Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief Voetbal
Nieuw wachtwoord aanvragen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 15-10-11, 23:38 question   #1

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Op dit forum is een discussie aan de gang over of Huntelaar of Van Persie geschikter is als spits.

Ik ben zelf vandaag even gaan goochelen met de statistieken die over beide heren zijn te vinden en te maken.
Voor dit doeleinde heb ik de competitieve interlands genomen omdat de relatieve waarde van vriendschappelijke wedstrijden moeilijker is in te schatten. Toch: 30 doelpunten in 48 interlands voor Huntelaar om 25 doelpunten in 60 interlands voor Van Persie is de totale balans (incl. vriendschappelijke wedstrijden dus).

Hierbij moet worden aangetekend dat Van Persie tot en met 2008 door Van Basten vaak op de vleugels werd gebruikt en Huntelaar op zijn beurt weer vaak invaller was onder Van Marwijk (minder onder Van Basten, maar werd ook gewoon minder vaak gebruikt).
Onder Van Basten scoorde van Persie 8 keer competitief maar slechts 1 keer daarvan stond hij in de spits, de enige competitieve interland dat hij onder Van Basten daar ook daadwerkelijk stond (hiervoor is gebruik gemaakt van de VI database en de krantenarchieven).

Doordat Van Persie in zijn begintijd als vleugelspeler is gebruikt zijn deze statistieken lastiger te vergelijken met elkaar dan bij de hier gevoerde Van Nistelrooy vs Kluivert discussie. Daar komt bij dat hij in 2008/2009 door Van Marwijk een aantal keren als schaduwspits is gebruikt toen Sneijder een mindere periode had bij Real Madrid.

Dat gezegd hebbende krijg je deze balans:

Van Persie (40 wedstrijden, 16 doelpunten):
Waarvan:

Aansluitingstreffer:
0

Gelijkmaker:
1

Op voorsprong komen (1 doelpunt verschil - tussen haakjes het aantal openingstreffers):
6 (6)

Twee doelpunten verschil ("het slot op de wedstrijd"):
4

Meer dan 2 doelpunten verschil of terugkomen van een achterstand groter dan 2 (dus bijv. de 2-4 en 3-0):
5

Huntelaar (25 wedstrijden, 18 doelpunten):
Waarvan:

Aansluitingstreffer:
0

Gelijkmaker:
1

Op voorsprong komen (tussen haakjes het aantal openingstreffers):
7 (5 + 1 penalty)

Twee doelpunten verschil:
5

Meer dan twee doelpunten verschil:
5

Als men de 'periode Van Basten' eraf trekt bij Van Persie dan krijgt men dit staatje:

Van Persie 'minus Van Basten' (19 wedstrijden, 8 doelpunten)

Aansluitingstreffer:
0

Gelijkmaker:
0

Op voorsprong:
3 (3)

Twee doelpunten verschil:
1

Meer dan twee doelpunten verschil:
4

Van Persie heeft het statistisch vooral beroerd gedaan in 2005, 2007, 2009 en 2010 maar hield vaak het vertrouwen van de coach terwijl Huntelaar amper aan zijn minuten kwam. Daarentegen is het opmerkelijk dat Huntelaars gemiddelde in competitief verband aanzienlijk hoger ligt dan zijn overall-gemiddelde. Van Persies productiviteit is onder Van Marwijk helaas omlaag gegaan wanneer men zijn 4 doelpunten tegen San Marino er vanaf haalt, maar hij scoort desalniettemin nog even vaak de belangrijke 1-0.

Tevens valt op dat Huntelaar 7 keer als wisselspeler in het veld kwam en daarin maar 1 keer wist te scoren, de 2-1 tegen Kameroen in WK2010. Toen kwam hij in de 59ste minuut voor Van Persie in het veld. Gemiddeld genomen kwam Huntelaar in de 78ste minuut in het veld.
Van Persie werd onder Van Basten 6 keer als wisselspeler gebruikt (1 keer onder Van Marwijk) en wist daarin twee keer te scoren (de 2-0 tegen Frankrijk in 2008 en de 0-4 tegen Finland in 2005, destijds zijn tweede interland). Dit deed hij toen hij in de 56ste en 75ste minuut in het veld kwam. Gemiddeld genomen kwam Van Persie de 64ste minuut het veld in.
Beiden zijn geen gelukkige matchwinner als wisselspeler, ook wanneer men naar de assists kijkt overigens (Van Persie heeft ooit als wisselspeler twee assists gegeven, de 2-0 tegen Finland in 2005 en de 4-0 tegen Frankrijk in 2008; Huntelaar heeft er 0).

Verder werd Van Persie 17 keer (van de 40) naar de kant gehaald en scoorde in die wedstrijden 3 keer (gewisseld in de 45ste, 60ste en 70ste minuut in de wedstrijden dat hij scoorde). Twee keer betrof het de 1-0 en één keer de 2-0. Hij werd echter 2 keer daarvan naar de kant gehaald toen de tussenstand op puntverlies uitdraaide (hoewel één van die twee keren het een blessure betrof). Geen enkele keer verdedigde Nederland een nipte voorsprong in de wedstrijden dat hij scoorde.
Gemiddeld genomen werd Van Persie deze 17 keer in de 71ste minuut gewisseld. 4 keer daarvan stevende Nederland af op puntverlies. Verder verdedigde Nederland tien keer (van de 17) een voorsprong van één doelpunt verschil wanneer Van Persie eraf werd gehaald.

Huntelaar werd 7 keer gewisseld en scoorde in de wedstrijden dat dit gebeurde 5 keer (wel twee keer twee goals in een wedstrijd, werd alle keren na de 80ste minuut gewisseld; 3 maal de 1-0, 1 maal de 2-0 en 1 maal de 3-0). Geen enkele keer stevende Nederland toen af op puntverlies. Één keer verdedigde Nederland toen wel de kleinst mogelijke voorsprong.
Huntelaar zag gemiddeld na 76 minuten de kleedkamer. 1 keer van deze 7 wissels stevende Nederland af op puntverlies. Tot slot verdedigde Nederland 4 keer (van de 7) een voorsprong van één doelpunt verschil toen Huntelaar eraf werd gehaald.

Tot slot ziet de assist-verdeling er zo uit:

Van Persie:
2005: 2 assists (de assists voor de 2-0 en 4-0) in 6 interlands.
2006: 2 assists (de 1-0, de 3-0) in 8 interlands.
2007: 0 assists in 3 interlands.
2008: 1 assist (de 4-0) in 6 interlands.
2009: 1 assist (de 2-0) in 4 interlands.
2010: 0 assists in 7 interlands.
2011: 2 assists (de 3-0, de 10-0) in 6 interlands.

Huntelaar:
2006: 0 assists in 2 interlands.
2007: 0 assists in 2 interlands.
2008: 0 assists in 4 interlands.
2009: 0 assists in 5 interlands.
2010: 1 assist (de 4-0) in 8 interlands.
2011: 1 assist (de 4-0) in 4 interlands.

Heel erg moeilijk om statistisch te zeggen wie beter is. Huntelaar heeft een veel beter gemiddelde, maar Van Persie maakt als hij scoort ook heel belangrijke doelpunten en heeft meer assists gegeven in zijn interlandcarrière. Daarentegen maakt Van Persie statistisch een grilliger indruk, heel vaak werd hij tamelijk vroeg gewisseld wanneer Nederland op puntverlies afstevende of een lichte voorsprong moest verdedigen.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 17-10-11 om 13:52

(Verdwijnt na registratie)
Oud 15-10-11, 23:53 duh   #2
Theo, pak 'm terug

Hendril's Voetbal Forum schermafbeelding

Ricky van Wolfswinkel

Oud 16-10-11, 00:06 Standaard   #3
Ik voel me hier thuis!

Van Persie springt veel te slordig met kansen om, draait alles naar zijn linkerbeen en is totaal geen afmaker. Bovendien loopt hij de laatste tijd in de weg en loopt zelfs samenwerking met van der vaart niet. Voor mij is het duidelijk Huntelaar die de voorkeur moet krijgen.

Oud 16-10-11, 00:07 Standaard   #4
Ik voel me hier thuis!

Ik ben een grote fan van Luuk de Jong trouwens. Die zie ik best in de basis voetballen in 2014.

Oud 16-10-11, 00:22 Standaard   #5
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

Klaas.
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 16-10-11, 11:39 Standaard   #6

Het valt ook op dat Van Persie heel vaak zijn wedstrijden niet heeft afgemaakt. Daardoor zijn z'n cijfers wat minder mooi dan de werkelijkheid (hij mist immers minuten om doelpunten te maken).

Aan de andere kant gebeurt het natuurlijk niet voor niets dat hij gewisseld wordt. Toen Nederland op verliespunten afstevende werd hij gemiddeld genomen de 61ste minuut gewisseld. Dit gebeurde vier keer. Tel je daarbij de nipte voorsprongen (dus dat de wedstrijd nog niet 'in de tas zit') bij op dan kom je op een gemiddelde van de 71ste minuut. In totaal zijn dat 14 keren. De overige drie keren (twee doelpunten voorsprong) betrof het overigens een gemiddelde van 72 minuten.

Huntelaar werd één keer in de 57ste minuut gewisseld op een moment dat Nederland verliespunten ging lijden. Huntelaar zag gemiddeld na 73 minuten de kleedkamer als Nederland een nipte voorsprong verdedigde (wanneer je dat erbij op telt). De overige twee keren (twee goals voorsprong) betrof een gemiddelde van 82 minuten.

Tevens werd Van Persie zes keer (van de 17) als eerste van de spelers op het veld gewisseld (blessures uitgezonderd). Huntelaar is twee keer van de zeven als eerste gewisseld.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 16-10-11 om 11:58

Oud 17-10-11, 11:55 Standaard   #7

tong80's Voetbal Forum schermafbeelding

Laat Huntelaar maar staan.

Van Persie kan ook op andere posities uit de voeten.

Oud 17-10-11, 11:57 surprise   #8
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
Het valt ook op dat Van Persie heel vaak zijn wedstrijden niet heeft afgemaakt. Daardoor zijn z'n cijfers wat minder mooi dan de werkelijkheid (hij mist immers minuten om doelpunten te maken).

Aan de andere kant gebeurt het natuurlijk niet voor niets dat hij gewisseld wordt. Toen Nederland op verliespunten afstevende werd hij gemiddeld genomen de 61ste minuut gewisseld. Dit gebeurde vier keer. Tel je daarbij de nipte voorsprongen (dus dat de wedstrijd nog niet 'in de tas zit') bij op dan kom je op een gemiddelde van de 71ste minuut. In totaal zijn dat 14 keren. De overige drie keren (twee doelpunten voorsprong) betrof het overigens een gemiddelde van 72 minuten.

Huntelaar werd één keer in de 57ste minuut gewisseld op een moment dat Nederland verliespunten ging lijden. Huntelaar zag gemiddeld na 73 minuten de kleedkamer als Nederland een nipte voorsprong verdedigde (wanneer je dat erbij op telt). De overige twee keren (twee goals voorsprong) betrof een gemiddelde van 82 minuten.

Tevens werd Van Persie zes keer (van de 17) als eerste van de spelers op het veld gewisseld (blessures uitgezonderd). Huntelaar is twee keer van de zeven als eerste gewisseld.
Sinds wanneer ben jij zo gek op statistieken? Lijkt niet aan te sluiten met wat je normaal altijd vindt

Oud 17-10-11, 12:20 Standaard   #9

neilpad's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Inconsequent Bekijk bericht
Van Persie springt veel te slordig met kansen om, draait alles naar zijn linkerbeen en is totaal geen afmaker. Bovendien loopt hij de laatste tijd in de weg en loopt zelfs samenwerking met van der vaart niet. Voor mij is het duidelijk Huntelaar die de voorkeur moet krijgen.
Mwa hij kan meer dan prima met rechts hoor. Gisteren ook zo de score geopend tegen Sunderland en niet veel later nog een geniale stift op de paal met rechts.

Oud 17-10-11, 13:09 Standaard   #10

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

Sinds wanneer ben jij zo gek op statistieken? Lijkt niet aan te sluiten met wat je normaal altijd vindt
In dit geval is het wel handig om na te gaan hoeveel daarvan volledige interlands waren en of er een reden valt aan te wijzen voor de wissels. Het lijkt erop te wijzen dat Van Persie een aantal keer niet naar tevredenheid presteerde.

Oud 17-10-11, 13:15 Standaard   #11
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Als je een systeem kunt bedenken met én KJH én RvP dan moet je dat altijd doen.

Oud 17-10-11, 13:18 Standaard   #12
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Da_Sandman Bekijk bericht
Van Persie zou denk ik het best functioneren achter Huntelaar, maar dan moet Sneijder een stukje achteruit.

Oud 17-10-11, 13:21 Standaard   #13
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Dan moet Kuyt eruit? Een aanval met Kuyt en Huntelaar is namelijk om te janken als iedereen inzetbaar is.
Blawh is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 13:23 Standaard   #14
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Blawh Bekijk bericht
[...]

Dan moet Kuyt eruit? Een aanval met Kuyt en Huntelaar is namelijk om te janken als iedereen inzetbaar is.
Kuyt staat aan de zijkant, ik zou Van Persie graag centraal zien.

Oud 17-10-11, 13:28 Standaard   #15
Prima Deluxe.

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Kuyt staat aan de zijkant, ik zou Van Persie graag centraal zien.
Dat ben ik met je eens. Ik zie hem het liefst in de spits.

Maar met Bert weet je het maar nooit, ik zal al tevreden zijn als niet en Huntelaar en Kuyt in de basis staan.
Oud 17-10-11, 13:46 Standaard   #16
AFCA

Kuyt mag er wat mij betreft altijd uit, maar dat is een andere discussie. Kijk, als het aan mij ligt spelen Vd Vaart, Sneijder, Robben, Van Persie en Huntelaar altijd. Als je over zo'n aanval kunt beschikken, ben je gek als je daar geen gebruik van maakt. Zet Van Bommel en De Jong daarachter als voorkant van je defensie (dus niet als achterkant van je middenveld) en speel met twee mandekkers en een laatste man.

Oud 17-10-11, 13:46 Standaard   #17
Hup Holland!

Gordon Shumway's Voetbal Forum schermafbeelding

Van Persie. Kijk alleen al naar z'n bijdrage gisteren.

Oud 17-10-11, 13:50 arrow   #18
Mênnus Brabander

Kuyt mag er wat mij betreft altijd uit, maar dat is een andere discussie. Kijk, als het aan mij ligt spelen Vd Vaart, Sneijder, Robben, Van Persie en Huntelaar altijd. Als je over zo'n aanval kunt beschikken, ben je gek als je daar geen gebruik van maakt. Zet Van Bommel en De Jong daarachter als voorkant van je defensie (dus niet als achterkant van je middenveld) en speel met twee mandekkers en een laatste man.
Met 4 spelers die altijd de bal willen hebben én het spel willen verdelen schiet je daar jezelf mee in je voet denk ik.

Oud 17-10-11, 13:51 Standaard   #19

Drie mans defensie is echt uit de tijd. Ook krijg je weer ver-schrik-ke-lijk voetbal als je De Jong en Bommel op stelt.

Ik zou Kuyt altijd gebruiken, anders wordt je overlopen. Dat loopvermogen heb je nodig.

Als eerste zou ik altijd Van der Vaart op de bank zetten. Heb je vrijwel niks aan.

Oud 17-10-11, 13:54 Standaard   #20
Hup Holland!

Gordon Shumway's Voetbal Forum schermafbeelding

Wordt het trouwens een topic over wie er in de spits moet of over je favoriete basiself van Oranje?

Oud 17-10-11, 13:56 Standaard   #21
AFCA

[...]

Drie mans defensie is echt uit de tijd. Ook krijg je weer ver-schrik-ke-lijk voetbal als je De Jong en Bommel op stelt.

Ik zou Kuyt altijd gebruiken, anders wordt je overlopen. Dat loopvermogen heb je nodig.

Als eerste zou ik altijd Van der Vaart op de bank zetten. Heb je vrijwel niks aan.
Let nou eens op hoe vaak Kuyt zijn loopvermogen moet inzetten om zijn eigen fouten te corrigeren. En iedereen maar klappen omdat Dirkie zo hard werkt...

Oud 17-10-11, 13:57 Standaard   #22
AFCA

[...]

Met 4 spelers die altijd de bal willen hebben én het spel willen verdelen schiet je daar jezelf mee in je voet denk ik.
Mwah. Ligt er aan wat je ze opdraagt.

Oud 17-10-11, 13:59 arrow   #23
Mênnus Brabander

[...]

Mwah. Ligt er aan wat je ze opdraagt.
Je kunt ze nog zoveel opdragen wat je zelf wilt maar dan willen ze waarschijnlijk nog allemaal het spel bepalen. En anders komen ze niet uit de verf en kan je net zo goed iemand anders er neer zetten. Teveel sterren in één team idee.

Oud 17-10-11, 14:00 Standaard   #24

Oorspronkelijk geplaatst door Gordon Shumway Bekijk bericht
Wordt het trouwens een topic over wie er in de spits moet of over je favoriete basiself van Oranje?
Over de spits, dat is de focus (misschien komen er ook nog wel topics over andere posities) maar het hangt natuurlijk samen met hoe de rest van het elftal eruit moet zien. Zeker als je ze alle twee wil inpassen.

Oud 17-10-11, 14:02 thumb up   #25
Mênnus Brabander

[...]

Over de spits, dat is de focus (misschien komen er ook nog wel topics over andere posities) maar het hangt natuurlijk samen met hoe de rest van het elftal eruit moet zien. Zeker als je ze alle twee wil inpassen.
Ik denk dat Huntelaar beter uit de verf komt met Robben erbij dan Van Persie. Aangezien Robben altijd moet spelen moet Huntelaar in de spits. Huntelaar kan ook wel met Sneijder spelen.

Oud 17-10-11, 14:05 Standaard   #26

[...]

Je kunt ze nog zoveel opdragen wat je zelf wilt maar dan willen ze waarschijnlijk nog allemaal het spel bepalen. En anders komen ze niet uit de verf en kan je net zo goed iemand anders er neer zetten. Teveel sterren in één team idee.
Niet helemaal mee eens maar het is wel een probleem dat VdV en Sneijder beiden naar de bal toe komen. Van Persie kan ook wel van de bal af spelen maar dan moet hij echt wel een pure spits willen spelen (nog meer dan bij Arsenal).

Oud 17-10-11, 14:07 arrow   #27
Mênnus Brabander

[...]

Niet helemaal mee eens maar het is wel een probleem dat VdV en Sneijder beiden naar de bal toe komen. Van Persie kan ook wel van de bal af spelen maar dan moet hij echt wel een pure spits willen spelen (nog meer dan bij Arsenal).
Ik denk dat die dat niet kan.

Oud 17-10-11, 14:16 Standaard   #28

[...]

Ik denk dat die dat niet kan.
Misschien mentaal niet maar fysiek wel. Als je zijn goals bekijkt bij Arsenal dan zitten daar veel doelpunten tussen waar hij diep gaat en de defensie te slim/vlug af is. Maarja, bij Arsenal komt hij ook heel vaak in de bal om nadrukkelijk met het spel te bemoeien. Ze hadden daar ook nog een Fabregas die dat deed maar ergens heb ik het gevoel dat Van Persie dan Sneijder of Van der Vaart in de weg gaat lopen.

Oud 17-10-11, 14:22 arrow   #29
Mênnus Brabander

[...]

Misschien mentaal niet maar fysiek wel. Als je zijn goals bekijkt bij Arsenal dan zitten daar veel doelpunten tussen waar hij diep gaat en de defensie te slim/vlug af is. Maarja, bij Arsenal komt hij ook heel vaak in de bal om nadrukkelijk met het spel te bemoeien. Ze hadden daar ook nog een Fabregas die dat deed maar ergens heb ik het gevoel dat Van Persie dan Sneijder of Van der Vaart in de weg gaat lopen.
Dat dus. Zelfde als Hamlap vorig jaar bij Ajax had, overal spelen behalve in de spits waar je moet staan.

Oud 17-10-11, 14:28 thumb up   #30
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Je OP staat nu ook op de FP Koekebakker, mooi werk.
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 14:28 Standaard   #31
PSV Eindhoven!

Klaas in de spits. Je weet dat hij altijd in de 16 staat en niet zoals v. Persie een beetje rondzwerft. Zoals Koekebakker zegt, v. Persie loopt de rest in de weg.

Oud 17-10-11, 14:31 Standaard   #32

De cijfers van Kuyt zijn ook fantastisch te noemen (tussen haakjes totale aantal Oranje doelpunten waarin hij meespeelde):
2004: 1 doelpunt, 2 assists in 4 interlands (10).
2005: 2 doelpunten, 1 assist in 7 interlands (13).
2006: 1 doelpunt, 0 assists in 6 interlands (6).
2007: 0 doelpunten, 0 assists in 4 duels (4).
2008: 1 doelpunt, 2 assists in 7 duels (15).
2009: 3 doelpunten, 1 assist in 5 duels (12).
2010: 2 doelpunten, 5 assists in 10 duels (22).
2011: 5 doelpunten, 4 assists in 6 duels (26).

Hele nette statistieken.

bron: VI

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 17-10-11 om 18:10

Oud 17-10-11, 14:34 Standaard   #33
Brasjanus

Rellende Rotscholier's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat is dan een goed bewijs dat kijken naar de statistieken een heel vertekend beeld kan geven.
Rellende Rotscholier is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 14:38 Standaard   #34

Oorspronkelijk geplaatst door Rellende Rotscholier Bekijk bericht
Dat is dan een goed bewijs dat kijken naar de statistieken een heel vertekend beeld kan geven.
Moet het even nachecken (met een andere bron, of dat een beetje met elkaar matcht) maar Sneijder komt vs Van der Vaart ook als winnaar uit de bus.

Oud 17-10-11, 14:42 Standaard   #35
Ik niet!

Of ze geven een goed beeld en het ligt allemaal wat anders dan wij denken te zien.

Oud 17-10-11, 14:43 Standaard   #36
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Het voordeel (en nadeel) van statistieken is dat je ermee kunt doen wat je wilt
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 14:53 Standaard   #37
Brasjanus

Rellende Rotscholier's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Of ze geven een goed beeld en het ligt allemaal wat anders dan wij denken te zien.
Al maakt Kuyt 100 doelpunten per wedstrijd, ik zal nog steeds de neiging hebben om met een passer in m'n ogen te prikken omdat ik het niet kan aanzien hoe slecht hij speelt. De vele verkeerde passjes die hij geeft, de slechte voorzetten, altijd terugdraaien, zonder rendement als een mafkees over het veld rennen en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Nee, ze geven geen goed beeld, 90 minuten naar die gozer kijken geeft een goed beeld.
Rellende Rotscholier is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 14:53 Standaard   #38

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
Het voordeel (en nadeel) van statistieken is dat je ermee kunt doen wat je wilt
Klopt, daarom heb ik bij Van Persie en Huntelaar uitgezocht hoeveel van die 40 respectievelijk 25 daadwerkelijk volledige interlands betroffen. Dat vertekent het gemiddelde, uiteraard.

Maar toch, vaak wordt gedaan alsof Kuyt geen bal recht vooruit kan trappen over 25 meter. Dat is gewoonweg niet waar. Sterker: alleen Sneijder heeft een overduidelijk hoger assist-gemiddelde dan Kuyt.

Oud 17-10-11, 14:58 Standaard   #39
Prima Deluxe.

Op rechts valt er inderdaad nog wat voor Kuyt te zeggen, maar vanaf links is het echt naadje. Laatst tegen Moldavië had hij een keurige assist op Huntelaar, niet geheel toevallig dat hij juist dat moment op rechts stond, maar de 85 minuten dat hij op links stond zagen we alleen een stuk of 20 voorzetten die keurig op het het hoofd van de eerste de beste Moldaviër kwam.
Oud 17-10-11, 15:11 sad   #40
Mênnus Brabander

[...]

Al maakt Kuyt 100 doelpunten per wedstrijd, ik zal nog steeds de neiging hebben om met een passer in m'n ogen te prikken omdat ik het niet kan aanzien hoe slecht hij speelt. De vele verkeerde passjes die hij geeft, de slechte voorzetten, altijd terugdraaien, zonder rendement als een mafkees over het veld rennen en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Nee, ze geven geen goed beeld, 90 minuten naar die gozer kijken geeft een goed beeld.
Tegen goede tegenstanders presteert hij zo goed als altijd wel.... Alhoewel het pijn doet om dat toe te geven

Oud 17-10-11, 17:01 arrow   #41

Als er nog een discussie komt over wie op het (aanvallende) middenveld moet dan kunnen jullie deze stats ook gebruiken (de discussie over de spits gaat denk ik niet weg; er zijn maar twee alternatieven, en er is maar één positie, ideaal voor de media om dat uit te melken):

(tussen haakjes het totale aantal doelpunten gescoord in dat jaar door Oranje in de competitieve interlands waarin de betreffende speler mee deed)

Van der Vaart:
2001: 1 duel, 0 doelpunten, 0 assists (4).
2002: 1 duel, 0 doelpunten, 0 assists (3).
2003: 8 duels, 3 doelpunten, 2 assists (20).
2004: 6 duels, 0 doelpunten, 1 assist (11).
2005: 6 duels, 2 doelpunten, 0 assists (11).
2006: 3 duels, 0 doelpunten, 0 assists (2).
2007: 6 duels, 1 doelpunt, 0 assists (5).
2008: 6 duels, 1 doelpunt, 3 assists (13).
2009: 4 duels, 1 doelpunt, 2 assists (9).
2010: 9 duels, 0 doelpunten, 4 assists (20).
2011: 4 duels, 1 doelpunt, 0 assists (12).

Sneijder:
2003: 2 duels, 2 doelpunten, 3 assists (11).
2004: 6 duels, 2 doelpunten, 0 assists (14).
2005: 3 duels, 0 doelpunten, 0 assists (5).
2006: 7 duels, 0 doelpunten, 0 assists (9).
2007: 7 duels, 2 doelpunten, 1 assist (8).
2008: 5 duels, 2 doelpunten, 3 assists (11).
2009: 3 duels, 0 doelpunten, 1 assist (8).
2010: 11 duels, 5 doelpunten, 3 assists (24).
2011: 4 duels, 3 doelpunten, 3 assists (22).

Robben:
2003: 2 duels, 1 doelpunt, 0 assists (8).
2004: 5 duels, 1 doelpunt, 4 assists (7).
2005: 5 duels, 1 doelpunt, 4 assists (12).
2006: 5 duels, 1 doelpunt, 1 assist (6).
2007: 4 duels, 0 doelpunten, 0 assists (4).
2008: 3 duels, 1 doelpunt, 1 assist (8).
2009: 5 duels, 1 doelpunt, 2 assists (12).
2010: 5 duels, 2 doelpunten, 0 assists (9).
2011: -

Kuijt:
2004: 4 duels, 1 doelpunt, 2 assists (10).
2005: 7 duels, 2 doelpunten, 1 assist (13).
2006: 6 duels, 1 doelpunt, 0 assists (6).
2007: 4 duels, 0 doelpunten, 0 assists (4).
2008: 7 duels, 1 doelpunt, 2 assists (15).
2009: 5 duels, 3 doelpunten, 1 assist (12).
2010: 10 duels, 2 doelpunten, 5 assists (22).
2011: 6 duels, 5 doelpunten, 4 assists (25).

Van Persie:
2005: 6 duels, 1 doelpunt, 2 assists (13).
2006: 8 duels, 5 doelpunten, 2 assists (10).
2007: 3 duels, 0 doelpunten, 0 assists (5).
2008: 6 duels, 2 doelpunten, 1 assist (13).
2009: 4 duels, 1 doelpunt, 1 assist (8).
2010: 7 duels, 1 doelpunt, 0 assists (12).
2011: 6 duels, 6 doelpunten, 2 assists (25).

edit: gecheckt op volledigheid/accuratesse.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 17-10-11 om 20:45 Reden: Van Persie en Kuijt toegevoegd

Oud 17-10-11, 17:11 Standaard   #42
Breuer in Oranje

SuikerBrood's Voetbal Forum schermafbeelding

Als je alleen statistiek zou volgen zou je met deze voorhoede spelen.

Kuyt Huntelaar van Persie
Sneijder

pão de açúcar socker bröd şeker ekmek
Sûkerbôle.
SuikerBrood is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 18:14 Standaard   #43

Oorspronkelijk geplaatst door SuikerBrood Bekijk bericht
Als je alleen statistiek zou volgen zou je met deze voorhoede spelen.

Kuyt Huntelaar van Persie
Sneijder
Zou je niet Van Persie moeten droppen?

Statistisch gezien is Huntelaar een garantie op een doelpunt. Een ziekelijk hoog gemiddelde, als je ook nog eens bedenkt dat daar zeven interlands bij zitten waar hij plusminus 10 minuten mee mocht doen.

Ik neigde altijd naar Van Persie maar nu zit ik toch weer op 'onbeslist'.

Oud 17-10-11, 18:16 question   #44
Breuer in Oranje

SuikerBrood's Voetbal Forum schermafbeelding

Robben en Van der vaart hebben mindere statistieken.

pão de açúcar socker bröd şeker ekmek
Sûkerbôle.
SuikerBrood is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 18:36 arrow   #45

Huniddity's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Dat dus. Zelfde als Hamlap vorig jaar bij Ajax had, overal spelen behalve in de spits waar je moet staan.
Sigthorsson doet dat ook
Huniddity is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 18:55 arrow   #46
Mênnus Brabander

Oorspronkelijk geplaatst door Huniddity Bekijk bericht
[...]
Sigthorsson doet dat ook
Minder, die blijft redelijk in de punt staan.

Oud 17-10-11, 19:19 standard ball   #47

Huniddity's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Minder, die blijft redelijk in de punt staan.
Hij doet het minder maar het valt ook minder op omdat die geen balverlies lijdt, maar het is ook een kip zonder kop zoals Hamlap.

Ik heb er iig een hekel aan .
Huniddity is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 20:12 Standaard   #48

Oorspronkelijk geplaatst door SuikerBrood Bekijk bericht
Robben en Van der vaart hebben mindere statistieken.
Ja, die drie hebben de minste statistieken.

Oud 17-10-11, 20:17 Standaard   #49

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Het is natuurlijk ook geen schande om beide te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je een Huntelaar goed kunt gebruiken in een aantal wedstrijden, al dan niet als invaller. Ook Van Persie mag best op de bank. En statistieken alleen zijn niet voldoende om een positie binnen een ploeg als Oranje te beoordelen (onder van Marwijk misschien wel.. maar slim is het niet). Het gaat er niet alleen maar om of iemand meer assists geeft dan de ander, hoeveel tijd iemand nodig heeft om z'n goals te maken of hoeveel goals dit nou precies zijn. Het gaat er ook om op welke manier je kunt spelen met een bepaald soort speler, hoe medespelers beter renderen/meer ruimte krijgen/vaker in scoringspositie komen. De focus ligt bij dit Oranje ook wat teveel op een aantal eenzijdige kwaliteiten. Daar zou Huntelaar best bij passen, maar idealer is Van Persie i.c.m. de juiste medespelers (zorgt voor de meest complete manier van spelen). Echter krijgt dit te weinig krediet vanwege de individuele prestaties op het WK van een aantal spelers.
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-11, 20:31 question   #50
Mênnus Brabander

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
Het is natuurlijk ook geen schande om beide te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je een Huntelaar goed kunt gebruiken in een aantal wedstrijden, al dan niet als invaller. Ook Van Persie mag best op de bank. En statistieken alleen zijn niet voldoende om een positie binnen een ploeg als Oranje te beoordelen (onder van Marwijk misschien wel.. maar slim is het niet). Het gaat er niet alleen maar om of iemand meer assists geeft dan de ander, hoeveel tijd iemand nodig heeft om z'n goals te maken of hoeveel goals dit nou precies zijn. Het gaat er ook om op welke manier je kunt spelen met een bepaald soort speler, hoe medespelers beter renderen/meer ruimte krijgen/vaker in scoringspositie komen. De focus ligt bij dit Oranje ook wat teveel op een aantal eenzijdige kwaliteiten. Daar zou Huntelaar best bij passen, maar idealer is Van Persie i.c.m. de juiste medespelers (zorgt voor de meest complete manier van spelen). Echter krijgt dit te weinig krediet vanwege de individuele prestaties op het WK van een aantal spelers.
Denk je niet dat er veel te veel in de bal gespeeld gaat worden als je Sneijder, Van der Vaart, Van Persie en Robben hebt?

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief Voetbal

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:13.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site