Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief Voetbal
Nieuw wachtwoord aanvragen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 27-09-11, 21:40 standard ball   #1

Vakstudie's Voetbal Forum schermafbeelding

Het is weer tijd om deze discussie aan te zwengelen.
Waarom? Omdat het Nederlandse voetbal dreigt af te zakken binnen de Europese middenmoot. De subtop is uiteraard allang buiten zicht (zie de Europa League resultaten in de kwartfinale).
Als we ook nog eens worden voorbijgestreefd door clubs als Shakthar Donetsk en Trabzonspor, dan realiseer je je dat er iets móet gebeuren.
Vakstudie is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 27-09-11, 21:41 big smile   #2
Hup Holland!

Thieske's Voetbal Forum schermafbeelding

Nederland is helemaal niet aan het afzakken binnen de Europese middenmoot. Zie de site van Bertje wat betreft de UEFA ranking.

Nederland staat al 10 jaar tussen plek 7 en 9 op de UEFA Country Ranking. En het ziet er niet naar uit dat dat op korte termijn gaat veranderen.

Laatst gewijzigd door Thieske; 27-09-11 om 21:44
Thieske is offline   Met citaat reageren
Oud 27-09-11, 21:45 Standaard   #3

Oorspronkelijk geplaatst door Thieske Bekijk bericht
Nederland is helemaal niet aan het afzakken binnen de Europese middenmoot. Zie de site van Bertje wat betreft de UEFA ranking.
Hebben we weer een bumpje omhoog nadat we een EL plek zijn kwijtgeraakt? Mooi, maar dat is geen argument tegen de toegenomen concurrentie in landen die wij ooit als irrelevant beschouwden.
Oud 27-09-11, 21:45 Standaard   #4
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat Shakthar je voorbij gaat is logisch, want die hebben zo ongeveer meer geld dan de gehele Eredivisie bij elkaar.

En dit is geen oplossing wat mij betreft. Belgie bakt er al helemaal niets van en ik denk niet dat je plots meer geld krijgt door tegen die ploegen te spelen. De fans zitten er niet per se op te wachten, en de sponsoren ook niet. Waarom zouden de TV revenues opeens omhoog gaan? Brugge - Ajax is niet commercieel interessanter dan een Blackburn - Everton. Ik denk dat je zelfs de Ligue 1 niet voorbij gaat.

Oud 27-09-11, 21:48 Standaard   #5

Landen met opkomende economieën en natuurlijk veel meer inwoners wat de financiële slagkracht de clubs natuurlijk op termijn ten goede komt. Ik voorspel Belgische toestanden met een slechts incidentele deelname aan de CL.
Oud 27-09-11, 21:49 Standaard   #6

Oorspronkelijk geplaatst door Clough Bekijk bericht
Dat Shakthar je voorbij gaat is logisch, want die hebben zo ongeveer meer geld dan de gehele Eredivisie bij elkaar.

En dit is geen oplossing wat mij betreft. Belgie bakt er al helemaal niets van en ik denk niet dat je plots meer geld krijgt door tegen die ploegen te spelen. De fans zitten er niet per se op te wachten, en de sponsoren ook niet. Waarom zouden de TV revenues opeens omhoog gaan? Brugge - Ajax is niet commercieel interessanter dan een Blackburn - Everton. Ik denk dat je zelfs de Ligue 1 niet voorbij gaat.
1 woord: schaalvergroting.

Het vergroten van je afzetmarkt = overleven.
Oud 27-09-11, 21:51 Standaard   #7
Kluf

Oorspronkelijk geplaatst door Vakstudie Bekijk bericht
[...]

1 woord: schaalvergroting.

Het vergroten van je afzetmarkt = overleven.
Maar hoe pakt dit dan direct uit als schaalvergroting? FC Groningen krijgt echt niet zomaar meer fans, sponsoren of wat dan ook omdat ze dan ook uit naar KV Mechelen mogen.

Je bent zelf wel een voorstander van het idee begrijp ik?

Oud 27-09-11, 21:52 Standaard   #8
Hup Holland!

Landen met opkomende economieën en natuurlijk veel meer inwoners wat de financiële slagkracht de clubs natuurlijk op termijn ten goede komt. Ik voorspel Belgische toestanden met een slechts incidentele deelname aan de CL.
Ik ben daar niet zo bang voor. Het voetbal in Nederland is goed georganiseerd. Dat is bij de meeste andere landen een stuk minder. Deze column verwoord goed wat ik bedoel.

Pak nu uw fiets en word blij van 's werelds beste voetballand

Toen ik nog bij de F-jes en de E-tjes voetbalde, kreeg onze leider elk najaar een klein wit envelopje van de penningmeester, met een paar guldens en een paar kwartjes erin. De envelop zat netjes dichtgeplakt en er stond iets opgeschreven met een balpen. Zoiets als: 'Kilometervergoeding E1. Seizoen 1986/87'.

Die guldens en kwartjes waren exact afgestemd op de reisafstanden die we dat jaar gingen afleggen. Het was de bedoeling dat de leider ze vervolgens eerlijk verdeelde over onze ouders, afhankelijk van hoe vaak ze zichzelf en hun auto ter beschikking stelden - en naar welk verre dorpen we dat seizoen precies gingen reizen. Maar onze papa's en mama's zeiden dan altijd: ,,Koop er maar wat broodjes met frikandel voor, beste leider.''

Ik moest aan die envelopjes denken, toen Pieter Huistra deze week iets bijzonder treffends zei in Voetbal International. Het ging over onze eerste plaats op de FIFA-ranking - en de trainer van FC Groningen vertelde dat daar veel méér achter zat dan een steekbal van Wesley Sneijder, of het tactisch concept van Bert van Marwijk. (Spanje schijnt ons woensdagavond weer even te hebben ingehaald op de lijst, maar dat is vast iets tijdelijks.)

Huistra zei: 'Dat er scheidsrechters zijn die komen opdagen, dat er een bond is die zich hierover bekommert, dat de kantines open zijn, vrijwilligers beschikbaar zijn, dat de accommodaties goed zijn en het materiaal in orde is.' Dat, concludeerde Pieter, is het ware verhaal achter ons succes, want er is geen land dat in dit verband aan ons kan tippen. Dáárom zijn wij nu, of straks weer, het beste voetballand ter wereld.

Ik vond dat erg mooi gezegd van Huistra, vooral ook omdat het heel erg waar is.

Pak uw fiets, zometeen, en rij vlug naar het dorp verderop, of naar de oude volksbuurt aan de rand van de stad. Fiets door de polders en langs de kanalen, op weg naar zo'n prachtig Hollands sportpark, in Dedemsvaart of in Jubbega of in Rotterdam-Noord, of in de Bijlmer. Ruime complexen met netjes gemaaide velden en fijne kantines, waar een glaasje ranja nog een kwartje kost.

Met clubbestuurders en vrijwilligers, druk in de weer met speelschema's en consumptiebonnen en waterzakken en een spons. Met jongetjes en meisjes, keurig in tenue, klaar voor een wedstrijd in strak georganiseerde competities, tot die van de F15 aan toe. Met goedwillende ouders als leider of als scheidsrechter, maar steeds vaker met gediplomeerde jeugdtrainers, jong en ambitieus. Duizenden teams, honderdduizenden popelende voetballers.

Er valt genoeg te zeiken vaak, over ons voetbal. Wanneer hooligans het Maasgebouw bestormen bijvoorbeeld, of als er weer eens een club gered moet worden door de gemeente. U leest er vaak over, in de krant, zeker als de politiek boos en verontwaardigd haar vinger opsteekt.

Maar stap op uw fiets dit weekend en word blij van Nederland voetballand. Een land waar ouders twee gulden en een kwartje krijgen uitgekeerd van de penningmeester, om met hun auto vol jongetjes naar Rijsbergen te rijden, of naar Koog aan de Zaan. Een land waar de bal rolt, in elk gehucht en in elke stadswijk, van Cadzand tot Appingedam.

Het beste voetballand ter wereld. (Sjoerd Mossou)

Laatst gewijzigd door Thieske; 27-09-11 om 21:57
Oud 27-09-11, 22:01 Standaard   #9

[...]

Ik ben daar niet zo bang voor. Het voetbal in Nederland is goed georganiseerd. Dat is bij de meeste andere landen een stuk minder. Deze column verwoord goed wat ik bedoel.
Leuk columnpje met wat rondgestrooide nostalgische gevoelens.

Met de realiteit heeft het natuurlijk bar weinig te maken. Juist het contrast tussen onze FIFA-ranking als 2e en de stand van de eredivisie legt het probleem bloot. Spelers kiezen vaker en eerder voor het buitenland en jonge spelers worden hier vaker en steeds jonger weggekocht. En dat heeft natuurlijk maar 1 oorzaak: geld.

Het is te gemakkelijk je vast te klampen aan onze ranking als geen of slechts een enkeling van de spelers daadwerkelijk in Nederland zelf speelt. Vergelijk dat even met een andere landen voor een eerlijker beeld. Nederland is 1 groot opleidingsinstituut voor de rest van Europa. Dát is wat je in de ranking moet lezen.
Oud 27-09-11, 22:03 Standaard   #10
Kluf

Dat klopt en is waar, Vakstudie, maar ik geloof niet dat een Beneliga dat oplost (zie vorige post).

Oud 28-09-11, 16:21 big smile   #11
Theo, pak 'm terug

Hendril's Voetbal Forum schermafbeelding

Welke ploegen uit Luxemburg zouden mee moeten doen dan?

Oud 28-09-11, 16:33 Standaard   #12

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik ben een groot voorstander van dit plan. Ik zie er iig meer in dan een NFL-achtige Europese competitie. Het lijkt me echter wel van belang dat er een 'kampioen van Nederland' blijft bestaan.

Oud 28-09-11, 16:37 Standaard   #13

Nederland staat al 10 jaar tussen plek 7 en 9 op de UEFA Country Ranking. En het ziet er niet naar uit dat dat op korte termijn gaat veranderen.
De plek alleen zegt niks. Het coeeficientenverschil met de top is net zo belangrijk.

Overigens was er een tijd dat Nederland net zo makkelijk tweede kon staan als 15e.

Oud 28-09-11, 16:40 Standaard   #14

[...]

Met de realiteit heeft het natuurlijk bar weinig te maken. Juist het contrast tussen onze FIFA-ranking als 2e en de stand van de eredivisie legt het probleem bloot. Spelers kiezen vaker en eerder voor het buitenland en jonge spelers worden hier vaker en steeds jonger weggekocht. En dat heeft natuurlijk maar 1 oorzaak: geld.

Het is te gemakkelijk je vast te klampen aan onze ranking als geen of slechts een enkeling van de spelers daadwerkelijk in Nederland zelf speelt. Vergelijk dat even met een andere landen voor een eerlijker beeld. Nederland is 1 groot opleidingsinstituut voor de rest van Europa. Dát is wat je in de ranking moet lezen.
Maar kijk eens hoeveel nu bij de absolute top terecht komt... dat is niet veel. En onze 'gouden generatie' gaat ook alweer een tijdje mee en is zo langzamerhand aan vervanging toe.

Op de korte termijn is het voordeel van een beneliga dat het naïeve eredivisievoetbal, met een volstrekt achterhaalde man op man bezetting op het middenveld (zo wordt dat nog steeds geleerd op de trainerscursussen), te maken krijgt met een wat gehardere, geslepener spelopvatting. Dus niet alleen maar speelt tegen teams die ook de poorten wagenwijd open zetten.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 28-09-11 om 16:42

Oud 28-09-11, 16:43 Standaard   #15
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat wordt natuurlijk niks. Belgie is totaal niet interessant voor de Nederlandse markt. Om over Luxemburg maar te zwijgen.

De eredivisie is heerlijk. Vijf clubs gaan Europa in, soms komt er eentje best ver en meestal wordt er pas gefaald rond de winter. Zo ging het en zo zal het blijven gaan. Kein Problem.

Oud 28-09-11, 16:55 Standaard   #16
Enge kat

EnGCatjuh's Voetbal Forum schermafbeelding

Mensen vergeten soms dat de Nederlandse successen in Europa de incidenten waren, en niet de 'slechte' jaren...

Oud 28-09-11, 17:08 Standaard   #17

Radegast's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik ben alleen voor een Beneluxbekertoernooi zonder beschermende/gestuurde lotingen. Vanaf 1/4 finales home & away.
Radegast is offline   Met citaat reageren
Oud 28-09-11, 17:25 Standaard   #18

Oorspronkelijk geplaatst door EnGCatjuh Bekijk bericht
Mensen vergeten soms dat de Nederlandse successen in Europa de incidenten waren, en niet de 'slechte' jaren...
Maar die slechte jaren had elk land. Het klopt wel dat Nederland ook niet meer zo snel zal wegzakken naar plek 18 ofzo.

Oud 28-09-11, 18:35 Standaard   #19

Cruoninga's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Nederland als opleidingsinstituut voor de rest van Europa? Voor Engeland, Spanje en misschien Duitsland en Italië, maar verder toch geen enkel land? Een beetje dezelfde situatie als de laatste paar decennia dus. De verschillen zijn wel een stuk groter geworden, dat zeker. In 1998 speelde PSV in de Champions League nog twee keer gelijk tegen Barcelona. Dat is nu natuurlijk ondenkbaar, maar dat heeft niets te maken met de staat van het Nederlands voetbal en alles met de financiële verschillen tussen een hele kleine top en de rest van Europa. De oplossingen voor dit probleem liggen dan ook niet in een Beneliga, maar in zaken als een salary cap, 6+5 regel, financial fair-play etc. Wanneer je met PSV tegen Club Brugge speelt in plaats van De Graafschap was Afellay immers ook wel naar Barcelona gegaan.

Het Nederlands voetbal verkeert trouwens allerminst in een slechte staat. Dat een 0-0 van Ajax thuis tegen Lyon als een slecht resultaat wordt beschouwd zegt wel genoeg. Ik ben trouwens niet principieel tegen een Beneliga. Zou wel een leuke afwisseling zijn, maar voor de verhoudingen in Europa gaat het weinig uitmaken.
Cruoninga is offline   Met citaat reageren
Oud 28-09-11, 18:54 Standaard   #20
Hup Holland!

d_b01's Voetbal Forum schermafbeelding

even volgen dit

Exit Huistra
d_b01 is offline   Met citaat reageren
Oud 28-09-11, 19:20 Standaard   #21
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Cruoninga Bekijk bericht
[...]

Nederland als opleidingsinstituut voor de rest van Europa? Voor Engeland, Spanje en misschien Duitsland en Italië, maar verder toch geen enkel land? Een beetje dezelfde situatie als de laatste paar decennia dus. De verschillen zijn wel een stuk groter geworden, dat zeker. In 1998 speelde PSV in de Champions League nog twee keer gelijk tegen Barcelona. Dat is nu natuurlijk ondenkbaar, maar dat heeft niets te maken met de staat van het Nederlands voetbal en alles met de financiële verschillen tussen een hele kleine top en de rest van Europa. De oplossingen voor dit probleem liggen dan ook niet in een Beneliga, maar in zaken als een salary cap, 6+5 regel, financial fair-play etc. Wanneer je met PSV tegen Club Brugge speelt in plaats van De Graafschap was Afellay immers ook wel naar Barcelona gegaan.

Het Nederlands voetbal verkeert trouwens allerminst in een slechte staat. Dat een 0-0 van Ajax thuis tegen Lyon als een slecht resultaat wordt beschouwd zegt wel genoeg. Ik ben trouwens niet principieel tegen een Beneliga. Zou wel een leuke afwisseling zijn, maar voor de verhoudingen in Europa gaat het weinig uitmaken.
Roerens mee eens.

Daarnaast, Belgische clubs met 10 Ivoriaantjes die voor een appel en een ei op de loonlijst staan terwijl Nederlandse clubs 5 ton salaris moeten betalen voor dezelfde jongens? Er moet nog wel heel wat gaan veranderen op dit gebied voordat het enigzins mogelijk/ eerlijk is.
Blawh is offline   Met citaat reageren
Oud 29-09-11, 11:08 Standaard   #22
Benelux Liga heeft alleen zin als het aanzienlijk meer geld opleverd, echter dat zal niet gebeuren.

Alleen clubs als Standard en Anderlecht zijn een toevoeging voor de Nederlandse competitie.

Oud 29-09-11, 11:21 Standaard   #23

Oorspronkelijk geplaatst door cornervlag Bekijk bericht
Benelux Liga heeft alleen zin als het aanzienlijk meer geld opleverd, echter dat zal niet gebeuren.

Alleen clubs als Standard en Anderlecht zijn een toevoeging voor de Nederlandse competitie.
Genk, Gent, Club Brugge...

Oud 29-09-11, 12:24 Standaard   #24
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Als de Benelux Liga wordt gevormd, zouden clubs als Ajax dan niet zowel de inkomsten van de Nederlandse aanbieder als de Belgische aanbieder krijgen? Kan toch dat zowel een Belgische als een Nederlandse zender geld bieden? Dan heb je dubbele inkomsten van de TV-gelden.

Oud 29-09-11, 13:33 Standaard   #25

Ik zal even mijn duit in het zakje doen:

Het is waar dat een beneliga de buitenlandse markt niet zal vergroten. Daar is het te laat voor, je had het 15 jaar geleden moeten doen. Toen had je nog een kans dat je buitenlandse fans kon werven. Harrij van Raaij kwam toen met het plan om een Noord-Europese liga op te zetten. De grote landen hadden destijds door dat dit een bedreiging vormde voor hun positie en eisten een openlijke dreiging van de UEFA dat in dat geval Nederland en co uit de FIFA zouden worden gezet. Dat dreigement kwam er.
Zeker nu al die horden volgzame Aziaten ook hun hart hebben verpand aan Mansjester en Real Madrid is de droom om je buitenlandse markt te vergroten een gepasseerd station.

Daarentegen bestaan er zeker mogelijkheden om de binnenlandse markt te vergroten. Wanneer je 9 Nederlandse clubs neemt en 9 Belgische clubs dan vergroot je het gemiddelde toeschouwersaantal bijvoorbeeld aanzienlijk. Ook gaat het niveau gewoonweg omhoog en zijn het aantal 'om des keizers baard' plaatsen verminderd. Wanneer een stuk of vijf/zes per land Europa in gaan en één of twee teams per land degraderen dan krijg je duels op het scherp van de snede, dat kan niet anders. Volgers van een club zullen minder snel een wedstrijd willen over slaan.

Maar los van de vraag of je je binnenlandse of buitenlandse markt vergroot denk ik dat beide landen er alleen maar profijt van zullen hebben. België zal dan eindelijk eens wat aan hun achterhaalde stadions gaan doen.
Nederland als opleidingsland zal te maken krijgen met teams die zich in durven te graven, met teams die leunen op fysieke kracht en op slechte velden. Ik denk dat voetballers daar alleen maar beter van worden als de vernauwende koker van de eredivisie wordt doorbroken. Je zult dan veel minder snel meemaken dat Nederlandse teams in het Oostblok kinderlijk eenvoudig worden overlopen, geen raad weten met een matig veld en aan de kant gezet.
Het omgekeerde geldt ook voor de Belgen: de Belgen kragen zelf steen en been dat er niet echt aantrekkelijk wordt gevoetbald in hun stadions. Een kruisbestuiving met de eredivisie is zo gek nog niet.

Oud 29-09-11, 14:18 Standaard   #26
Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
Ik zal even mijn duit in het zakje doen:

Het is waar dat een beneliga de buitenlandse markt niet zal vergroten. Daar is het te laat voor, je had het 15 jaar geleden moeten doen. Toen had je nog een kans dat je buitenlandse fans kon werven. Harrij van Raaij kwam toen met het plan om een Noord-Europese liga op te zetten. De grote landen hadden destijds door dat dit een bedreiging vormde voor hun positie en eisten een openlijke dreiging van de UEFA dat in dat geval Nederland en co uit de FIFA zouden worden gezet. Dat dreigement kwam er.
Zeker nu al die horden volgzame Aziaten ook hun hart hebben verpand aan Mansjester en Real Madrid is de droom om je buitenlandse markt te vergroten een gepasseerd station.
Dit ben ik nog enigszins met je eens, alhoewel ik een Noord-Europese liga een gedrocht vindt, evenzeer als een BeNeliga trouwens, behalve als de beide landen ook samengevoegd zouden worden. Maar dat zie ik niet gebeuren.

Daarentegen bestaan er zeker mogelijkheden om de binnenlandse markt te vergroten. Wanneer je 9 Nederlandse clubs neemt en 9 Belgische clubs dan vergroot je het gemiddelde toeschouwersaantal bijvoorbeeld aanzienlijk. Ook gaat het niveau gewoonweg omhoog en zijn het aantal 'om des keizers baard' plaatsen verminderd. Wanneer een stuk of vijf/zes per land Europa in gaan en één of twee teams per land degraderen dan krijg je duels op het scherp van de snede, dat kan niet anders. Volgers van een club zullen minder snel een wedstrijd willen over slaan.
Je binnenlandse markt zal idd vergroten, een bijna verdubbelde afzetmarkt voor bijv. iets als EL, en 9 kleinere NL clubs zullen degraderen ten koste van 9 Belgische. Daar zijn zeker mogelijkheden om de gemiddelde stadionbezetting een stuk te vergroten, maar ook een veel sterkere 2de en 3de divisie te creëren wat het niveau ten goede zou komen. Gaat alleen wss wel tijd overheen, en je moet op de koop toenemen dat er in beide landen flink wat clubs ten onder zullen gaan. Schaalvergroting op het gebied van voetbaltalent zou het niveau in principe ook fors moeten verhogen trouwens. Een stuk of vijf/zes europese plekken per land zal de Uefa echter waarschijnlijk niet toestaan. Ik neem aan dat je 5/6 plekken krijgt te verdelen over de nieuw te vormen Eredivisie/Eerste Klasse.

Maar los van de vraag of je je binnenlandse of buitenlandse markt vergroot denk ik dat beide landen er alleen maar profijt van zullen hebben. België zal dan eindelijk eens wat aan hun achterhaalde stadions gaan doen.
Nederland als opleidingsland zal te maken krijgen met teams die zich in durven te graven, met teams die leunen op fysieke kracht en op slechte velden. Ik denk dat voetballers daar alleen maar beter van worden als de vernauwende koker van de eredivisie wordt doorbroken. Je zult dan veel minder snel meemaken dat Nederlandse teams in het Oostblok kinderlijk eenvoudig worden overlopen, geen raad weten met een matig veld en aan de kant gezet.
Het omgekeerde geldt ook voor de Belgen: de Belgen kragen zelf steen en been dat er niet echt aantrekkelijk wordt gevoetbald in hun stadions. Een kruisbestuiving met de eredivisie is zo gek nog niet.
België is op het moment al bezig met de stadions, is een kwestie van tijd. België is op het moment trouwens net zozeer, zo niet meer, een opleidingsland als Nederland. Maar het voetbal in België is trouwens ook vrij naïef, wel wat fysieker, maar ook vrij naïef. Op dat vlak denk ik dat je pas na een seizoen of 2/3 een verbetering gaat zien wanneer de spelers echt gaan profiteren van het verhoogde niveau en de duels op het scherpst van de snede. Al met al zou het kwalitatief wel een verbetering zijn. Maar gevoelsmatig vind ik het eigenlijk nog steeds een gedrocht zolang Nederland en België twee gescheiden landen zijn.
Solstice is offline   Met citaat reageren
Oud 29-09-11, 16:03 Standaard   #27
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Rumille Bekijk bericht
Als de Benelux Liga wordt gevormd, zouden clubs als Ajax dan niet zowel de inkomsten van de Nederlandse aanbieder als de Belgische aanbieder krijgen? Kan toch dat zowel een Belgische als een Nederlandse zender geld bieden? Dan heb je dubbele inkomsten van de TV-gelden.
Zo simpel werkt het natuurlijk niet. Als er maar 4 of 6 Belgische clubs in de BENELUX-Liga actief zijn zal er geen enkele Belgische zender de volle mep (hetgeen ze nu betalen) betalen. Daarnaast loop je nog een enorm risico dat je de competitie van het publiek gaat vervreemden, dat zal het aantal abonnementen ook niet ten goede komen.

Daarnaast, je hebt ook kleinere clubs die niet bijzonder veel TV-gelden ontvangen. De organisatorische kosten zullen voor deze clubs waarschijnlijk een stuk sterker stijgen dan de TV-inkomsten (in verhouding met de grotere clubs). Deze clubs, met veelal regionale sponsoren die weinig tot geen belang hebben bij België, zullen waarschijnlijk amper tot geen nieuwe sponsoren trekken. Grote kans dus dat kleinere clubs er per saldo op achteruit gaan waardoor de verschillen tussen de top en de ondersten alleen maar groter worden, hetgeen natuurlijk alleen maar een minder leuke competitie oplevert.

Laatst gewijzigd door Blawh; 29-09-11 om 16:06
Blawh is offline   Met citaat reageren
Oud 29-09-11, 18:07 question   #28

pfaf's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik snap deze discussie nooit zo. Kan één voordeel voor Nederland geven?
pfaf is offline   Met citaat reageren
Oud 29-09-11, 19:28 Standaard   #29

Oorspronkelijk geplaatst door Solstice Bekijk bericht
[...]

Dit ben ik nog enigszins met je eens, alhoewel ik een Noord-Europese liga een gedrocht vindt, evenzeer als een BeNeliga trouwens, behalve als de beide landen ook samengevoegd zouden worden. Maar dat zie ik niet gebeuren.
In principe vind ik het net als de Champions League ook een gedrocht. Als ik vanaf 0 het voetballandschap zou mogen indelen dan zou ik het beslist anders doen. Maar gegeven een aantal trends zie ik geen andere mogelijkheid dan een beetje mee te veren. Je kunt ook langs de kant blijven staan en niets doen maar dan is er de kans dat de Mansjesturs van deze wereld op een gegeven moment een eigen gesloten competitie gaan opzetten en als dat eenmaal gebeurt wordt je geknipt en geschoren waar je bij staat.

Dat het idee van een Noord-Atlantische liga uit PSV hoek kwam was natuurlijk geen toeval. Het was een hersenschim uit de burelen van Phillips net zoals zij al eerder een belangrijk aandeel hadden in de creatie van de EU en Champions League (ja jongens, daar mogen we best trots op zijn - of juist niet). In die tijd zat Phillips nog nadrukkelijk in de consumentenelectronica, het behoeft weinig fantasie wat ze voor ogen hadden met hun 'poenclub'.

Je binnenlandse markt zal idd vergroten, een bijna verdubbelde afzetmarkt voor bijv. iets als EL, en 9 kleinere NL clubs zullen degraderen ten koste van 9 Belgische. Daar zijn zeker mogelijkheden om de gemiddelde stadionbezetting een stuk te vergroten, maar ook een veel sterkere 2de en 3de divisie te creëren wat het niveau ten goede zou komen. Gaat alleen wss wel tijd overheen, en je moet op de koop toenemen dat er in beide landen flink wat clubs ten onder zullen gaan.
Dat gebeurt sowieso al. Een hoop clubs worden alleen maar kunstmatig in leven gehouden door overheden. Gewoon door gaan met aan de bomen rammelen zou ik zeggen.

Schaalvergroting op het gebied van voetbaltalent zou het niveau in principe ook fors moeten verhogen trouwens. Een stuk of vijf/zes europese plekken per land zal de Uefa echter waarschijnlijk niet toestaan. Ik neem aan dat je 5/6 plekken krijgt te verdelen over de nieuw te vormen Eredivisie/Eerste Klasse.
De UEFA heeft laten weten dat ze dat inderdaad van plan zijn als je twee competities samenvoegt maar daarom zou een tussenvorm geen slecht idee zijn. Je behoudt immers de nationale basis. Dus je hebt nog steeds een kampioen van Belgie en een kampioen van Nederland (kampioen van de beneliga klinkt niet echt top). Ieder land behoudt ten alle tijden zijn 9 plaatsen en de laatsten in de ranglijst van het land degraderen. Dit klinkt heel erg lame maar een totale samenvoeging zie ik niet gebeuren en het lijkt me ook niet wenselijk als bijv. 15 van de 18 clubs opeens uit Nederland komen (hypothetisch).

België is op het moment al bezig met de stadions, is een kwestie van tijd. België is op het moment trouwens net zozeer, zo niet meer, een opleidingsland als Nederland. Maar het voetbal in België is trouwens ook vrij naïef, wel wat fysieker, maar ook vrij naïef. Op dat vlak denk ik dat je pas na een seizoen of 2/3 een verbetering gaat zien wanneer de spelers echt gaan profiteren van het verhoogde niveau en de duels op het scherpst van de snede. Al met al zou het kwalitatief wel een verbetering zijn. Maar gevoelsmatig vind ik het eigenlijk nog steeds een gedrocht zolang Nederland en België twee gescheiden landen zijn.
België heeft een lager gemiddeld aantal doelpunten per wedstrijd als Nederland. Ook staat Begië in de absolute top van Europa als het om het aantal gelijke spelen per jaar gaat.

Oud 04-01-12, 17:05 Standaard   #30

Oorspronkelijk geplaatst door pfaf Bekijk bericht
Ik snap deze discussie nooit zo. Kan één voordeel voor Nederland geven?
Kostenreductie, schaalvergroting, afzetmarkt. Economie = succes en als we de boot niet willen missen zelfs onze enige redding.
Oud 04-01-12, 17:09 Standaard   #31
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik wil helemaal niet met dat eeuwige faalland België samenwerken. Die gasten konden niks, kunnen niks en zullen ook nooit wat kunnen. Luxemburg is helemaal een foplandje, leuk voor triviant maar verder heb je daar ook geen reet aan.

Ik denk juist dat het voetbal in Nederland dan zwaar omlaag gaat. Als je je immers alleen maar omringt met idioten word je er na verloop van tijd zelf ook een.

Oud 04-01-12, 17:48 Standaard   #32

Zijn er geen andere topics voor nationalistische PVV'ers? Wech met de Viese Belleguhh!!111
Oud 04-01-12, 17:58 smile   #33

[...]

Kostenreductie, schaalvergroting, afzetmarkt. Economie = succes en als we de boot niet willen missen zelfs onze enige redding.
Leuke kreten, maar kun je ze ook uitleggen? Ik zie wel dat er een vergrootte afzetmarkt komt, maar als het aantal voetballiefhebbers door het toevoegen van België met 40% toeneemt, zal het aantal clubs dat ook, dus win je er per saldo niets mee. Er kan alleen economisch succes geboekt worden met een BeNeLiga als er extra voetballiefhebbers bijgewonnen worden, maar buiten Nederland en België zal er niemand naar die nieuwe competitie uitkijken. Pas als je kan laten zien dat er miljoenen Chinezen of Brazilianen naar de BeNeLiga zullen gaan kijken zal ik een voordeel gaan zien.
Nog buiten het feit dat ik niets met België heb, dus niet er nog niets in zie, ongeacht een economisch voordeel.
Oud 04-01-12, 18:17 Standaard   #34
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

maar als het aantal voetballiefhebbers door het toevoegen van België met 40% toeneemt,
Het aantal clubs op het hoogste niveau natuurlijk niet.

Oud 04-01-12, 18:30 thumb down   #35

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Pffff, moet er niet aan denken.
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 04-01-12, 18:33 Standaard   #36
[...]

Leuke kreten, maar kun je ze ook uitleggen? Ik zie wel dat er een vergrootte afzetmarkt komt, maar als het aantal voetballiefhebbers door het toevoegen van België met 40% toeneemt, zal het aantal clubs dat ook, dus win je er per saldo niets mee. Er kan alleen economisch succes geboekt worden met een BeNeLiga als er extra voetballiefhebbers bijgewonnen worden, maar buiten Nederland en België zal er niemand naar die nieuwe competitie uitkijken. Pas als je kan laten zien dat er miljoenen Chinezen of Brazilianen naar de BeNeLiga zullen gaan kijken zal ik een voordeel gaan zien.
Nog buiten het feit dat ik niets met België heb, dus niet er nog niets in zie, ongeacht een economisch voordeel.
Het heeft alleen voor de clubs die het overleven nut. Clubs als Telstar, FC Oss, Veendam e.d. zullen kapot gaan, net als hun Belgische evenknie. Uit de hoogste divisie zullen een aantal clubs terugvallen. De clubs die het vervolgens wel halen en boven aan de voedselketen komen hebben een grotere afzetmarkt voor tickets en televisiewedstrijden.
Oud 04-01-12, 18:45 bulb   #37

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Het aantal clubs op het hoogste niveau natuurlijk niet.
Precies, dus Nederland per saldo wordt er niet beter op, maar slechts een paar Nederlandse clubs. Waar er nu 6 clubs Europa ingaan, zullen dat er misschien dan nog maar 3 zijn, dus daar wordt ook nog eens minder inkomsten uit gehaald. Als ik flauw wil doen zou ik dus kunnen stellen dat Nederland er zelfs op achteruit gaat.
Oud 04-01-12, 18:47 Standaard   #38

Dat is toch niet flauw doen pfaf? Dat is gewoon de realiteit. Wij kunnen ons nog moeilijker onderscheiden en er is geen vorm van competitie meer mogelijk voor veel Nederlandse clubs.
Al dit soort ontwikkelingen die vanuit financiële afwegingen en besluiten komen zijn nadelig voor ons.
Oud 04-01-12, 19:08 Standaard   #39
SuperPalmboom

Palmboom's Voetbal Forum schermafbeelding

Groningen - Excelsior moskroen Wie zit daar nou op te wachten.

Dit plan gaat niets brengen.

Oud 04-01-12, 19:09 Standaard   #40
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Palmboom Bekijk bericht
Groningen - Excelsior moskroen Wie zit daar nou op te wachten.

Dit plan gaat niets brengen.
Excelsior Moeskroen bestaat niet eens meer
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 04-01-12, 19:14 Standaard   #41
SuperPalmboom

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie Bekijk bericht
[...]

Excelsior Moeskroen bestaat niet eens meer
Oh Het was ook alleen maar als voorbeeld bedoeld. Anderlecht, Brugge, Luik lijken leuk maar je krijgt ook al die 2e rangs teams er bij die tegen een Groningen moeten. Niemand heeft daar behoeft aan.

Oud 04-01-12, 19:20 Standaard   #42

[...]

Oh Het was ook alleen maar als voorbeeld bedoeld. Anderlecht, Brugge, Luik lijken leuk maar je krijgt ook al die 2e rangs teams er bij die tegen een Groningen moeten. Niemand heeft daar behoeft aan.
Het zal voor clubs uit het rechterrijtje in het begin heel leuk klinken. Een vorm van Europees voetbal. Totdat de nieuwigheid ervan af is of men gewoon de confrontatie met het walgelijke idee krijgt als we inmiddels bezig zijn.
Oud 04-01-12, 19:35 Standaard   #43

Radegast's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Radegast Bekijk bericht
Ik ben alleen voor een Beneluxbekertoernooi zonder beschermende/gestuurde lotingen. Vanaf 1/4 finales home & away.
Top idee.
Radegast is offline   Met citaat reageren
Oud 04-01-12, 19:37 Standaard   #44
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Dat valt denk ik wel mee. Stel je krijgt een competitie met 20 clubs, dan heb je 12 Nederlandse en 8 Belgische clubs. Dat zijn dan in ieder geval Anderlecht, Club Brugge, Standard, Genk en Gent, Beerschot misschien (moet ook wat van te maken zijn) en dan nog twee mindere clubs. Groningen-Kortrijk is inderdaad niet aantrekkelijker dan Groningen-VVV, maar of het nou echt onaantrekkelijker is weet ik ook niet.

Oud 04-01-12, 20:44 Standaard   #45
Hup Holland!

Alleen al het feit dat er een flink aantal Nederlandse clubs die al jaren op het hoogste niveau spelen dan op het 2e plan terecht komen is voor mij een reden om tegen te zijn.

Zo'n league is alleen maar voordelig voor de 5/6 grootste clubs van Nederland. De rest schiet er niet veel mee op, of gaat er op achteruit.

En ja, deze mening is gebaseerd op het feit dat ik NAC supporter ben en zo'n Beneliga zou voor een club als NAC de doodsteek kunnen zijn.
Oud 04-01-12, 20:57 Standaard   #46
SuperPalmboom

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Dat valt denk ik wel mee. Stel je krijgt een competitie met 20 clubs, dan heb je 12 Nederlandse en 8 Belgische clubs. Dat zijn dan in ieder geval Anderlecht, Club Brugge, Standard, Genk en Gent, Beerschot misschien (moet ook wat van te maken zijn) en dan nog twee mindere clubs. Groningen-Kortrijk is inderdaad niet aantrekkelijker dan Groningen-VVV, maar of het nou echt onaantrekkelijker is weet ik ook niet.
Ik kijk liever naar Feyenoord - NEC, dan Feyenoord - Beerschot. En andersom zal het ook zo zijn. De Nederlandse competitie is op dit moment hartstikke leuk om naar te kijken en dat zal met die Belgische teams minder worden. Omdat hun speelstijl compleet haaks staat op die van Nederland.

Alleen al het feit dat er een flink aantal Nederlandse clubs die al jaren op het hoogste niveau spelen dan op het 2e plan terecht komen is voor mij een reden om tegen te zijn.

Zo'n league is alleen maar voordelig voor de 5/6 grootste clubs van Nederland. De rest schiet er niet veel mee op, of gaat er op achteruit.

En ja, deze mening is gebaseerd op het feit dat ik NAC supporter ben en zo'n Beneliga zou voor een club als NAC de doodsteek kunnen zijn.
Idd, dat zou echt zonde zijn. Ook, al heb ik een hekel aan NAC zulke clubs horen gewoon tegen Ajax, Feyenoord etc te spelen.

Oud 04-01-12, 21:02 Standaard   #47
SuperPalmboom

De Eredivisie CV blijft niets zien in het samengaan van de Nederlandse en Belgische voetbalcompetities bij de mannen. De voorzitter van de Belgische topclub Standard Luik opperde deze week dat de Nederlanders ongetwijfeld open staan voor de vorming van een zogenoemde BeNe-liga, maar volgens de ECV is dit 'momenteel geen thema voor ons en staat het niet op de agenda'.

Directeur Alex Tielbeke verwijst nogmaals naar een jaren geleden gedaan onderzoek: 'Daaruit bleek dat de Nederlandse voetballiefhebber hiervoor niet warmloopt. We hebben het idee indertijd op allerlei facetten getest en toen kwam er geen heel positief beeld uit.'
dat zegt genoeg lijkt mij.

Oud 04-01-12, 23:40 Standaard   #48
[...]

dat zegt genoeg lijkt mij.
Zoiets heeft natuurlijk ook tijd nodig om te groeien. De rivaliteit tussen de verschillende clubs hier is ook niet over een dag ontstaan. Na een jaar of 10, misschien 5 al is iedereen eraan gewend, ontstaan er nieuwe rivaliteiten en heb je wel die vergrootte schaal.

De vraag is alleen waar je voor kiest, de belangen van die bovenste 9/10 clubs in NL en België. Of de belangen van de Nederlandse clubs in z'n geheel.

Mijn mening daarover is dat je zulk soort dingen alleen moet doen zou Vlaanderen samen met Nederland ooit 1 land gaan vormen. Waar op het moment natuurlijk helemaal geen sprake van is. Als het ooit wel zo ver komt is het niet meer dan logisch dat het gebeurt.
Oud 05-01-12, 20:23 Standaard   #49

Oorspronkelijk geplaatst door Solstice Bekijk bericht
[...]

De vraag is alleen waar je voor kiest, de belangen van die bovenste 9/10 clubs in NL en België. Of de belangen van de Nederlandse clubs in z'n geheel.
Denk dat je hier de kern raakt. In essentie bestaat er geen Nederlands belang, zie de irritatie en de pogingen van de top 3 (of top 4 zoals je wilt) clubs die hun eigen rechten afzonderlijk willen exploiteren. Het huidige systeem is gebaseerd op een soort solidariteit, mooi natuurlijk maar het heeft een prijs. Nivellering betekent dat je toestaat dat geen club kan excelleren... maar laten we niet te filosofisch worden

Een gezamenlijke bekercompetitie is trouwens echt een mooi idee, en het dan de BENELUX-cup noemen ofzo. Dan ga je de ontwaarding van de KNVB-beker tegen terwijl je dmv van schaalvergroting meerdere markten kan benutten. Is dit plan wel eens serieus overwogen??
Oud 05-01-12, 22:26 Standaard   #50
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Een gezamenlijke bekercompetitie is trouwens echt een mooi idee, en het dan de BENELUX-cup noemen ofzo. Dan ga je de ontwaarding van de KNVB-beker tegen terwijl je dmv van schaalvergroting meerdere markten kan benutten. Is dit plan wel eens serieus overwogen??

Amateurclubs in de beker Gewoon alle rondes knock-out maken, niemand krijgt bescherming oid. Zoiets zou de beker juist zo leuk maken, niet een BENELUX-cup

Discussie gesloten

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief Voetbal

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:20.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site