|
|
De vulkaan van 1996 zal nu niet snel meer uitbarsten
Door: Iwan Tol
Nooit viel het Nederlands elftal zo uiteen als bij het EK in 1996. Hoe kwam dat? En waarom gebeurt het nu niet meer?
Fotograaf Guus Dubbelman van de Volkskrant moet die dag aan een schilderij uit de Romantiek denken als een prachtig schijnlicht tegen de achtergrond van een imposante bomenrij over de tafels van de spelers van het Nederlands elftal valt. Het is zondag 16 juni 1996, lunchtijd voor Oranje in de tuin van het statige hotel St Albans, onder de rook van Londen.
De selectie gaat barbecuen en fotografen krijgen de gelegenheid om een gezellige kiek te maken van etende Oranjespelers. Dat is weer eens wat anders dan de standaardfoto’s. Maar gezellig is het allerminst bij het Nederlands elftal. Niemand lacht. Koppen staan strak.
‘Een mannetje of vijf, zes bepaalden de sfeer. Ze hadden het niet naar hun zin bij Oranje’, zegt Gaston Taument (donkere tafel, achterin). ‘Dat waren de donkere spelers van Ajax. Zij hadden hun problemen meegenomen naar het Nederlands elftal. En dat was geen klein probleem, maar een groot probleem.’
De donkere spelers bij Ajax bleken destijds minder betaald te krijgen dan hun blanke medespelers. Onvrede daarover sluimerde al langer. Een jaar voor het EK was Clarence Seedorf om die reden naar Sampdoria vertrokken en voor het vertrek naar Engeland was er ook al een heuse affaire over Croky-chips die tot twisten leidde binnen de spelersgroep. Blind en de gebroeders De Boer hadden een sponsordeal met chipsmerk Croky, zonder medeweten van de rest van de selectie. De overeenkomst bestond uit verzamelplaatjes van de Ajax-spelers, en leverde 500.000 gulden op, de opbrengst zou over de gehele selectie verdeeld worden. Bogarde, Kluivert en Veldman weigerden te tekenen, waardoor de actie niet door dreigde te gaan.
Of de donkere spelers bij Ajax daadwerkelijk onderbetaald waren, durft Johan de Kock (blanke tafel, vooraan) niet te zeggen. Wél stelt hij: ‘Wat ik als niet-Ajacied doorhad was dat er een waarderingsprobleem speelde.’
Dat waarderingsprobleem werd niet alleen maar ingegeven door geld. Op het EK greep bondscoach Guus Hiddink terug op zijn vaste kern, de al wat oudere spelers Blind, Bergkamp en De Boer. Met hen overlegde hij tijdens het toernooi ook de te volgen tactiek, tot ergernis van de donkere spelers. Een nieuwe generatie was opgestaan, vonden zij, maar de oude kreeg nog steeds de macht.
Pikorde
Hiddink heeft op dat moment geen weet van de sluimerende onvrede. Pas als de breuk onherstelbaar blijkt, concludeert hij: ‘In Oranje speelden zaken die niet relevant waren voor het Nederlands elftal, maar wel op dat podium werden uitgevochten.’
Dubbelman ziet wél meteen wat er aan de hand is, maar kan nog geen foto maken omdat zijn collega’s tussen de tafels lopen. Aan de voorste tafel zit aanvoerder Danny Blind, hij is Hiddinks vertrouweling tijdens het toernooi en staat daarom bovenaan in de pikorde. Ook Johan de Kock zit aan die tafel. Hij eindigde het duel met Schotland als aanvoerder.
[afbeelding: link]
Foto: Guus Dubbelman/HH
Daarachter zitten ‘de volgers’, uit de provincie: zichtbaar zijn een jonge Jaap Stam, Arthur Numan en Peter Hoekstra. Links achterin: de begeleidingstaf. En dan, achterin, een bijna volledig Surinaamse tafel, met Gaston Taument, Aron Winter, Patrick Kluivert en Winston Bogarde. Aangevuld met Richard Witschge als enige blanke speler. De probleemtafel.
Het persmoment voor fotografen is eigenlijk al voorbij als Guus Dubbelman zijn kans schoon ziet en nog één keer klikt. ‘Wegwezen Dubbelman’, roept een geïrriteerde Hiddink. Maar het is al te laat. Als de foto de volgende dag staat afgedrukt wordt aan de hand van de tafelschikking in één klap duidelijk wat voor de buitenwereld verborgen had moeten blijven: wit zit bij wit, zwart bij zwart.
Carel Akemann (begeleidingsstaf, achterin): ‘Danny Blind kon niet goed overweg met Seedorf, dat voelde je wel. Op trainingen, en zelfs in de wedstrijd merkte je dat.’
Het broeit, maar Hiddink kan de vinger niet op de zere plek leggen. Vlak voordat hij de bespreking voor de wedstrijd tegen Zwitserland wil beginnen, loopt Davids binnen. Er is nog een stoel vrij. Om daar te komen moet hij langs Hiddink. De voetballer en trainer spannen hun billen, ze raken elkaar. Hiddink, in het boek Een elftal bondscoaches: ‘Dat ging van kets-kets. Geweldige spanning. Ik vond dat wel mooi. Even laten zien wat je waard bent.’
In die wedstrijd keert Blind terug in de basis ten koste van Davids en wordt Seedorf na 26 minuten vervangen. In hun ogen het zoveelste bewijs dat Hiddink ‘zijn hoofd in het achterste van sommige spelers steekt’, zoals Davids na het duel zou verkondigen. Een dag later verwijdert Hiddink Davids uit de selectie. Teamsecrataris Akermann brengt hem in een blauwe Peugeot 406 naar het vliegveld. ‘Een vervelende klus. Ik kreeg ’s middags op mijn kamer telefoon van Hiddink. Hij zei: ‘Ik heb er lang over gedacht, maar hij moet weg. Kun jij hem naar het vliegveld brengen?’ Onderweg heb ik weinig gesproken met Edgar. Hij was toch wel onder de indruk van alles wat er gebeurde.’
Oranje haalt nog de kwartfinale dankzij een gevonden doelpunt van Kluivert tegen Engeland. Een groepsgesprek moet het elftal op één lijn krijgen. Taument: ‘Hiddink riep ons bij elkaar. Hij zei: ‘Ik ga nu weg. Als ik terugkom, hebben jullie met elkaar gepraat.’ Blind heeft toen het woord genomen, maar dat heeft weinig indruk op me gemaakt. Zij praatten over dingen waar ik niets aan kon veranderen.’
De Kock: ‘Ik was niet een topper qua voetballer, maar als persoonlijkheid heb ik daar mijn zegje over gedaan. Wat? Pff, het is veertien jaar geleden? Denk je dat ik dat woordelijk kan herhalen? Wat mij bijstaat: het was een Ajax-probleem.’
Tegen Frankrijk gaat het mis als uitgerekend ‘rebellenleider’ Seedorf een penalty mist in de strafschoppenserie. Na afloop wordt hij getroost door Christian Karembeu en een paar donkere medespelers. De rest zit dan al in de kleedkamer, blij dat het toernooi erop zit.
Taument: ‘Achteraf heel jammer. We hadden ver kunnen komen. Maar in het collectieve geheugen weten mensen nog maar drie dingen van dit toernooi: penalty van Seedorf, uitspraak van Davids en die foto.’
Het is niet de mooiste foto van Dubbelman geweest, ook niet zijn beste. Maar wel eentje met heel veel impact. Overal ter wereld wordt de foto overgenomen, als bewijs van een schisma tussen blank en zwart. Biotoop Oranje als symbool voor een mislukte integratie van een land.
Misverstanden
Was er nou werkelijk sprake van een raciaal probleem? Nee, denken De Kock, Taument en Akermann. ‘De donkere jongens van Ajax trokken veel met elkaar op, maar ik vermoed daar geen raciale oorzaak achter’, zegt Taument. ‘Ze waren een groep in een groep, en dat is nooit goed. Daar zat de onvrede. Maar ik geloof niet dat dat een blank-zwartkwestie was.’
Dubbelman: ‘Maar elke Surinamer draagt de geschiedenis van het land met zich mee als-ie tegenover een Nederlander staat. We weten weinig van het land. Sportverslaggevers zouden verplicht één keer in hun leven naar Suriname moeten om dat land en de cultuur te begrijpen. Dat scheelt een hoop misverstanden en onbegrip.’ In spaarzame publicaties onderstreepten Davids, Seedorf en Bogarde min of meer de mening van Dubbelman.
Taument: ‘De les die je uit 1996 kunt trekken is dat je kleine dingen direct moet oppakken. Anders gaat het borrelen, net zo lang totdat het een vulkaan wordt.’
Hiddink stelde direct na het toernooi nieuwe, strenge huisregels op. Hij voegde de door alle groeperingen gerespecteerde Frank Rijkaard toe als assistent bij het WK in Frankrijk, twee jaar later. Hij moderniseerde zijn begeleidingsstaf onder meer door oud-hockeycoach Hans Jorritsma als teammanager aan te stellen. Van die professionalisering profiteert Bert van Marwijk nu nog steeds.
Het is alleen daarom al bijna ondenkbaar dat een dergelijk schisma tussen verschillende groepen in de huidige selectie opnieuw zou kunnen ontstaan. Bovendien heeft de tijd zijn werk gedaan. De Surinamers van toen hadden in elk geval een veel sterkere band met hun moederland. Jongens zoals Nigel de Jong en Gregory van der Wiel, die een generatie later zijn opgegroeid, voelen zich eerder Amsterdammer dan Surinamer. En wie naar Robin van Persie luistert, hoort zelfs eerder een Marokkaanse straatjongen dan een zoon van een Nederlands kunstenaarsechtpaar. De omgekeerde integratie zogezegd. Niemand die er bang voor hoeft te zijn dat een foto zoals die van Guus Dubbelman deze zomer gepubliceerd kan worden.
|
http://www.depers.nl/sport/484413/Lessen-trekken-van-het-EK-in-Engeland.html
Heb nooit geweten dat het probleem zat in het feit dat de donkere jongens bij Ajax minder verdienden dan de blanken. Of was dat algemeen bekend toen...?
|