Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief WK2010
Nieuw wachtwoord aanvragen

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 03-12-09, 00:08   #1
SCH

SCH's Voetbal Forum schermafbeelding

Dit is vooral een politiek-maatschappelijke vraag.
Is het verstandig en kan het eigenlijk wel: een WK organiseren in een ontwikkelingsland? In hoeverre profiteert de lokale bevolking ervan.

Ik ben er niet uit maar ik was wel erg onder de indruk van deze aflevering van Tegenlicht

Op 11 juni 2010 begint in Zuid-Afrika het wereldkampioen voetbal, het eerste op het Afrikaanse continent. Voor zulke mega-sportgebeurtenissen hebben ontwikkelingslanden aan stadions en infrastructuur een grotere achterstand in te halen dan gastlanden in Europa of Noord-Amerika. Om de nominatie te winnen werden de kosten dramatisch onderschat en de revenuen schromelijk overschat.

De hoge uitgaven worden gerechtvaardigd door het WK te presenteren als een strategie voor economische groei en armoedebestrijding: het WK moet een katalysator zijn om de leefomstandigheden van de “historically disadvantaged” te verbeteren. Dus belooft de regering prioriteit voor de kleine lokale ondernemer, vrouwenparticipatie, black empowerment en upgrading van achterstandsgebieden door de bouw van nieuwe sportvoorzieningen. Maar het nieuwgebouwde droomstadion in Kaapstad staat niet in een achterstandsgebied. Het staat in de duurste blanke wijk, onbereikbaar voor de miljoenen “disadvantaged” op de ver weg gelegen Cape Flats.

Dat roept de vraag op wat nu daadwerkelijk de nalatenschap is van een mega sportgebeurtenis als het WK voetbal. Tegenlicht onderzoekt de kansen en mogelijkheden van degenen die van dag tot dag voor hun inkomen zijn aangewezen op de informele economie, en die zichzelf alleen maar uit hun armoede kunnen trekken met een once-in-your-lifetime opportunity als dit WK. De verkopers, transportbedrijfjes, Bed & Breakfast initiatieven in townships, arts en crafts handelaren, zelfbenoemde gidsen en andere vindingrijke ondernemers.

Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal te maken krijgen met de onwrikbare reglementen van de FIFA. Tickets, accommodatie, transport, marketing, vergunningen en alle activiteiten in en om de stadions: de wereldvoetbalorganisatie beheert de complete inkomstenketen van de World Cup. Tegenlicht wist de hand te leggen op contracten die de FIFA sluit met regering en gemeentebesturen over het gebruik van de stadions, de openbare fanparken en de openbare ruimte. Contracten die bijvoorbeeld bepalen dat in en rond de stadions niet de foodmama’s, maar hoofdsponsor McDonald’s opereert.

Voor onze hoofdpersonen uit de townships rond Kaapstad is de vraag naar de nalatenschap van het WK een heel persoonlijke geworden. Tegen de achtergrond van de nieuwe skyline van architectonisch gedurfde stadions, is dit waar de uitzending over gaat: de creativiteit van de informele economie tegenover het keiharde, Westerse businessmodel van de FIFA

Als je tijd hebt, bekijk die docu eens. De enorme macht en dominantie van de FIFA is best schokkend. Je zou toch hopen dat de lokale bevolking heel veel heeft aan zo'n evenement maar er komen nogal wat voorbeelden in naar voren waaruit dat juist niet blijkt. Maar misschien is het een eenzijdig beeld?
SCH is nu online   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 03-12-09, 09:11   #2

Suijk's Voetbal Forum schermafbeelding

Heb geen tijd om het te kijken, maar er zijn grote vraagtekens bij het economish nut inderdaad. De hoeveelheid verwachte supporters is geloof ik even groot als de groep toeristen die er sowieso al iedere maand komen.
Suijk is offline   Met citaat reageren
Oud 03-12-09, 09:56   #3

Cheiron's Voetbal Forum schermafbeelding

Prestige van de zittende macht. De gewone burger en zeker de achtergestelde burger boeit ze natuurlijk helemaal geen fuck. Ik heb altijd wel mijn twijfels over het organiseren van dit soort evenementen. Je zet jezelf even op de kaart, maar een jaar later is de wereld je weer vergeten en zit je met onderhoudskosten van je nieuwe stadions en faciliteiten.
Cheiron is nu online   Met citaat reageren
Oud 03-12-09, 10:12   #4

Grunner's Voetbal Forum schermafbeelding

Vorig jaar geleden ben ik voor mijn studie in Zuid-Afrika geweest. Daar heb ik onder andere de burgemeester van Kaapstad en iemand van het organisatiecommité gesproken over dit vraagstuk. Zij vertelden allebei dat er in ieder geval voor de arbeiders een oplossing zou worden gevonden. Dat ze konden rekenen op een nieuwe baan na het WK. Ook de rest van de bevolking zou er beter van af zijn vanwege investeerders die naar het land zouden komen. Ik ben benieuwd wat er na het WK van die woorden waar blijken te zijn.
Grunner is nu online   Met citaat reageren
Oud 03-12-09, 10:43   #5

Maja's Voetbal Forum schermafbeelding

Er zullen meer toeristen naar ZA komen, dus dat is sowieso goed voor de economie van het land.

De Zuid-Afrikaanse voetbalbond verdient er geloof ik ook miljoenen mee en gaat dat in maatschappelijke projecten steken. Of die belofte ook waargemaakt wordt...
Maja is offline   Met citaat reageren
Oud 03-12-09, 11:21   #6

Tizitl's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Cheiron
Prestige van de zittende macht. De gewone burger en zeker de achtergestelde burger boeit ze natuurlijk helemaal geen fuck.
Aan de andere kant hebben de armere inwoners van een stad vaak kleine handeltjes en dergelijke. Daar kan met de verkoop van allerlei WK prullaria aan supporters wel het een en ander verdient worden. Dat dat de zittende macht niet boeit betekend niet dat ze er niet van profiteren natuurlijk.

De informele economie zal er hoe dan ook wel iets aan over gaan houden. Of dat voor de formele economie ook geldt lijkt mij eerder de vraag.
Tizitl is offline   Met citaat reageren
Oud 03-12-09, 11:24   #7
SCH

Oorspronkelijk geplaatst door Tizitl

Aan de andere kant hebben de armere inwoners van een stad vaak kleine handeltjes en dergelijke. Daar kan met de verkoop van allerlei WK prullaria aan supporters wel het een en ander verdient worden. Dat dat de zittende macht niet boeit betekend niet dat ze er niet van profiteren natuurlijk.
Maar dat wordt door de FIFA dus nogal tegengewerkt. Het zijn vooral de grote merken die de mogelijkheid krijgen om dingen te verkopen en de lokale bevolking wordt ver van de stadions gehouden met hun handel.
Oud 03-12-09, 11:26   #8

Je mag zelf ook geen spullen verkopen (nergens) waar WK of 2010 opstaat.
Oud 03-12-09, 11:28   #9
SCH

Punt is dat je van de FIFA zou kunnen en mogen verwachten dat ze heel veel doen aan een maatschappelijk programma en dat er allemaal in nemen. De gevolgen voor de lokale bevolking, de invloed op de economie, aandacht voor mensenrechten en armoede en dergelijke. Bij de Olympische Spelen gaat dat ook niet allemaal super maar ik heb de idee dat er daar toch wat meer visie achter zit op dat gebied.
Oud 03-12-09, 11:39   #10

Grunner's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Suijk
Je mag zelf ook geen spullen verkopen (nergens) waar WK of 2010 opstaat.
Dat nemen ze in Afrika niet zo nauw hoor
Grunner is nu online   Met citaat reageren
Oud 03-12-09, 12:05   #11

Tizitl's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door SCH
Maar dat wordt door de FIFA dus nogal tegengewerkt. Het zijn vooral de grote merken die de mogelijkheid krijgen om dingen te verkopen en de lokale bevolking wordt ver van de stadions gehouden met hun handel.
Soccer city ligt vlak bij Soweto, ik wens de FIFA bij deze veel sterkte

Kleine handeltjes met WK sleutelhangers en dergelijke zijn amper tegen te houden. En de fans zitten ook niet de hele dag in het stadion natuurlijk. Er zullen waarschijnlijk legio namaak shirtjes etc in de rest van de stad te koop zijn. Niet vlakbij het stadion natuurlijk maar op een paar honderd meter afstand zie ik het al best gebeuren door straatverkoop.
Tizitl is offline   Met citaat reageren
Oud 03-12-09, 12:32   #12

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Kan ik ook wel begrijpen hoor. Ik ben vorig jaar in Afrika geweest en na een paar dagen wordt je gek van de handelaartjes.

Het is heel erg voor die mensen, maar ja...
Erwtensoep is offline   Met citaat reageren
Oud 03-12-09, 12:42   #13
SCH

Oorspronkelijk geplaatst door Erwtensoep

Kan ik ook wel begrijpen hoor. Ik ben vorig jaar in Afrika geweest en na een paar dagen wordt je gek van de handelaartjes.

Het is heel erg voor die mensen, maar ja...
Maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat er om of de straatarme bevolking er op de een of andere manier voordeel van heeft en niet als ratten worden behandeld. Laat Coca Cola ze inschakelen, laat de FIFA zorgen dat ze baantjes krijgen enz. Het kan genant worden als er een enorm commercieel feest wordt gevierd terwijl even verderop mensen niks te eten hebben.
Oud 03-12-09, 12:48   #14

Maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat er om of de straatarme bevolking er op de een of andere manier voordeel van heeft en niet als ratten worden behandeld. Laat Coca Cola ze inschakelen, laat de FIFA zorgen dat ze baantjes krijgen enz. Het kan genant worden als er een enorm commercieel feest wordt gevierd terwijl even verderop mensen niks te eten hebben.
Absoluut, maar ik wil maar zeggen dat ik het zou snappen als ze de niet officiele handel tegen willen gaan.

Maar dan moeten ze het ook compenseren.
Oud 03-12-09, 12:53   #15

ErikT's Voetbal Forum schermafbeelding

Kijk, ze zitten natuurlijk in Zuid-Afrika omdat dat in dezelfde tijdzone als West-Europa ligt. En zo heeft de rest van de wereld weinig in te brengen. Ze zijn toch niet in Europa?
ErikT is offline   Met citaat reageren
Oud 04-12-09, 11:20   #16

Elfletterig's Voetbal Forum schermafbeelding

Het maakt eigenlijk niet zo veel uit waar het georganiseerd wordt. Het is een wereldwijd toernooi dus voor sommige landen zijn de speeltijden altijd ongunstig.

Wat ik belangrijk vind om te zeggen, is dit: ze moeten niet de illusie hebben dat zulke toernooien de situatie in het land verbeteren. We hebben dat ook gezien bij de Olympische Spelen in China; de mensenrechtensituatie is er geen millimeter door verbeterd.
Elfletterig is offline   Met citaat reageren
Oud 04-12-09, 11:43   #17
Tom

Tom's Voetbal Forum schermafbeelding

Precies, en het vogelnest staat stof te vangen (toch?) en geld te kosten.
Tom is offline   Met citaat reageren
Oud 04-12-09, 12:12   #18
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Als het goed gaat, is het een enorme boost voor Zuid-Afrika en heel Afrika; gaat het mis, dan kom je heel lang niet meer van een fout imago af.

Ik las in een column van Genee dat ze 10 doden verwachten en daarnaast nog 100 verkrachte vrouwen .
Bliksem is offline   Met citaat reageren
Oud 04-12-09, 12:17   #19

Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem
Als het goed gaat, is het een enorme boost voor Zuid-Afrika en heel Afrika; gaat het mis, dan kom je heel lang niet meer van een fout imago af.

Ik las in een column van Genee dat ze 10 doden verwachten en daarnaast nog 100 verkrachte vrouwen .
Per minuut?

Of bedoel je de supporters?
Oud 04-12-09, 12:19   #20

Dat zijn 'normale' cijfers daar volgens mij. In een dag ofzo.
Oud 15-03-10, 13:25   #21
66-68-71-87

kabonk's Voetbal Forum schermafbeelding

Naast het nieuws over het voetbal gebeuren rondom het WK, is er eigenlijk weinig tot geen nieuws over het lot van de lokale bevolking in Zuid-Afrika in de (Nederlandse) pers.

Elke zondag heeft David Hills in The Observer een column genaamd "Said & Done" waar (zeker de laatste tijd) bijna wekelijks nieuws voorbij komt over het WK, met name over de acties van FIFA mbt het WK. Zo zijn er een groot aantal mensen die aan de stadions werkte ontslagen na een staking over hun loon ($2 per uur en ze wilde wat meer), kraampjes op de lokale markt met afbeeldingen of slogans over het wk worden door de politie verwijderd, hotels die in aanmerking willen komen voor de alles-in-een pakketten moeten 30% van hun omzet afstaan en ongeveer 20 duizend mensen worden verwijderd uit hun huis in Kaapstad naar sloppenwijken buiten de stad (VN heeft de FIFA hier over benaderd maar FIFA reageert niet).

Ik lees over dit soort zaken eigenlijk niets in de pers, zeker niet in Nederland.
kabonk is nu online   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 13:28   #22

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Is een documentaire over geweest van tegenlicht.

Ik moet zeggen dat het in Zuid-Afrika nog wel mee valt. Ze doen hun best om de opbrengsten van het WK niet eenzijdig bij een select deel van de bevolking te leggen. Idem dito met de kosten.

De OS in China, dát was pas een schandaal

Oud 15-03-10, 13:37   #23
66-68-71-87

Ja China spant wel de kroon wat dat betreft.
Oud 15-03-10, 13:45   #24

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

http://www.vpro.nl/programma/tegenli...ngen/42667553/

Oud 15-03-10, 15:54   #25
66-68-71-87

Bedankt voor het linkje!
Oud 15-03-10, 16:14 thumb down   #26
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Elk jaar rondom het WK of een EK hoor en lees je dit soort verhalen. Exclusiviteit is wat de sponsoren en de organisatie wenst. Ergens begrijp ik dat wel, maar soms gaat dat wel erg ver. Het stadion voor de finale moest op 1 specifieke lokatie liggen, zodat de Tafelberg mooi in beeld kon komen met het totaalshot. Terwijl die hoogstwaarschijnlijk het hele toernooi in mist gehuld zal zijn.
En dat gedoe over die lonen gaat natuurlijk helemaal nergens over..

In een rijk land, zonder al te veel sociale problemen (NL, Duitsland, Zwitserland/Oostenrijk recentelijk) heb ik er niet zoveel moeite mee dat de sponsoren hun exclusiviteit krijgen. Nu is dat wat mij betreft wat anders, het zijn bij mijn weten nu toch vooral mensen die het al moeilijk hebben, die met de verkoop van eigen merchandize wat extra's proberen te verdienen.
Prosac is nu online   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 16:32   #27
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

D'r moet ook eens gekapt worden met die extreme veroordeling van de buitenkant (buitenlandse media, overheden, celebs, etc.), dat maakt de situatie alleen maar erger. Tuurlijk moeten de problemen erkend worden, maar er moet ook geaccepteerd worden dat die landen op bepaalde vlakken zo'n achterstand hebben waardoor niet alles in 1 keer opgelost kan worden. Een cultuur die in duizenden jaren is opgebouwd kan nu eenmaal niet in 1x aangepast worden, stapje voor stapje in de goede richting is voor een groot deel van de lokale bevolking ook een stuk beter.
Blawh is nu online   Met citaat reageren
Oud 23-03-10, 19:43   #28

Vandaag hadden we op de universiteit Wageningen een symposium met betrekking tot dit onderwerp en Rudi Boon, de maker van deze documentaire Trade Mark 2010, was zelf ook aanwezig. Erg interessant inderdaad en hoe ziekelijk de macht van de FIFA is. Er werd tevens de verwachting uitgesproken dat dit voor de FIFA een testfase is en het WK in Brazilië aan nog strengere regels onderhevig zal zijn
Smeich is offline   Met citaat reageren
Oud 31-05-10, 10:48 emo   #29
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Wereldkampioen van Afrika: Aflevering Zuid-Afrika

Hele interessante aflevering van een programma van Jan Mulder en Abdelkader Benali over de achtergronden van het WK en wat het doet met vooral de arme mensen. Ze zitten er daar totaal niet op te wachten. Erg interessant om te zien en horen.
Bliksem is offline   Met citaat reageren
Oud 31-05-10, 19:03   #30
Wereldkampioen van Afrika: Aflevering Zuid-Afrika

Hele interessante aflevering van een programma van Jan Mulder en Abdelkader Benali over de achtergronden van het WK en wat het doet met vooral de arme mensen. Ze zitten er daar totaal niet op te wachten. Erg interessant om te zien en horen.
Prachtige docu.

Met betrekking tot dat laatste iview; ZAf betaalt die stadions toch niet zelf of wel? Volgens mij krijgen ze een deel van de FIFA en een deel zal ook terugvloeien middels merchandising, tickets, catering, accomodatie etc.

Het blijft natuurlijk wel redelijk bizar om zulke prachtige stadions te bouwen voor 6 of 7 wedstrijden.

Die docu onderstreept nogmaals mijn gevoelens die ik heb bij het WK in ZuidAfrika. Het is zo controversieel, dat ik er toch niet zo naar uitkijk als bijvoorbeeld Duitsland 2006. Natuurlijk denk je daar niet bij na als Nederland een wedstrijd wint en je met een biertje in de kroeg staat. Maar dit WK heeft toch een soort rare nasmaak. Ik vind nog altijd dat een WK moet worden georganiseerd in een land dat het aan kan en waar de stadions ook een functie blijven houden.
Fukjoeman is offline   Met citaat reageren
Oud 31-05-10, 22:39   #31

ASroma's Voetbal Forum schermafbeelding

fifa is maffia
ASroma is offline   Met citaat reageren
Oud 31-05-10, 22:55   #32
NM.

NM.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Fukjoeman
Prachtige docu.

Met betrekking tot dat laatste iview; ZAf betaalt die stadions toch niet zelf of wel? Volgens mij krijgen ze een deel van de FIFA en een deel zal ook terugvloeien middels merchandising, tickets, catering, accomodatie etc.

Het blijft natuurlijk wel redelijk bizar om zulke prachtige stadions te bouwen voor 6 of 7 wedstrijden.

Die docu onderstreept nogmaals mijn gevoelens die ik heb bij het WK in ZuidAfrika. Het is zo controversieel, dat ik er toch niet zo naar uitkijk als bijvoorbeeld Duitsland 2006. Natuurlijk denk je daar niet bij na als Nederland een wedstrijd wint en je met een biertje in de kroeg staat. Maar dit WK heeft toch een soort rare nasmaak. Ik vind nog altijd dat een WK moet worden georganiseerd in een land dat het aan kan en waar de stadions ook een functie blijven houden.
Logisch, maar het lijkt me, zeker in een periode als deze, moeilijk om sowieso een WK goed te kunnen organiseren. Ook zouden er maar weinig landen overblijven waar dan een WK kan worden gehouden. (Zouden er in Z-A +40000 mensen naar een wedstrijd Supersport United - Ajax Cape Town gaan? )
Wellicht is het gewoon een jaartje of 10 te vroeg.
NM. is offline   Met citaat reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief WK2010

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:56.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site