin augustus alweer een oefeninterland van Oranje voor de deur staat als de competities net begonnen zijn. Ajax zit middenin in de voorrondes CL en heeft vrijwel nooit de selectie compleet bijeen om te trainen.
Oud 14-07-10, 14:24 Standaard   #33
Tool Army Veteran

Oorspronkelijk geplaatst door Radegast Bekijk bericht
[...]

Die zijn al redelijk goed op elkaar afgestemd hoor.

Met de Afrika cup midden in de Europese competities als beste voorbeeld. Sowieso lopen de landentoernooien op de verschillende continenten niet gelijk op. Nu weer voorrondes CL e.d. terwijl het WK nog loopt. Eindes van de competities zijn ongelijk, CL finale zit op een moment dat je normaal gesproken al in voorbereiding bent op het WK etc.

Oud 14-07-10, 14:34 Standaard   #34
[...]

Niet meer op hoogte voetballen? Beetje vreemd, daar hebben beide elftallen toch last van en dus is het gewoon eerlijk? Okee, de Bolivianen hebben er voordeel van en zijn thuis bijna niet te kloppen, maargoed die verliezen toch alles buitenshuis.

Beperk het interlandvoetbal, daar ben ik voor. Schaf de oefeninterlands af. Het is toch compleet debiel dat er begin augustus alweer een oefeninterland van Oranje voor de deur staat als de competities net begonnen zijn. Ajax zit middenin in de voorrondes CL en heeft vrijwel nooit de selectie compleet bijeen om te trainen.
Eens met de rest van je verhaal, maar bij dit punt denk ik dat het er vooral om gaat dat je de kwaliteit van het spel niet bevorderd door op hoogte spelen. Of het praktisch haalbaar is, is trouwens een tweede. Maar zeker tijdens een eindtoernooi moet je optimale omstandigheden nastreven.
DemonCleaner is offline   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 14:37 Standaard   #35
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

3 tegen 3, tijdstraffen ipv gele kaarten, zuivere speeltijd, geen buitenspelregel, 3 corners is een strafschop, videoref, shootouts bij gelijke stand. Wat zullen we genieten
Tijdstraffen is een prima idee
Boris is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 14:37 Standaard   #36

[...]

Met de Afrika cup midden in de Europese competities als beste voorbeeld. Sowieso lopen de landentoernooien op de verschillende continenten niet gelijk op. Nu weer voorrondes CL e.d. terwijl het WK nog loopt. Eindes van de competities zijn ongelijk, CL finale zit op een moment dat je normaal gesproken al in voorbereiding bent op het WK etc.
Ja, eh wat wil je voorstellen dan? De rest van de wereld moet zich maar aanpassen aan Europa en gaan spelen terwijl het bij hun bloedheet is, 25 graden onder nul of tijdens het lokale regenseizoen?
Oud 14-07-10, 14:38 thumb up   #37

Damzkie's Voetbal Forum schermafbeelding

Zuivere speeltijd, helemaal mee eens.

Oud 14-07-10, 14:40 Standaard   #38
AFCA

Maar dan alleen op het WK?

Oud 14-07-10, 14:43 thumb up   #39

Damzkie's Voetbal Forum schermafbeelding

Nee altijd natuurlijk.

Oud 14-07-10, 14:47 Standaard   #40
AFCA

Dan verzanden we hier dus weer in diezelfde discussie als Koekebakker overal wil voeren helaas.

Oud 14-07-10, 14:48 thumb up   #41
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

- Geen WK meer in Afrika maar gewoon in Europa
- Geen FIFA meer
- ZUivere speeltijd
- Strengere regels met beelden achteraf gebruiken
- Camera gebruik in de zin van 2x hawkeye ofzo
- Minder landen mee laten doen
- Overal op dezelfde hoogte (hoog of laag boeit dan niet)
- Zelfde bal elk toernooi
- Elk groot toernooi om de 4 jaar laten zijn
- Domenech vaste bondscoach van Frankrijk maken

Oud 14-07-10, 14:54 Standaard   #42
Tool Army Veteran

[...]

Ja, eh wat wil je voorstellen dan? De rest van de wereld moet zich maar aanpassen aan Europa en gaan spelen terwijl het bij hun bloedheet is, 25 graden onder nul of tijdens het lokale regenseizoen?
In ieder geval Afrika cup, Coppa America en EK in dezelfde cyclus van 4 jaar. En bij WK's speel je ook op alle continenten in juli, dus volgens mij is het niet onmogelijk?

Oud 14-07-10, 14:58 Standaard   #43
Orgulloso

[...]

In ieder geval Afrika cup, Coppa America en EK in dezelfde cyclus van 4 jaar. En bij WK's speel je ook op alle continenten in juli, dus volgens mij is het niet onmogelijk?
Een WK in Zuid-Afrika is nog wel te doen, maar als je landen als Kameroen of Egypte het laat organiseren lijkt het me veel te warm. Daar is het dan namelijk wél gewoon zomer.

Oud 14-07-10, 15:01 Standaard   #44
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
- Geen WK meer in Afrika maar gewoon in Europa
- Overal op dezelfde hoogte (hoog of laag boeit dan niet)
Overal op dezelfde hoogte lijkt me alleen in Nederland mogelijk, al kan het minder extreem dan in Zuid-Afrika.

WK's alleen in Europa lijkt me niet wenselijk, de naam wereldkampioenschap zegt het al, niet waar?

Oud 14-07-10, 15:17 Standaard   #45
Tool Army Veteran

Oorspronkelijk geplaatst door Weebl Bekijk bericht
[...]

Een WK in Zuid-Afrika is nog wel te doen, maar als je landen als Kameroen of Egypte het laat organiseren lijkt het me veel te warm. Daar is het dan namelijk wél gewoon zomer.
2* 10 minuten

Oud 14-07-10, 15:28 Standaard   #46
[...]

Dat lijkt me inderdaad wel handig. Om het jaar midden in het seizoen is gewoon niet erg sociaal.
DemonCleaner is offline   Met citaat reageren
Oud 14-07-10, 16:17 Standaard   #47

[...]

Oefeninterlands horen erbij. Het is een ontmoeting tussen twee landen. Het is folklore en het helpt om ingespeeld te raken. Maar zoals het nu gebeurt, dat ze toch maar drie dagen bij elkaar zijn, heeft het weinig zin natuurlijk.

Dus het mag best flink beperkt worden. Maar ik vind óók dat het clubvoetbal moet worden beperkt. Midden jaren 80 bestond de serie a gewoon uit 16 clubs. Idem dito voor de primera division.
Oud 14-07-10, 16:19 Standaard   #48

Dan verzanden we hier dus weer in diezelfde discussie als Koekebakker overal wil voeren helaas.
Wat is er met jou aan de hand? Deze discussie heb ik niet overal zitten voeren. Wat een flauwekul. En zeg, waarom denk je dat ik dit topic open?
Oud 14-07-10, 16:26 Standaard   #49
AFCA

[...]

Wat is er met jou aan de hand? Deze discussie heb ik niet overal zitten voeren. Wat een flauwekul. En zeg, waarom denk je dat ik dit topic open?
Vrijwel iedere discussie over een onderwerp wat een beetje in de buurt komt verzandt in een discussie over het verschil tussen vroeger en nu en hoe het voetbal te veranderen zodat die tijd weer terug komt.

Je opent nu een discussie over het WK, maar uiteraard gaat het weer over het veranderen van het hele voetbal. Dat weet je zelf ook best .

Oud 14-07-10, 16:34 Standaard   #50
Ik heb de beelden van pakweg 74 op beeld. Reken d'r maar goed op dat er toen veel aantrekkelijker en aanvallender gevoetbald werd. Ik heb zelfs beelden van de jaren 60(club en interland), en dan weet je niet wat je ziet als je het met nu vergelijkt. D'r werden net zo veel fouten als nu gemaakt, maar een breedtepass kenden ze toen bijv. niet of nauwelijks. En bijna elke speler had een actie in huis.
Solstice is offline   Met citaat reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief WK2010

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:14.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site