'Braziliaan' Motta mag uitkomen voor Squadra Azzurra
07/02/2011 19:25
Thiago Motta mag woensdag uitkomen namens Italië in de oefeninterland tegen Duitsland. De ploeggenoot van Wesley Sneijder bij Internazionale én geboren Braziliaan kreeg van de FIFA groen licht.
De wereldvoetbalbond boog zich de voorbije dagen over de speelgerechtigheid van de middenvelder, aangezien deze eerder uitkwam voor Jong Brazilië. Daar werd Motta ruim 28 jaar geleden geboren, maar al sinds 1999 speelt hij in Europa. Via Barcelona, Atlético Madrid en Genoa kwam hij in 2009 bij Internazionale terecht.
De Italiaanse keuzeheer, Cesare Prandelli, wat verheugd met het goede nieuws. 'Ik vind het fantastisch dat spelers die niet in dit land zijn geboren voor Italië willen uitkomen.'
|
Dit slaat toch nergens op, als je geboren bent in Brazilië speel je voor Brazilië.
Wat is het nut van een nationaal elftal als er buitenlanders in spelen.
Dat Antillianen en Surinamers voor Nederland spelen en Jamaicanen voor Engeland vind ik tot daar aan toe. Maar dit gaat te ver. Je speelt voor je land omdat je er trots op bent, je komt uit een land en daar moet je het mee doen. Ik vind het heel spijtig voor Ryan Giggs dat hij nooit een WK heeft gespeeld maar het is nou eenmaal zo. Ik was ook blij toen Salomon Kalou niet voor Nederland mocht spelen, ik bedoel hij is geen Nederlander.
Ik zou ook niet trots kunnen zijn op een Nederland dat bestaat uit buitenlanders, ook niet als ze wereldkampioen worden.