![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
![]() Privacy, in het digitale tijdperk een steeds belangrijker onderwerp geworden door de opkomst van internet en allerlei nieuwe technieken maar ook de dreiging van terroristen in allerlei (westerse) landen.. Wat is privacy? Het is omschreven als het recht om met rust gelaten te willen worden, het gaat bij privacy dan ook over bescherming van persoonsgegevens, lichaam en woning. Het recht om vertrouwelijk te communiceren via o.a. brief, telefoon en e-mail. In het digitale tijdperk vervaagt het recht op privacy steeds meer mede door de opkomst van internet. Bedrijven zoals Google en Facebook weten veel zo niet alles van wat je op het internet doet. Normale bedrijven willen alles weten van je om zoveel mogelijk winst te kunnen maken door middel van het aanpassen aan jou. Overheden verplichten bedrijven om alle e-mails en telefoongesprekken voor minimaal 6 maanden op te slaan en zo zijn er nog veel meer regels en voorbeelden… De bestaande regelgeving en wetten bieden hier vaak nog weinig soelaas en hierdoor is het vaak een onderwerp van discussie… Daarom dit topic; hoeveel belang hecht jij aan privacy? Waarom vind jij het wel/niet belangrijk? Sta je er weleens bij stil over wat anderen van je weten en wat hiermee gebeurt? En hoe denk jij over de toekomst en privacy? Daarnaast kan het topic natuurlijk gebruikt worden nieuws en opvallende berichten rondom privacy. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
Ik word altijd verschrikkelijk boos als dit onderwerp ter sprake komt, dus ik kan me hier eigenlijk beter niet vertonen... ![]() "Als je niets verkeerd doet, heb je niets te verbergen." |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ik heb vanalles te verbergen, ik doe m'n gordijnen toch ook dicht 's avonds.
__________________ A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky... |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
En hoe denk je dat het de toekomst gaat beïnvloeden? Is het recht op privacy nog wel houdbaar?
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ik moest laatst m'n id vervangen en opeens werd ik verplicht om vingerafdrukken te nemen.
Toen ik dat weigerde zei dat vrouwtje doodleuk dat ik dan maar zonder legitimatie moest rondlopen ![]() Belachelijk. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Jep. Laatst een nieuw paspoort gehaald, ook met vingerafdrukken. En je hebt het toch nodig.
__________________ A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky... |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Zolang ze geen camera's in huis plaatsen vind ik het wel prima. Maak me er eigenlijk niet zo druk om.
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ik denk dat Orwell steeds meer een profeet begint te worden. Onder het valse mom veiligheid wordt privacy per jaar meer vernietigd en een voor mij onveilig gevoel gecreëerd. Ik vind het echt beklemmend erg beangstigend. Ik zie het heel somber in. Vingerafdrukken, kentekenregistratie, DNA, OV-chipkaart, internet-controle (oftewel, briefgeheim is nu al iets van vroegah) en ik kan nog uren doorgaan.
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
1984 all over inderdaad..
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
#12 | |
En het gaat alleen maar erger worden. Tegenwoordig in Tsjechie moet je bij belangrijke voetbalwedstrijden ook al kaartjes op naam kopen met een ID of paspoort in de aanslag. |
||
|
|
|
|
|
#13 |
|
Maar waarom zijn jullie zo fel tegen het opnemen van je vingerafdrukken in een of ander bestand?
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Omdat ik met rust gelaten wil worden. Het wordt je ongevraagd opgedrongen. En bovendien, zo'n bestand kan misbruik van gemaakt worden.
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
In dit topic past ook de invloed van Google.
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Google Street View is ook een onbeschaamde inbreuk op privacy.
|
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Overigens heb ik 1984 gelezen hoor
|
||
|
|
|
|
|
#19 |
|
Daar maak ik me wel wat meer zorgen om.
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
|
|
|
#21 |
|
Vingerafdrukken zijn vrij eenvoudig op een plaats delict "te plaatsen" net als DNA.
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ja, ik ben ook vrij eenvoudig om te leggen. Daar ga ik dus geen rekening mee houden he.
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Ja, al was het bij ons niet verplicht. Maar dan lees ik liever een boek dat een zekere waarde heeft gehad dan zo'n Austen boekje. Overigens is dit een goed voorbeeld van een offtopic post.
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Maar er is veel mogelijk, met de informatie zowel offline als online. In de laatste jaren is identiteitsfraude gigantisch toegenomen. Mede door niet sluitende systemen en waarom zou je de overheid (die volgens mij met IT al niet te best zijn) of bedrijven vertrouwen dat jouw gegevens veilig zijn?
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Nog een fraaie reactie van iemand over de vingerafdrukken:
|
||
|
|
|
|
|
#26 | |
En waarom zou ik er maar vanuit gaan dat de overheid het slechtste met me voor heeft? |
||
|
|
|
|
|
#27 |
|
De gevens zitten in een centrale databank. Een beetje handige hacker kan zich behoorlijk uitleven.
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
|
De enige privacy zit in je hoofd...
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Ik zeg niet dat de overheid het slechtste met je voor heeft, maar zoals aanvoerder aangeeft zijn er handige mensen die er bij kunnen en er misbruik van maken.
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Zelfs mensen die wel toegang tot de database hebben kunnen er misbruik van maken. De zwakste schakel van een systeem is normaliter de mensen die er gebruik van maken.
|
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Privacymatters - Wel een goed filmpje wat ook veel aanhaalt waarom ik privacy belangrijk vind.
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Gewoon rubberen vingerafdrukken gebruiken als je mensen wilt omleggen. Nutteloos in ons rechtssysteem, je moet toch eerst bewijs tegen je hebben, dan kunnen ze alsnog je afdruk vragen. Geperverteerde schijn van veiligheid, alleen maar een onnodig risico.
__________________ Tottenham - v. der Vaart || Liverpool - Suarez || Schalke04 - Huntelaar || Bayern - Robben || Everton - Heitinga || ACMilan - Emanuelson |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Zijn er trouwens nog (ontwikkelde) landen waar je privacy wel gewaarborgd word? Aangezien NL de kant van de VS opgaat..
__________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
__________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
||
|
|
|
|
|
#36 | |
__________________ "Als je zwakheden hebt, betekent het niet dat je zwak bent, maar dat je compleet bent." "Geluk is degene willen zijn, die je bent." |
||
|
|
|
|
|
#37 |
|
Zeuren over privacy maar ondertussen een Facebook, Hyves en Twitteraccount hebben.
|
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Ik vind het dus naïef om te denken dat er geen (anti-) Islamitische militie op kan staan, of dat er nooit meer oorlogen in Noord-Europa zullen zijn. En wat een feilloos controle-systeem en database met een samenleving kunnen doen hebben we in WO2 gezien. Het stomme is dat politici momenteel zelf ook niet weten waarom ze alles op willen slaan. Een politicus zei laatst nog over de opslag van kentekengegevens van passerende auto's: "We kunnen het opslaan, dus waarom zouden we het niet doen?" Omgekeerde redenering van heb ik jou daar! Je moet pas gegevens van iemand anders dan jezelf gaan opslaan als je daar reden toe hebt! En toestemming! En de enige reden die er is voor de overheid om is controle en macht! En het niets te verbergen hebben is in die discussie ook onzinnig. Dé reden dat ik leef is m'n vrijheid! En die behelst meer dan simpelweg mogen stemmen of lopen waar ik dat mag. Dat houdt mijns inziens ook de mogelijkheid tot baldadigheden in; een keer het gas lostrekken en 180 op een lege snelweg, een xtc-pil op z'n tijd, met een fles wijn in de hand wildplassend door de stad struinen om 4 uur 's nachts. Als de overheid mij door middel van controle zulke dingen ontneemt ben ik zo goed als dood; gewoon een slaaf van de overheid die belastinggeld in de lade brengt en daarmee z'n plicht voldoet. Dat er saaie, kapotte politici wellicht al zo'n leven hebben en er daardoor hun calvinistische werkethos en zelfkastijding daardoor maar op anderen projecteren is indirecte moord. Enfin, ik kan nog uren doorgaan, maar m'n bloeddruk stijgt alweer.
|
||
|
|
|
|
|
#39 | |
|
GPS in je auto idemdito Pinpas die registraties geeft of je uitgaves, waar, wanneer en hoe veel. Waar maak jij je druk om... __________________ De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld." |
||
|
|
|
|
|
#40 |
|
Aan de andere kant hebben we nu ook enkele onschuldige gevangenen die zijn vrijgesproken naar aanleiding van DNA-onderzoek in zaken waarin dat destijds nog niet mogelijk was.
|
|
|
|
|
|
|
#41 | |
|
Loves C, R en M
|
__________________ "Niemand weet het, en zy die beweren het te weten, zyn 't onderling niet eens." |
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Dubois en Fiets hebben jaren onterecht vastgezeten.... __________________ De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld." |
||
|
|
|
|
|
#44 | ||
|
|||
|
|
|
|
|
#45 |
|
Uit gaan van dat de overheid het goed met je voor heeft.... ik ben gekke henkie niet... met steeds meer verzelfstandigingen, privatiseringen, groeiende inkokmens- en machtsongelijkheden ga ik er echt niet meer van uit dat de overheid het goed met de meeste burgers voor heeft. Overheid is een vehikel van de elite geworden.
|
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
||
|
|
|
|
|
#47 | |
__________________ “Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.” |
||
|
|
|
|
|
#48 |
|
Dat de overheid slordig om springt met gegevens is bekend. Zo werken de (private) ziekenhuizen inmiddels ook met DigiD. Ik stond er echt van te kijken dat dat kan. Helaas is het onvermijdelijk omdat de scheidslijn tussen overheid en privaat steeds meer verwaterd.
|
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Mijn pincode is 7732
__________________ Boem! Koekoek! |
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Snel opschrijven ...
ik ben rijk ! Jaaaaaaaaaa... , want ik weet dat Hendril goeie vrienden is met Jordania .. Neeee, zonder gekheid : Rob de gekste heeft echt een prachtige uitspraak gemaakt en die zei : Privacy zit in je hoofd en daar kan ik mij alles bij voorstellen . een voorbeeldje of 2 ... Er kunnen buiten wel 1000 camera 's staan en de 1 gaat er aan kapot en voelt zich bekeken en de ander ( ik dus ..) die maakt dat geen ene moer uit .. ze koekeloeren maar , het interessert mij geen moer .. Ik zie ze niet eens staan .. 2 ) Ik weet dat Coogle eigenlijk alles weet over je mailgedrag of internet , maar ook hier zeg ik : Dat intereseert mij niets , want ik doe niets strafbaars en dus ben ik onaantastbaar . Vingerafdrukken ? Ik weet toch wie ik ben en zij mogen van mij ook weten wie ik ben, en ook hier heb ik niets te verbergen . Ze mogen ook de lengte van mijn piemel weten .. ( Wel in harde stand , anders is het wel heel zielig ..) Wat ze ermee doen ? geen flauw idee.. Wat ik eigenlijk wil zeggen is het volgende : Ik ben nu 40 jaar en zolang ze mij met rust laten , of zolang ik niet bestolen wordt en zolang ik binnen mijn eigen 4 muren echte privacy heb , vind ik het best , want als ik op het rechte pad blijf , ben ik onaantastbaar . Privacy zit in je hoofd ... Laatst gewijzigd door tjekkie; 25-01-11 om 19:31 __________________ Laatst gewijzigd door tjekkie; Gek word ik ervan ! Laatst gewijzigd door tjekkie; Laatst gewijzigd door tjekkie;..... |
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Het grote privacy topic #1
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|