|
|
#1 |
|
Het is weer tijd om deze discussie aan te zwengelen.
Waarom? Omdat het Nederlandse voetbal dreigt af te zakken binnen de Europese middenmoot. De subtop is uiteraard allang buiten zicht (zie de Europa League resultaten in de kwartfinale). Als we ook nog eens worden voorbijgestreefd door clubs als Shakthar Donetsk en Trabzonspor, dan realiseer je je dat er iets móet gebeuren. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nederland is helemaal niet aan het afzakken binnen de Europese middenmoot. Zie de site van Bertje wat betreft de UEFA ranking.
Nederland staat al 10 jaar tussen plek 7 en 9 op de UEFA Country Ranking. En het ziet er niet naar uit dat dat op korte termijn gaat veranderen. Laatst gewijzigd door Thieske; 27-09-11 om 21:44 |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hebben we weer een bumpje omhoog nadat we een EL plek zijn kwijtgeraakt? Mooi, maar dat is geen argument tegen de toegenomen concurrentie in landen die wij ooit als irrelevant beschouwden.
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Dat Shakthar je voorbij gaat is logisch, want die hebben zo ongeveer meer geld dan de gehele Eredivisie bij elkaar.
En dit is geen oplossing wat mij betreft. Belgie bakt er al helemaal niets van en ik denk niet dat je plots meer geld krijgt door tegen die ploegen te spelen. De fans zitten er niet per se op te wachten, en de sponsoren ook niet. Waarom zouden de TV revenues opeens omhoog gaan? Brugge - Ajax is niet commercieel interessanter dan een Blackburn - Everton. Ik denk dat je zelfs de Ligue 1 niet voorbij gaat. __________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Landen met opkomende economieën en natuurlijk veel meer inwoners wat de financiële slagkracht de clubs natuurlijk op termijn ten goede komt. Ik voorspel Belgische toestanden met een slechts incidentele deelname aan de CL.
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
Het vergroten van je afzetmarkt = overleven. |
||
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Je bent zelf wel een voorstander van het idee begrijp ik? __________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
||
|
|
|
|
|
#8 | ||
Laatst gewijzigd door Thieske; 27-09-11 om 21:57 |
|||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Met de realiteit heeft het natuurlijk bar weinig te maken. Juist het contrast tussen onze FIFA-ranking als 2e en de stand van de eredivisie legt het probleem bloot. Spelers kiezen vaker en eerder voor het buitenland en jonge spelers worden hier vaker en steeds jonger weggekocht. En dat heeft natuurlijk maar 1 oorzaak: geld. Het is te gemakkelijk je vast te klampen aan onze ranking als geen of slechts een enkeling van de spelers daadwerkelijk in Nederland zelf speelt. Vergelijk dat even met een andere landen voor een eerlijker beeld. Nederland is 1 groot opleidingsinstituut voor de rest van Europa. Dát is wat je in de ranking moet lezen.
|
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
Dat klopt en is waar, Vakstudie, maar ik geloof niet dat een Beneliga dat oplost (zie vorige post).
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Welke ploegen uit Luxemburg zouden mee moeten doen dan?
__________________ Boem! Koekoek! |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
Overigens was er een tijd dat Nederland net zo makkelijk tweede kon staan als 15e. |
||
|
|
|
|
|
#14 | |
Op de korte termijn is het voordeel van een beneliga dat het naïeve eredivisievoetbal, met een volstrekt achterhaalde man op man bezetting op het middenveld (zo wordt dat nog steeds geleerd op de trainerscursussen), te maken krijgt met een wat gehardere, geslepener spelopvatting. Dus niet alleen maar speelt tegen teams die ook de poorten wagenwijd open zetten. Laatst gewijzigd door Koekebakker; 28-09-11 om 16:42 |
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Dat wordt natuurlijk niks. Belgie is totaal niet interessant voor de Nederlandse markt. Om over Luxemburg maar te zwijgen.
De eredivisie is heerlijk. Vijf clubs gaan Europa in, soms komt er eentje best ver en meestal wordt er pas gefaald rond de winter. Zo ging het en zo zal het blijven gaan. Kein Problem. __________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mensen vergeten soms dat de Nederlandse successen in Europa de incidenten waren, en niet de 'slechte' jaren...
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ik ben alleen voor een Beneluxbekertoernooi zonder beschermende/gestuurde lotingen. Vanaf 1/4 finales home & away.
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Maar die slechte jaren had elk land. Het klopt wel dat Nederland ook niet meer zo snel zal wegzakken naar plek 18 ofzo.
|
|
|
|
|
|
|
#19 | |
Het Nederlands voetbal verkeert trouwens allerminst in een slechte staat. Dat een 0-0 van Ajax thuis tegen Lyon als een slecht resultaat wordt beschouwd zegt wel genoeg. Ik ben trouwens niet principieel tegen een Beneliga. Zou wel een leuke afwisseling zijn, maar voor de verhoudingen in Europa gaat het weinig uitmaken. |
||
|
|
|
|
|
#20 |
|
even volgen dit
__________________ 'Ik ben blij met FC Groningen.' Exit Huistra |
|
|
|
|
|
|
#21 | |
Daarnaast, Belgische clubs met 10 Ivoriaantjes die voor een appel en een ei op de loonlijst staan terwijl Nederlandse clubs 5 ton salaris moeten betalen voor dezelfde jongens? Er moet nog wel heel wat gaan veranderen op dit gebied voordat het enigzins mogelijk/ eerlijk is. |
||
|
|
|
|
|
#22 |
|
|
Benelux Liga heeft alleen zin als het aanzienlijk meer geld opleverd, echter dat zal niet gebeuren.
Alleen clubs als Standard en Anderlecht zijn een toevoeging voor de Nederlandse competitie. __________________ PSV | Borussia Mönchengladbach |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Genk, Gent, Club Brugge...
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Als de Benelux Liga wordt gevormd, zouden clubs als Ajax dan niet zowel de inkomsten van de Nederlandse aanbieder als de Belgische aanbieder krijgen? Kan toch dat zowel een Belgische als een Nederlandse zender geld bieden? Dan heb je dubbele inkomsten van de TV-gelden.
__________________ A.F.C. Ajax - KAMPIOEN 2010/2011 'To infinity... and beyond!' - Buzz Lightyear |
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Ik zal even mijn duit in het zakje doen:
Het is waar dat een beneliga de buitenlandse markt niet zal vergroten. Daar is het te laat voor, je had het 15 jaar geleden moeten doen. Toen had je nog een kans dat je buitenlandse fans kon werven. Harrij van Raaij kwam toen met het plan om een Noord-Europese liga op te zetten. De grote landen hadden destijds door dat dit een bedreiging vormde voor hun positie en eisten een openlijke dreiging van de UEFA dat in dat geval Nederland en co uit de FIFA zouden worden gezet. Dat dreigement kwam er. Zeker nu al die horden volgzame Aziaten ook hun hart hebben verpand aan Mansjester en Real Madrid is de droom om je buitenlandse markt te vergroten een gepasseerd station. Daarentegen bestaan er zeker mogelijkheden om de binnenlandse markt te vergroten. Wanneer je 9 Nederlandse clubs neemt en 9 Belgische clubs dan vergroot je het gemiddelde toeschouwersaantal bijvoorbeeld aanzienlijk. Ook gaat het niveau gewoonweg omhoog en zijn het aantal 'om des keizers baard' plaatsen verminderd. Wanneer een stuk of vijf/zes per land Europa in gaan en één of twee teams per land degraderen dan krijg je duels op het scherp van de snede, dat kan niet anders. Volgers van een club zullen minder snel een wedstrijd willen over slaan. Maar los van de vraag of je je binnenlandse of buitenlandse markt vergroot denk ik dat beide landen er alleen maar profijt van zullen hebben. België zal dan eindelijk eens wat aan hun achterhaalde stadions gaan doen. Nederland als opleidingsland zal te maken krijgen met teams die zich in durven te graven, met teams die leunen op fysieke kracht en op slechte velden. Ik denk dat voetballers daar alleen maar beter van worden als de vernauwende koker van de eredivisie wordt doorbroken. Je zult dan veel minder snel meemaken dat Nederlandse teams in het Oostblok kinderlijk eenvoudig worden overlopen, geen raad weten met een matig veld en aan de kant gezet. Het omgekeerde geldt ook voor de Belgen: de Belgen kragen zelf steen en been dat er niet echt aantrekkelijk wordt gevoetbald in hun stadions. Een kruisbestuiving met de eredivisie is zo gek nog niet. |
|
|
|
|
|
|
#26 | |||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
#27 | |
Daarnaast, je hebt ook kleinere clubs die niet bijzonder veel TV-gelden ontvangen. De organisatorische kosten zullen voor deze clubs waarschijnlijk een stuk sterker stijgen dan de TV-inkomsten (in verhouding met de grotere clubs). Deze clubs, met veelal regionale sponsoren die weinig tot geen belang hebben bij België, zullen waarschijnlijk amper tot geen nieuwe sponsoren trekken. Grote kans dus dat kleinere clubs er per saldo op achteruit gaan waardoor de verschillen tussen de top en de ondersten alleen maar groter worden, hetgeen natuurlijk alleen maar een minder leuke competitie oplevert. Laatst gewijzigd door Blawh; 29-09-11 om 16:06 |
||
|
|
|
|
|
#28 |
|
Ik snap deze discussie nooit zo. Kan één voordeel voor Nederland geven?
|
|
|
|
|
|
|
#29 | ||||
|
Dat het idee van een Noord-Atlantische liga uit PSV hoek kwam was natuurlijk geen toeval. Het was een hersenschim uit de burelen van Phillips net zoals zij al eerder een belangrijk aandeel hadden in de creatie van de EU en Champions League (ja jongens, daar mogen we best trots op zijn - of juist niet). In die tijd zat Phillips nog nadrukkelijk in de consumentenelectronica, het behoeft weinig fantasie wat ze voor ogen hadden met hun 'poenclub'.
|
|||||
|
|
|
|
|
#30 |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Ik wil helemaal niet met dat eeuwige faalland België samenwerken. Die gasten konden niks, kunnen niks en zullen ook nooit wat kunnen. Luxemburg is helemaal een foplandje, leuk voor triviant maar verder heb je daar ook geen reet aan.
Ik denk juist dat het voetbal in Nederland dan zwaar omlaag gaat. Als je je immers alleen maar omringt met idioten word je er na verloop van tijd zelf ook een. __________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Zijn er geen andere topics voor nationalistische PVV'ers? Wech met de Viese Belleguhh!!111
|
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Nog buiten het feit dat ik niets met België heb, dus niet er nog niets in zie, ongeacht een economisch voordeel. |
||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Het aantal clubs op het hoogste niveau natuurlijk niet.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Pffff, moet er niet aan denken.
|
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Precies, dus Nederland per saldo wordt er niet beter op, maar slechts een paar Nederlandse clubs. Waar er nu 6 clubs Europa ingaan, zullen dat er misschien dan nog maar 3 zijn, dus daar wordt ook nog eens minder inkomsten uit gehaald. Als ik flauw wil doen zou ik dus kunnen stellen dat Nederland er zelfs op achteruit gaat.
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Dat is toch niet flauw doen pfaf? Dat is gewoon de realiteit. Wij kunnen ons nog moeilijker onderscheiden en er is geen vorm van competitie meer mogelijk voor veel Nederlandse clubs.
Al dit soort ontwikkelingen die vanuit financiële afwegingen en besluiten komen zijn nadelig voor ons. |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Groningen - Excelsior moskroen
Wie zit daar nou op te wachten.Dit plan gaat niets brengen. __________________ RayMania: Maar heel irritant gedrag inderdaad. Vrij arrogant, "ik ben de beste", dat idee. Altijd over jezelf hebben, jouw manier van dingen doen is de beste. Niet echt mijn type mensen. |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
|
|
|
|
#41 |
|
Oh
Het was ook alleen maar als voorbeeld bedoeld. Anderlecht, Brugge, Luik lijken leuk maar je krijgt ook al die 2e rangs teams er bij die tegen een Groningen moeten. Niemand heeft daar behoeft aan.
__________________ RayMania: Maar heel irritant gedrag inderdaad. Vrij arrogant, "ik ben de beste", dat idee. Altijd over jezelf hebben, jouw manier van dingen doen is de beste. Niet echt mijn type mensen. |
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Het zal voor clubs uit het rechterrijtje in het begin heel leuk klinken. Een vorm van Europees voetbal. Totdat de nieuwigheid ervan af is of men gewoon de confrontatie met het walgelijke idee krijgt als we inmiddels bezig zijn.
|
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Dat valt denk ik wel mee. Stel je krijgt een competitie met 20 clubs, dan heb je 12 Nederlandse en 8 Belgische clubs. Dat zijn dan in ieder geval Anderlecht, Club Brugge, Standard, Genk en Gent, Beerschot misschien (moet ook wat van te maken zijn) en dan nog twee mindere clubs. Groningen-Kortrijk is inderdaad niet aantrekkelijker dan Groningen-VVV, maar of het nou echt onaantrekkelijker is weet ik ook niet.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Alleen al het feit dat er een flink aantal Nederlandse clubs die al jaren op het hoogste niveau spelen dan op het 2e plan terecht komen is voor mij een reden om tegen te zijn.
Zo'n league is alleen maar voordelig voor de 5/6 grootste clubs van Nederland. De rest schiet er niet veel mee op, of gaat er op achteruit. En ja, deze mening is gebaseerd op het feit dat ik NAC supporter ben en zo'n Beneliga zou voor een club als NAC de doodsteek kunnen zijn. |
|
|
|
|
|
|
#46 | ||
__________________ RayMania: Maar heel irritant gedrag inderdaad. Vrij arrogant, "ik ben de beste", dat idee. Altijd over jezelf hebben, jouw manier van dingen doen is de beste. Niet echt mijn type mensen. |
|||
|
|
|
|
|
#47 | |
dat zegt genoeg lijkt mij.
||
|
|
|
|
|
#48 |
|
|
Zoiets heeft natuurlijk ook tijd nodig om te groeien. De rivaliteit tussen de verschillende clubs hier is ook niet over een dag ontstaan. Na een jaar of 10, misschien 5 al is iedereen eraan gewend, ontstaan er nieuwe rivaliteiten en heb je wel die vergrootte schaal.
De vraag is alleen waar je voor kiest, de belangen van die bovenste 9/10 clubs in NL en België. Of de belangen van de Nederlandse clubs in z'n geheel. Mijn mening daarover is dat je zulk soort dingen alleen moet doen zou Vlaanderen samen met Nederland ooit 1 land gaan vormen. Waar op het moment natuurlijk helemaal geen sprake van is. Als het ooit wel zo ver komt is het niet meer dan logisch dat het gebeurt. |
|
|
|
|
|
#49 | |
![]() Een gezamenlijke bekercompetitie is trouwens echt een mooi idee, en het dan de BENELUX-cup noemen ofzo. Dan ga je de ontwaarding van de KNVB-beker tegen terwijl je dmv van schaalvergroting meerdere markten kan benutten. Is dit plan wel eens serieus overwogen?? |
||
|
|
|
|
|
#50 | |
![]() Amateurclubs in de beker Gewoon alle rondes knock-out maken, niemand krijgt bescherming oid. Zoiets zou de beker juist zo leuk maken, niet een BENELUX-cup
__________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
||
|
|
|
![]() |
![]() |
||
BENELUX - Liga
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|