![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Post hier je mooie helden uit het verleden.
Dan kun je denken aan persoonlijke herinneringen, mooie verhalen, anekdotes of mooie beelden van vroeger. Het gaat hier over voetballers/trainers die op een WK geschitterd hebben. Ikzelf denk direct, hoe kan het ook anders, aan de WK-topscorer aller tijden. Ronaldo Luis Nazario de Lima, oftewel Ronaldo. Ronaldo ken ik nog als klein jongetje van de televisie, van PSV. Niet veel later vertrok hij naar Barcelona. Links en rechts kreeg ik mee dat hij het daar nog veel en veel beter deed. Een bepaald beeld wat ik op televisie zag heb ik altijd onthouden zonder dat ik wist tegen wie het was en waar het was. Het bleek een doelpunt in deze wedstrijd te zijn: http://www.youtube.com/watch?v=UKRmb...eature=related (leuke beelden om terug te zien trouwens; Stoichkov was nog over van het dreamteam, Luis Enrique speelde rechtsback zo te zien, Oom Nadel linksback, Guardiola zien we nog even, Bobby Robson en...... goed kijken.... een piepjonge Mourinho!). Later zou Ronaldo het ook nog goed doen bij Internazionale en op het WK98. Ronaldo kreeg daar toch wat schoppen te verduren, o.a. in de halve finale tegen Nederland. Helaas is het na de eeuwwisseling allemaal wat minder geworden, op het WK van 2002 was het allemaal wat minder briljant om over de sof van 2006 nog maar te spreken. Sommigen zeggen dat het door zijn discipline komt, zijn fans beweren dat diverse tijdens zijn inter tijd opgelopen chronische blessures hem de das om hebben gedaan. Het zal allemaal wel. Respect voor deze man en dan vooral voor wat hij in 1998 en bij barcelona heeft laten zien. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bergkamp is voor mij persoonlijk een WK-held, omdat zijn goal tegen Argentinie eigenlijk mijn 1e echte duidelijke voetbalherinnering is. Alles daarvoor waren flarden, maar die goal staat nog altijd op mijn netvlies gebrand.
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Eigenlijk is mijn antwoord exact hetzelfde als die van Rumille. Mijn allereerste voetbalherinnering is die goal van Bergkamp tegen Argentinië. Daarom is hij voor mij een absolute WK-held.
Verder natuurlijk Fabio Cannavaro (wat was die enorm goed dat WK ) en Fabio Grosso in 2006 .
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Het verhaal van Roberto Baggio in 1994 mag natuurlijk niet ontbreken. Verguisd, volksheld, schlemiel. Zou een prachtige film op kunnen leveren.
De bizarre ontsnapping van Italië in de meest bizarre poule op een WK ooit. Baggio's doelpunten in de KO-fase van het toernooi. De blessure in de halve finale en natuurlijk de gemiste penalty in de finale. Als je er een film van wilt maken dan hoef je maar 1 regel aan te passen, laat Brazilië 1 penalty meer missen voordat Baggio aan schot is. |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
Wanneer en waarom werd hij verguisd eigenlijk? Ik bedenk nu trouwens dat er eveneens een hoop voetballers zijn die het op het WK nooit hebben waargemaakt. Zoals een Rivaldo. |
||
|
|
|
|
|
#6 | |
Eindstand in de poule. PHP-code:
|
||
|
|
|
|
|
#7 | |
dat wist ik niet
|
||
|
|
|
|
|
#8 |
|
Johan Neeskens met zijn strafschoppen van graniet op het WK-74.
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Bobby Robson over Ronaldo en Mourinho:
|
||
|
|
|
|
|
#11 |
|
Hoi
|
Zidane in 98.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
die kopstoot maakte van hem een legendarisch figuur
http://www.guardian.co.uk/football/2...ride-world-cup |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
1994, mijn eerste WK wat ik bovengemiddeld volgde:
Hagi met Roemenie en dat onmogelijke wonderschone doelpunt. Stoichkov met Bulgarije, al die ...'kov namen. ![]() Zweden dat geweldig speelde onder leiding van ik dacht Thomas Brolin En de legendarische beelden van een -zo leek het- doorgesnoven Maradona na zijn goal tegen Griekenland. De echte WK held daar was natuurlijk die Saudi, met zijn solo over het hele veld tegen Belgie. ![]() Dan vergeet ik nog Alexi Lalas |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Salvatore 'Toto' Schillaci, wat een held was dat in 1990.
En natuurlijk Albert Roger Miller, oftewel Roger Milla, op datzelfde WK . Met z'n dansjes .Oleg Salenko die voor Rusland vijf keer scoort tegen Kameroen in 1994, vrij bazig ook. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Davor Suker op het WK van 1998.
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Batistuta op het WK '98 was toen echt mijn held.
|
|
|
|
|
|
|
#19 | |
![]()
|
||
|
|
|
|
|
#20 |
|
Paolo Rossi in 1982 !
http://www.youtube.com/watch?v=P42scMHdLj8&feature=related |
|
|
|
|
|
|
#21 | |
Hier weet ik echt nog veel van. Ik zie nog Maradona heen en weer lopen op een veld, wachtend op de test-uitslag. En natuurlijk die goal die jij noemt, met dat schreeuwen in de camera. De vliegende kopballen van Dahlin (Zweden). De goal van Hagi inderdaad. Bulgarije dat iedereen verraste. De keeper van Mexico in zijn disco-outfit. ![]() De eerste keer dat ik van Batistuta hoorde. Iemand had op hem gewed als topscorer. (Ik: hallo! Romario!?!) En dan Salenko idd met 5 goals, gedeeld topscorer worden. En dat Van Basten op de valreep toch niet meeging. Na Nederland - Brazilië ging ik huilend naar bed
|
||
|
|
|
|
|
#22 | |
![]()
|
||
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
Was dat niet een van zn columns die die toen voor Fok! schreef?
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Klopt Zjakkie.
|
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Heldenwedsrijd en verhaal blijft natuurlijk Argentinie - Italie met Maradona in San Paulo.
De Napolitanen die niet wisten voor wie ze moesten zijn, hun held, of hun nationale elftal. De Noorditaliaanse media probeerden uiteraard een hetze jegens Maradona te ontketenen, die zelf rustig bleef. In z'n warming-up liep hij gewoon hooghoudend een rondje om het veld, alles en iedereen begroetend en de sfeer in zich opnemend. Dat match was niet buitengewoon hoogstaand maar Argentinie won uiteindelijk en werd door alle Napolitanen hartelijk toegejuicht. Maar zelden was een stadion zo verdeeld tussen de plaatselijke held (les God) en het nationale elftal. |
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
kwam deze nog tegen. Ronaldo tegen het onverslaanbare ajax van toen:
http://www.youtube.com/watch?v=9Eo27hP1B7Q
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Rivaldo was natuurlijk ook een held. Twee hele goede WK's gespeeld. Prachtige doelpunten gemaakt in z'n carriere. O.a. deze tegen Porto (?)
http://www.youtube.com/watch?v=TuLZZrvEZ6U |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Waarom is Maradona nog niet genoemd?
Mijn eerste bewuste beleving was het EK van 1966, waar Duitsland (toen nog West-Duitsland) in de finale genaaid werd door de scheids die Engeland een doelpunt gaf dat geen doelpunt was. Was erg onder de indruk van de piepjonge Beckenbauer. Baalde van de overwinning van Engeland en ging meteen buiten voetballen. Vanaf dat moment was ik bij elk partijtje natuurlijk Beckenbauer. Ook in 1970 was ik nog voor de Duitsers, die in een zinderende kwartfinale wonnen van Engeland en in een even zinderende halve finale net verloren van Italië. Mijn held speelde die wedstrijd uit met een mitella! De liefde voor Duitsland was finaal over in 1974, toen ze na een belabberd toernooi onterecht aan de haal gingen met de titel en er op de radio gemeld werd dat Duitse supporters doodskisten met daarop een Nederlandse vlag ronddroegen. Vanaf dan waren Duitsers voor mij moffen. Dat gevoel nam nog toe met de 8-0 zege van Bayern München op de afscheidswedstrijd van Johan Cruijff in Amsterdam, waar de moffen alweer een verderfelijke rol speelden. Mijn absolute WK-held allertijden is Maradona. Daar kunnen geen tien Beckenbauers tegenop. Met de jaren is het verstand ook bij mij gekomen. |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
WK-70 is naar mijn mening het mooiste WK ooit. Met het beste team ooit.
|
|
|
|
|
|
|
#33 | |
Waarom wilde Cruijff eigenlijk tegen Bayern München spelen? Waarom was z'n afscheidsmatch niet één tegen Barcelona? |
||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Luis Conejo, wie kent hem nog?
Op het WK van 1990 was Costa Rica één van de deelnemers. Dat was voor veel mensen vooraf al verbazend en die ploeg zou toch wel flink weggeschoten gaan worden. Het liep toch even anders en dat kwam vooral door doelman Luis Conejo. Het begon al vrij sensationeel, toen Costa Rica met 1-0 won van Schotland. Tegen Brazilië werd slechts met 1-0 verloren en in de laatste wedstrijd won Costa Rica met 2-1 van Zweden. Deze overwinningen waren grotendeels te danken aan het uitstekende keeperswerk van Conejo, die gek genoeg voor een bescheiden club speelde. Door een blessure ontbrak hij in de achtste finale en prompt ging het mis tegen Tsjechoslowakije: 4-1. Of Conejo zijn team ook in die ronde op de been had gehouden, zullen we nooit weten. Zeker is wel dat zijn goede spel in de groepsfase hem een eervolle vermelding oplevert in dit topic. Het leuke aan deze keeper vind ik ook dat hij ondanks dat goede WK nooit echt een grote transfer heeft gemaakt of heel beroemd is geworden. Hij heeft met het Spaanse Albacete nog wel goede dingen gedaan, maar ook dat was een bescheiden clubje. Conejo was er op het WK 90 ineens en daarna was hij eigenlijk ook zo weer verdwenen. Ik herinner me nog dat hij de meest onmogelijke ballen pakte en een snor had. |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Luis Conejo, wie kent hem nog?
Op het WK van 1990 was Costa Rica één van de deelnemers. Dat was voor veel mensen vooraf al verbazend en die ploeg zou toch wel flink weggeschoten gaan worden. Het liep toch even anders en dat kwam vooral door doelman Luis Conejo. Het begon al vrij sensationeel, toen Costa Rica met 1-0 won van Schotland. Tegen Brazilië werd slechts met 1-0 verloren en in de laatste wedstrijd won Costa Rica met 2-1 van Zweden. Deze overwinningen waren grotendeels te danken aan het uitstekende keeperswerk van Conejo, die gek genoeg voor een bescheiden club speelde. Door een blessure ontbrak hij in de achtste finale en prompt ging het mis tegen Tsjechoslowakije: 4-1. Of Conejo zijn team ook in die ronde op de been had gehouden, zullen we nooit weten. Zeker is wel dat zijn goede spel in de groepsfase hem een eervolle vermelding oplevert in dit topic. Het leuke aan deze keeper vind ik ook dat hij ondanks dat goede WK nooit echt een grote transfer heeft gemaakt of heel beroemd is geworden. Hij heeft met het Spaanse Albacete nog wel goede dingen gedaan, maar ook dat was een bescheiden clubje. Conejo was er op het WK 90 ineens en daarna was hij eigenlijk ook zo weer verdwenen. Ik herinner me nog dat hij de meest onmogelijke ballen pakte en een snor had. |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Hagi en Stoitsjkov in '94.
De eerste natuurlijk vanwege dé goal en de tweede omdat Stoitsjkov.
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Hagi en Stoitsjkov in '94.
De eerste natuurlijk vanwege dé goal en de tweede omdat Stoitsjkov.
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Voeg daaraan toe Roberto Baggio, Romario, Jorge Campos. De solo van Said Al Owayran. De snoekduiken van Martin Dahlin, de ingestudeerde vrije trap van diezelfde Zweden, afgerond door Thomas Brohlin (moet jij natuurlijk ook kennen pfaf
). De pegel van Wim Jonk tegen de Saoudi's. De thriller tegen de Brazilianen, waar Branco de droom aan flarden schoot. Batistuta, Maradona in extase richting camera's. De tranen en de gemiste pingel van Baresi...Ja, ook mijn eerste WK en nog steeds mijn favoriete. __________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Oh ja hoor. Brolin is één van de redenen dat ik Parma-fan geworden ben.
![]() De snoekduiken van Dahlin ja! Ha!
|
|
|
|
|
|
|
#40 | ||
Een tijd terug zag ik beelden van de 1/8 finale tegen Joegoslavië en daar kon ik mij dan echt weer 0% van herinneren. Zelfs de goals niet echt (ja, die van Davids enigszins ) Vreemd eigenlijk.
|
|||
|
|
|
|
|
#41 | ||
|
|||
|
|
|
|
|
#42 | |
|
||
|
|
|
|
|
#43 | |
dat tegenwoordig de namen op de shirts staan heeft geen enkele functie. is alleen leuk voor marketingsmannetjes en het creeeren van wereldsterren. het viel me gisteren pas op hoe functioneel het allemaal was. gewoon een lekker groot contrasterend rugnummer zonder rare vormen en de rugnummers corresponderen ook nog eens met de posities waar ze spelen. |
||
|
|
|
|
|
#44 |
|
Ik ben ook zo'n romanticus, hou ook van die traditionele en nostalgische onderdelen van het voetbal. Maar zo lang er geld mee gemoeid is is het onzin om een discussie aan te gaan over de functie van shirts en camera beelden en zo.
__________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
||
|
|
|
|
|
#47 |
|
Dat was al veel eerder dan de 'veranderingen' binnen deze discussie.
__________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
![]() |
||
WK-helden uit het verleden
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|