|
|
#1 |
|
Veel voetballers zijn bijgelovig, hebben bepaalde rituelen voor de wedstrijd. Zo sloeg Cruijff voor de wedstrijd Gert Bals in zijn maag en spuugde hij zijn kauwgom voor de wedstrijd op de helft van de tegenstander. In de EC1-finale van 1969 vergat hij zijn kauwgom en verloor Ajax met 4-1 van AC Milan.
Op het WK van 1974 luisterde Oranje altijd voor de wedstrijd een bandje van The Cats. Op de dag van de finale waren ze dat bandje echter kwijtgeraakt. Ze luisterden vervolgens naar Sorrow van David Bowie en prompt verloren ze de finale. En zo zijn er veel meer rituelen die worden uitgevoerd vanwege het bijgeloof door voetballers. Maar ook supporters hebben 'last' van bijgeloof of gaan zo op in de wedstrijd dat ze alles doen om er maar voor te zorgen dat hun team wint. Ik heb me afgelopen vrijdag tegen Brazilië suf zitten afkloppen vanwege Snoeks die steeds maar er van uitging dat we in de halve finale kwamen. Bovendien heb ik me niet geschoren sinds de 1e poulewedstrijd. Normaal ben ik niet zo bijgelovig, maar dit WK laat ik niets aan het toeval over. Ik probeer alles precies hetzelfde te doen als de vorige keer dat we wonnen. En so far, so good. ![]() Zijn er meer mensen die hun rituelen hebben tijdens dit WK? __________________ A.F.C. Ajax - KAMPIOEN 2010/2011 'To infinity... and beyond!' - Buzz Lightyear |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
![]() Ikzelf ben maar op 1 punt bijgelovig. Ik ga nooit meer bij een vriend in zijn werkstudio voetballen kijken want toen werd Nederland zowel tegen Portugal in 2006 als tegen Rusland in 2008 uitgeschakeld. |
||
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kijk altijd buiten dezelfde kroeg, ook altijd op vrijwel hetzelfde plekje. En altijd hetzelfde shirt aan, dat nog niet gewassen is sinds de eerste wedstrijd
.
__________________ Piece by piece, I release, once was mine, now undone Turn blue, like New Orleans, and went down like, Southern Sun |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nee helemaal niks eigenlijk.
__________________ Met den gebalden vuijst zingt het geel-zwarte volk gedwee.. ..den arbiter is nakomeling van ene prostituee |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Zelfde shirt (uitshirt van twee jaar geleden
)
__________________ "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by" (Douglas Adams) "You see, madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little push!" (The Joker) !!!Serie A-toto 2010/2011-winnaar!!! |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Altijd wedstrijden in dezelfde setting blijven kijken. 2006 en 2008 ging het mis toen ik afweek. Dit toernooi heb ik tot nu toe thuis bekeken, dus helaas ontkom ik er niet aan alles gewoon thuis te kijken. Als de finale gehaald en gewonnen wordt sprint ik direct na de wedstrijd wel naar de kroeg die 50 meter verderop zit.
__________________ If I make it through this year, I think I'm gonna put this bottle down |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Toen VVV een aantal jaren terug promoveerde ten koste van RKC, had ik bij de eerste goal mijn peuk nog net in mijn mond. Omdat het op een gegeven moment tot de openingstreffer zo bloedspannend was, had ik niet in de gaten dat ik hem tot de filter opgerookt had. Sindsdien rook ik dus eigenlijk voor iedere wedstrijd een stuk van mijn filter mee.
Ik moet echt een minder ongezonde vorm van bijgeloof nemen.
__________________ Det zoel waal ens groëte wazel kinne zien. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Op m'n nagels bijten, haha maar dat gaat automatisch :p
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Go Your Own Way
|
Zelfde shirt, wat tot nu toe altijd gewassen is.
__________________ "Rock and Roll: Music for the neck downwards" - Keith Richards |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ik ook het zelfde oranje shirt sinds de eerste poule wedstrijd.
Er zitten nu gaten in, door feest vieren na de Brazilië kwart finale. Netjes gewassen en morgen weer aan. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ik ben niet bijgelovig, en tot nu toe werkt het nog aardig met Oranje.
__________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ik durf het bijna niet toe te geven maar ik heb gedurende het toernooi een dikke baard gegroeid. Ik weet dat het onzin is en dat ik hem best af kan scheren maar ik durf het niet. Morgen heb ik een vrij formeel gesprek en zit te twijfelen of ik gewoon schijt moet hebben en me ga scheren of gewoon schijt moet hebben en daar lekker met mijn baard ga zitten.
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Met je baard
. Anders is het jouw schuld. .
__________________ Piece by piece, I release, once was mine, now undone Turn blue, like New Orleans, and went down like, Southern Sun |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ik drink meestal bier voor, tijdens en na de wedstrijd.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus zit erover te denken om het morgen gewoon weer te doen. |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
||
|
|
|
|
|
#18 | |
.
||
|
|
|
|
|
#19 | |
.
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
||
|
|
|
|
|
#20 |
|
Misschien zou het helpen als we meehielpen met jou ritueel!
__________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Ik stem voor!
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
goed ritueel van kopbal
__________________ 'Ik ben blij met FC Groningen.' Exit Huistra |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Volgens mij heb ik helemaal niks vijf keer hetzelfde gedaan. Tijdens Nederland - Kameroen geen shirt aangedaan, want ik keek rustig thuis, omdat de wedstrijd er niet toe deed. Volgens mij toen ook geen bier gedronken, dus gaat ook niet op.
__________________ Koekebakker: "Jij met je zielige rasputin gedrag en treiterij mag inderdaad aids krijgen als je dat zo graag toegewenst wil krijgen". |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
ik heb wel bij elke wedstrijd bier gedronken idd
dat ritueel zal wel zo blijven![]()
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Bier is mijn enige vaste ritueel geweest
![]() Kameroen bij een maat gekeken, de rest in de kroeg. __________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Ik heb elke wedstrijd gekeken, misschien dat zoiets ook wel hielp.
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Ik heb geen enkele wedstrijd thuis gekeken
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Bijgeloof brengt ongeluk!
__________________ Lekker PSV! Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man. |
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Doe niet aan bijgeloof, heb alle 5 wedstrijden op een andere plaats en andere setting gekeken.
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
__________________ 'Zo gewoon en toch zo bijzonder, Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005 |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Ik loop straks dezelfde route naar huis als ik op de dag van de wedstrijden tegen Slowakije en Brazilië gedaan heb en ik doe onderweg boodschappen bij exact dezelfde supermarkt.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Wij hebben voor de eerste wedstrijd op het WK oranje bloemen gekocht. Inmiddels zijn ze hartstikke dood, maar we gooien ze niet weg omdat we bang zijn dat het ongeluk brengt
__________________ FC Groningen | FC Basel 1893 |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Stond wel een leuk artikel in een krantje vandaag, over al die rituelen. Vooral in landen waar het geloof geen grote rol meer speelt zie je dit soort rituelen heel vaak. Het is niet veel anders als een zulu-tovenaar die een geit neukt en daarna de keel doorsnijdt en het bloed drinkt om de goden gunstig te stemmen.
__________________ A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky... |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
|
Als gelovige bidt ik wel voor een wedstrijd. Maar niet zozeer "laat Nederland winnen!" maar dat het een mooie en spannende wedstrijd mag zijn waar beiden ploegen het beste geven. En dat de beste moge winnen en dat het een beetje fair play blijft. Tot nu toe niet ontevreden over het resultaat
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Geen bijgeloof hier. Alleen het feit dat als een vriend van me naar de wedstrijden gaat, het fout gaat. Zo was hij 2 jaar geleden in het stadion bij Nederland - Rusland, in 2004 bij Nederland - Portugal, en ik geloof ik in 2006 bij Nederland - Portugal. Dit keer is hij niet geweest, dus dat ongeluk hebben we iig niet.
__________________ While we're living, the dreams we have as children fade away AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Tot nu toe elke wedstrijd in een andere setting gekeken, nooit dezelfde achter elkaar. uiteraard hetzelfde t-shirt weer aan.
Verder vermijd ik vaak kleding met daarin kleuren van de vlag/shirt van de tegenstander. ![]() Vriend van me is bijgelovig, die móet zuipen tijdens een wedstrijd. Tegen Brazilie dronk hij voor het eerst niet, omdat hij op de kinderen moest passen. Tweede helft zei hij "schijt aan de kinderen, ik moet bier!" En prompt viel de 1-1.
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Go Your Own Way
|
__________________ "Rock and Roll: Music for the neck downwards" - Keith Richards |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Dat zou eigenlijk wel moeten.
Ik heb wel dezelfde lunch gehad als vrijdag: sinaasappel/aardbeien-sap met ham/kaas-croissantjes. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Ik realiseer me nu trouwens dat ik vrijdag mijn blauwe pak aan had en nu mijn grijze, gelukkig kan ik tijdens de wedstrijd zelf wel nog dezelfde kleren als vrijdag aantrekken.
Laatst gewijzigd door Plato; 06-07-10 om 13:34 __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Ik zou ook rond hetzelfde tijdstip gaan eten Plato.
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
Met de lunch heb ik dat gedaan, maar vorige keer heb ik pas na de wedstrijd gegeten, maar dat duurt nu zo lang.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Mmmm.. de vraag is nu dus of je om 18:00 of 22:30 moet eten. Ik durf hier geen uitsluitsel te geven.
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ik ga er bij voorbaat van uit dat Nederland de wedstrijd niet wint, het werkt best goed tot nu toe.
|
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Ik heb zelf totaal geen rituelen. Ik scheer me, heb m'n Oranje T-shirt gewassen, heb nog geeneen wedstrijd op dezelfde plek gekeken, met andere mensen...
Thijs Zonneveld daarentegen: Wereldkampioen met een rietje |
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Heb mijn baard toch maar getrimt.
|
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
We weten je te vinden gast.
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Ik de mijne niet, maar dat is puur omdat ik een hekel aan scheren heb.
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Zou het trouwens helpen als ik de kat van de buren vil?
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Go Your Own Way
|
Ritueel verbranden.
|
|
|
|
|
#50 |
|
mijn ritueel werkt nog steeds
|
|
|