|
Er is wereldvoetbalbond FIFA veel aan gelegen om het WK 2010 tot een groot succes te maken. Volgens Michel D’Hooghe, lid van het uitvoerend comité van de bond, moet de FIFA ieder toernooi flink wat geld opstrijken. “Als het WK mislukt, gaat de FIFA failliet”, geeft D'Hooghe dinsdag te kennen in de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
De kritiek op de hoge criminaliteit en de gebrekkige organisatie noemt de Belg ‘flauwekul’. “Sommige details zullen minder zijn en bepaalde dingen zullen langer op zich laten wachten, bussen bijvoorbeeld”, wijst D’Hooghe naar de Afrikaanse infrastructur. “Maar dat hoort erbij: wij zijn in Afrika. Dit wordt een pikant toernooi, maar ik kijk er naar uit.”
“Als je mij vraagt of het WK gaat lukken, dan zeg ik ja”, laat hij weten. “Dat moet ook, want anders is de FIFA failliet. De FIFA heeft maar eens in de vier jaar inkomsten en dat is tijdens het WK. Is het WK een mislukking, dan is er een probleem.” De bond heeft de afgelopen maanden veel moeite gedaan om alle toegangskaarten aan de man te brengen en wringt zich in vele bochten om de stadions helemaal vol te krijgen tijdens de duels.