Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief De Derde Helft
Nieuw wachtwoord aanvragen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 24-01-11, 22:31 arrow   #1

Superheld's Voetbal Forum schermafbeelding

Privacy, in het digitale tijdperk een steeds belangrijker onderwerp geworden door de opkomst van internet en allerlei nieuwe technieken maar ook de dreiging van terroristen in allerlei (westerse) landen..

Wat is privacy?
Het is omschreven als het recht om met rust gelaten te willen worden, het gaat bij privacy dan ook over bescherming van persoonsgegevens, lichaam en woning. Het recht om vertrouwelijk te communiceren via o.a. brief, telefoon en e-mail.

In het digitale tijdperk vervaagt het recht op privacy steeds meer mede door de opkomst van internet. Bedrijven zoals Google en Facebook weten veel zo niet alles van wat je op het internet doet. Normale bedrijven willen alles weten van je om zoveel mogelijk winst te kunnen maken door middel van het aanpassen aan jou. Overheden verplichten bedrijven om alle e-mails en telefoongesprekken voor minimaal 6 maanden op te slaan en zo zijn er nog veel meer regels en voorbeelden…

De bestaande regelgeving en wetten bieden hier vaak nog weinig soelaas en hierdoor is het vaak een onderwerp van discussie… Daarom dit topic; hoeveel belang hecht jij aan privacy? Waarom vind jij het wel/niet belangrijk? Sta je er weleens bij stil over wat anderen van je weten en wat hiermee gebeurt? En hoe denk jij over de toekomst en privacy?

Daarnaast kan het topic natuurlijk gebruikt worden nieuws en opvallende berichten rondom privacy.
Superheld is nu online   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 24-01-11, 22:52 duh   #2

pfaf's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik word altijd verschrikkelijk boos als dit onderwerp ter sprake komt, dus ik kan me hier eigenlijk beter niet vertonen...

"Als je niets verkeerd doet, heb je niets te verbergen."
pfaf is offline   Met citaat reageren
Oud 24-01-11, 22:59 Standaard   #3

Suijk's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik heb vanalles te verbergen, ik doe m'n gordijnen toch ook dicht 's avonds.

Oud 24-01-11, 23:03 Standaard   #4

Oorspronkelijk geplaatst door pfaf Bekijk bericht
Ik word altijd verschrikkelijk boos als dit onderwerp ter sprake komt, dus ik kan me hier eigenlijk beter niet vertonen...

En hoe denk je dat het de toekomst gaat beïnvloeden? Is het recht op privacy nog wel houdbaar?
Oud 24-01-11, 23:04 Standaard   #5

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 24-01-11, 23:06 Standaard   #6
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik moest laatst m'n id vervangen en opeens werd ik verplicht om vingerafdrukken te nemen.

Toen ik dat weigerde zei dat vrouwtje doodleuk dat ik dan maar zonder legitimatie moest rondlopen

Belachelijk.
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 24-01-11, 23:08 Standaard   #7

Oorspronkelijk geplaatst door Kopbal Bekijk bericht
Ik moest laatst m'n id vervangen en opeens werd ik verplicht om vingerafdrukken te nemen.

Toen ik dat weigerde zei dat vrouwtje doodleuk dat ik dan maar zonder legitimatie moest rondlopen

Belachelijk.
Jep. Laatst een nieuw paspoort gehaald, ook met vingerafdrukken. En je hebt het toch nodig.

Oud 24-01-11, 23:12 Standaard   #8
Zolang ze geen camera's in huis plaatsen vind ik het wel prima. Maak me er eigenlijk niet zo druk om.

Oud 24-01-11, 23:20 no smile   #9

Oorspronkelijk geplaatst door Superheld Bekijk bericht
[...]

En hoe denk je dat het de toekomst gaat beïnvloeden? Is het recht op privacy nog wel houdbaar?
Ik denk dat Orwell steeds meer een profeet begint te worden. Onder het valse mom veiligheid wordt privacy per jaar meer vernietigd en een voor mij onveilig gevoel gecreëerd. Ik vind het echt beklemmend erg beangstigend. Ik zie het heel somber in. Vingerafdrukken, kentekenregistratie, DNA, OV-chipkaart, internet-controle (oftewel, briefgeheim is nu al iets van vroegah) en ik kan nog uren doorgaan.
Oud 24-01-11, 23:21 Standaard   #10

1984 all over inderdaad..
Oud 24-01-11, 23:21 sunglasses   #11

Oorspronkelijk geplaatst door Suijk Bekijk bericht
[...]
Jep. Laatst een nieuw paspoort gehaald, ook met vingerafdrukken. En je hebt het toch nodig.
Emigreren.
Oud 24-01-11, 23:30 Standaard   #12

Aanvoerder's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Ik denk dat Orwell steeds meer een profeet begint te worden. Onder het valse mom veiligheid wordt privacy per jaar meer vernietigd en een voor mij onveilig gevoel gecreëerd. Ik vind het echt beklemmend erg beangstigend. Ik zie het heel somber in. Vingerafdrukken, kentekenregistratie, DNA, OV-chipkaart, internet-controle (oftewel, briefgeheim is nu al iets van vroegah) en ik kan nog uren doorgaan.
Vingerafdruk in m'n paspoort ben ik pertinent op tegen, maar omdat ze bij ons in de gemeente gesloten waren vanwege een personeelsfeest, moest ik week later terugkomen voor een paspoort toen de vingerafdruk die week net wel verplicht was. Ik was nijdig. OV-Chipkaart wilde ik ook nooit (buiten het feit dat je voor de kaart moet betalen terwijl het je door de strot is geramd) want nu kunnen ze ook nog eens precies bijhouden waar je geweest bent, wat hun niks aangaat.

En het gaat alleen maar erger worden. Tegenwoordig in Tsjechie moet je bij belangrijke voetbalwedstrijden ook al kaartjes op naam kopen met een ID of paspoort in de aanslag.
Aanvoerder is offline   Met citaat reageren
Oud 24-01-11, 23:33 smile   #13
Maar waarom zijn jullie zo fel tegen het opnemen van je vingerafdrukken in een of ander bestand?

Oud 24-01-11, 23:34 Standaard   #14

[...]

Emigreren.
Ja, hoe? Zonder paspoort?

Oud 24-01-11, 23:36 Standaard   #15

Omdat ik met rust gelaten wil worden. Het wordt je ongevraagd opgedrongen. En bovendien, zo'n bestand kan misbruik van gemaakt worden.
Oud 24-01-11, 23:36 Standaard   #16

In dit topic past ook de invloed van Google.
Oud 24-01-11, 23:39 Standaard   #17

Google Street View is ook een onbeschaamde inbreuk op privacy.
Oud 24-01-11, 23:39 Standaard   #18
Oorspronkelijk geplaatst door Aanvoerder Bekijk bericht
Omdat ik met rust gelaten wil worden. Het wordt je ongevraagd opgedrongen. En bovendien, zo'n bestand kan misbruik van gemaakt worden.
Ik ben misschien onwijs naïef hierin, maar hoe kan er misbruik worden gemaakt van je vingerafdrukken?

Overigens heb ik 1984 gelezen hoor

Oud 24-01-11, 23:40 Standaard   #19
Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
In dit topic past ook de invloed van Google.
Daar maak ik me wel wat meer zorgen om.

Oud 24-01-11, 23:41 Standaard   #20

Oorspronkelijk geplaatst door Gordon Shumway Bekijk bericht
[...]Overigens heb ik 1984 gelezen hoor
VWO Engels toch?
Oud 24-01-11, 23:41 Standaard   #21
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Ik ben misschien onwijs naïef hierin, maar hoe kan er misbruik worden gemaakt van je vingerafdrukken?

Overigens heb ik 1984 gelezen hoor
Vingerafdrukken zijn vrij eenvoudig op een plaats delict "te plaatsen" net als DNA.

http://prosac.official.fm/
http://soundcloud.com/kweeb
Prosac is nu online   Met citaat reageren
Oud 24-01-11, 23:43 Standaard   #22
Oorspronkelijk geplaatst door Prosac Bekijk bericht
[...]

Vingerafdrukken zijn vrij eenvoudig op een plaats delict "te plaatsen" net als DNA.
Ja, ik ben ook vrij eenvoudig om te leggen. Daar ga ik dus geen rekening mee houden he.

Oud 24-01-11, 23:45 Standaard   #23
Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
[...]

VWO Engels toch?
Ja, al was het bij ons niet verplicht. Maar dan lees ik liever een boek dat een zekere waarde heeft gehad dan zo'n Austen boekje. Overigens is dit een goed voorbeeld van een offtopic post.

Oud 24-01-11, 23:47 Standaard   #24

[...]

Ja, ik ben ook vrij eenvoudig om te leggen. Daar ga ik dus geen rekening mee houden he.
Maar er is veel mogelijk, met de informatie zowel offline als online. In de laatste jaren is identiteitsfraude gigantisch toegenomen. Mede door niet sluitende systemen en waarom zou je de overheid (die volgens mij met IT al niet te best zijn) of bedrijven vertrouwen dat jouw gegevens veilig zijn?
Oud 24-01-11, 23:51 Standaard   #25

Nog een fraaie reactie van iemand over de vingerafdrukken:

Op deze manier zegt de overheid criminaliteit en terrorisme beter te kunnen bestrijden, maar in feite neemt de macht van de overheid alleen maar toe. Straks volgt de irisscan en misschien wel DNA-informatie.

Als we op deze voet verder gaan, kun je niet alleen elektronisch alle persoonsgegevens/kenmerken te verzamelen, en op te slaan, maar dus ook koppelen aan de databases van justitie, belastingdienst elektronisch patiëntendossier en misschien ook wel met je bankgegevens (die zijn immers toch van de staat!). Dan mis je alleen nog informatie over ras, maar die zijn vast wel te vinden op het inschrijvingsformulier ("wat is het geboorteland van je moeder/vader, welke taal wordt er thuis gesproken") van je oude basis- of middelbare school. En met het nummer van je mobiel kan heel gemakkelijk je locatie via de satelliet bepaald worden. De ov-chipkaart en kentekens (rekeningrijden) bieden ook vele opsporingsmogelijkheden.

De staat beschikt dan niet alleen over een compleet profiel, maar ook alle middelen (bankpas, ov-chipkaart, mobieltje) om je in 1 klap op te sporen en in te rekenen. Ontsnappen is er niet meer bij. Fouten maken ook niet. Een perfect systeem!
Criminele maken geen kans meer. Burgers ook niet. De staat is overal, maar dan niet met agenten/inspecteurs of spionnen, maar met een elektronica!

Maar tegen die tijd zijn we al in de val getrapt. De theorie klinkt in het begin altijd veelbelovend en prachtig, maar de praktijk is minder leuk. Kijk maar naar de controlfreakerige trekken van communistische landen.

Achter de knoppen zitten mensen die een onverantwoord grote machtspositie innemen en die kunnen bepalen over de levens van vele burgers. Bijna niemand kan de verleiding weerstaan om macht zo te gebruiken dat je er zelf baat bij hebt. Of je eigen hachje te redden ten koste van iemand anders. Willekeur van de overheid? Nee, de mogelijkheid hebben om doelgericht ongewenste elementen op te sporen.

Misschien klinkt het wat paranoia, maar met onze blunderende justitie en politiemachten in gedachten, is zo'n database wel een behoorlijk risicovol systeem...
En nog iemand had het er over dat tijdens WOII de Joden zo lekker makkelijk in Nederland konden worden opgespoord omdat alles wel ergens stond genoteerd.
Oud 24-01-11, 23:54 Standaard   #26
Oorspronkelijk geplaatst door Superheld Bekijk bericht
[...]

Maar er is veel mogelijk, met de informatie zowel offline als online. In de laatste jaren is identiteitsfraude gigantisch toegenomen. Mede door niet sluitende systemen en waarom zou je de overheid (die volgens mij met IT al niet te best zijn) of bedrijven vertrouwen dat jouw gegevens veilig zijn?
Tja, zonder paspoorten is identiteitsfraude nog veel makkelijker.

En waarom zou ik er maar vanuit gaan dat de overheid het slechtste met me voor heeft?

Oud 24-01-11, 23:55 Standaard   #27

[...]

En waarom zou ik er maar vanuit gaan dat de overheid het slechtste met me voor heeft?
De gevens zitten in een centrale databank. Een beetje handige hacker kan zich behoorlijk uitleven.
Oud 24-01-11, 23:56 Standaard   #28
De enige privacy zit in je hoofd...
robdegekste is offline   Met citaat reageren
Oud 24-01-11, 23:57 big smile   #29

Oorspronkelijk geplaatst door robdegekste Bekijk bericht
De enige privacy zit in je hoofd...
Waarheid als een koe. Dit topic kan eigenlijk wel dicht nu.
Oud 25-01-11, 00:00 Standaard   #30

[...]

Ik zeg niet dat de overheid het slechtste met je voor heeft, maar zoals aanvoerder aangeeft zijn er handige mensen die er bij kunnen en er misbruik van maken.
Oud 25-01-11, 00:02 Standaard   #31

Zelfs mensen die wel toegang tot de database hebben kunnen er misbruik van maken. De zwakste schakel van een systeem is normaliter de mensen die er gebruik van maken.
Oud 25-01-11, 00:11 Standaard   #32

Privacymatters - Wel een goed filmpje wat ook veel aanhaalt waarom ik privacy belangrijk vind.
Oud 25-01-11, 00:14 Standaard   #33
It's Toby Homie

vinnie06's Voetbal Forum schermafbeelding

Gewoon rubberen vingerafdrukken gebruiken als je mensen wilt omleggen. Nutteloos in ons rechtssysteem, je moet toch eerst bewijs tegen je hebben, dan kunnen ze alsnog je afdruk vragen. Geperverteerde schijn van veiligheid, alleen maar een onnodig risico.

Oud 25-01-11, 03:00 smile   #34
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Zijn er trouwens nog (ontwikkelde) landen waar je privacy wel gewaarborgd word? Aangezien NL de kant van de VS opgaat..

Oud 25-01-11, 03:03 smile   #35
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

"It's just business, it's politics.
It's the way of the world,
and it's nothing personal"

"Fuck them, make it personal"
Een fanatiekeling hier in de buurt vertelde me dit, al ging dat meer over de manier waarop regeringen (lees: VS) en bedrijven eigenlijk de wereld verdelen en beheersen. Past ook wel in deze context

Oud 25-01-11, 05:29 Standaard   #36

Baquba's Voetbal Forum schermafbeelding

Belachelijk.
Wat een kut wijf zeg.

Baquba is offline   Met citaat reageren
Oud 25-01-11, 07:54 Standaard   #37

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Zeuren over privacy maar ondertussen een Facebook, Hyves en Twitteraccount hebben.
MaxPower is nu online   Met citaat reageren
Oud 25-01-11, 08:13 bulb   #38

[...]

Nee, het is andersom! Waarom zou je er van uit gaan dat de overheid het altijd goed met je voor heeft? Het gaat nu toevallig een paar jaar goed, maar in die honderden de jaren voor WO2 ging het om de haverklap mis. Men gaat er vaak gemakshalve maar vanuit dat oorlogen zó 20e eeuw zijn... Ruim een decennium terug dachten economen ook dat we de economie zo goed begrepen dat de beurskoersen altijd door zouden blijven stijgen, we hebben vlak daarna gezien waar dat in resulteerde..
Ik vind het dus naïef om te denken dat er geen (anti-) Islamitische militie op kan staan, of dat er nooit meer oorlogen in Noord-Europa zullen zijn. En wat een feilloos controle-systeem en database met een samenleving kunnen doen hebben we in WO2 gezien.

Het stomme is dat politici momenteel zelf ook niet weten waarom ze alles op willen slaan. Een politicus zei laatst nog over de opslag van kentekengegevens van passerende auto's: "We kunnen het opslaan, dus waarom zouden we het niet doen?" Omgekeerde redenering van heb ik jou daar! Je moet pas gegevens van iemand anders dan jezelf gaan opslaan als je daar reden toe hebt! En toestemming! En de enige reden die er is voor de overheid om is controle en macht!

En het niets te verbergen hebben is in die discussie ook onzinnig. Dé reden dat ik leef is m'n vrijheid! En die behelst meer dan simpelweg mogen stemmen of lopen waar ik dat mag. Dat houdt mijns inziens ook de mogelijkheid tot baldadigheden in; een keer het gas lostrekken en 180 op een lege snelweg, een xtc-pil op z'n tijd, met een fles wijn in de hand wildplassend door de stad struinen om 4 uur 's nachts. Als de overheid mij door middel van controle zulke dingen ontneemt ben ik zo goed als dood; gewoon een slaaf van de overheid die belastinggeld in de lade brengt en daarmee z'n plicht voldoet. Dat er saaie, kapotte politici wellicht al zo'n leven hebben en er daardoor hun calvinistische werkethos en zelfkastijding daardoor maar op anderen projecteren is indirecte moord.

Enfin, ik kan nog uren doorgaan, maar m'n bloeddruk stijgt alweer.
Oud 25-01-11, 09:00 Standaard   #39
Ken sent me.....

fuckbuddy's Voetbal Forum schermafbeelding

Belachelijk.
Sja en met je GSM in je broek ben je ook te tracen.
GPS in je auto idemdito
Pinpas die registraties geeft of je uitgaves, waar, wanneer en hoe veel.

Waar maak jij je druk om...

De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld."
fuckbuddy is offline   Met citaat reageren
Oud 25-01-11, 09:03 Standaard   #40

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Aan de andere kant hebben we nu ook enkele onschuldige gevangenen die zijn vrijgesproken naar aanleiding van DNA-onderzoek in zaken waarin dat destijds nog niet mogelijk was.
MaxPower is nu online   Met citaat reageren
Oud 25-01-11, 09:05 Standaard   #41
Doc
Loves C, R en M

Oorspronkelijk geplaatst door MaxPower Bekijk bericht
Zeuren over privacy maar ondertussen een Facebook, Hyves en Twitteraccount hebben.
Die heb ik dan ook niet

Oud 25-01-11, 09:06 bulb   #42

Oorspronkelijk geplaatst door MaxPower Bekijk bericht
Aan de andere kant hebben we nu ook enkele onschuldige gevangenen die zijn vrijgesproken naar aanleiding van DNA-onderzoek in zaken waarin dat destijds nog niet mogelijk was.
Wat prima mogelijk is zonder opslag van het DNA in een database.
Oud 25-01-11, 09:24 Standaard   #43
Ken sent me.....

fuckbuddy's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Wat prima mogelijk is zonder opslag van het DNA in een database.
Ow ja? Dankzij DNA is de Puttense moordzaak opgelost.
Dubois en Fiets hebben jaren onterecht vastgezeten....

De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld."
fuckbuddy is offline   Met citaat reageren
Oud 25-01-11, 10:42 Standaard   #44

Ook Chrome krijgt 'do not track'-functie
Uitgegeven: 24 januari 2011 22:56
Laatst gewijzigd: 25 januari 2011 09:40
ROTTERDAM - Na Firefox krijgt ook Chrome, de internetbrowser van Google, een zogenaamde 'do not track' functie. Dat is te lezen op de Public Policy Blog van Google.

De uitbreiding, genaamd Keep My Opt-Outs, voorkomt dat websites gegevens van gebruikers kunnen opslaan.
Adverteerders kunnen deze informatie gebruiken om advertenties op websites af te stemmen op het surfgedrag van internetters.

Toezichthouder
De Amerikaanse toezichthouder FTC riep browsers eerder op om internetters tijdens het websurfen meer controle te geven over de eigen gegevens. Een 'do not track'-knop is hier een optie voor.
Mozilla heeft voor zijn webbrowser Firefox al een 'do not track'-knop aangekondigd. Internet explorer 9.0 zal eveneens een dergelijke functie krijgen, zo heeft Microsoft bekendgemaakt.
Dinsdag pleitte Mozilla tevens voor brede acceptatie van het 'do not track'-systeem. Zonder medewerking van adverteerders en websites is het systeem namelijk nutteloos. De partijen zijn namelijk vrij de wens van de gebruiker te negeren.
Facebook stelt delen van telefoonnummers uit

AMSTERDAM - Facebook is gezwicht onder de felle kritiek die het gekregen heeft op plannen om adressen en telefoonnummers van gebruikers te delen met app ontwikkelaars. De feature is tijdelijk in de koelkast gezet.

ANP
Facebook oprichter Mark Zuckerberg wil een meer open realtie tussen de 500 miljoen leden en de rest van het internet. Het delen van fysieke adressen en mobiele telefoonnummers kan volgens Facebook grote voordelen hebben voor gebruikers, bijvoorbeeld bij online winkelen.
’s Werelds grootste sociale netwerk maakte eind vorige week bekend dat het applicatieontwikkelaars toegang wil geven tot adressen en telefoonnummers van individuele gebruikers. Overigens moeten gebruikers elke app ontwikkelaar daar individueel toestemming voor geven.
Dat gebruikers zelf het laatste woord hebben, is volgens veiligheidsspecialisten niet voldoende bescherming. Zo wijst Sophos er op de bedrijfsblog op dat kwaadwillende app ontwikkelaars er nu ook al in slagen om via trucje toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens van gebruikers. De nieuwe dienst zorgt volgens Sophos voor meer gevaren. ”Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat kwaadwillenden een programma ontwikkelen dat mobiele telefoonnummers verzamelt en deze gegevens vervolgens gebruikt om te spammen via sms of de gegevens door te verkopen aan derden”, aldus Graham Cluley van Sophos. ”De mogelijkheid om toegang te krijgen tot het huisadres van gebruikers vergroot het aantal mogelijkheden van identiteitsdiefstal gecombineerd met andere gegevens die al gevonden kunnen worden op profielen van Facebookgebruikers.”
App ontwikkelaars moeten uiteraard akkoord gaan met voorwaarden van Facebook waarin onder andere staat dat ze gebruikers niet mogen misleiden en spammen. Het instemmen met deze regels door een kwaadwillende ontwikkelaar garandeert niet dat deze zich daar ook aan houdt.
Facebook zegt de afgelopen dagen nuttig commentaar te hebben gehad om haar plannen veiliger te maken voor gebruikers. Het sociale netwerk zal deze wijzigingen doorvoeren zodat gebruikers echt alleen informatie delen als dit de bedoeling is. De nieuwe feature zal volgens Facebook de komende weken gelanceerd worden.
Oud 25-01-11, 11:03 Standaard   #45

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Uit gaan van dat de overheid het goed met je voor heeft.... ik ben gekke henkie niet... met steeds meer verzelfstandigingen, privatiseringen, groeiende inkokmens- en machtsongelijkheden ga ik er echt niet meer van uit dat de overheid het goed met de meeste burgers voor heeft. Overheid is een vehikel van de elite geworden.
Koekebakker is offline   Met citaat reageren
Oud 25-01-11, 11:04 arrow   #46

Oorspronkelijk geplaatst door fuckbuddy Bekijk bericht
[...]

Ow ja? Dankzij DNA is de Puttense moordzaak opgelost.
Dubois en Fiets hebben jaren onterecht vastgezeten....
Dankzij DNA is wat anders dan dankzij een DNA-database. Ik ben niet tegen het gebruik van DNA in moordzaken, daar wordt ook nauwelijks privacy mee geschonden. Minder privacyschending dan bij opgesloten zitten.
Oud 25-01-11, 11:19 Standaard   #47
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

CBP vreest fraude met vingerafdrukken

AMSTERDAM – Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is bang voor de risico’s van de opslag van vingerafdrukken in een centrale database. Dat zegt voorzitter Jacob Kohnstamm vrijdag in het Vara-programma De Ombudsman.

Een van de gevaren is volgens Kohnstamm het hacken van de door het ministerie van Binnenlandse Zaken voorgenomen database met vingerafdrukken van alle Nederlanders.

"Iemand die niets te verbergen heeft, moet dan plotseling gaan bewijzen dat hij het niet was die een dure auto heeft gekocht. Dat het weliswaar zijn vingerafdrukken waren, maar dat hij daar part noch deel aan had", aldus de CBP-voorzitter.

"Nederlandse burgers worden bovendien als potentiële criminelen gezien", zegt Kohnstamm. Het CBP acht de vingerafdrukkenopslag in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en noemt het een schending van de privacy.

Voorstel
Volgens woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken Vincent van Steen, is het veel te vroeg om over dergelijke risico’s te speculeren. "De database is er immers nog helemaal niet, het is nog slechts een voornemen", zegt hij tegen NU.nl.

"De beveiliging ervan wordt zeker een belangrijk aspect. Maar concreet is er nu nog niets over te zeggen", aldus de zegsman.

Fouten
Max Snijder, auteur van het nog te verschijnen rapport over gebruik van biometrische techniek in paspoorten van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WWR), waarschuwt voor fouten bij de opslag van vingerafdrukken.

Volgens Snijder is er onvoldoende controle op mensen die middels een siliconenafdruk een paspoort aanvragen met de vingerafdruk van een ander.

Een ander probleem is de slechte kwaliteit van sommige vingerafdrukken waardoor fouten ontstaan in het systeem. “Ook dan kan ik ten onrechte voor een ander worden aangezien”, aldus Snijder in het Vara-programma.

Paspoort
Meer dan drie miljoen Nederlanders hebben inmiddels hun vingerafdruk afgegeven bij de aanvraag van een nieuw paspoort. De regeling om vanaf juni van dit jaar vingerafdrukken te nemen van aanvragers van een nieuw identiteitsbewijs was oorspronkelijk bedoeld om paspoortfraude tegen te gaan.

Op initiatief van voormalig staatssecrataris van Binnenlandse Zaken Ank Bijleveld ontstond het voornemen om de afdrukken onder voorwaarden ook te verstrekken aan politie en justitie.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 25-01-11, 11:39 Standaard   #48

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat de overheid slordig om springt met gegevens is bekend. Zo werken de (private) ziekenhuizen inmiddels ook met DigiD. Ik stond er echt van te kijken dat dat kan. Helaas is het onvermijdelijk omdat de scheidslijn tussen overheid en privaat steeds meer verwaterd.
Koekebakker is offline   Met citaat reageren
Oud 25-01-11, 18:59 Standaard   #49
Theo, pak 'm terug

Hendril's Voetbal Forum schermafbeelding

Mijn pincode is 7732

Oud 25-01-11, 19:26 Standaard   #50
Tukker .

tjekkie's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Hendril Bekijk bericht
Mijn pincode is 7732
Snel opschrijven ...

ik ben rijk ! Jaaaaaaaaaa... , want ik weet dat Hendril goeie vrienden is met Jordania ..

Neeee, zonder gekheid : Rob de gekste heeft echt een prachtige uitspraak gemaakt en die zei : Privacy zit in je hoofd en daar kan ik mij alles bij voorstellen . een voorbeeldje of 2 ...

Er kunnen buiten wel 1000 camera 's staan en de 1 gaat er aan kapot en voelt zich bekeken en de ander ( ik dus ..) die maakt dat geen ene moer uit .. ze koekeloeren maar , het interessert mij geen moer .. Ik zie ze niet eens staan ..

2 ) Ik weet dat Coogle eigenlijk alles weet over je mailgedrag of internet , maar ook hier zeg ik : Dat intereseert mij niets , want ik doe niets strafbaars en dus ben ik onaantastbaar .

Vingerafdrukken ? Ik weet toch wie ik ben en zij mogen van mij ook weten wie ik ben, en ook hier heb ik niets te verbergen . Ze mogen ook de lengte van mijn piemel weten .. ( Wel in harde stand , anders is het wel heel zielig ..)

Wat ze ermee doen ? geen flauw idee..

Wat ik eigenlijk wil zeggen is het volgende : Ik ben nu 40 jaar en zolang ze mij met rust laten , of zolang ik niet bestolen wordt en zolang ik binnen mijn eigen 4 muren echte privacy heb , vind ik het best , want als ik op het rechte pad blijf , ben ik onaantastbaar .

Privacy zit in je hoofd ...

Laatst gewijzigd door tjekkie; 25-01-11 om 19:31

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Archief > Archief De Derde Helft

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:04.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site