![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Ik heb ooit via eurosport alle WK-documentaires opgenomen.
Schitterende beelden uit het verleden van Péle, Garrincha of Puska. Spelers leren kennen dus die ik nooit live heb zien spelen. Ik was zelf rechtsbuiten en Garrincha stal mijn hart. Was de beste in 58 en 62. Kan me niet echt wedstrijden voor de geest halen van die tournooien, wel de beelden van de kleine vogel. Dus of het zulke geweldige WK's waren weet ik niet echt. De wedstrijden op het WK-70 staan me meer voor de geest. Italië - West Duitsland werd gekozen tot wedstrijd van de eeuw en het Brazilië dat wereldkampioen werd onder leiding van Péle tot team van de eeuw. Ik was in 1974 12 dus gelukkig net oud genoeg om het bewust mee te maken. Ik heb gehuild toen we van de duitsers verloren maar genoten van Oranje en vooral van Cruijff. Ik kreeg een hondje dat ik Cruijffie noemde. Het Nederlands elftal schreef geschiedenis en zette Nederland definitief op de wereld-voetbalkaart. In 1978 haalden we met veel geluk weer de finale. Maar dat tournooi doet me veel minder. Geweldige prestatie natuurlijk. Maar er werd gewonnen niet met geweldig voetbal maar door afstandsschoten van Rep, Brands en Haan. Was diep teleurgesteld na het verlies in de finale. Maar huilen deed ik niet meer. In 1982 was het genieten van Brazilië. En in 1986 niet zozeer van het winnende Argentinië maar vooral van Maradona. In 1994 en 1998 had ik weer het gevoel dat we een eind konden komen. Helaas vlogen we er twee keer door Brazilië uit. Vooral in 1998 ontbrak net dat kleine beetje geluk dat nodig is om wereldkampioen te worden. Het tournooi van 1998 was verder ook boeiender dan 1994. Mijn top 3 : 1 WK-1970. Schitterende wedstrijden met een briljante winnaar. 2 WK-1974. Oranje stal de voetbalharten all over the world. 3 WK-1998. Een goed voetballend Oranje, en Frankrijk met een geweldige Zidane.
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Van de WK's die ik bewust heb meegemaakt vond ik het WK 1998 toch wel het mooiste WK.
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ik ga met Weebl en sjimmie mee, 1998.
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ik ga dan voor 1998
![]() Daarvoor is te ver terug. Zat ik dan als 9-jarig jochie dat elke dag op het trapveldje naast de school was te vinden. Dat grote Oranje met die fantastische spelers zoals Bergkamp. Oranje shirtje aan op de bank, chips en cola erbij. Keihard juichen tegen Argentinië en vloeken op die dekselse Ortega, lachen om de schwalbe van Edje. Daarna die pot tegen Brazilië waarin ze er toch nog een verlenging eruit sleepten en daarna maar vloeken en tieren op Cocu en De Boer. Je kreeg lang niet alles mee maar het was één van m'n eerste bewuste voetbalervaringen en het was een prachtig WK waarop we zeker de finale hadden kunnen halen. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Voor mij ook 1998. Niet in de laatste plaats vanwege Villa BvD.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Doet het WK-74 jullie iets ?
Je hebt het niet meegemaakt. Maar zegt het jullie nog iets ? Of is dat voer voor ouwe zakken ?
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
1974 is voer voor oude zakken. Ik ken de verhalen, heb er veel van gezien, maar ik heb er helemaal niets mee.
1998 staat voor mij ver bovenaan. Echt mijlenver boven ieder ander groot toernooi zelfs. De hele sfeer die rond dat toernooi hing (natuurlijk ook door het succes van Oranje) was fantastisch. En ja, ik zat ook in een toffe levensfase voor zo'n toernooi. Als tweede zet ik dan 1994 neer. Was namelijk best een leuk toernooi, waar ik ook aardige herinneringen aan heb. Dat, plus Argentinië - Roemenië, zet 1994 op plaats twee. Op drie komt 1990. Terugkijkend eigenlijk best een aardig toernooi. Schillaci, Kameroen, Engeland, België... Jammer van de winnaar, en vooral de manier waarop. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
[quote=Zwoerd]
Tuurlijk doet het je wel wat, maar het gevoel is nooit zo sterk als van een toernooi wat je live meemaakt. 98 was ook mijn eerste toernooi dat ik echt volgde. QUOTE] Vandaar mijn vraag. Maar Nederland speelde slecht in de voorbereiding voor het WK-74. Niemand had er vertrouwen in. Zaten er plots 40000 Nederlanders op de tribune tijdens de eerste wedstrijd. Zaten er plots 40000 Nederlanders op de tribune. Uruquay werd met 4-0 van de mat gespeeld. Vergeet niet dat Oranje al 40 jaar niet op een WK had gespeeld en buiten de eerdere successen van Ajax en Feijenoord een nobody was in het internationale voetbal. We waren destijds al blij als we van Belgié wonnen.
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Maar zo goed en bijzonder als dat de overlevering wil laten geloven, was het nou ook weer niet. Dan was '98 na het echec van '96 nog veel bijzonderder.
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Het WK was toen ook iets minder groot nog. Twee poulefases en een finale. Geen gek systeem overigens...
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Tuurlijk was '74 bijzonder voor het Nederlands voetbal. Het hele aanzien van het Nederlands voetbal dateert van toen, dus op die manier heeft dat WK ons helemaal op de kaart gezet.
Als mooiste WK ga ik met de rest mee, Frankrijk '98. Van de bewust meegemaakte toernooien was dat met afstand het mooiste. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
'94 volgde ik bijna autistisch. Als ik terug kijk was dat wel erg tof, al keek ik uiteraard maar een paar wedstrijdjes...
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
.
|
||
|
|
|
|
|
#16 | |
|
||
|
|
|
|
|
#17 | |
De nachtwedstrijden mocht ik natuurlijk niet kijken. ![]() Bovendien was '94 het Wk van de geboorte van mijn helden: Stoichkov, Brolin, Asprilla, Hagi (dankzij z'n perongelukke wereldgoal), ...
|
||
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
In 1994 had je ook nog dat de beste nummers 3 doorgingen toch?
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Ik denk dat ik van dezelfde leeftijdscategorie als sjimmie, WeebI, Blawh en Da_Sandman ben, ik ga voor 1998
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Hebben jullie niet hetzelfde als ik. Dat je de historie van WK's wil kennen die je niet hebt meegemaakt ?
Dat je wil weten waarom Péle Puskas of Garrincha werden aanbeden ? Ze zeggen soms 'Dat is van voor mijn tijd.' Maar dan is Marco van Basten voor de volgende generatie ook van voor hun tijd.
|
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Mwah. Van de WK's van voor de oorlog weet ik nagenoeg niets. Van '74 en '78 weet ik best veel. Van '86 ook wel. Maar van voor 1974 boeit het me niet zo heel gek veel. Omdat ik dat denk ik niet schaar onder het 'moderne voetbal'.
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ik heb weinig meer met '74 en '78 dan wat chauvisme.. ik weet dat Cruijff in 74 belangrijk was en dat we in 78 het ook wel zonder hem konden.
88 was natuurlijk prachtig, maar ik was nog net te jong om me echt in het voetbal op tv te interesseren. En het was geen WK ![]() 92 was al mooier, maar ook geen WK. ![]() 94 volgde ik dankzij de amsteldoppen die ik spaarde. Geen mooi toernooi overigens, met saai voetbal en een finale waarbij iedereen in slaap viel. Brazilie dat eigenlijk tegen de VS uitgeschakeld had moeten worden, dat weet ik nog. Werden door de arbitrage gematst. 1998 en 2002 waren mooie toernooien, maar 98 was het mooist, omdat we toen wereldkampioen hadden moeten worden, maar uitgeschakeld werden omdat de scheidsrechter de overtreding op Pi-air niks vond.
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Ach, in de finale waren we er hoogstwaarschijnlijk ook wel afgegaan tegen de Fransen.
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Mwoa.. heb in diverse interviews toen gelezen dat de Fransen dolblij waren met Brazilie.
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
|
Nog steeds 98. Ik kan nog steeds niet kijken naar wedstrijd tegen Brazilie. Heb voor het eerst gehuild om uitslag van een voetbalwedstrijd.
|
|
|
|
|
|
#26 | |
Feit blijft, wie had die penalty er in geschoten? |
||
|
|
|
|
|
#27 |
|
Het mooiste WK was voor mij ook in 1998. De goal van Bergkamp
, de wedstrijd tegen Brazilië ![]() .Van 1994 zijn mijn enige herinneringen nog het schmincken van een vlaggetje op mijn gezicht (ja, ik zat in groep 3 ), de wedstrijd tegen Brazilië en de panini plaatjes die voor 10ct verhandeld werden op het basisschoolplein.
|
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
||
|
|
|
|
|
#30 | |
|
||
|
|
|
|
|
#31 | |
|
|
Die penaltyreeks tegen Denemarken durfde ik eigenlijk helemaal niet te kijken
|
|
|
|
|
|
|
#32 | |
Voor mij was 1990 het eerste 'echte' toernooi. Ik weet nog flarden van '88, maar dat zijn meer indrukken van net na de finale. In 1990 kreeg ik na het toernooi een VHS van het WK, vandaar dat ik daar nog wel van alles van weet denk ik .
|
||
|
|
|
|
|
#33 |
|
1990 is voor mij ook de eerste herinnering, voornamelijk vanwege het horloge met de mascotte die ik kreeg.
Van het EK in '88 heb ik echt 0 herinneringen.
|
|
|
|
|
|
|
#34 | |
We hebben het toch over die doppen, met aan de binnenkant de vlag van een deelnemer? |
||
|
|
|
|
|
#35 |
|
Haha, die herinner ik me ook nog.
|
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Zeker, hele goede actie van Amstel toen. Was ik helemaal gek van
. Alleen nog niet van het bier .
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
De Amsteldoppen
+ bijbehorende boek natuurlijk!
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
In 1998 was ik 6 jaar. Ik heb foto's dat ik met de hele familie in een restaurant met een oranje petje naar de wedstrijd tegen Argentinië zit te kijken
Kan het me niet echt meer bewust herinneren alleen, maar het was een groot feest
|
|
|
|
|
|
|
#39 | |
maar mijn god wat zat die Stars & Stripes er vaak tussen.
|
||
|
|
|
|
|
#40 | |
![]()
|
||
|
|
|
|
|
#41 | ||
|
|
![]()
![]() Mooiste WK was '98, prachtig toernooi en één van de weinige WK's die qua gemiddeld spelniveau van de wedstrijden kan meten met de afgelopen EK's. |
||
|
|
|
|
|
#42 |
|
Z
|
1974 - Nederland een van de beste ploegen ooit
1982 - Italie!!! Alleen al vanwege Tardelli ![]() 1998 - Al genoeg over verteld, kan ik me alleen maar bij aansluiten. 1970 is een goede kandidaat, maar daar heb ik alleen documentaires over gezien, niet meegemaakt. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
1. 2006
2. 2002 Enige die ik heb meegemaakt
|
|
|
|
|
|
|
#44 | |
Overigens vind ik 2002 het mooist. Tijdens de lessen op school er tussenuit sneaken en in de mediatheek gaan kijken enzo. En het sprookje van Zuid-Korea. Zga elke wedstrijd gezien toen. 98 was mooi, achteraf. Maar toen nog te jong om het echt te beleven zoals ik dat nu zou doen. |
||
|
|
|
|
|
#45 |
|
2002 heb ik eigenlijk helemaal niets mee. Ik wist niet beter dan dat Nederland altijd op een groot toernooi aanwezig was. En dan ben je er niet bij. Veel gezien dat toernooi, maar helemaal geen gevoel bij gehad. Het is toch echt anders als Nederland er niet bij is. Hoop het dan ook niet meer mee te maken.
|
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
||
|
|
|
|
|
#47 | |
![]() En die cheater van een Rivaldo niet te vergeten ![]() Sfeer was wel minder. WK's in Duitsland en Frankrijk waren geweldig. |
||
|
|
|
|
|
#48 | |
) wereldkampioen wordt. Ballen over de lijn niet gezien, strafschop na duidelijke schwalbe en meer van zulks. Misschien dat ze dan video-refereeing toe staan. Al deden ze dat natuurlijk stiekem al tijdens de confederationscup toen Brazilie eigenlijk had moeten verliezen/gelijkspelen tegen Egypte, maar dat zullen ze nooit toegeven.
|
||
|
|
|
|
|
#49 | |
|
||
|
|
|
|
|
#50 | |
Het was juist zo mooi omdat ik overal gewoon van kon genieten zonder ook maar een seconde aan de gevolgen voor Nederland te hoeven denken, dat vond ik wel wat hebben. |
||
|
|
|
![]() |
||
Wat vinden jullie het mooiste WK ?
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|