Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief WK2010
Nieuw wachtwoord aanvragen

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 19-03-10, 23:48   #1

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Post hier je mooie helden uit het verleden.

Dan kun je denken aan persoonlijke herinneringen, mooie verhalen, anekdotes of mooie beelden van vroeger. Het gaat hier over voetballers/trainers die op een WK geschitterd hebben.

Ikzelf denk direct, hoe kan het ook anders, aan de WK-topscorer aller tijden. Ronaldo Luis Nazario de Lima, oftewel Ronaldo.

Ronaldo ken ik nog als klein jongetje van de televisie, van PSV. Niet veel later vertrok hij naar Barcelona. Links en rechts kreeg ik mee dat hij het daar nog veel en veel beter deed. Een bepaald beeld wat ik op televisie zag heb ik altijd onthouden zonder dat ik wist tegen wie het was en waar het was. Het bleek een doelpunt in deze wedstrijd te zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=UKRmb...eature=related
(leuke beelden om terug te zien trouwens; Stoichkov was nog over van het dreamteam, Luis Enrique speelde rechtsback zo te zien, Oom Nadel linksback, Guardiola zien we nog even, Bobby Robson en...... goed kijken.... een piepjonge Mourinho!).

Later zou Ronaldo het ook nog goed doen bij Internazionale en op het WK98. Ronaldo kreeg daar toch wat schoppen te verduren, o.a. in de halve finale tegen Nederland. Helaas is het na de eeuwwisseling allemaal wat minder geworden, op het WK van 2002 was het allemaal wat minder briljant om over de sof van 2006 nog maar te spreken. Sommigen zeggen dat het door zijn discipline komt, zijn fans beweren dat diverse tijdens zijn inter tijd opgelopen chronische blessures hem de das om hebben gedaan.

Het zal allemaal wel. Respect voor deze man en dan vooral voor wat hij in 1998 en bij barcelona heeft laten zien.

(Verdwijnt na registratie)
Oud 20-03-10, 00:21   #2
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Bergkamp is voor mij persoonlijk een WK-held, omdat zijn goal tegen Argentinie eigenlijk mijn 1e echte duidelijke voetbalherinnering is. Alles daarvoor waren flarden, maar die goal staat nog altijd op mijn netvlies gebrand.
Rumille is offline   Met citaat reageren
Oud 20-03-10, 11:38 wink   #3
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Eigenlijk is mijn antwoord exact hetzelfde als die van Rumille. Mijn allereerste voetbalherinnering is die goal van Bergkamp tegen Argentinië. Daarom is hij voor mij een absolute WK-held.

Verder natuurlijk Fabio Cannavaro (wat was die enorm goed dat WK ) en Fabio Grosso in 2006 .

Oud 20-03-10, 11:42   #4
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Het verhaal van Roberto Baggio in 1994 mag natuurlijk niet ontbreken. Verguisd, volksheld, schlemiel. Zou een prachtige film op kunnen leveren.

De bizarre ontsnapping van Italië in de meest bizarre poule op een WK ooit. Baggio's doelpunten in de KO-fase van het toernooi. De blessure in de halve finale en natuurlijk de gemiste penalty in de finale.

Als je er een film van wilt maken dan hoef je maar 1 regel aan te passen, laat Brazilië 1 penalty meer missen voordat Baggio aan schot is.
Blawh is nu online   Met citaat reageren
Oud 20-03-10, 11:56   #5

Oorspronkelijk geplaatst door Blawh
Het verhaal van Roberto Baggio in 1994 mag natuurlijk niet ontbreken. Verguisd, volksheld, schlemiel. Zou een prachtige film op kunnen leveren.

De bizarre ontsnapping van Italië in de meest bizarre poule op een WK ooit. Baggio's doelpunten in de KO-fase van het toernooi. De blessure in de halve finale en natuurlijk de gemiste penalty in de finale.

Als je er een film van wilt maken dan hoef je maar 1 regel aan te passen, laat Brazilië 1 penalty meer missen voordat Baggio aan schot is.
Inderdaad een prachtig voorbeeld. Ook omdat hij op het WK1990 één van de weinige lichtpuntjes was.

Wanneer en waarom werd hij verguisd eigenlijk?

Ik bedenk nu trouwens dat er eveneens een hoop voetballers zijn die het op het WK nooit hebben waargemaakt. Zoals een Rivaldo.

Oud 20-03-10, 12:35   #6
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker
Wanneer en waarom werd hij verguisd eigenlijk?
Italië verloor van Ierland, Baggio kon geen potten breken. In de tweede wedstrijd werd hij, Europees voetballer van 1993 en hoop van de natie, gewisseld toen Pagliuca al vroeg van het veld werd gestuurd. Baggio kon geen potten breken en Italië leek al uitgeschakeld, de parallel met 1966 werd al voorzichtig getrokken (toen het Italië van Fabbri met o.a. Rivera met eieren en tomaten werden bekogeld bij thuiskomst). Italië won echter met een man minder van Noorwegen en plaatste zich na een 1-1 in de 3e wedstrijd tegen Mexico op het nippertje voor de volgende ronde, wederom kon Baggio niet het verschil maken.

Eindstand in de poule.

PHP-code:
Poule E
                    Wedstrijden   Punten     Doelsaldo

1. Mexico                3          4           3
-3
2. Ierland               3          4           2
-2
3. Italië                3          4           2
-2
4. Noorwegen             3          4           1
-
Toen gingen de 4 beste nummers 3 ook nog door.
Blawh is nu online   Met citaat reageren
Oud 20-03-10, 12:53   #7

Italië verloor van Ierland, Baggio kon geen potten breken. In de tweede wedstrijd werd hij, Europees voetballer van 1993 en hoop van de natie, gewisseld toen Pagliuca al vroeg van het veld werd gestuurd. Baggio kon geen potten breken en Italië leek al uitgeschakeld, de parallel met 1966 werd al voorzichtig getrokken (toen het Italië van Fabbri met o.a. Rivera met eieren en tomaten werden bekogeld bij thuiskomst). Italië won echter met een man minder van Noorwegen en plaatste zich na een 1-1 in de 3e wedstrijd tegen Mexico op het nippertje voor de volgende ronde, wederom kon Baggio niet het verschil maken.

Eindstand in de poule.

PHP-code:
Poule E
                    Wedstrijden   Punten     Doelsaldo

1. Mexico                3          4           3
-3
2. Ierland               3          4           2
-2
3. Italië                3          4           2
-2
4. Noorwegen             3          4           1
-
Toen gingen de 4 beste nummers 3 ook nog door.
dat wist ik niet

Oud 20-03-10, 16:34   #8

tong80's Voetbal Forum schermafbeelding

Johan Neeskens met zijn strafschoppen van graniet op het WK-74.

tong80 is offline   Met citaat reageren
Oud 20-03-10, 16:46   #9

Dit is voor mij de reden geweest om voetbal echt te gaan volgen, heel apart verhaal. Heel zijn carrière sowieso wel, alle drie de grote Italiaanse clubs gehad en meerdere malen afgeschreven maar toch weer teruggekomen. En natuurlijk een prachtige speler om naar te kijken.
DemonCleaner is offline   Met citaat reageren
Oud 20-03-10, 17:20   #10

Bobby Robson over Ronaldo en Mourinho:
"One of my stipulations in moving to Barcelona was that Jose should accompany me [as he had to Porto]. You should have seen him with Ronaldo, whom I'd just signed for £20m. Ronaldo, for the short time we had him at Barcelona, was phenomenal. There were no girls for Ronaldo then. No disco, no fashion, no earrings, no flash cars. He had the need to be a great player - and so he listened to Jose. It didn't matter that Jose had done nothing as a player. With a young genius like Ronaldo, he was perfect. Jose knew how to speak to him."

Oud 22-03-10, 01:36   #11
Hoi

Zidane in 98.
Rejected is offline   Met citaat reageren
Oud 23-03-10, 13:08   #12

die kopstoot maakte van hem een legendarisch figuur
http://www.guardian.co.uk/football/2...ride-world-cup

Oud 23-03-10, 13:14   #13
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

1994, mijn eerste WK wat ik bovengemiddeld volgde:
Hagi met Roemenie en dat onmogelijke wonderschone doelpunt.
Stoichkov met Bulgarije, al die ...'kov namen.
Zweden dat geweldig speelde onder leiding van ik dacht Thomas Brolin
En de legendarische beelden van een -zo leek het- doorgesnoven Maradona na zijn goal tegen Griekenland.

De echte WK held daar was natuurlijk die Saudi, met zijn solo over het hele veld tegen Belgie.

Dan vergeet ik nog Alexi Lalas
Prosac is nu online   Met citaat reageren
Oud 23-03-10, 13:16   #14

Oorspronkelijk geplaatst door Prosac
En de legendarische beelden van een -zo leek het- doorgesnoven Maradona na zijn goal tegen Griekenland.

De echte WK held daar was natuurlijk die Saudi, met zijn solo over het hele veld tegen Belgie.

el oweiran

Oud 23-03-10, 13:53   #15
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Salvatore 'Toto' Schillaci, wat een held was dat in 1990.
En natuurlijk Albert Roger Miller, oftewel Roger Milla, op datzelfde WK . Met z'n dansjes .

Oleg Salenko die voor Rusland vijf keer scoort tegen Kameroen in 1994, vrij bazig ook.
Da_Sandman is offline   Met citaat reageren
Oud 23-03-10, 15:45   #16
Oorspronkelijk geplaatst door tong80
Johan Neeskens met zijn strafschoppen van graniet op het WK-74.

De echte held van dat WK was natuurlijk Wim van Hanegem. Geweldig hoe ie heerste op dat middenveld.
Solstice is nu online   Met citaat reageren
Oud 23-03-10, 15:48   #17
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Davor Suker op het WK van 1998.
Prosac is nu online   Met citaat reageren
Oud 25-03-10, 15:42   #18
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Batistuta op het WK '98 was toen echt mijn held.

Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 25-03-10, 19:56   #19

Oorspronkelijk geplaatst door Solstice

De echte held van dat WK was natuurlijk Wim van Hanegem. Geweldig hoe ie heerste op dat middenveld.

Oud 27-03-10, 01:17   #20

Bjoro's Voetbal Forum schermafbeelding

Paolo Rossi in 1982 !

http://www.youtube.com/watch?v=P42scMHdLj8&feature=related
Bjoro is offline   Met citaat reageren
Oud 27-03-10, 10:03 wink   #21

ErikT's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Prosac

Ook mijn eerste echte WK.
Hier weet ik echt nog veel van.

Ik zie nog Maradona heen en weer lopen op een veld, wachtend op de test-uitslag.
En natuurlijk die goal die jij noemt, met dat schreeuwen in de camera.

De vliegende kopballen van Dahlin (Zweden).
De goal van Hagi inderdaad.
Bulgarije dat iedereen verraste.
De keeper van Mexico in zijn disco-outfit.

De eerste keer dat ik van Batistuta hoorde. Iemand had op hem gewed als topscorer. (Ik: hallo! Romario!?!)
En dan Salenko idd met 5 goals, gedeeld topscorer worden.

En dat Van Basten op de valreep toch niet meeging.

Na Nederland - Brazilië ging ik huilend naar bed
ErikT is offline   Met citaat reageren
Oud 27-03-10, 11:58   #22
Nummer 10

methodmich's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik was Makanaky

Mooie verrassingen op voetbalgebied blijven de liefhebber doorgaans geruime tijd bij. Sterker nog, ze kunnen de aanleiding vormen van een bepaalde voorkeur. Hoeveel mensen zijn geen fan van een club geworden na een gewonnen beker of titel? Of soms juist na een schitterende wedstrijd, die jammerlijk verloren werd. Mijn liefde voor Afrikaans voetbal ontstond inmiddels vijftien jaar geleden en ontstond ook door een verrassing.

Destijds werd in Italië het wereldkampioenschap gehouden. Ik was negen en volgde het voetbal sinds door Nederland gewonnen EK van 1988 op de voet. Ik nam alle informatie tot me, voor zover mogelijk. Op die manier wist ik dat Diego Maradona voor velen veruit de beste voetballer in de wereld was, zeker na zijn magistrale prestaties vier jaar eerder. Met zijn land Argentinië mocht hij als titelverdediger aantreden tegen Kameroen. Dit Afrikaanse land werd door niemand ook maar enige kans toegedicht. Zowel in de media als in mijn omgeving, zodat mijn klasgenootjes, vriendjes en ik er van overtuigd waren dat de Argentijnen dik zouden gaan winnen. Nulletje of vier, hoor ik de trainer op de club nog tegen een andere trainer zeggen. Van die gesprekken tussen kenners waar je als negenjarige stiekem naar luisterde en kennis uit probeerde te vergaren.

Groot was dan ook mijn verbazing toen na negentig minuten voetbal de eerste sensatie van het WK 1990 een feit was. Ik zal niet de enige zijn geweest die verrast werd door de kopbal van François Omam-Biyik, die winstgevend bleek. Het verhaal mag bekend zijn, Kameroen bleef stunten dat toernooi en werd pas in de kwartfinale gestuit door Engeland. De Afrikanen hadden toen meer verdiend, maar zorgden wel voor de beste prestatie van een Afrikaans land ooit. Roger Milla, die makkelijk de vader van mijn vriendjes en mij had kunnen zijn, werd beroemd met zijn dansje na een doelpunt en ook de andere spelers van Kameroen schopten het tot de trapveldjes waar jongetjes partijen speelden en "een voetballer waren". Sommigen bleven volharden in grote namen en waren Van Basten, Gullit, Maradona, Lineker of Schillaci. Anderen gingen mee met de verering van de ontembare leeuwen en werden Milla, Omam-Biyik of M'Bouh-M'Bouh. Ik was Makanaky.

Cyrille Makanaky, een middenvelder die destijds actief was voor Kameroen. Lang niet de opvallendste speler, maar voor mij wel de meest aansprekende. Ik vond Makanaky geweldig, hij was snel en vaardig en had bovendien een bijzonder kapsel. Desondanks was het meest fascinerende voor mij zijn naam. Die combinatie van klanken, het exotische ervan. Bij mij op het dorp kwam je er geen tegen. Kon ook niet, wie heet er nu ook Klaas Makanaky, om maar wat te noemen.

Zo werd Makanaky een jeugdheld voor me, die overigens nooit meer iets bijzonders presteerde. Bij nader inzien zal hij niet eens zo goed zijn geweest, maar dat geeft niet. Hij dreef me richting Afrikaans voetbal, dat ik sindsdien extra goed volgde. Zo was ik niet verrast toen Nigeria in 1994 een goed team bleek te hebben, zo wist ik waarom het voor topspeler George Weah als Liberiaan vrijwel onmogelijk werd een WK te halen. De toernooien om de Afrika Cup volgde ik, evenals de verrichtingen van Afrikaanse spelers in Europa. Nutteloze kennis, die soms in voetbalquizjes van pas kan komen. Als je echt wilt winnen, vraag je naar de naam van de Gabonese steraanvaller van FC Nantes in hun kampioensjaar. Weinig mensen zullen met Japhet N'Doram op de proppen komen.

De combinatie van het onbekende, het avontuurlijke, het atletisch vermogen, de technische kwaliteiten en de bijkomende verhalen van straatarme jongens die dankzij het voetbal hun hele familie onderhouden; deze is me altijd blijven boeien. Ik hoop nog steeds op een Afrikaanse wereldkampioen, al zal het feit dat we in Europa tactisch altijd net wat slimmer zijn een grote drempel blijven. Toch blijf ik hopen en denk ik dat het kan.

In 2002 bijvoorbeeld, toen Senegal eigenlijk een kopie van Kameroen was. Ook zij begonnen tegen de titelverdediger en torenhoge favoriet, Frankrijk. Niemand gaf een cent voor Senegal, zelfs ik niet. Hoe anders liep het. Op de trapveldjes waren kinderen ineens ook El Hadji Diouf of Papé Bouba Diop. Tot Turkije in de kwartfinale de droom verstoorde en we dus hoogstens volgend jaar in Duitsland een Afrikaanse wereldkampioen kunnen krijgen. In 2010 in Zuid-Afrika, twintig jaar nadat mijn liefde voor Afrikaans voetbal ontstond, zou ik nog mooier vinden. Al is het maar om weer even weg te dromen en te denken aan de tijd van toen. Urenlange partijtjes na schooltijd, ondertussen pratend over het WK. En ik was Makanaky.

methodmich is offline   Met citaat reageren
Oud 27-03-10, 15:18   #23

leuke tekst, zelf geschreven?

Oud 27-03-10, 21:24   #24

Was dat niet een van zn columns die die toen voor Fok! schreef?
Zjakkie is offline   Met citaat reageren
Oud 28-03-10, 11:59   #25
Nummer 10

Klopt Zjakkie.
Oud 28-03-10, 12:50 wink   #26

Oorspronkelijk geplaatst door methodmich
Klopt Zjakkie.
Kun je nagaan wat een indruk je hebt gemaakt dat ik hem gewoon nog herken!
Zjakkie is offline   Met citaat reageren
Oud 28-03-10, 17:07   #27
Cool Daddy

DIGGER's Voetbal Forum schermafbeelding

Heldenwedsrijd en verhaal blijft natuurlijk Argentinie - Italie met Maradona in San Paulo.

De Napolitanen die niet wisten voor wie ze moesten zijn, hun held, of hun nationale elftal. De Noorditaliaanse media probeerden uiteraard een hetze jegens Maradona te ontketenen, die zelf rustig bleef.
In z'n warming-up liep hij gewoon hooghoudend een rondje om het veld, alles en iedereen begroetend en de sfeer in zich opnemend.

Dat match was niet buitengewoon hoogstaand maar Argentinie won uiteindelijk en werd door alle Napolitanen hartelijk toegejuicht.

Maar zelden was een stadion zo verdeeld tussen de plaatselijke held (les God) en het nationale elftal.
DIGGER is offline   Met citaat reageren
Oud 28-03-10, 17:23   #28

Was het maradona of de argentijnse coach zelf niet die het vuur op stookten door te zeggen dat de zuid italianen maar voor hen moesten juichen?

Oud 12-04-10, 18:49   #29

kwam deze nog tegen. Ronaldo tegen het onverslaanbare ajax van toen:
http://www.youtube.com/watch?v=9Eo27hP1B7Q

Oud 13-04-10, 13:11   #30

Rivaldo was natuurlijk ook een held. Twee hele goede WK's gespeeld. Prachtige doelpunten gemaakt in z'n carriere. O.a. deze tegen Porto (?)
http://www.youtube.com/watch?v=TuLZZrvEZ6U

Oud 13-04-10, 18:01   #31

Beschouw's Voetbal Forum schermafbeelding

Waarom is Maradona nog niet genoemd?

Mijn eerste bewuste beleving was het EK van 1966, waar Duitsland (toen nog West-Duitsland) in de finale genaaid werd door de scheids die Engeland een doelpunt gaf dat geen doelpunt was. Was erg onder de indruk van de piepjonge Beckenbauer. Baalde van de overwinning van Engeland en ging meteen buiten voetballen. Vanaf dat moment was ik bij elk partijtje natuurlijk Beckenbauer.
Ook in 1970 was ik nog voor de Duitsers, die in een zinderende kwartfinale wonnen van Engeland en in een even zinderende halve finale net verloren van Italië. Mijn held speelde die wedstrijd uit met een mitella!
De liefde voor Duitsland was finaal over in 1974, toen ze na een belabberd toernooi onterecht aan de haal gingen met de titel en er op de radio gemeld werd dat Duitse supporters doodskisten met daarop een Nederlandse vlag ronddroegen. Vanaf dan waren Duitsers voor mij moffen. Dat gevoel nam nog toe met de 8-0 zege van Bayern München op de afscheidswedstrijd van Johan Cruijff in Amsterdam, waar de moffen alweer een verderfelijke rol speelden.

Mijn absolute WK-held allertijden is Maradona. Daar kunnen geen tien Beckenbauers tegenop. Met de jaren is het verstand ook bij mij gekomen.
Beschouw is offline   Met citaat reageren
Oud 13-04-10, 18:04   #32

WK-70 is naar mijn mening het mooiste WK ooit. Met het beste team ooit.

Oud 13-04-10, 18:33   #33

Oorspronkelijk geplaatst door Beschouw
Waarom is Maradona nog niet genoemd?

Mijn eerste bewuste beleving was het EK van 1966, waar Duitsland (toen nog West-Duitsland) in de finale genaaid werd door de scheids die Engeland een doelpunt gaf dat geen doelpunt was. Was erg onder de indruk van de piepjonge Beckenbauer. Baalde van de overwinning van Engeland en ging meteen buiten voetballen. Vanaf dat moment was ik bij elk partijtje natuurlijk Beckenbauer.
Ook in 1970 was ik nog voor de Duitsers, die in een zinderende kwartfinale wonnen van Engeland en in een even zinderende halve finale net verloren van Italië. Mijn held speelde die wedstrijd uit met een mitella!
De liefde voor Duitsland was finaal over in 1974, toen ze na een belabberd toernooi onterecht aan de haal gingen met de titel en er op de radio gemeld werd dat Duitse supporters doodskisten met daarop een Nederlandse vlag ronddroegen. Vanaf dan waren Duitsers voor mij moffen. Dat gevoel nam nog toe met de 8-0 zege van Bayern München op de afscheidswedstrijd van Johan Cruijff in Amsterdam, waar de moffen alweer een verderfelijke rol speelden.

Mijn absolute WK-held allertijden is Maradona. Daar kunnen geen tien Beckenbauers tegenop. Met de jaren is het verstand ook bij mij gekomen.
Had ermee te maken dat de selectie van het grote Bayern München op een schandalige wijze werd onthaald in Amsterdam. Toen zei Ruminegge tegen z'n maatjes "we gaan ze een lesje leren". En zo geschiedde het.

Waarom wilde Cruijff eigenlijk tegen Bayern München spelen? Waarom was z'n afscheidsmatch niet één tegen Barcelona?

Oud 16-05-10, 20:16   #34
Nummer 10

Luis Conejo, wie kent hem nog?

Op het WK van 1990 was Costa Rica één van de deelnemers. Dat was voor veel mensen vooraf al verbazend en die ploeg zou toch wel flink weggeschoten gaan worden. Het liep toch even anders en dat kwam vooral door doelman Luis Conejo.

Het begon al vrij sensationeel, toen Costa Rica met 1-0 won van Schotland. Tegen Brazilië werd slechts met 1-0 verloren en in de laatste wedstrijd won Costa Rica met 2-1 van Zweden. Deze overwinningen waren grotendeels te danken aan het uitstekende keeperswerk van Conejo, die gek genoeg voor een bescheiden club speelde.

Door een blessure ontbrak hij in de achtste finale en prompt ging het mis tegen Tsjechoslowakije: 4-1. Of Conejo zijn team ook in die ronde op de been had gehouden, zullen we nooit weten. Zeker is wel dat zijn goede spel in de groepsfase hem een eervolle vermelding oplevert in dit topic.

Het leuke aan deze keeper vind ik ook dat hij ondanks dat goede WK nooit echt een grote transfer heeft gemaakt of heel beroemd is geworden. Hij heeft met het Spaanse Albacete nog wel goede dingen gedaan, maar ook dat was een bescheiden clubje. Conejo was er op het WK 90 ineens en daarna was hij eigenlijk ook zo weer verdwenen.

Ik herinner me nog dat hij de meest onmogelijke ballen pakte en een snor had.

Oud 16-05-10, 20:16   #35
Nummer 10

Luis Conejo, wie kent hem nog?

Op het WK van 1990 was Costa Rica één van de deelnemers. Dat was voor veel mensen vooraf al verbazend en die ploeg zou toch wel flink weggeschoten gaan worden. Het liep toch even anders en dat kwam vooral door doelman Luis Conejo.

Het begon al vrij sensationeel, toen Costa Rica met 1-0 won van Schotland. Tegen Brazilië werd slechts met 1-0 verloren en in de laatste wedstrijd won Costa Rica met 2-1 van Zweden. Deze overwinningen waren grotendeels te danken aan het uitstekende keeperswerk van Conejo, die gek genoeg voor een bescheiden club speelde.

Door een blessure ontbrak hij in de achtste finale en prompt ging het mis tegen Tsjechoslowakije: 4-1. Of Conejo zijn team ook in die ronde op de been had gehouden, zullen we nooit weten. Zeker is wel dat zijn goede spel in de groepsfase hem een eervolle vermelding oplevert in dit topic.

Het leuke aan deze keeper vind ik ook dat hij ondanks dat goede WK nooit echt een grote transfer heeft gemaakt of heel beroemd is geworden. Hij heeft met het Spaanse Albacete nog wel goede dingen gedaan, maar ook dat was een bescheiden clubje. Conejo was er op het WK 90 ineens en daarna was hij eigenlijk ook zo weer verdwenen.

Ik herinner me nog dat hij de meest onmogelijke ballen pakte en een snor had.

Oud 16-05-10, 20:19 duh   #36

pfaf's Voetbal Forum schermafbeelding

Hagi en Stoitsjkov in '94. De eerste natuurlijk vanwege dé goal en de tweede omdat Stoitsjkov.
pfaf is offline   Met citaat reageren
Oud 16-05-10, 20:19 duh   #37

Hagi en Stoitsjkov in '94. De eerste natuurlijk vanwege dé goal en de tweede omdat Stoitsjkov.
Oud 17-05-10, 02:23 sad   #38

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Voeg daaraan toe Roberto Baggio, Romario, Jorge Campos. De solo van Said Al Owayran. De snoekduiken van Martin Dahlin, de ingestudeerde vrije trap van diezelfde Zweden, afgerond door Thomas Brohlin (moet jij natuurlijk ook kennen pfaf ). De pegel van Wim Jonk tegen de Saoudi's. De thriller tegen de Brazilianen, waar Branco de droom aan flarden schoot. Batistuta, Maradona in extase richting camera's. De tranen en de gemiste pingel van Baresi...

Ja, ook mijn eerste WK en nog steeds mijn favoriete.

Oud 17-05-10, 08:57 wink   #39

Oh ja hoor. Brolin is één van de redenen dat ik Parma-fan geworden ben.
De snoekduiken van Dahlin ja! Ha!
Oud 17-05-10, 19:05   #40
IkBenVoetbal

BoerBert's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Rumille
Bergkamp is voor mij persoonlijk een WK-held, omdat zijn goal tegen Argentinie eigenlijk mijn 1e echte duidelijke voetbalherinnering is. Alles daarvoor waren flarden, maar die goal staat nog altijd op mijn netvlies gebrand.
Ik kan mij nog net Dennis' goal tegen Korea herinneren Een tijd terug zag ik beelden van de 1/8 finale tegen Joegoslavië en daar kon ik mij dan echt weer 0% van herinneren. Zelfs de goals niet echt (ja, die van Davids enigszins ) Vreemd eigenlijk.

Oorspronkelijk geplaatst door Bjoro
Paolo Rossi in 1982 !

Die beelden vind ik zo tof he, zeker als net de wedstrijd wordt afgefloten. Qua beeldkwaliteit bedoel ik dan. Dat maakt zoiets nou echt tof voor mij, jammer dat dat niet meer kan/gebeurt met al die HD-camera's van nu.
BoerBert is offline   Met citaat reageren
Oud 17-05-10, 19:11   #41

Oorspronkelijk geplaatst door BoerBert

Ik kan mij nog net Dennis' goal tegen Korea herinneren Een tijd terug zag ik beelden van de 1/8 finale tegen Joegoslavië en daar kon ik mij dan echt weer 0% van herinneren. Zelfs de goals niet echt (ja, die van Davids enigszins ) Vreemd eigenlijk.

Oorspronkelijk geplaatst door Bjoro
Paolo Rossi in 1982 !

Die beelden vind ik zo tof he, zeker als net de wedstrijd wordt afgefloten. Qua beeldkwaliteit bedoel ik dan. Dat maakt zoiets nou echt tof voor mij, jammer dat dat niet meer kan/gebeurt met al die HD-camera's van nu.
goed punt. ik vond het spel vroeger ook beter te volgen. nu hebben spelers van die raar gevormde rugnummers in een raar kleurtje. vroeger waren de rugnummers lekker groot, duidelijk en expres contrasterend met het shirtje wat ze droegen. als kijker weet je direct wie het dan is (mocht je hem niet direct herkend hebben). vind dat zo veel mooier. maarja, nu moet persé de naam achterop staan en is de functie naar achter gedrongen.

Oud 17-05-10, 19:14   #42
IkBenVoetbal

BoerBert's Voetbal Forum schermafbeelding

goed punt. ik vond het spel vroeger ook beter te volgen. nu hebben spelers van die raar gevormde rugnummers in een raar kleurtje. vroeger waren de rugnummers lekker groot, duidelijk en expres contrasterend met het shirtje wat ze droegen. als kijker weet je direct wie het dan is (mocht je hem niet direct herkend hebben). vind dat zo veel mooier. maarja, nu moet persé de naam achterop staan en is de functie naar achter gedrongen.
Ik vind het verleden sowieso vaker iets magisch/romantisch hebben, dus dat zou het ook kunnen zijn
BoerBert is offline   Met citaat reageren
Oud 17-05-10, 19:19   #43

Oorspronkelijk geplaatst door BoerBert
Ik vind het verleden sowieso vaker iets magisch/romantisch hebben, dus dat zou het ook kunnen zijn
ja ik hou van traditie. in dit geval was het ook nog functioneel.

dat tegenwoordig de namen op de shirts staan heeft geen enkele functie. is alleen leuk voor marketingsmannetjes en het creeeren van wereldsterren. het viel me gisteren pas op hoe functioneel het allemaal was. gewoon een lekker groot contrasterend rugnummer zonder rare vormen en de rugnummers corresponderen ook nog eens met de posities waar ze spelen.

Oud 17-05-10, 19:27   #44

Ik ben ook zo'n romanticus, hou ook van die traditionele en nostalgische onderdelen van het voetbal. Maar zo lang er geld mee gemoeid is is het onzin om een discussie aan te gaan over de functie van shirts en camera beelden en zo.

Oud 17-05-10, 19:34   #45

ik had al zo'n vermoeden en het blijkt te kloppen: dat tegenwoordig de naam op het shirt moet is sinds het WK 1994 in Amerika. Het is ook iets wat eerder in Amerikaanse sporten werd ingevoerd namelijk.

Oud 17-05-10, 19:35   #46

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano
Ik ben ook zo'n romanticus, hou ook van die traditionele en nostalgische onderdelen van het voetbal. Maar zo lang er geld mee gemoeid is is het onzin om een discussie aan te gaan over de functie van shirts en camera beelden en zo.
ooit waren de ballen bruin en toen is overgestapt op wit uit functionele overwegingen. het kan wel.

Oud 17-05-10, 19:45   #47

Dat was al veel eerder dan de 'veranderingen' binnen deze discussie.

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief WK2010

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:19.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site