Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief WK2010
Nieuw wachtwoord aanvragen

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 01-05-10, 12:33 thumb down   #1

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Vlak na het succesvolle EK van 2000 werd Louis van Gaal als bondscoach aangesteld. De coach die in vijf jaar tijd een champions league, wereldbeker en twee supercups in Nederland won. Van Gaal werd weliswaar weggestuurd bij Barcelona maar niet nadat hij twee keer kampioen werd, de spaanse beker won, rivaldo de beste speler van de wereld werd en het hele journaille had uitgekafferd. Weinig kon mis gaan. Zijn voorganger Rijkaard mistte de broodnodige ervaring, zo was de opinie, en dat was nu net datgene wat Van Gaal wél had. Van Gaal stak de ambitie niet onder stoelen of banken. Diverse keren herhaalde hij de doelstellingen.
Op de perscoferentie bij zijn aanstelling zei hij:

Vrijdag tekende de 48-jarige Amsterdammer voor zes jaar bij de bond, waarmee hij een droom in vervulling zag gaan. 'Dit is de laatste functie die ik nog niet heb bekleed', aldus de voormalig technisch directeur van Ajax en Barcelona.

'U ziet hier een gelukkig mens', aldus Van Gaal, die gaarne bereid was zijn voorgenomen sabbatsjaar op te geven. Hij zei ook: 'Mijn ambitie is om met het Nederlands elftal wereldkampioen te worden.'
en later:
IK DOE dit werk niet omdat ik het zo leuk vind. Ik doe dit vanwege mijn ambitie. Dat is heel wat anders. Ik ben liever clubtrainer. Maar dat wist ik ook vantevoren.

'Ik wil met het Nederlands elftal wereldkampioen worden. En ik denk dat ik de kennis en de kunde heb om het Nederlandse voetbal iets terug te geven. Daarom richt ik me bij de KNVB op veel meer dan het Nederlands elftal, in tegenstelling tot de meeste van mijn voorgangers.'
[..]
'Ik heb mij altijd doelen gesteld in het leven. Dat kun je teruglezen. Ik wilde trainer van Ajax worden. En later trainer van een buitenlandse topclub. En weer later bondscoach. Dus ik heb al mijn doelen bereikt. En nu moet ik nog proberen wereldkampioen te worden. Dat wil ik graag, omdat het nog nooit met het Nederlands elftal gepresteerd is.'
[..]
Ik bepaal de grenzen waar binnen iedereen zich mag bewegen en waar veel individuele vrijheid heerst. Maar die grenzen zijn wel bepaald. Als iedereen dat weet, voelt iedereen zich happy, want het is een veilige wereld. Als er regels zijn, moet je je daaraan houden.

'Ik heb allerlei regeltjes. De een wil trainen in een korte broek, de ander in een lange. Dus moeten ze daarover met elkaar communiceren, overeenstemming bereiken. Op dat moment gaat het mij helemaal niet meer om die broek.

'Tegen Stam heb ik gezegd: shirt in de broek. Toen zei een andere speler: we zijn het niet gewend, bij andere trainers hoeft het niet. Misschien, zei ik, moet ik er ook maar vanaf stappen, want ik zie jullie steeds maar drie dagen.

'Maar het gaat ook om de presentatie. Je moet je fris, snel, scherp, dominant en arrogant presenteren. Shirt in de broek, dat is fris en snel. Dat hoort bij het spel van het Nederlands elftal.'
uit: een Volkskrant interview van september 2001

en bij zijn afscheid draaide hij daar niet omheen:
De trainer die nooit twijfels leek te kennen, worstelt vooral omdat hem pas over vijf jaar een nieuwe kans wordt geboden zijn droom - als eerste Nederlandse coach de wereldtitel bemachtigen - te verwezenlijken. Zeer openhartig sprak hij zich daar zaterdag in Arnhem opnieuw over uit.

'Ik ben coach van het Nederlands elftal geworden om wereldkampioen te worden. Daar moet ik vijf jaar op wachten, terwijl ik nu op de toppen van mijn kunnen ben.

'Ik heb een schat aan ervaring en ik ben heel rijp, maar ik moet vijf jaar wachten, terwijl ik nog zoveel kan. Ik ben bondscoach geworden omdat ik daarvoor de ambitie had, niet om slechts één keer per maand met de jongens op het veld te staan. Want dat zou ik liever veel vaker doen.

'De kans om wereldkampioen te worden hebben de spelers en ik niet benut. Dáárom heb ik mijn twijfels. Ik stop ermee als ik 55 ben, dus is het zo gek dat ik twijfel of ik door moet gaan? En dan moet je er ook nog maar vanuit gaan dat Nederland zich voor het volgende toernooi wél plaatst.'

Van Gaal had te maken met een generatie die nog steeds niet te oud was. De Boertjes, Cocu en Van Der Sar waren net de dertig gepasseerd. Davids, Seedorf, Van Nistelrooy en Stam zaten onder de dertig.

Van Gaal liet Bouma, Van der Vaart en Van Bommel debuteren. In totaal mochten maar liefst 13 spelers onder zijn bewind voor het eerst het oranje shirtje aantrekken. Andere spelers zoals Ruud Knol, Van Hintum, Theo Janssen, Lurling en Ricksen werden bij personele problemen opgeroepen maar kregen geen speeltijd.

Uiteindelijk ging het fout tegen Portugal en Ierland. Tegen Portugal werd thuis met 2-0 verloren nadat in de Amsterdam Arena tegen Ierland een 2-0 achterstand in de laatste 20 minuten nog naar een gelijkspel werd omgebogen. In de uitwedstrijden tegen deze twee landen moest het gebeuren.
Het leek bijna goed te komen toen Nederland 2-0 voor stond met nog 9 minuten te spelen. In de 93ste minuut mocht Figo een penalty nemen en het was 2-2.
Tegen Estland en Cyprus werden geen misstappen gemaakt maar tegen Ierland viel het doek.

De cruciale wedstrijden op chronologische volgorde achter elkaar:
http://www.youtube.com/watch?v=SIdPbNzMbzw
http://www.youtube.com/watch?v=6qOMGWGSO7M
http://www.youtube.com/watch?v=zu3lewTmo78
http://www.youtube.com/watch?v=ePNST...eature=related

- Video van het hele WK inclusief kwalificatiereeks hier te zien: http://nos.nl/video/151318-op-weg-na...a-wk-2002.html

Nu de hamvraag: als Nederland zich geplaatst had, hoeveel kans zouden we gehad hebben?

De topfavorieten waren op dat WK niet al te best. Frankrijk en Argentinië vlogen er in de eerste ronde uit. Brazilië had toen erg veel mazzel. Duitsland had in het verleden sterkere selecties en de traditionele chockers Engeland en Spanje deden wat van ze verwacht werd. Poule-genoten Ierland en Portugal bleven respectievelijk in de achtste-finale en groepsfase steken.

Was het een gemiste kans? Of was het sowieso een vreemd WK (zo ver weg, in twee landen) waar een boel (europese) toplanden niet mee om konden gaan?

(Verdwijnt na registratie)
Oud 01-05-10, 13:22   #2

Zwoerd's Voetbal Forum schermafbeelding

Portugal

En ja, ik denk dat we daar echt wel grote kansen zouden hebben gehad.
Zwoerd is offline   Met citaat reageren
Oud 01-05-10, 15:24   #3
Ik denk dat als je het op de kwalificatiereeks al niet kunt laten zien, je dan ook geen kans maakt op het wk.
Carthago is offline   Met citaat reageren
Oud 01-05-10, 16:16   #4

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Carthago
Ik denk dat als je het op de kwalificatiereeks al niet kunt laten zien, je dan ook geen kans maakt op het wk.
denk het ook maar de uitzonderingen bestaan. turkije en duitsland werden toen tweede in hun kwalificatiepoule, moesten play-offs spelen. Turkije haalde de halve-finale en de duitsers werden vice-weltmeister. Wereldkampioen Brazilië eindigde derde in de CONMEBOL-zone en hadden slechts een marge van 3 punten op de nummer vijf (play-offs) en zes (niet-gekwalificeerd).

in 1998 werd de nummer drie Croatië tweede in hun kwalificatiepoule achter Denemarken.

in 2006 had spanje het moeilijk om te kwalificeren, met vijf gelijke spelen maar konden toch een aardig eindje komen.

uitzonderingen bestaan maar idd, in de regel heb je niks te zoeken als je in de kwalificatierondes moeite hebt om je te plaatsen

Oud 03-05-10, 09:51   #5
Z

In 1974 liet Nederland het ook niet zien in de kwalificatiereeks. Met een goede scheidsgrensrechter in de wedstrijd tegen Belgie was er helemaal geen Nederland op dat WK geweest...

Kwalificatie zegt niet alles.
zorro is offline   Met citaat reageren
Oud 03-05-10, 13:06   #6

inZanity's Voetbal Forum schermafbeelding

mooi was dat toen..
inZanity is offline   Met citaat reageren
Oud 04-05-10, 13:06   #7
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

Roy Keane
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 09-05-10, 19:36 surprise   #8
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

Het meest kansloze van het mislopen van het WK waren de pogingen van Rob Cohen om ons in te kopen. !
rompompom is nu online   Met citaat reageren
Oud 09-05-10, 21:34   #9

Oorspronkelijk geplaatst door inZanity
mooi was dat toen..
Donderdag 6 mei 2010 was ook wel leuk ja.

Pannenkoek.
Foca is offline   Met citaat reageren
Oud 09-05-10, 21:59 big smile   #10
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Ach, Denemarken wat in 1992 Europees kampioen werd had zich in eerste instantie niet eens gekwalificeerd.
Dus dat is, samen met de andere voorbeelden, echt dikke onzin.
Dagglala is offline   Met citaat reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief WK2010

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:32.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site